Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hoppe med lidt for stort H?
Forfatter: 
Dato:  19-04-2015 14:01

Hej.

 

Jeg vil godt spørge det alvidende HN, hvad der mon kan være galt med denne hoppe - om det bare er almindelig adfærd for en ung, urutineret varmblod eller om der mon kan lægge noget mere alvorligt bag?

Hoppen er 6 år. Varmblod. Har aldrig fået føl. Står i boks på halm, får masser af stråfoder(wrap og hø). På fold ca. 8 timer i døgnet. Motioneres af mig ca. 3 gange om ugen, primært skridtture, da hun er i genoptræning efter at have stået stille i et års tid. Har redet hende siden januar.

 

"Symptomerne" er som følgende:
- Meget kraftige, langvarige brunster. Der står en lille hingst i stalden (flere bokse væk) og hendes far, en eks-avlshingst, der nu går som vallak. De voldsomme brunster viser sig bl.a. ved, at hun den ene gang, jeg skulle sadle hende, hvinede af ophidselse! Hun reagerer slet ikke normalt. Udover hysteriet, virker hun samtidig så træt, når hun er i brunst. Hendes mor havde også sådan nogle brunster, hvor hun var helt umedgørlig i perioden.

- Hun virker aldrig helt ren omme bagi og virker sådan lidt "slap" i det, på trods af at hun aldrig har haft føl.

- Hun er altid voldsomt interesseret i sin far. Gnækker til ham, hviner og slår ud med forbenene. Nogle gange skal han bare kigge på hende og vibrere lidt med næseborene, så flyver forbenene. Hun er enormt tiltrukket af ham. De andre hopper i stalden reagerer slet ikke på samme måde på ham!

- Hun vægrer sig ved at løfte baghovene - trækker dem i stedet godt ind under sig, når man skal rense hove.

- Virker stram over lænden.

- Er nem at ophidse og kan være meget svær at berolige igen.

- Bukker.

 

 

Er hun mon bare en meget feminin og hysterisk hoppe, der skal have lidt mere rutine og opdragelse, inden jeg kan forvente at hun bliver afslappet og ikke så påvirket af brunsterne eller kan der lægge mere bag hendes hoppethed?

Vi får snart osteopat på hende (vedr. den stramme lænd og de modvillige bagben) og jeg er i god dialog med ejer om hende. :) Nu ville jeg bare lige spørge herinde, for jeg synes godt nok, at hun er meget Hoppet!

 

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-04-2015 15:36

Umiddelbart lyder det som om den har en form for hormonfostyrrelse.

 

Den kan have børbetændelse eller "bare" være uren. Den kan også danne cyster på æggestokkene fordi den ikke udskiller æggene ordentligt. Disse kan både være vandcyster og hormoncyster.

 

Min gamle hoppe dannede, især i vinteren, cyster. Hun dannede æg hele vinteren, men udskilte dem ikke, så i januar var hun efterhånden godt muggen og øm. Der fandt vi så 4-5 æg, det største på størrelse med en knytnæve.

 

Hvis der skal gøres noget, hvilket jeg selvfølgelig vil anbefale, så ville jeg få dyrlæge ud og scanne æggestokkene i første omgang, og evt tage en svaberprøve. Er begge i orden kan det være en idé at sy hende, især hvis du siger hun er "slap" bagtil (Kan selvfølgelig også være en god idé hvis der er noget at komme efter indvendig )


Nu med hafferlaffen Hoya

 

I er savnet mine piger - Escape & Artesia

2
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  19-04-2015 19:24

Du skal ringe til din dyrlæge.

 

Det kan være cyster på æggestokkene eller andet galt inden i hoppen (æg der sidder fast fx) Det kan også være hun er for slap bagtil og det "blot" er en caslisk operation der skal til (syes bagtil) Det kan være hun nemlig slugter luft og det gør faktisk ondt.

 

Så få din hoppe tjekket af en dyrlæge.


Når min hoppe var i brunst ville hun hellere stå på bagben når hun gik til ridning, end at gå på landjorden. Hun blev syet bagtil og det har hjulpet fuldstædigt, hun var blot lidt for åben :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-04-2015 14:53

Hej.

 

Tak for jeres svar.


Det var også sådan nogle lidelser, jeg selv havde i tankerne. Det er kun et par måneder siden, hun blev behandlet for en yverbetændelse - som vi endda ikke slap helt af med.

Samtidig har hun piphas, galle og rester fra en kraftig omgang muk. Så nu vil jeg prøve at bringe det på bane, når jeg selv lige har researchet lidt videre på emnet.

 

Det skal bare ikke være nemt.

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider