Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 For meget foldtid
Forfatter: 
Dato:  03-08-2015 18:17

Lidt brok: Hvorfor skal der er være meget foldtid om vinteren? Det er for mig umuligt at finde et opstaldningssted (i mit område), hvor de kun kommer på fold 3 timer om dagen i vinterhalvåret.

På forhånd: Spar mig jeres lektion om at heste skal være så meget ude som muligt osv. osv. Min hest har bestemt ikke gavn af at stå 8 timer på en mudret fold i kulde, selvom der er hø og mudderet kun er 15 cm dybt. For min hest står - og ingen kan få mig til at tro på at det er godt for en hest at stå stille i kulde! Og nej, min hest går ikke rundt. Og jo, den har dækkener på. Og den mængde hø den spiser på fold (ad libitum), er ikke nok FE til at opretholde den mængde energi den bruger på at holde sig varm - trods dækkener! Og ja, den får også alt det hø den kan spise i boksen + FE holdigt krybbefoder. Der kan ikke tvinges mere mad i den hest!

2
14
Svar på denne tråd
 
 fordi loven siger det
Forfatter: 
Dato:  03-08-2015 19:27

§ 17. Heste skal i mindst 2 timer 5 dage om ugen motioneres eller gives fri bevægelse på fold.

 

 

Men selvfølgelig må man gerne ride sin hest 2 timer hver dag 5 dage om ugen

 

i øverigt så findes der jo nogle som har fundet ud af at heste ikke skal stå i mudder på små bitte folde. der er bare desværre lidt længere i mellem de steder

personligt hader jeg virkelig jordfolde - også om vinteren



5
1
Svar på denne tråd
 
 øvbøv altså
Forfatter: 
Dato:  03-08-2015 19:47

3 timer, 7 dage om ugen er vist også indenfor lovens rammer ;)

Da et stormede i vinters, havde min hest 2 dage hvor den ikke var på fold - og sikke en glad hest! Den blev redet 1½ time hver dag (50 min var skridt - kroppen skal jo lige i gang)og kom også løs 30 min i ridehal også dagligt. Hvorfor kan man ikke få det, når man ikke vil have hesten i en tom stand fordi alle andre heste er ude 8-10 timer..

1
6
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-08-2015 19:55

Der er da (desværre) masser af fine steder, hvor de fine dyre heste ikke kommer på fold, så kan ikke forstå dit problem?

 

Og nu kan man jo vælge opstaldning hvor de ikke går på jordfold/mudder om vinteren, men rent faktisk græs med nok plads, så de bevæger sig som om sommeren ;)

 


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

14
3
Svar på denne tråd
 
 evige fold issue
Forfatter: 
Dato:  03-08-2015 22:36

Kan godt følge dig i at sættte sin hest ud i 15 cm. mudder på ingen måde er i hestens interesse,- men de steder der tlilbýder det burde lukkes. i dag kan må dræne og bruge stabil, det gør at det ikke mudre til på den måde. Jeg ville da aldig tilbyde min hest en hel dag på så meget mudder.

 

Så det er vel bare et spørgmål om at at finde et sted, der tilbyder ordentlige folde - dem er der flere og flere af.

Man uanset hvad er der meget socialt i at være på old for heste.

 

At en hest står i sin boks 21 timer og kun ude i 3 timer - til det kan jeg un sige; sikke et sølle hest liv :((( - jeg ser kun triste rastløse heste, der står på den måde.

Deres ryttere burde spærres inden i et tomt rum i 23 timer om dagen.

15
3
Svar på denne tråd
 
 Drænet folde
Forfatter: 
Dato:  04-08-2015 08:43

Burde steder med mudret folde lukkes? Hvad tror du lige sådan en omgang dræn koster?

Har du nogen anelse om hvor meget det endeligt kræver at gøre en fold med lerjord muderfri?

 

Hvis nu at folk ville betale en ordentlig pris for at have deres heste opstaldet og ikke tro at stederne (os selv inkl. ) spinder guld på at tilbyde opstaldning. Så var der nok flere drænet folde.

 

12
2
Svar på denne tråd
 
 ansvar xxxxx
Forfatter: 
Dato:  04-08-2015 13:40

Jeg mener, at ejeren af stedet har et stort ansvar i at vurdere, hvor mange heste de reelt har plads til i forhold til folde. Det er jo klart smider man 10 hesten ud på en lille fold,- ja, så er det hurgtigt et stort mudderhul.

 

Sammen når der fastsættes staldleje, så bør der vel indregnes stabil ec. til at holde folde i fornuftig stand. Ja, at dræne er dyrt - men er blevet billigere til forhold til for 10 år siden.

 

Har haft heste hjemme i mange år og i stedet for at fylde heste ind, så kiggede vi på hvor meget jord vi havde, og ud fra det vurderede, hvor mange heste der kunne gå.

 

Så ingen tvivl om, at jeg synes ejeren af stedet har ansvaret for at folde holdes.

Har man hest bør man også have interesse i at holde og betale for at den går på ordenlige folde.

At køre forbi et sted, hvor hestene står i mudder til knæene er ikke just en fornøjelse.

12
2
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  04-08-2015 20:45

Altså nu har jeg fået lavet således at min vinterfold ikke er mudret længere, MEN inden var der meget mudder meget og det var altså på trods af at der kun gik 2 heste på en vinterfold på 8000 kvm, den var ikke mudret over det hele men der var en meget stort stykke som var. Så det er altså ikke altid fordi folk bare smider 10 hesten på et bette fold. Man kan være uheldig at have folde som let bliver mudret ihvertfald her i midtjylland hvor jeg bor...

 

Og derudover ved godt at du trådstarter siger at du ikke vil høre på det , men jeg siger det alligevel. Det er sku synd at den kun kommer på fold i 3 timer, det bliver en MEGET lang vinter for den. Ved godt at nogen hesten ser tilfredse ud med at stå inde med hø, men vil vædde med at den ville være mere glad for at stå på en fold med kammerater og æde hø.

Det der fis med ahh men min hest står ved leddet og vil ind. JA gu vil den da så , oftes er der lækker krybbe foder der venter. min ville også altid ind, indtil jeg stod et sted hvor de gik i løsdrift og fik foder i en spand på marken, så var der sku ikke noget med at tigge om at komme ind, de stod meget sjældent i løsdriften faktisk..

UD med de heste !! find et sted hvor foldene er gode og så ud med den.


Venlig Hilsen Leandra :)

8
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddd
Forfatter: 
Dato:  04-08-2015 20:49

og nå ja i kan jo teste om jeres hest faktisk vil stå i dens boks i 21 timer, ved at sætte den ind i boksen som du plejer, bortset fra at nu lader du være med at lukke boks døren, og så laver du en lille fold uden for døren ud ( så den ikke lige løber væk ) og så se om den bare vil stå i sin boks og glo eller om den vil søge ud og lave noget andet i stedet for.. hehe


Venlig Hilsen Leandra :)

13
0
Svar på denne tråd
 
 Dræn...
Forfatter: 
Dato:  04-08-2015 21:36

Vi købte gerne meget mere jord, hvis altså lige at opstalderne ville betale den difference. Men med en HA pris på over 100.000 kr så tvivler jeg på, de fem opstaldere vi kan have vil dele den pris.

 

Det er så nemt at sige "dræn foldene" og "større folde" men det koster rigtigt meget. Og skære man ned på antallet af opstaldere for at udgå mudder, ja, så skal den enkelte bare betale det mere. Og så tvivler jeg stærkt på at opstalderne bliver på det sted ret længe.

 

Jeg synes ikke mudder er fantastisk, men jeg er også realistisk i udgifter og indtægter omkring opstaldning. Og den dag opstalderne gerne vil betale dræn på foldene, så bliver de lagt.

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Til Leandra
Forfatter: 
Dato:  04-08-2015 22:14

Man kan også vende din test om; Prøv at åbne ledhullet og se hvor mange heste der løber fra folden og ind i stálden, især på varme dage med masser af insekter, dage med regn og blæst eller bare når hesteejere synes at deres hest skal ud, hele dagen, året rundt, uanset hvad, fordi de har læst at det skal de. Har du prøvet det ??? ellers synes jeg du skulle gøre det .


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

8
2
Svar på denne tråd
 
 ccccccc
Forfatter: 
Dato:  05-08-2015 08:59

Djensen - hvor er det sjovt folk fornæget de ejer et dyr, der er skabt til at bevæge sig og ikke stå spææret inde.!!!

Har haft paddock og faktisk er hesten mest ude, ja enige,- heste kan godt lide at komme ind i en ren varm boks, men se hvor længe de bliver i boksen IKKE LÆNGE !!

Det vil være en evig diskussion - jeg kan kun glæde mig over, at en af de mest vindende om vel bedste heste i verden kommer på fold og den ene er vist i løsdrift - Carl Hesters heste de får lov at komme ud - modsat mange amatør rytteres heste

Uh ha - nej de skal da ikke ud og opleve noget boks og sandkasse ridning - det er et sandt hesteliv.

 

www.heste-nettet.dk/nyheder/11634/ ej sjovt det er nu bevist.

 

dette er skrevet af en der vinder løb med sine galophest;

 

Hvordan vinder man løb??? Tror ikke der findes en opskrift der passer alle heste men for min hest har følgende alt afgørende:

* ubegræset kærlighed og forståelse
* masser af foldtid
* vel tilrettelagt træningprogram m. både aquatræning, vibrationsgulv, skov,...
banetræning.
* den perfekte sammensætning af fuldfoder
.............

 

Dette er skrevet, mens jeg kigger på vores kaniner, der går 2 sammen og hele morgene har nusset hinanden og løbet rundt i deres gård. Sjovt folk siger også, at kaniner skal gå alene. Undre mig hver morgen når jeg kigger på dem, at så mange kaniner sidder i alene i et lille bur uden adgang til at bevæge sig. :((

 

6
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-08-2015 11:14

Hej.

 

Ud fra din beskrivelse af dit opstaldningsted, så forstår jeg godt din tanke om, at din hest har det bedre inde i stalden.

Nu nærmer vinteren sig jo så småt, man skal allerede til at tænke i dækkener og ja, jeg har da også kigget ud på folden og tænk, at nu går der ikke længe, inden den er et stort mudderhul, som hestene vrangvilligt går ud i.

 

Så skal jeg vælge, at lade hestene stå inde i deres bokse? Det er jo store bokse. Der er halm og hø. De har selskab - godt nok kun med deres nabo og kun gennem tremmer. Men de får ikke mudrede hove, de fryser ikke. Når vi skal ride, kan vi bare trække hesten ud, som en bil fra en garage - tage dækkenet af og lægge en sadel direkte på den blanke pels. Nemmere bliver det ikke at være hesteejer!

 

Aldrig! Der er noget, vi glemmer, når vi tænker sådan her - og det er meget væsentligt. Vi glemmer simpelthen hestens natur.

En hest er beregnet til at bevæge sig rundt i søgen efter føde det meste af døgnet. Når den ikke kan det, risikerer man, at kroppen tager skade. Der har på det seneste været undersøgelser, der viser, at heste, som går meget på fold, bliver mindre skadede og er sundere, end boksheste. (www.heste-nettet.dk/nyheder/10270/)

Foldtid er livsvigtigt for heste.


Så kan det godt være, at din hest står og foretrækker en varm og tør boks - igennem mange år har vi jo lært vores heste, at det er hyggeligt og godt at komme ind. Ofte kommer de ind og bliver fodret kort efter. Der er ny halm eller hø i boksen, som er god at pille i. Selvfølgelig vil de hellere stå der end på deres mudrede frimærke.

Heste i bokse er triste heste. De bliver skadet nemt, får uvaner og eftersom heste er tryghedsnarkomaner, så vil de gerne foretrække den lille boks og vi tror, at den gerne vil ind - vi synes selv, at boksen virker hyggeligere end mudderhullet. Når hesten kommer ind forkæler vi den og hygger om den = næste gang vil den også ind.


Problemet her, det er, at alt, alt for mange opstaldningssteder slet ikke burde eksistere! De kan ikke tilbyde hesten ordentlige vilkår. Jeg kører så tit forbi de små frimærker med heste, der keder sig om vinteren. De står og glor. Hestene på store folde, derimod, de bevæger sig rundt og græsser.

Vi skal have meget større folde - og de steder, hvor det ikke kan lade sig gøre, burde man i princippet afholde sig fra at indrette en stald!

Det gør vi jo ikke. Der er ikke plads - slet ikke i Hovedstadsområet. Men vi mennesker ser det som et krav, at dyrene er underlagt vores livvstil. Hund i lejlighed, kat i lejlighed, gnaver i bur, høns i store haller, svin i fikseringsbåse, køer, der aldrig har smagt græs, heste i boks og på mudrede frimærker... Vi tænker aldrig på dyret først - altid os selv; jeg vil gerne ride. Jeg skal have en hest. Så finder jeg lige et sted i nærheden, hvor jeg kan have min hest stående. Pyt med foldtid. Hesten er mit ridedyr og er underlagt mig, ligesom min hund, der er alene hjemme i lejligheden lige nu.

Det er sjældent omvendt; Nu skal jeg have en hund, så må jeg hellere flytte ud på landet og gå på deltid, så jeg kan give den opmærksomhed. Nu skal jeg have en hest, så jeg flytter til Lolland og køber en stor hesteejendom og sammensætter en lille harmonisk flok. Nej. Dyrene skal underlægge sig os.


Det betyder, at vi har et virkelig stort ansvar og vi skal altid huske på, at dyrene er dyr! De har nogle naturlige behov, vi som ejere, bør stille for dyrene. Her blandt andet hestens store behov for at bevæge sig dagen lang.

 

Heidi

9
1
Svar på denne tråd
 
 pengepengepenge
Forfatter: 
Dato:  05-08-2015 11:36

... Nu synes jeg altså det bliver en smule morsomt at læse.

Hvis man ejede en bolig, som man lejede ud, der var fyldt med mug eller uden rindende vand, så ville det jo ikke være lejeren, der skulle dække udgiften for at gøre lejligheden beboelig, men dig som ejer.

 

Hvorfor? Af to årsager: 1) Den merværdi som lejligheden tilføres er ejers, og ikke lejers. Når ejer en dag vil sælge lejligheden, så er det ham/hende der får gevindsten, og derfor er det ikke én eller flere lejere der skal betale udgiften. Det samme gælder hesteejendommen med drænede folde. 2) Desuden lejer man simpelthen ikke noget ud, hverken hus, lejlighed, fold eller stald, hvor forholdende ikke er forsvarlige og i orden, om det så drejer sig om beboelse eller hestehold. En fold der kun kan bruges tre timer i døgnet uden at blive fyldt med knæhøjt mudder er ikke i orden, hvis nogen skulle være i tvivl.

 

At himle op over at lejerne ikke vil betale for dræn på ens ejendom, eller for at man køber mere jord, er da at fralægge sig et ansvar, som man vel har taget siden man gider leje bokse/folde ud.

 

I stedet for at bruge en masse penge på at bygge ridehus, ridebane, vandspiltov og sætte foderautomater op (noget som rigtig mange nye hestepensioner tilbyder, jeg aner intet om forholdende for jer her i tråden, det er en generel betragtning), burde man da sørge for at der til en rimelig opstaldningspris kan vedligeholdes på nogle drænede, grusede eller måttebelagte foldområder som man som udlejer har sørget (og betalt) for er anlagt. Det er da mindstemål af at kunne tilbyde godt hestehold, så er de andre ting vel sekundære..

 

Og til den nye helt hypotetiske diskussion med om heste helst vil være inde eller ude hvis man "åbnede folden eller boksdøren".. Det eksperiment er skam lavet :-) Næsten alle os med løsdriftsheste kan fortælle, at hvis der er en god, tør fold med lidt naturligt læ fra træer, så bruger langt de fleste af hestene helst kun løsdriften når det er varmt og fyldt med bidende dyr, altså: i sommerhalvåret.

11
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  05-08-2015 12:16

Nu må du, TS, ikke holde mig op på det, men jeg har faktisk hørt rygter om at man som ejer, kan komme de fleste steder, man opstalder, og selv hente hesten ind fra fold.

 

Og andre steder kan man tilkøbe forskellige ydelser, så som ind- og udluk.


VH Pernille

 

There are easier things in life than finding a good man... like nailing jello to a tree, for instance.

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

3
0
Svar på denne tråd
 
 Udbud og efterspørgsel
Forfatter: 
Dato:  05-08-2015 12:19

Det er da en sjov sammenligning med udlejning af lejligheder. Her hænger størrelsen af udlejers investeringer (og dermed, må man formode, kvaliteten af lejemålet) da også sammen med størrelsen på huslejen. Man må forvente, at en lejlighed uden skimmelsvamp og med rindende vand, for nu at blive i eksemplerne i indlægget ovenfor, er dyrere at leje end en med skimmelsvamp og uden rindende vand - hvis nogen da overhovedet vil leje den sidstnævnte.

 

Det er da helt urealistisk at tro, at ejere af opstaldningssteder kan foretage millioninvesteringer uden at det vil påvirke opstaldningsprisen. Da drænede folde er en stor investering vil det selvfølgelig give en højere opstaldningspris, ligesom et sted med ridehal fx typisk er dyrere end et uden.

 

I sidste ende er hestens velfærd da ejerens ansvar. Man vælger jo så naturligvis at placere sin hest et sted, hvor man mener, forholdene er i orden for hesten - og betaler det, det koster.

 

Her kan man jo så som opstalder selv vælge, om man prioriterer helt mudderfri folde, ridehal osv. Opstaldningsstederne er jo også en (oftest dårlig) forretning, så man må forvente, at de vælger at investere i det, kunderne efterspørger.

 

 

For at vende tilbage til det, der egentlig var emnet i tråden, så synes jeg, det lyder underligt, at det er svært at finde et sted med begrænset foldtid. I vores område er der fx mange rideklubber, hvor hestene kun kommer ud nogle timer dagligt om vinteren.

 

Mvh.

Rebecca.


3
0
Svar på denne tråd
 
 "millioninvesteringer"
Forfatter: 
Dato:  05-08-2015 13:23

.. "Millioninvesteringer" er der altså ikke nødvendigvis tale om.

Jeg taler ikke om at folde ikke må indeholde mudder overhovedet, før det er forsvarligt. Det handler om at lave nogle folde hvor hestene har mulighed for at stå uden at være gravet ned i 15 cm mudder, i de timer den er ude.

 

Med stabilgrus, knust beton, gummimåtter kan man lave flere mudderfrie områder, f.eks. omkring led, læ og høstationer og det koster hverken hele eller halve millioner med mindre det drejer sig om rigtig mange heste.. Dræn kræver langt mindre vedligeholdelse, og derfor er de dyrere. Men mange steder kan man klare sig med at smide noget nyt grus, flis eller hvad man ønsker med års mellemrum :-) Eller grave nogle store huller selv og smide sten i, discount-udgaven af dræn..

 

At sige at man ikke kan skabe tør plads til heste uden at lade lejere betale for etableringen, eller bruge millioner synes jeg ikke er sandfærdigt. At lejere derimod skal betale for "slid", altså f.eks. at man sætter 100-200 af sin opstaldningsindtægt over på en grus/flis/måtte konto, som så tømmes med et eller flere års mellemrum for at vedligeholde de tørre områder man har etableret. Det synes jeg derimod er helt rimeligt.

5
1
Svar på denne tråd
 
 Betaling
Forfatter: 
Dato:  05-08-2015 13:35

Jamen, så tror jeg da, vi er enige. At hæve opstaldningen med fx 100-200 kr er jo netop en højere opstaldningspris som en konsekvens af udlejerens større udgifter, hvilket kræver, at opstaldere er villige til at betale mere for dræn, stabilgrus osv. :-)

 

 

Mvh.

Rebecca.

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 godt skrevet
Forfatter: 
Dato:  05-08-2015 13:38

Heidi (Plovbæstet) - jeg er fuldstændig enig i det du har skrevet . Jeg kan huske, at da den nye hestelov blev vedtaget, at en mand stoppede i bil ved min hestefold og udtrykte sorg over de stakkels ´Københavnerbørn der nu måtte stoppe med at ride , fordi Københavner-foldene ikke opfyldte kravene og rideskoler måtte lukke.

Min kommentar: Så må Københavnerbørnene tage på landet og ride, hvor hestene kan have rimelige folde, nøjagtig som landsby-børnene må tage til København når de skal i teater osv. Han blev så arrig at han bare gik ind i bilen og smækkede døren og kørte.

 

Og som ekstra-bemærkning. Jeg ser ofte, at de steder, hvor hestene står i mudder til knæene og glor, der holder samtidig 10-12 dyre trailere, der er stor ridehal og sandsynligvis også en lækker og opvarmet rytterstue. Fedt nok, hvis hesteforholdene stod i forhold til dette.

 

Som andre skriver. Så må der prioriteres og det bør efter min helt klare vurdering, være på hestens fritids-præmisser og ikke på rytterens/ejerens.

 

Også helt enig i, at det ikke er opstaldernes ansvar at investere i foldene, ej heller ridehuset osv.

 

Det er ejers. Ejer må så sætte prisen derefter og tiltrække de folk, som vil betale for at hesten har det godt - også (eller især) de 365 x 23 timer hvor ejer ikke ser på den/er sammen med den.

 

Jeg har ingen fin ridebane eller trailer, men jeg har brugt penge på en tør sandfold, hyggelig løsdrift, lækker, overdækket "hesteterasse" , vandresti og lækre vinterfolde med græs, som de netop tåler på dette tidspunkt.

 

Og at se dem gå rundt og hygge sig døgnet rundt, vandre, lege tagfat på bakken, gå på række tilbage til løsdriften, for middagsheden og for at tage middagslur, rulle sig i sandet lige præcis når de har lyst, klø hinanden osv., det er alle pengene værd og så kan jeg sagtens undvære trailer og ridehus.

 

6
1
Svar på denne tråd
 
 klmnjbhvugycrt
Forfatter: 
Dato:  05-08-2015 13:39

(Ja, for vedligeholdelsen af dette, men ikke for etableringen)

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  05-08-2015 15:32

Da jeg kørte hjem fra stalden i går aftes var der skybrud og torden. Det var ikke et vejr for hverken mand eller mus at være ude i!

Gæt hvor hestene stod?

Midt ude på folden. I silende regn. Og der er ellers et læskur med plads til alle hestene. Og wrap. Der stiller de sig kun ind, når det er for varmt til at stå i solen...

 

Jeg er slet ikke i tvivl om, at det er det bedste for hesten med rigelig foldtid. Også i vejr, vi mennesker synes er for dårligt til at gå ud i.

 

Jeg er for så vidt enig i, at hesten ikke skal stå en hel dag og fryse på folden. Men jeg synes 20 timer i boksen dagligt er forkert hestehold (jeg antager at den rides 1 time udover de 3 timer på fold).

Skal foldtiden være så kort, så bør det være et sted med skridtmaskine eller løbebånd, så hesten kommer mere ud af boksen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 sikke I kan diskutere....
Forfatter: 
Dato:  05-08-2015 21:26

....
Men jo, i mit område ER det svært at finde et sted, hvor de ikke er på fold alle dagens lyse timer. Og nej, min hest trives ikke med at være på fold i mere end 3 timer om dagen om vinteren i kolde fugtige perioder *diskussion afsluttet* uanset om I synes det er forkert hestehold!

Bonus info: Det er ikke unormalt at min hest går gennem hegnet for at komme ind efter de der 3 timer..


 

Albion dressursadel købes
Sæde str. 17,5 eller 18
Wide eller X-wide bom

0
3
Svar på denne tråd
 
 hvad folk ønsker
Forfatter: 
Dato:  05-08-2015 21:39

Jeg synes, vi tilbyder meget gode forhold for hestene, hvad angår folde, trods mudder. Her på stedet kommer de ud og har grovfoder.

Hestene leger, spiser og har plads til at løbe rundt.

 

At jeg har valgt at prioterer at lave en ridehal og ikke lægge dræn, gør ikke at hestene står og mistrives på foldene.

 

Jeg har endnu tilgode at fremvise stedet til interesseret, som mener mudder på foldene vægter højere end ridehallen og stalden.

( og heldigvis for det )

 

Vi skal næsten, hver dag om vinteren, kalde samt stå og vente på hestene ved leddet, da de ikke gider ind. Det trods 15 cm. mudder. Vi har flere gange måtte går helt ud midt på folden i mørke for at hente en hest, som hellere vil stå ude.

 

Jeg, som staldejer, har hverken 10.000 el. 20.000 kr eller mere som der står dræn/grus på. Og det vil være noget af det sidste jeg ville bruge penge på, så længe hestene har den gode adfærd de har på vores folde.

Jeg har nogen veltilfredse heste, som trives, trods mine prioteter.

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 rrrrrrrrrrrr
Forfatter: 
Dato:  05-08-2015 22:27

Jeg har da ikke skrevet nogen stedet at mine stakkels hesten skal stå i noget der minder om en ørken, de har både træer og løsdrift de har adgang til hele året :) så de bliver ikke tvunget til at stå ude og blive ædt af insekter :D

og for aat svare på det med at prøv at åbne leddet i stedet for boks døren, så har jeg prøvet TO gange ( ja det køre for mig ) at glemme og lukke døren til løsdriften ( der er to døre, en der står åben hele tiden ud til folden og så en der er lukket som jeg går ind og ud af som er ud til friheden) nå men den har jeg glemt at lukke to gange, begge gange har hestene stået på folden næste morgen også selv om jeg kan se at de har været i løsdriften i løbet af natten så jeg har skam prøvet det eksperiment og mine heste er vist godt tilfreds med deres hjem, men de mangler nu heller ikke hverken mad, læ eller plads

 

Og som en skriver så står mine også hellere ude i regn end inde i løsdriften.

Og ja det jeg skriver nu er snæversynet, men jeg NÆGTER at tro på at der er nogen hest der hellere vil stå i deres boks i 21 timer end på en fold med andre heste...


Venlig Hilsen Leandra :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Investeringer
Forfatter: 
Dato:  07-08-2015 12:24
Tine: Der er ikke mange virksomheder (hvis nogen overhovedet) der af egen lomme betaler for nye investeringer.

Om det er den lille købmand henne på hjørnet der maler om og køber nye hylder, tømrerfirmaet der køber nye maskiner, eller Vestas der bygger en produktions hal på 10000 m2, så kan du være helt sikker på at de udgifter det giver, i sidste ende bliver betalt af kunderne.

Investeringer af den slags laver man afskrivninger af værdien på. Så hvis jeg beslutter at starte hestepension og så fx. bruger 120000 på nye hestebokse og dræn i en fold, så laver man fx en afskrivning på måske 10 år = 12000 om året. Hvis jeg har plads til 10 opstaldere, giver det 1200 kr. pr opstalder om året, fordelt på 12 måneder = 100 kr oven i den leje jeg i forvejen havde beregnet.

Du slipper desværre ingen steder med bare at betale for vedligeholdelse :)

Mvh Anne
1
0
Svar på denne tråd
 
 Tjo.....
Forfatter: 
Dato:  07-08-2015 18:05

Arh, Anne - den lille købmand stiller sig vel netop ikke op og siger til alle kunder "Hey du, mælken koster en tyver ekstra i dag for jeg skal have råd til en ny køledisk"

 

- det er klart at det i sidste ende måske er kunden der betaler over tid i kraft af let stigende priser, men likviditeten, den sørger købmanden altså selv for (sikkert gennem banken). Medmindre han altså har sparet op af sit overskud. Det er vel sådan, man kører en god forretning.

 

På samme måde med stalde, man kan da godt sætte lejen op, og på den måde få penge til forbedringer over tid, men det er noget andet end at bede opstalderne punge ud til forbedringer her og nu. Og hvis forbedringerne skal falde her og nu, må man lægge ud selv.

 

I øvrigt er min holdning den, at eftersom heste er skabt til at vandre og søge føde hele dagen, må der være særlige årsager til at de foretrækker noget andet. F.eks
- ubehagelig fold uden tilstrækkelige ressourcer

- ubehagelig flok - behov for at komme væk

- traumatiske fortidsoplevelser

 

Hvis TS vitterligt har tilbudt sin hest store nok folde med fungerende flokke, og hesten alligevel foretrækker at være spærret inde 20 timer dagligt, så må hesten have en brist der kræver særhensyn eller TS læser sin hest forkert. Sorry to say.

 

Husk i øvrigt at der er forskel på at være "indenfor" og så at være SPÆRRET inde uden mulighed for lige at strække sig eller få gang i blodomløbet. Heste er ret flinke når de accepterer det ;)

 

 

I

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Investeringer
Forfatter: 
Dato:  07-08-2015 18:23

Issina: øh, det var da vidst også det jeg skrev ?

"så kan du være helt sikker på at de udgifter det giver, i sidste ende bliver betalt af kunderne"

 

mvh Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 bare et par spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  07-08-2015 19:32

til TS

har din hest fri adgang til foder på folden ?

 

og går den alene eller sammen med nogen?



0
0
Svar på denne tråd
 
 Heste ind
Forfatter: 
Dato:  08-08-2015 14:49
Jeg har heste opstaldet hjemme hos mig.

Jeg vil prøve at fortælle, hvordan det er at være staldejer :)

Jeg går rigtig meget op i at både heste og mennesker har det godt. Men jeg er desværre ikke arving til en masse penge eller andet. Jeg er helt almindelig og både jeg og min mand knokler på hver vores arbejde for at tjene nok til at betale afdrag samt til vedligeholdelse på vores gård. Fritiden går på samme måde med at passe det hele. Der går mange timer med kalkning, maling, reparation af alt muligt (vandkopper, hegn, opbindingspladser, saltstensholdere, krybber, lamper, vandingsanlæg), fodring, udlukning, indlukning, udmugning, bestilling af foder, wrap og strøelse, gødning af folde, harvning af bane, ukrudtsbekæmpelse og at have en god kommunikation med opstaldere omkring deres heste og ønsker. Når alt det er sørget for, vil jeg også gerne have lidt tid til at ride mine egne heste - det er jo trods alt derfor at jeg gør alt det andet :)

Jeg ville meget gerne eje endnu mere jord, så jeg kunne have større og flere folde. (Vi er dog så heldige, at hestene altid kan gå op på en tør del af folden, selv når der er meget vådt). Jeg ville også gerne, at jeg kunne opfylde alles ønsker altid. Men faktum er, at jeg ikke har en ubegrænset beholdning af penge og tid - de penge der kommer ind på opstaldning dækker jo slet ikke alle udgifter (og alligevel synes mange at det er dyrt). Problemet med at have hest er jo, at man altid kunne bruge lidt mere - lidt større folde, lidt bedre grovfoder, lidt bedre bund i hallen, lidt bedre sammensætning på foldene, lidt mere græs, lidt bedre strøelse, lidt flere turmuligheder, lidt mere optimalt tilpasset sadel, lidt bedre dækkener (eller at man ikke behøvede dækken). Kender I ikke det? Men man er jo også nogle gange nødt til at sige, at det her er faktisk ganske ok, og hesten har et godt liv, selvom der måske kun er 3 og ikke 30 hektar fold til den.

Desuden er der nogle gange opstaldere, der ønsker forskellige ting, og det kan ikke lade sig gøre at opfylde begge dele - nogle vil helst have hø på folden, og andre wrap f.eks. ...

Jeg får indimellem spørgsmålet fra folk, der er interesseret i at have deres hest hos mig, om de ikke godt kan komme ind fra fold efter 3 timer/til middag. Men da alle andre opstaldere foretrækker at have deres heste ude mest muligt, ville jeg enten skulle betale en for særskilt at møde ind og hente denne ene hest ind fra fold eller selv gå fra hvad jeg var i gang med for at gøre det. For så senere igen at skulle ud og hente de andre heste. Jeg er jo også nødt til at kunne få mit liv og min økonomi til at hænge sammen på rimelig vis.

Jeg er dog altid åben for, at man selv kommer og trækker sin hest ind på et andet tidspunkt, hvis man ønsker det. Jeg tænker, at hvis det er meget vigtigt for en, så finder man nok en løsning på at få den tidligt ind :)

Når det er sagt, kender jeg nu også masser af steder, hvor nogle af hestene slet ikke kommer ud, så der er jo da andre muligheder.

Venlig hilsen
Anna
8
0
Svar på denne tråd
 
 en holdning
Forfatter: 
Dato:  11-08-2015 19:01

For mig at se, gælder det om at have en holdning til sin "stald" og dermed også tiltrække de mennesker, der vil være glade og tilfredse for at opstalde deres heste, i netop din stald.

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Anja N
Forfatter: 
Dato:  24-08-2015 09:26

Ja, der er hø og halm på folden og den går med 3 andre hopper i en rolig flok. Og ja, åbnede man leddet ville hun gå mod sin boks! Og nogen gange behøver man ikke åbne leddet, hun går bare igennem..

Iøvrigt går hun stdig på døgnfold - igår var hun inde og få foder og hø (som hun er dagligt) og hun var hun ikke begejstret for at komme på fold igen: jeg skulle fange hende i boksen og brugte 20 min på at trække hende de der 25 meter hen til leddet..

Og ærlig talt, I kan komme med alle jeres (beviste rigtige) påstande om hestens natur, det bedste miljø for en hest osv., men når ens hest opfører sig som min gør, så er fold alle døgnets lyse timer bare ikke løsningen. Uanset hvad man måtte mene, så må man vel i sidste ende se på sin hest og se om den trives. Og trives den ikke i det teoretisk opstillede idelle miljøer, så er det vel bare ærgerligt, for først og fremmest skal hesten jo trives!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan
Forfatter: 
Dato:  25-08-2015 14:24

godt forstå din frustration over mudrede folde forår/efterår og frosne knolde om vinteren. Det giver så megen bøvl og skader. Og 8 timer i den slags er ikke OK.

 

Jeg er ENDELIG kommet i den heldige situation, at jeg har købt mit eget sted. Mine heste vælger selv. De går i luksus løsdrift uden mudder, for vi har drænet og drænet og drænet og smidt stabil. Vi har brugt uendeligt mange timer på dette og ikke mindst penge, men det er det hele værd. Ingen mug, tabte sko og skader som følge af mudder og store ujævnheder

 

Men hvor tror du mine heste står, når de selv kan vælge?? De står udenfor!! (De kan spise både ude og inde).


Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

Stop dyremishandling.

 

 

Nu med egen hest igen :-) Kongshøjs Happy Ending - Welsh

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-08-2015 12:08

Nullergøj: Jeg har haft hest i mange år på mange måder og grunden der får en hest til at opfører sig som din er i 98% tilfælde : insekter, hvis i har mange insekter på foldene så kan jeg godt forstå din hest vil ind selvom den har mad på folden.

 

De andre tilfælde hvor heste vil ind: dårlig kemi i flokken, manglende mad, sygdom. Men i aller aller fleste tilfælde er det insekter. Mine som går i løsdrift er inde om dagen når der er mange insekter i luften, den eneste som går ud er min eksemhoppe som har eksemdækken på og selv hun vil ind hvis insekttrykket bliver for slemt.

 

Så prøv at smide et insektdækken på og se om hun stadig vil ind.


Heste lyver aldrig

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-08-2015 16:22

Jeg er også af den overbevisning, at heste har bedst af at være ude, men det kan altså til tider være svært - især når hesten helst vil ind.

 

Jeg har prøvet lidt af hvert med min fuldblod. Han har bl.a. stået på rideskole med 2 timers fold dagligt (ikke ideelt), og nu står han på en privat gård, hvor han går ude så mange timer, som han har lyst til. Om vinteren kommer han ud omkring kl. 6-7 og står ude til omkring 18-19, alt efter vejret. Han har altid stråfoder på folden. Vi har sandfolde, hvilket gør at de ikke bliver til dyb mudder. Der bliver vådt når det har regnet meget, men der er aldrig "mudder" til mere end op til kronranden. Desværre er vores vinterfolde ikke de største og hestene går derfor kun 2 og 2, men for min hest er det vigtigst at stå tørt og have adgang til stråfoder. Hans foldkammerat er med på grimeleg, så når de ikke spiser, så leger de og fjoller rundt.
Jeg kan komme hjem om eftermiddagen og smide wrap ud til ham, men som regel rører han det ikke. Hvis jeg trækker ham ind går han med det samme i krig med sit hønet med wrap (det samme wrap som på folden).
Jeg havde oprindelig sat ham på døgnfold i år, men det har simpelthen ikke fungeret, på nogen måde. På 5 dage tabte han 40 kg pga. stress over insekterne. :( Han er derfor på græsfold fra ca. 7.15 til kl. 17 hver dag, hvor jeg henter ham ind og sætter ham på jordfold med en spand foder. Selvom jeg kaster hø og wrap ud på jordfolden, står han og glor dumt på mig ved leddet og vil meget gerne ind. Nogle dage ignorerer jeg ham og venter med at lukke ham ind til ved 19-20 tiden, og andre dage overgiver jeg mig og lukker ham i boks, hvorefter han går i gang med begge sine hønet (igen nøjagtig det samme stråfoder, som på folden).
Og inden nogen begynder at påpege at der er færre insekter om natten, så kan jeg meget tydeligt se på min hest, at det er der ikke. :)

Jeg bor på gården og kan derfor overvåge ham de fleste timer i døgnet pånær når jeg er på arbejde. Han forholder sig nogenlunde roligt i dagtimerne, har både jeg og staldmanden observeret, i eftermiddagstimerne begynder han som regel at vandre halvpanisk rundt og det er der jeg tager ham ind. Han kommer mig som regel galopperende i møde og kan næsten ikke slappe af førend han er kommet helt op til stalden. Hvis jeg sætter ham tilbage på græs, så starter hans halvpaniske vandren igen og den tager mere og mere til hen ad aften, og ved 21-22 tiden galopperer han skumsvedt rundt. Jeg kan høre hans paniske galop hele vejen ned på gården og der er alligvel et par hundrede meter. Jeg kan godt følge TS i at det er ufedt at have en hest, der ikke vil være på fold og at det kan være svært at finde et sted, der opfylder ens hests specielle behov.

Jeg har bare været så heldig , at mit opstaldningssted har plads til en som mig og min specielle hest, men det er nok mest fordi jeg selv påtager mig ansvaret for de særbehov han har, og jeg dermed ikke involverer eller belaster andre med det. :)

Jeg har også en shetlænder, som jeg også har forsøgt lidt af hvert med. Han har stået i løsdrift, samme sted som fuldbloden står, hvilket desværre var et totalt no-go. Han hverken spiste eller drak i flere dage, han var mat i øjnene og generelt meget utilpas. Han rullede sig ikke og ville ikke have kontakt med de andre heste. Jeg forsøgte at sætte ham i boks i stalden og om dagen på en af sandfoldene ved stalden sammen med en stor pony, og vupti. Han åd, drak, rullede og kløede ryg med den anden. Han kan så godt gå på døgnfold om sommeren uden problemer, så det får han lov til.

 

Jeg har to heste, der trives bedst med at have en boks. Især fuldbloden har behov for sit private-space, hvor han kan spise i fred i sit helt eget tempo. Han har svært ved at holde huld og skal derfor have en del foder og gerne hø + wrap ad libitum, og det er han den eneste der kan tåle, og derfor er det også en af grundene til at han står i boks. At han så har det bedst sådan, er jo kun en fordel for mig.

Jeg ville da ønske at de begge kunne stå i løsdrift, hold nu op det ville lette mig for meget besvær, men det går bare ikke og så må jeg indrette mig efter det. :)

Jeg gør mit allerbedste for at opfylde deres individuelle behov for fold, foder, motion osv. og jeg er gudskelov så heldig, at jeg har mulighederne for at opfylde meget af det på det opstaldningsted jeg står. :)


Sagde Josephine

Med sine to soulmates og guldklumper M & N <3

 

Løsdrift med hestevelfærd i højsædet?
Så tag et kig på Kærgården i Farum med nyanlagte vandrefolde.

www.facebook.com/pages/ K%C3%A6rg%C3%A5rden ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 jammen altså, det er jo som om meget...
Forfatter: 
Dato:  27-08-2015 09:47

...få læser hvad jeg egentlig skriver!! Men tusind tak til dem der gør og viser forståelse, istedet for at belære om foldtid og ''hvad der ideelt set er bedst''

4 muler: Chralotte, Nu tænker jeg på vinteropstaldning - der er der sgu ikke så mange inskter om efteråret og om vinteren.

Iøvrigt, drop lige de belærende forklaringer - du ved jo reelt intet andet end hvad jeg har fortalt. Jeg har dog fortalt at hun går i en velfungerende rolig flok, der er hø & halm på folden, men folden er mudret. LIGEU; insekterne driller hende ikke. Hun HAR insektdækken på når det er slemt. Regndækken på når det regner.

Når det så er sagt, så er du da velkommen til at komme og observere hendes adfærd med ikke at ville være på fold: står og skraber og skaber sig toseet foran leddet, går så igennem hegnet, går ind i stalden og stiller sig foran sin boks. Er der nogen af jer herinde som stadig tror at den hest vil være på folden? Iøvrigt en adfærd hun har praktiseret på alle opstaldningssteder jeg har stået, hvor der var oblegatorisk heldags fold.


Heldigvis har jeg nu fundet et opstaldningsted uden alt det foldtid! God stor udeboks (5*6m.), 2-3 times fold om dagen, fodring 4 gange om dagen med foder+hø.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-08-2015 11:04

Hovsa, jeg overså at det var om vinteren du mente.

 

Nu skriver du at du har fundet et godt sted, men ellers må man finde et sted med mindre mudder. Længere er den vel ikke.


 


Heste lyver aldrig

1
0
Svar på denne tråd
 
 vvvvvvvvv
Forfatter: 
Dato:  27-08-2015 11:37

Nullergøj;dejligt du har fundet et sted, som fungere for jer og især for din hest.

Nu ved jeg ikke hvor mange heste, der står det sted, men jeg tænker de fleste af dem nok gerne vil ud.

Har lige passet hest, der står et sted hvor de også kun er ude et par timer og hold op nogle rastløse heste - jeg vil mene, at for 90% af de heste (der er sikkert nogen der bare vil står i deres boks) er det totur at stå 20-21 timer deres boks og så ellers blive rørt i et ridehus i vel 40 min. Sikke et sørgeligt liv

Jeg kunne forstå, hvis de så kom i skoven et par timer og fik frisk luft,- samt lov at lave noget. Nogen heste ser jo knap verden udenfor deres boks/ridehus. De må jo blive skøre i hovedet.

 

Komme desværre aldrig til at forstå det - måske en dag, dem der sætter deres hest i en boks skulle sidde i deres seng i 20-22 timer og så ellers gå en tur rundt i stuen og så tilbage i deres seng. Så kan de måske se, hvordan deres hest liv er = sølle liv.

 

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider