Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Sen fældning i år
Forfatter: 
Dato:  31-03-2016 22:39

Hej

 

Min hest er usædvanlig træg til at begynde at fælde i år - trods B-vitamin tilskud - andre som har samme problematik?

 

Har for første gang måtte klippe halsen på den i denne uge, for at den kan komme af med varmen ved ridning. Den har ingen cushings symptomer og er kun 12 år.

 

MVH Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-04-2016 19:22

begge mine er først begyndt at fælde her i de sidste 14 dage

de går med dækner uden at være klippet



0
0
Svar på denne tråd
 
 fældning
Forfatter: 
Dato:  01-04-2016 22:42

min er helt affældet for over en måned siden og det på trods af et vinter rambo dækken,-

 

Han har helt tynd sommerpels

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja, også sen fældning her
Forfatter: 
Dato:  02-04-2016 19:15

Mine to som går uden dækken er også først begyndt at fælde for alvor her i løbet af den sidste uge


***********************************
Kig forbi på http://www.facebook.com/equilitydk

 

 

the open heart never expects a response to be in a certain way

The open heart just accepts what is

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pelsen
Forfatter: 
Dato:  26-04-2016 10:07

Sen eller ingen fældning er jo lige netop et cushing symptom, og efter min erfarring, ofte det første symptom. At hesten "kun" er 12 gør heller ikke den ikke er i risikogruppen for cushing, cushing findes i heste helt ned til 7 års alderen :) Når det så er sagt, synes jeg du skal se sommeren an, og hvis pelsen stadig opfører sig underligt sensommer/efterår, så få den tjekket. Det samme gjorde jeg i samråd med dyrlægen ved min, og hans test endte med at vise positiv og han er nu i behandling. Han har heller ikke andre symptomer end pelsen :)


Mvh. Line Vennekilde


Kashmir.. <3 Den eneste der rigtig dur<3

2
0
Svar på denne tråd
 
 Selvfølgelig...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2016 10:28
..... Skal man være opmærksom på evt. Cushing ved sen fældning.
Når det så er sagt, er det ikke alt, der er et symptom på sygdom. Vi har en hel stald med heste i alle aldre (2,5 til ca 40 år), som stort set alle har forsinket fældning i år.

Jeg nægter at tro på, at alle 24 skulle have Cushings, vi har et par stykker, men vælger at tro, at det er et af naturens luner for resten af flokken.

Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-04-2016 15:36

Jeg har 3 i alderen 5-9 år vi talte om det for et par dage siden at det er noget trængt med at tabe pelsen i år, men med vekslen mellem sne og solskin så er det nok dyrens måde at holde poå frakken til det rigtige forår kommer..

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det samme her
Forfatter: 
Dato:  26-04-2016 23:34

Han er klippet 1 gang og går stadig med 250 gr. dækken med 0-gr hals.

Det er først lige nu, at den fælder. Den har fået/får vit-B og mener den er fuldt dækket ind med vitaminer og mineraler.

 

Hestene lader til at have fint styr på vejret

 

Det er en 15 års DV vallak i fin form ...


Sort havre sælges 100 kg/200 kr.

Vårbyghalm, småballer fine. 10 stk./100 kr.

4470 Gl. Svebølle - Ring 4014 3480

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fældning
Forfatter: 
Dato:  27-04-2016 15:06

Mine 2 har fældet et godt stykke tid efterhånden, nok omkring 2 mdr. :)
Jeg var så også tidligt ude med B-vitamin til dem begge, da fuldbloden går fra foderet under fældning, hvis ikke han får B-vitamin. Om det har sat gang i fældningen, er jeg ikke helt sikker på. Fuldbloden fælder nu kun sådan rigtigt på benene og bagparten, halsen osv. er næsten kun med sommerpels. Det skal så lige siges at han ikke sætter den vilde vinterpels, så fældningssæsonene er ganske nemme hvad det angår.
Shetlænderen blev fuldklippet i efteråret, da han ellers sveder når det er plusgrader og fryser ved det mindste regnvejr. Han har, som skrevet, fældet godt de sidste par måneder. Hos ham kan man også tydeligt se hvor sommerpelsen titter frem. :)

 

På nedenstående billeder kan I se forskellen (eller mangel på samme) hos dem begge. :)


Fuldblodens vinterpels:

Billede

 

Fuldblodens sommerpels:

Billede

 

Shetlænderens normale vinterpels:

Billede

 

Shetlænderens nuværende vinterpels/sommerpels:

Billede

 

Shetlænderens sommerpels:

Billede

 


Sagde Josephine

Med sine to soulmates og guldklumper M & N <3

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vitamin mangel
Forfatter: 
Dato:  09-05-2016 22:20

Mysteriet er opklaret her, hesten har fået taget blodprøver, ingen spor af EMS eller cushings, men en række mangler vitaminmæssigt og protein. Det var overraskende, da den har fået en udmærket fuldfoder, men det har ikke dækket den ind. Derudover får den foretaget en ekstra gødningsprøve. Ny test om månedstid, når den er kommet på nyt foder.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider