Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Gaffelbåndsskade - ridehest igen?
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 09:02

Min fjorddreng Hjalte på 8 fik i december 2014 konstateret en gaffelbåndsskade i hb - dyrlæge lavede halthedsundersøgelse, tog røntgen og scannede. Han står nu stille (skal han i 6 mdr.), hvor jeg kun må skridte. Dyrlægen kommer igen i juni måned og skal kigge på benet, om det er helet op.

Hjalte viser ingen smerter, ømhed eller er halt. Dog kan min mor se at højre bagben (det med skaden) træder anderledes end det venstre, når jeg rider. Hjalte traver, galopperer og laver badut-spring på folden uden problemer/urenheder.

 

Mit spørgsmål til jer, er - hvad tror i chancerne for at Hjalte bliver ridehest igen er?

 

Dyrlægen sagde at jeg nok skulle regne med at han fremover kun kunne blive brugt som turhest :-( Det gør ondt inden i, da Hjalte elsker at arbejde og da jeg ikke udlukkende vil ride tur.


 

Mvh Freja

~Med fjordhesten Hjalte Følsbjerg~

 

Følg os HER på facebook

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Seneskade.....
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 10:54

Øv det er træls med seneskader, og især hvis de sidder uheldigt, og dyrlægen er knap positiv.

 

Jeg har selv en gaffelbåndsskadet hest - og han er gående på samme niveau, som før skaden - MB i dressur.

Men det har været en lang genoptræning, og "hård" at gå igennem, når man kun har hørt alle de dårlige historier, og ikke de gode som findes.

 

Jvordan pognosen for Hjalte er, er svær at sige for os som ikke er dyrlæger og kan se hesten.

Det er desværre værre at have en gaffelbåndsskade på et bagben, fremfor hvor min havde det på et forben.

Min havde en lille skade, dvs mindre en 10 % af senen var beskadiget. Hvad Hjalte har af str skade har betydning for resultatet.

Til gengæld er han ung OG haltfri !

 

Hvis du vil læse lidt mere om seneskader, så har jeg skrevet nogle lange indlæg inde på hyggesnakke under et emne der hedder : Erfaring med seneskader.

Der er gode råd m.m. samt hvad der betyder noget ophelingsmæssigt.

 

God bedring med Hjalte, jeg håber han bliver en af de gode historier :-)

 

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 
 gfbdjdnjsnd
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 13:21

Tusind tak for svar, Charlotte! Det er netop en historie som din jeg har brug for at høre, så jeg kan holde håbet oppe :-)

Jeg ved faktisk ikke hvor stor skaden er, men selv mit utrænede øje kunne se på scanningen at den var gal, så den er nok ikke helt lille desværre.

Vil helt klart gå ind og kigge på dine tråde, vil gerne vide så meget som muligt! Specielt også vedr. genoptræning efter sådan en skade.


 

Mvh Freja

~Med fjordhesten Hjalte Følsbjerg~

 

Følg os HER på facebook

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 gaffelbåndet
Forfatter: 
Dato:  18-04-2015 19:17

Om din hest blir ridehest igen eller ej er svært at sige desværre, men du kan jo få lavet en mri scanning af benet og så kan man vist se om han har en chance eller ej.

 

Havde selv en dejlig basse som fik en alvorlig gaffelbåndskade på bagbenet, han stod i 3 måneder, han var tydeligt halt de fleste dage og havde rigtig ondt, samt han blev små aggressiv. Han blev indlagt efter 3 måneder fordi han nægtede at spise og han ænderede humør rigtig meget, jeg fik lavet en mri scanning af hans ben og det viste sig desværre at hans gaffelbånd var vokset fast på griffelbenet og at gaffelbåndet var fyldt med store huller, der var intet at gøre og han måtte desværre aflives, da han gik med store smerter.

 

Da vi var inde på klinikken første gang, da han fik konstateret gaffelbåndsskaden gav dyrlægen også udtryk for, at hvis jeg gav ham nok tid, ville han havde en ok chance for at blive ridehest, Det blev han så desværre ikke, da det viste sig at være en del mere alvorligt, men hvis gaffelbåndet og griffelbenet ikke var vokset sammen ville han nok havde haft en ok chance.

 

Håber på det bedste for din hest og at han ikke skal samme vej som min.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gaffelbåndsskade...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2015 15:26

Min har også haft en gaffelbåndsskade. Jeg lod den stå i et halvt år, og startede langsomt op igen. Efter 4 måneder var den i fuld ridning igen, og det har den været i et år nu og viser ingen tegn på tilbagefald. Så der er succeshistorier!

Hvis dyrlægen ikke allerede har anbefalet det, så er det en meget god idé enten at skridte eller trække den på asfalt. Det styrker dens sener. Jeg brugte/bruger desuden BOT ridegamacher, men jeg ved ikke, om det har gjort en forskel.

Pøj pøj med det

0
0
Svar på denne tråd
 
 skader
Forfatter: 
Dato:  20-04-2015 15:12

skader er det værste der kan ske nogen gange, men en del kan hele op hvis de får tid.

 

Jeg købte min gamle hoppe tilbage efter at hun var blevet kasseret som ridehest, da hun blev ved med at blive halt hver gang de gik i gang med genoptræningen, her var det et overben som sad og trykkede ind på gaffelbåndet. Den første vinter gik hun bare som selskab til hendes mor, og så ifolede vi hende i foråret og hun gik to år som avlshoppe og hele det sidste år har hun gået som ridehest igen uden på noget tidspunkt at have været halt eller urent gående.

 

I forhold tila t din hest bærer sig anderledes når du skridter ham, så kan en kiropraktor evt. hjælpe på det. Min gamle hingst fik et kodeledsforvridning og bar sig selv anderledes for at skåne benet, selvom det ikke længere gjorde ondt havde han vænne tisg til at bære sig på den måde, og det var først da vi fik kiropraktor på at han kom tilbage og gå normalt igen.

 

pøj pøj med forløbet

 

mvh

Mie


R.I.P Dagirr, tak for de mange skønne stunder vi havde :) <3

 

Med de tre skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider