Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Stres / angst
Forfatter: 
Dato:  02-03-2016 17:03

Hej er der noget foder eller andet man kan give en stresset /angst hest

0
0
Svar på denne tråd
 
 stress...
Forfatter: 
Dato:  03-03-2016 07:23

Hej

 

Der er flere typer af foder der kan dæmpe stress og angst.

 

Men det kræver nok at du fortæller lidt mere om hesten og hvad den stresser over.

 

Hvis det er staldmiljøet, så kan du fodre nok så meget med specialfoder og tilskud, hvis du ikke ændrer miljøet, så hjælper det næppe så meget.

 

Så hvordan står hesten opstaldet?

Befinder den sig godt i flokken?

Hvad får den at spise på nuværende tidspunkt?

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

2
0
Svar på denne tråd
 
 Stress
Forfatter: 
Dato:  03-03-2016 09:01

Hej han står sammen med tre andre heste han trives fint i flokken problemet er især når vi rider han er blevet mere bange og stikker af han har aldrig gjort det før når jeg tager ham ind og skal strigle gå han frem og tilbage og til siden også selvom en anden er med inde nogle gange står han og ryster det har heller aldrig været et problem før at tage ham ind alene han har forandret det er et år siden vi er flyttet han står hjemme hos os nu har før stået på rideskole han får top-e og wrap

0
0
Svar på denne tråd
 
 stress...
Forfatter: 
Dato:  03-03-2016 10:13

Hej igen

 

Har han været sådan siden du flyttede ham hjem eller er det først kommet nu?

 

Min rykkede fra et stort ridecenter, hvor der aldrig var problemer med at stå inde eller gå alene, til et lille sted med 2 andre heste. I guder, han kunne overhovedet ikke komme ind alene uden at stresse totalt op og vælte rundt. Det er dog blevet noget bedre med tiden, men han er stadig ikke glad for at stå alene i boksen hvis de andre er ude. Ridemæssigt var han også noget hys og superopmærksom på sine omgivelser.

De bliver altså noget mere afhængige af hinanden når de går få sammen.

 

Hvis han ikke fejler noget fysisk, så kan træning gøre ret meget.

 

Men ellers kan zink eller magnesium mangel gøre dem mere "spooky" , så måske skal du starte med at give ham et ordentlig boost af vitaminer. Microvital kan anbefales hvis de er lave på spormineraler og vitaminer.

 

Ellers kan havre-/sukker-/stivelses frit foder gøre en forskel og få dem til at falde lidt ned.

 

Er der ellers ændret noget på hverdagen ridemæssigt? Rider du lige så ofte/meget/intensivt som du har gjort tidligere?

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Magnesium
Forfatter: 
Dato:  03-03-2016 13:01

Prøv at give den noget magnesium. Det kommer de nemt i underskud af.Mine får det med jævne mellemrum. Jeg kan tydeligt mærke det på dem, når det er ved at være tid til magnesium. De bliver let urolige og anspændte.

Der går som regl kun nogle få dage før man kan mærke effekten

 

Venlig hilsen

Trine


Pension Rosengård

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stress
Forfatter: 
Dato:  03-03-2016 15:13

Magnus det er først kommet efter vi er flyttet men før gik han også kun på fold med tre andre heste så der er ingen forskel rosengård det har han fået det hjalp ikke

0
0
Svar på denne tråd
 
 Følger lige med...
Forfatter: 
Dato:  03-03-2016 16:24

Jeg har nemlig en hoppe som gør fuldstændig som din ? Også flyttet for 3 uger siden fra et lidt større sted hvor hun dog kunne stå helt alene både i boks, på fold mm. Også når alle andre blev trukket på fold stod hun fint og hyggede i sin boks og var fuldstændig uafhængig af flokken/andre heste - for så ved flytning til mindre sted 7 hopper og 2 valakker dog på nabofolden, at flippe helt ud på staldgangen, kalde, stepper rundt, kaste med forben og virker i det hele taget meget stresset når hun tages væk fra folden/flokken, er blevet en mikro bedre nu efter 3 uger, og når hun kan se de andre heste.... Men bare tanken om at skulle trække/ride hende væk kan give bekymringsrynker hos mig!!!

Og håber inderligt hun bliver sit "gamle" jeg igen snart

og der kommer et par gode fif og solstrålehistorier her.

0
0
Svar på denne tråd
 
 har selv en
Forfatter: 
Dato:  18-03-2016 09:56

hest der er tilbøjelig til angst anfald og general nervøs adfærd, magnesium havde ikke nogen virkning på hende, der har lavendel olie tilgengæld. Det er lidt hokus pokus men hun reagere super godt på aroma terapi. (ved godt hvor underligt det lyder)

Jeg har købt en lavendel olie i matas og så drypper jeg 4-5 dråber ud i hånden kører dem lidt sammen og holder dem så op omkring næsen på hende, uden at de rør huden. Jeg holder dem i ca. 1 min, tager dem væk 30 sek og gentager 3 gange. hun falder meget ned af dette.

Når hun har en dårlig periode har jeg dryppet noget olie på et stykke stof som jeg hænger i hendes boks og så dufter der lidt af det hele tiden men hun går faktisk selv over og står ved stoffet igang imellem. Måske det var noget for din?


vi kan ikke gøre andet end vores bedste....

3
0
Svar på denne tråd
 
 Positiv træning
Forfatter: 
Dato:  30-04-2016 15:55

Hej hvis din hest er stresset på tur, vil jeg anbefale (af egne erfaringer med hest på 800kg) at du rider den samme tur og evt. også bare trækker hesten, med en rolig hånd og sind.

 

Din hest kan mærke, at du selv bliver stresset over den er stresset, og det noget du selv skal arbejde på :)

Men pt. gå ture hvor der sker meget og få den til at føle sig mere eller mindre rolig.

 

Når den får flip og prøver at løbe så ikke stres med, tal roligt og håndter den med en rolig hånd.

 

Det en øvelse der tager lang tid hvis man vil have en rolig hest

1
0
Svar på denne tråd
 
 overlinie
Forfatter: 
Dato:  02-06-2016 02:27

En anden mulighed er at din hest har fået spændinger i overlinien, det kan gøre dem lettere hypersensitive. Har den fået ny foldkammerater som den har skulle finde rangorden med; har den lavet en grime skade med træk i nakken, er den anspændt ifm flytning eller andet?

Må du røre den i ansigt, ører, nakke?

 

Når man får løsnet spændinger i nakke/ryg/overlinie forsvinder en Hjælp-jeg-ser-spøgelser-alle-steder- adfærd ofte også.

 

En anden mulighed er selvfølgelig, at der rent faktisk er noget, der "spøger"/skræmmer hesten i stalden. Heste (og andre dyr) er sensitive og kan reagere på spøgerier, som de fleste af os mennesker ikke mærker.

Jeg har været kaldt ud til hestemassage, der endte med en staldrens, hvor både ejer og jeg hørte højst usædvanlig aktivitet, og de tror bestemt ikke på spøgerier og staldrens. Men om natten lagde ejernes nye unghest sig for første gang i sin boks og sov; den havde da boet der et år og trivedes sådan set godt nok ellers. så de var ikke i tvivl om at noget var sket og ændret til det bedre.

 

Held og lykke med hesten, det er fortvivlende når de ikke trives,

-Nanna

 


Dyrekommunikation og clairvoyance til dyr og mennesker

Afspænding - få løsnet hestens kranie, kæbe og overlinie.

Hestekundskab og ridning for børn - Dragør

www.heste-theisen.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Strees
Forfatter: 
Dato:  02-06-2016 08:32

Hej tak for svar

0
0
Svar på denne tråd
 
 stresset
Forfatter: 
Dato:  02-06-2016 13:54

Hej

 

Er du kommet nærmere på problemets årsag?

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider