Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 svær WLD
Forfatter: 
Dato:  08-10-2015 15:42
Min æsel vallak har svær white line deseases, det har stået knap et år, i begge forhove. Der gik alt alt for længe før nogen smed tog det alvorligt og først den tredje smed jeg skiftede til, ville skære et stort stykke af hovvæggen, men der havde svanpen spredt sig rigtig meget. Efter nogen tid så det ud til at den ene hov var kureret, smeden kom ind til det raske væv. Værre så det ud med venstre hov. Smeden kan ikke skære mere væk, jeg har købt mig fattig i gode råd eleer rettere produkter folk anbefaler. Gennem smeden har jeg købt chlorine dioxide, som skal blandes med vand og citronsyre. Den behandling er en nødløsning, da han skal stå 10 min med hoveb i tætlukket pose, gummistøvle eller andet. En åben spand har været næstbedst, men så er vi også 3 mænd til at holde ham. Trods behandling hver anden dag gennem lang tid, daglig behandling med brintoverilte og jod duppet på, tørt halmleje i boks, omslag på gåturen, så er det stadig meget slemt og har igen bredt sig til højre forhov, hele den hvide linje rundt smuldre og hele hovvæggen på venstre tå og ca 5 cm op er fjernet. Han får kun hø, vitaminer og light lurcenr, ingen stivelse og har aldrig været forfangen. Jeg mangler seriøs info på området, det virker ikke som om nogen rigtig ved noget om det, eller kender en mirakelkur. At mit æsel efterhånden er umulig at komme i nærheden af hovene med behandling, gør det ikke lettere. Han går på fold dagligt, men der er mudder, ikke meget, men det kan jo ikke undgås. Nogen der kender en smed eller dyrlæge der ved noget om det, bor i østjylland i randers området. Jeg er bange for at miste ham. Nogen der har prøvet at have en hest med slemt tilfælde og blev den aflivet. Trods mit æsel ikke er halt, så træder han ikke igennem på venstre ben hvor det er værst, jeg frygter behandlingen gør meget ondt på ham og tænkrer nogen gange at det bedste måske e aflivning, selvom det ville være forfærdeligt.
0
0
Svar på denne tråd
 
 lknjbhyvtc
Forfatter: 
Dato:  10-10-2015 13:25

Hvor i landet holder I til, det er nok nødvendig info hvis der skal anbefales fagfolk til dit problem :-)

 

Min egen hest havde mange hovbylder, og vi fandt til sidst ud af at hun havde et godt stykke med WLD i begge forhove. Hesten blev bedøvet, smed og dyrlæge skar i fællesskab hestens forhove "rene" og den blev forbundet af dyrlægen med blåsten og iod, som den skulle gå med i fem dage. Efterfølgende havde den boots på i en uges tid, men da den ikke var ømtået og underlaget var helt tørt overalt (det var i sommers) droppede vi bootsene, for at give så meget luft til området som muligt. Efterbehandling har slet ikke været nødvendigt, ud over at smeden jeg har kommer en del oftere end de "sædvanlige", jeg har besøg hver 4.-5. uge. Desuden har jeg altid givet hovkur, den hedder "equiforce foot" og er den bedste foderprodukt til hove som jeg har prøvet. Hovene er nu helt groet ned og der er ikke antydningen af problemer med WLD.

 

Jeg ved godt at æsler er langt mere disponerede for det, og umiddelbart når jeg læser dit indlæg, lyder det til at dit æsel er ekstremt hårdt angrebet, og desuden som om at den er svær at behandle. Et lille tip til behandlingen: Min hest hader også vand, men da den har haft en del hovbylder har jeg fundet et par tricks, der gør at den klarede den alligevel, uden at den blev helt traumatiseret.. Jeg købte en vaskestøvle, lagde en masse mad på jorden efter den tørre støvle var monteret sprøjtede jeg, helt forsigtigt og uden at ramme benet, opvarmet sæbevand i støvlen med en stor engangssprøjte i plast. Hesten åd under tæt opsyn, så jeg kunne holde ved støvlen, hvis den bevægede den hov, i 20-30 minutter og derefter løsnede jeg støvlen mens hoven var i jorden, løftede hoven med et håndklæde omkring så hesten ikke blev "dryppet" med vand. Efterskyl foregik med engansklude, brugte rigtig mange, for hvis der var for meget vand der dryppede gik hesten i panik.

 

Min tanke er lidt, at hvis dit æsels WLD er behandlingskrævende på en måde, så du ofte skal "tvinge den" til noget ubehageligt, som f.eks. at blive fastholdt af tre personer for at have en fod i en spand, så synes jeg faktisk godt at man kan vælge at man enten må gribe til måske mindre virksomme metoder, hvor dyret stadig kan "være med", ellers må man få ordineret beroligende (hvis der vitterligt ikke er andre måder at gøre det på), og hvis ingen af de to ting fungerer, ja så ville jeg nok aflive..

 

Et dyr har intet glæde af at skulle igennem komplicerede sygeforløb, hvis de indbefatter at de skal tvinges til en behandling, som de føler angst ved og som skal gentages hyppigt. Jeg håber at der kommer nogle æsel-kendere på banen, der er vist en herinde der hedder ngoet med dorthe/dorte, prøv at søge lidt i debatterne :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-10-2015 15:53

 

 

Hej

 

Det lyder ikke rart :/ Min shetter har det også, men vi har ok styr på det og han er ikke generet af det :)

 

Får din hest græs??? For så er det væk fra det ASAP.!!!! Jeg ved ikke om en halmboks er særlig optimalt, her tænker jeg på amoniak også selvom den er pæn og velholdt. Min står på træpiller.

 

Jeg syntes du skal kontakte Tine Sørensen fra Horsemind, hun er rigtig dygtig og ved meget og god til at rådgive :) Hun ordner mine hest..



Selv den mindste stjerne lyser.....

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider