Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 HJÆLP! Indgræsning
Forfatter: 
Dato:  08-06-2016 13:39

Hej..

 

Jeg står med en hest der skal på sommergræs i Juli. Til hverdag står hun på en rideskole hvor hun dagligt er på almindelig græsfold (med græs i ca. 4 cm. højde, nogle steder på folden er der begrænset græs, og andre steder slet ingenting) omkring 7-9 timer..

 

Jeg har læst en masse om indgræsning, men er kun blevet forvirret. Skal jeg indgræsse hende og hvordan?

Hun går jo i forvejen på alm græsfold, så skal jeg derudover græsse hende ind?

Jeg har ikke de store muligheder for fold med mere græs at indgræss hende på, kun den ene hvor hun allerede står påen del timer om dagen.

 

Jeg læste et idgræsningsprogram på nettet, hvor der stod noget med "din hest kan nu sættes op til 8-10 timer" og derefter "din hest er nu klar til at komm epå dødnfold", men er min hest så allerede klar nu? :)

 

Mange tak på forhånd, for jeres hjælp!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Indgræsning
Forfatter: 
Dato:  08-06-2016 15:25

Hej,

 

Din hest får jo allerede en mindre forsyning af græs, så mavens enzymer m.m. er allerede klar. Så er det kun mængden, du kan få problemer med. Derfor ville jeg nok gøre det, at jeg trækker hesten ud på noget lækkert græs et stykke tid hver dag. Som regel kan man finde et hjørne eller en kant et sted i nærheden (undgå giftige planter og sprøjtemidler fra f.eks. kornmarker), hvor græsset får lov at vokse frit. Hvis du gør det hver dag og sætter tiden op, kan du sikkert godt nå at gøre din hest lidt mere "græs-sikker" før den 1. juli. Du behøver jo ikke starte med 5 minutter, når græs ikke er helt uvant for din hest. Prøv med 20 minutter og sæt det op, så du når op på en time eller mere de dage, hvor du har tid nok. Det kan være ret hyggeligt at gå og græsse med sin hest (især i godt vejr). Måske er der en anden fra stalden, der har lyst til det samme, så I kan følges. Jeg tror, at det kan hjælpe din hest til at undgå nogle af farerne ved hurtigt at komme fra lidt græs over på meget græs.

 

MVH
Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd
 
 indgræsning
Forfatter: 
Dato:  08-06-2016 15:35

Hej Benedicte

 

Ja, du kan fint sætte den på døgnfold 1. juli, når den går 7-9 timer på græsfold nu, og behøver ikke at indgræsse den yderlig, med mindre, der er særlige forhold der gælder for den, så som tidligere forfangenhed, EMS eller det er en 'kolikhest' du har. Græsset er knap så næringsrigt i juli som nu, hvor det er i kraftig vækst og maven er tilvænnet græsset. Du skal selvfølgelige holde øje med om den bliver for omfangsrig.

 

Vh Lene

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Opfølging på svar
Forfatter: 
Dato:  08-06-2016 15:37

Tusind tak for rådet, jeg vil begynde at græsse lidt mere med hende når jeg har tiden til det :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider