Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Sensitive hest og strid
Forfatter: 
Dato:  25-12-2015 20:46

hej jeg har en hoppe på 16år og vi har snart haft hende i 2år her til marts.

vores problem er at vi ikke kan løfte baghovene!

ligeså snart vi skal ned og og løfte begynder hun at sparke og ligge vægten mod en. Vi har haft træner til hende men ligeså snart der er gået nogle uger imellem begynder hun på de samme igen.

der er også problemer med hendes adfærd hun er sur hele tiden ligså snart vi skal hente hende i boksen vender hun røven til. For ikke så lang tid siden skulle jeg spænde hendes gjord hvor hun så bider mig i armen. Hun har også sparket min mor flere gange og vi ved ikke hvad vi skal gøre! Ligså snart vi også skal Strigle hende er hun sur og kan finde på at bide og sparke. Men så når jeg skal ride er der ikke noget. Når jeg så skal have sadel på og skal spænde gjorden bliver hun skide sur jeg er så nød til at have en med ud for ellers kan jeg ikke styre hende. Jeg bliver utryg ved hende og kan også blive bange for hende når hun begynder at sparke og bide. Der er aldrig en dag hvor hun er glad og det bliver vi selfølgelig frustreret over. Er der nogle der har nogle råd eller kender det?

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  25-12-2015 23:51

 

Jeg tænker at hestens adfærd skriger af at den har ondt.

 

Det kunne være låsninger og skævheder, men det kunne også være et mavesår som lyder meget sandsynligt med alt den surhed i forbindelse med strigle, gjord mm.

 

Men det kunne også være begge dele, eller noget tredje eller fem ting på en gang.

 

En ting er sikkert; jeg ville få undersøgt hesten.


Nu med eget ponydyr

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 helt enig!
Forfatter: 
Dato:  26-12-2015 08:01

Jeg ville helt sikkert få den hest undersøgt! Når den siger fra i håndtering på den måde, ville jeg virkelig få kigget på om der er noget helbredsmæssigt! Dyrlægen ville være den første jeg ville tale med..en hestedyrlæge altså :)

2
1
Svar på denne tråd
 
 Tommel nedkro
Forfatter: 
Dato:  26-12-2015 09:38

Hvem pokker er dog uenig i at hesten skal undersøges (tomlerne ned)? Det tyder da SÅ meget på en hest der har ondt, så det skal som det første udelukkes.

 

Jeg kan fortælle om mit eget lille mirakel: Jeg køber for nylig en sød pony til min datter, ponyen har været redet af en voksen dame i skoven 1-2 gange ugentligt uden problemer, og han afprøves også uden problemer.

 

Han ankommer og er rigtig sød, lidt utryg men han er også kun 6. Dog begynder han dog ved ridning at udvise lidt problemer, og har desuden lidt for hurtig reaktion med baghovene, ligesom han ikke vil have renset hove (her dog forhove).

 

Vi starter med at få tjekket tænder, som er passet med dyrlæge, vi får Glenn Espensen tandplejer ud og han viser os at der er store sår i munden på ponyen og ulvetænder, der generer biddet. Det ændrer hans "styrbarhed" på banen at få det ordnet.

 

Vi beslutter så at få Rikke Andersen Kiropraktor ud, da jeg også synes han går lidt småt bagtil i visse situationer. Hun viser os at han har låsninger og er redet skæv, så hesten kan faktisk ikke holde balancen særlig godt ved hovrensning og er låst i halsen. Han har desuden været redet med en sadel der har ligget på nyrerne af ham, så vi er glade for at vi selv valgte at skifte til en lammeskindssadel næsten med det samme.

 

Hun retter ham til og nu har vi en helt anden pony, han følger mig i halen som en lille (ok stor) hund, før når han var løs gik han væk, han løber selv bomtræning løs før skulle han i longe eller under rytter og er på en helt anden måde i stalden, vi arbejder stadig med balancen, men hovene løftes nu.

 

Det var i øvrigt i samarbejde med dyrlægen vi tog kiropraktor ud i stedet for at han gik igang med ham. Han er helt tryg ved at der er en kiropraktor inde over ved de her ting, for at undgå ekstra undersøgelser, hvis hesten "blot er låst"

 

Så få den undersøgt og tjekket.

 

Min den store hest blev også tjekket, han er skæv, men det vidste jeg. Derudover har han en periode været sur ved gjordspænding og lidt ekstra hys, så på Rikkes opfordring tog jeg fat i dyrlægen ang eventuelle orm, og dyrlægen var helt enig i at der var noget galt, så den har nu fået ormekur og så afventer jeg resultat.


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 maveproblemer
Forfatter: 
Dato:  26-12-2015 15:51

Ja, jeg er også overbevist om at hesten har ondt.

 

Jeg tænker først : Mavesår.

 

Derudover, Rikke Andersen er fantastisk, så jeg ville også få hende forbi og checke hesten.

 

En hest ønsker normalt bare fred, ro og venskab, så der er 99% sikkert noget galt, når den udviser sådan en adfærd, som du beskriver.

 

Held og lykke.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Djævlens advokat.
Forfatter: 
Dato:  26-12-2015 23:50
Hvis hesten er svær at håndtere, fordi den har ondt, forstår jeg ikke at træning af hesten ved andre mennesker gør en forskel?

Men, hvis Trådstarter er utryg ved hesten, kan den utvivlsomt mærke det og lugte det.
Og så kan den jo ikke gøre andet end at spejle det?

Hvad med mere undervisning?
Eller, andet af det, som virkede før?
Eller, find en halvpart, som ikke har de samme problemer, så hesten oplever ukompliceret hovrensning?

I skal nok finde ud af det.
Men, der er to i et makkerskab. Kig ikke kun på hesten. Tjae, jeg mener selv at det er dette, at man tvinges til at se indad, hvis man arbejder på at blive en God Rytter, der er det mest angstprovokerende ved at have hest...
3
0
Svar på denne tråd
 
 Helt enig
Forfatter: 
Dato:  27-12-2015 00:18

jeg er helt enig om at man ikke kun skal kigge på hesten at der også er en rytter. Jeg har selv trænet med horsemanship for at få et tilidsbånd med hende. Men jeg synes hun er rigtig svær at komme ind på og ikke rigtig åbner sig. Jeg har selv to andre heste som kan løfte Hove helt uden problemer. Vi har også vist hende det ikke er farligt men synes ikke noget hjælper?!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Få hende tjekket
Forfatter: 
Dato:  01-02-2016 14:18

Synes du skal overveje at få hende undersøgt vedr. en caslick.

 

Jeg har/havde også en hoppe der ikke ville løfte bagben, man måtte helst ikke røre hende nogen steder, var tvær og bare utilfreds. Sådan lidt arghh... lad mig være agtig.

 

Efter hun er blevet syet må man røre hende alle steder og hun er blevet meget mere kærlig.

Hun var simpelthen ikke kun øm over lænden men meget følsom alle steder pga hun "slugte" luft bagtil.

 

Så hvis du skal have dyrlægen ud alligevel, så få ham/hende til at tjekke om hun evt er lidt åben

 

Heidi

2
0
Svar på denne tråd
 
 beh , men også
Forfatter: 
Dato:  02-02-2016 11:14

konsekvens træning.

Jeg har avlet og trænet hopper( altid de grå) , men er meget dominante og styrende i deres sociale adfærd. Hvis de først begynder at "flytte" på rytteren/groomen, så kan de udvikle meget farlig adfærd.Så tro ikke at behandling med cashlich, osteopati ect ALENE kan løse problemet. Det bør du dog starte med for at udelukke at problemet er smerter. Derefter skal du(+mor) og hesten i adfærds træning. Jeg er meget tilhænger af TRT metoden (udviklet af Tristan Tucker). Prøv at google dette system, og tøv ikke med at få hjælp udefra.


DV og Taf opdræt sælges.

http://www.rytteropstilling.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Har den ondt?
Forfatter: 
Dato:  03-02-2016 10:28

Jeg må gå med på samme vogn, som de andre og sige, at jeg tror hesten har ondt/er låst et sted :)


Mvh Amanda

- Få hoppe, sagde de. Det bliver sjovt, sagde de..

1
0
Svar på denne tråd
 
 enig med de fleste
Forfatter: 
Dato:  05-02-2016 10:17

andre her. Hesten har smerter og du skal få den undersøgt.

 

Herudover et lille pip:

 

Jeg har den skønneste NF som primært bliver redet af en part.

 

På et tidspunkt skulle jeg selv ta' en tur - og oplevede "pludselig" agressiv adfærd da jeg skulle lægge sadel på (og ellers jorden venligste hest) - efterfølgende fandt jeg ud af at parten, når hun lagde sadel på umiddelbart stramte gjorden temmelig hårdt. Hun oplyste at hun også selv havde oplevet stærkere og stærkere reaktion når hun lagde sadel på.

 

Jeg bad hende om - som jeg gør med mine andre heste - læg sadlen på og spænd gjorden HELT LØST, så den blot holder sadlen på plads. Efterspænd derefter af flere omgange og kun et hul ad gangen - og ALDRIG mere end at sadlen "blot" ligger fast. Det må aldrig være så stramt at det ligger tryk på hestens ribben/mave. (Hvem ville kunne arbejde med maven snurret fuldstændig ind??)

 

En måneds tid efter var der (igen) ingen reaktion ved sadelpålæggelse.

 

:)Annette

 




rigtige piger rider hver dag
1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider