Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Sabelben - erfaringer
Forfatter: 
Dato:  02-05-2016 12:45

Hej

 

Jeg har lige fået konstateret at min 5 års let tilredet hest har sabelben.

 

Hvad er erfaringerne med dette.

 

Er der nogle der har gode historier at fortælle eller er den "dødsdømt"

 

Jeg ved ikke mine levende råd. Hun er den mest fantastiske nemme lille dame og jeg knus elsker hende.

Men samtidig vil jeg gerne ride.

 

Derfor trænger jeg til at høre en masse historier, gode som dårlige.

 

Heidi

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 sabelben - problem?
Forfatter: 
Dato:  02-05-2016 14:51

Min veninde købte engang en 14 års hest med sabelben. Til handelsundersøgelsen sagde dyrlægen at han ville have givet den en anmærkning på det hvis det var en unghest, men denne hest havde været i fuld ridning i ti år uden problemer og røntgenbillederne viste ingen uheldige forandringer/slid, så han godkendte den. Og den havde aldrig problemer med de ben resten af dens levetid.

 

Det siges at det kan give øget risiko for slid og skader, men det behøver altså ikke nødvendigvis at være et problem i praksis.

 

Held og lykke med din hest!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sabelben
Forfatter: 
Dato:  02-05-2016 15:21

Hej,

 

Min gamle vallak var stor og tung og var udstyret med en let udgave af sabelben. Han kom gennem sit liv til at døje med mange problemer, men forknæene var aldrig et af dem. Eftersom han havde diverse dårligdomme, blev han ikke konkurrencehest og blev i perioder redet lidt skånsomt, men fordelt over årene red jeg meget i skoven på ham i alle gangarter, og der var aldrig ballade med sabelbenene.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  03-05-2016 13:03

Tusind tak for Jeres svar.

 

Hun blev købt som min nye all round hest. Både med stævner, spring, jagt mm.

Som jeg forstår så kan de kun holde til let ridning evt kørsel, men helst hvor det går lige ud.

 

Hvor er det svært når man har knyttet sig meget til hende, men hun så ikke kan udføre den opgave hun er købt til.

Aner stadig ikke mine levende råd hvad jeg skal gøre

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Holdbarhed?
Forfatter: 
Dato:  03-05-2016 17:29

Jeg vil sige at medmindre du ønsker at springe på S-niveau eller meget på M-niveau, så skal du være uheldig for at den ikke kan holde. Hvis du rider korrekt dressur, så vil forbenene jo blive aflastet mere og mere efterhånden som hesten udddannes.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte
Forfatter: 
Dato:  04-05-2016 08:27

Absolut ikke oppe i S i spring. Der er jeg blevet for gammel

 

Men dressuren ville jeg gerne komme op i det mindste slut La klasser.

Men hvornår er belastningen for meget. Ved Lc-Lb eller. Hun træder ikke ordentligt igennem på højre forben. Hun passer godt på det.

Hun vil få sko på nu, men fik af vide at det ikke var godt med volter.

Har indkøbt tilskud til sener og knogler hun vil få og kan evt snakke med smeden om bløde såler vil være en idé.

 

Jeg føler mest for at give hende chancen og se hvor meget hun kan. Men samtidig vil jeg sidde hver eneste gang og have dårlig samvittighed over at hun måske ikke siger nok fra og jeg rider hende i stykker.

 

Men er glad for at der trods alt har været nogle gode historier. Dem har jeg nemlig ikke kunne finde da jeg søgte på nettet.

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke pga sabelben
Forfatter: 
Dato:  05-05-2016 11:08

Jeg vil ikke mene at det er pga sabelben at hun aflaster. Jeg har desværre haft flere af dem, da det er arveligt og jeg har aldrig oplevet at det gav problemer, den ene gik som ridehest indtil hun var 25, eneste halthed var pga en kodeledsforvridning, hun var nemlig også parallelforskudt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fantastisk
Forfatter: 
Dato:  05-05-2016 13:34
Kan slet ikke sige hvor fantastisk det er at høre.
Det er den bedste nyhed jeg har fået længe.

Det giver håb. Er jo virkelig blevet glad for hende.

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Erfaring
Forfatter: 
Dato:  05-05-2016 14:29

Købte i 2001 min kommende dressur og stjernehest. Desværre blev han dumpet i handelstjek pga sabelben, og uren bøjeprøve på begge forben. Hesten var dengang 4 år, og blot ryttervant.

Desværre var jeg røget i klørene på en rigtig træls hestehandler, viste det sig.. Havde advokat mv på, men det korte og lange er, at hesten ikke kom retur (LAAANG HISTORIE).

Hesten er idag 19 år, og stadig i fuld ridning med stævner osv. Han har gået enkelte MB'er, og MANGE LA klasser.

Han har og gør stadig, givet mig så fantastisk mange gode rideture, trods hans sabelben.

Så jeg vil sige, har du en dygtig smed og ikke misbruger din hest, skal den sagtens kunne holde til det ridning du ønsker!

Jeg har sprunget lidt på min, men han er ikke den fødte springer, og jeg er ikke 20 år mere = ikke mere så modig, så vi rider nu kun dressur og turridning :)

Held og lykke med din hest :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville så.....
Forfatter: 
Dato:  05-05-2016 21:53

Jeg ville så være bekymret, hvis du har en ung nytilredet hest, "som ikke rigtig træder ordentligt igennem på højre forben".

 

Det betyder jo ikke, at sabelbenet gør hesten halt - men et eller andet gør den jo halt. Og hvis dyrlægen bare har set på den, og sagt den er sabelbenet, men ikke har undersøgt haltheden nærmere, så kan hesten jo fejle alt mellem himmel og jord.

 

Er du heldig vil det hjælpe at smide sko på.

 

Generelt kan man sige, at ingen hest er perfekt. Man må vælge hvilke fejl man kan leve med.

Der ud over så er al vurdering, jo en sandsynlighedsberegning man er ude i. Dvs det kan godt være dyrlægens erfaring siger ham/hende, at de heste som er sabelbenet OG samtidig er halt med det samme de tages i brug, der er der høj sandsynlighed for at de ikke vil holde. Måske er samme dyrlæges erfaring, at heste på 10-12 år som er sabelbenet, men har gået uden problemer siden de blev tilredet, så heller ikke får yderligere problemer siden hen.

Så du kan aldrig få en "sikkerhedserklæring" på at en hest kan holde til noget som helst hverken på lb eller la plan - selv ikke hvis den går rent igennem handelsundersøgelse og handelsrgt ! Men der er STOR chance for at den vil holde, hvis den er "i orden fra start af".

 

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte
Forfatter: 
Dato:  06-05-2016 06:33

Nej jeg har det heller ikke godt med det forben.

Om det er det ene eller andet.

 

Men kom derned fordi hun havde haft ødemer hen over hofterne. Det var en overanstrengelse pga en alt for dyb vinterfold.

De var fine i scanningen, men der var hun også rykket over på anden fold lidt tid inden. Han havde 2½ uges ventetid.

 

Tror han vurderede at da hun har sabelben også havde belastet det for meget. Sko på og komme igen om et halvt år.

Jeg står også tilbage her bagefter med tusind spørgsmål og en følelse af ikke at vide besked.

Hun kan jo sagtens have lavet en kodeledsforvridning eller andet pga den fold.

Men jeg var så knust da han havde sagt at hun aldrig blev ordenlig ridehest, at jeg ikke kunne samle tankerne og kræve røntgen og videre undersøgelse.

Har aflivet 4 heste inden for 6 år, så tabte helt sutten lige der.

 

Jeg giver hende ro et stykke, kommer sko på og hvis hun ikke er fint gående, så undersøgels af ben.

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Benstilling
Forfatter: 
Dato:  06-05-2016 07:06

Jeg synes, du skulle få lavet en grundig undersøgelse ved en anden dyrlæge, der ikke er forudindtaget på baggrund af benstilling.

 

Jeg har ingen erfaring med sabelben, men jeg har efterhånden set mange heste, der trodser fordommene om div. benstillingsfejl og holder ganske fint til ridning på amatørplan (og højere) uden problemer.

 


Nu med skovtursquarter

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Travhingst med sabelben
Forfatter: 
Dato:  09-05-2016 20:47

Jeg har kendt en travhingst med voldsomme sabelben og det var, mig bekendt,ikke noget der påvirkede den. Og det var altså en ældre hest på det tidspunkt. Som stadig var ridehest. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Super dejligt
Forfatter: 
Dato:  10-05-2016 07:58

Super dejligt at høre om heste der har fungeret med de ben. Så spirer håbet

 

Lige nu går hun bare og hygger sig. Hun kommer til anden dyrlæge hvis hun ikke kan bruge benet ordentligt når jeg går i gang med hende.

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider