Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvad giver i for ormetjek + kur?
Forfatter: 
Dato:  15-04-2015 19:06

Ja, som overskriften siger, hvad giver i for at få et ormetjek samt evt. kur hos jeres dyrlæge?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ormetjek
Forfatter: 
Dato:  15-04-2015 19:58

http://www.equilab.dk

 

De er både billige og hurtige. De tjekker også for sand i tarmene.

 

ormekur udskriver de og så ksn det hentes på apoteket :-)

2
2
Svar på denne tråd
 
 Pris for tjek og kur.
Forfatter: 
Dato:  15-04-2015 22:16

Jeg gav 447 for tjek og kur til to heste.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ormetjek
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 08:20

Jeg giver 122 kr. for ormetjek hos Gundsø Dyreklinik. Ormekuren henter jeg på apoteket i dag, så ved ikke lige hvad den koster.

 

Birgitte


0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddd
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 10:42

Nu der er forsket så meget i at ormekure er mega usikre, har jeg valgt i stedet fremover - at give en ormekur der tager ALLE orm to gange om året.

 

Jeg bestiller ormekuren fra England og den hedder Equimax. Koster ca 120 kr og fragten er ikke speciel dyr.

 

Jeg synes det er enormt vigtigt at man får udryddet alle slags orm (bændel og blod især vigtige)

 

Vigtigere end de alm. orme som hesten altid har en smule af, så længe det ikke står udaf hesten bagi.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

3
5
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 12:00
Hejsa.
Kan du fortælle hvordan du gør i praksis ?
Tænker på hvordan du kontakter stedet hvor ormekur kommer fra ??
Betaling o.s.v. ?
Ville være kanon hvis du vil det ?
Vil også gerne at mine krikker får udryddet deres orm ordentlig én gang for alle. ..

På forhånd mange tak ;)
Stort knus fra Heidi

1
2
Svar på denne tråd
 
 gødningsprøve
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 12:18

Nu skaljeg lige forstå det korrekt, giver i ormekur uden at vide om der er orm, altså i for ikke taget en gødningsprøve?

 

Hvis det er tilfældet, synes jeg det er meget forkert af jer.

 

Grunden til at det blev sådan at der var krav om possitiv gødningsprøve for at få en ormekur, er jo at der er opstået resistens så hvis man bare giver kur uden det er nødvendigt så risikere vi alle at vi ikke kan behandle vores heste om nogle år.

 

Jeg er blevet oplyst at der kun findes to slags medicin der kan bekæmpe orm ved heste og der er ikke nye på vej.

Det betyder at hvis ormene bliver resistente for de to slags medicin så kan vi ikke bahandle vores heste.

Så det er ikke kun for at være besværlig overfor hesteejerne at der er indført recept på orme kur det er et seriøst problem.

 


Tilbyder opstaldning i Odense Sø, se præsentation

venteliste oprettes hvis nødvendigt.

 

Med venlig hilsen

Louise Kløcker

7
2
Svar på denne tråd
 
 men........
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 14:19

.. men er det ikke noget med at man har ændret proceduren, og at de fleste dyrlæger nu anbefaler én årlig ormekur der "tar det hele"? Det er i hvert fald det jeg havde regnet med, jeg har derfor sprunget forårstjekket over denne gang, og regner med i stedet at tjekke + give en "bredspektret" ormekur til efteråret(?) fra i år og fremover.

3
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 14:43

Ja, jeg giver ormekur to gange om året uden test for bændel og blodorm.

 

Det er bevist via studier at der jo ikke kan foretages en korrekt ormekurs test. Det er alt for usikkert. En prøve kan den have 1000 og andre kan den have 0 i en anden pølleprøve.

 

Jeg har købt dem hjem fra en hjemmeside i England og det fungerer super fint.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
3
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 17:23

Jeg har nemlig også bestilt hjem fra England før. Sidste år var jeg ikke i tvivl om orm for jeg fandt en hænge ud af min vallaks anus. I England kan man endnu få det uden recept.

3
1
Svar på denne tråd
 
 Receptpligtigt
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 22:04

Det kan godt være at ormemidler ikke er receptpligtige i England, men det er de altså i Danmark. Det er ulovligt at importere receptpligtig medicin til dyr, så ét er hvad I selv gør, men I behøver vel ikke opfordre andre til noget ulovligt?

 


 

 

4
2
Svar på denne tråd
 
 Jjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 22:43

Man kan jo bare lade vær hvis ikke man vil. Tvinger jo ikke folk.

 

Har blot skrevet hvad jeg gør. Så må folk jo selv bruge deres fornuft ad hvad devil gøre. Jeg har givet muligheden for det og har modtaget del PBer om hvordan hvor jeg køber det på nettet osv.

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
5
Svar på denne tråd
 
 Ulovligt
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 17:07

Sandra, det ændrer jo ikke på om det er ulovligt. Det burde du måske også oplyse folk om når du fortæller hvordan du skaffer ulovlig medicin til din hest!


 

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 dddddddd
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 17:10

Det gør jeg også når de skriver hvordan - i en PB til mig.

 

Slap du bare helt af.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
1
Svar på denne tråd
 
 12345533
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 18:14

Hvilken paragraf i straffeloven bliver man sigtet efter, hvis man giver sin hest ormekur uden recept? Der bliver jo skrevet det er ulovligt, så går ud fra, at det med henhøre en paragraf så.

 

Nu kan jeg se, at mit indlæg omkring equilab har fået dislike. Er det fordi folk har dårlige erfaring med dem? Jeg har nemlig brigt dem og de fandt ikke orme i den test jeg sendte ind.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Reguleret i...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 22:40

Det er reguleret i Bekendtgørelse nr. 1224 af 7. november 2005 om privates indførsel af lægemidler.

 


 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-04-2015 07:29
Equilab giver meget forskellige resultater på samme gødningsprøve. Jeg har sammen med nogle venner delt en hestepære i 6 og sendt det ind, som kom det fra 6 forskellige heste i alle aldre. Nu er prøverne jo meget usikre, så skal da ikke dømme nogle, men det virkede på os, som om de gætter sig til resultatet. Alle de "unge" heste havde orm og ikke de ældre. Det er jo heller ikke usandsynligt i virkeligheden, men nu kom det hele jo altså fra samme hest.
Derudover har jeg hørt, at de får så mange prøver, at de umuligt kan nå, at lave dem.
Har også stået med en hest, der tydeligt havde orm. Den fik faktisk mindre kolikanfald. Dog ikke dyrlægekrævende. Vi sendte prøve ind to gange og fik, at vide den ikke havde orm. vi fik dog fat i noget ormekur til den alligevel og kolikken stoppede og hesten fik pæn pels igen og stoppede med tynd mave.

Det er meget svært syntes jeg. Jeg syntes, at det er en god idé med ormeprøver, jeg syntes bare det er en skam, at man ikke kan lave dem, med et mere korrekt resultat.
Det kan godt være, at loven er blevet lavet pga. resistens. Men vi har heller aldrig haft så mange heste der er døde af orm, som efter den lov blev lavet.
Så vidt jeg husker behandler man nu ved 100 epg. Hvor man før behandlede ved 200 epg?
Mange dyrlæger er vidst begyndt, at behandle de faste hesteflokke, uden prøver. Så alle heste får min. en gang om året. Vores dyrlæge behandler hele flokken om efteråret og beder os om, at tage prøver om foråret.
Jeg har nu altid en kur liggende i nødstilfælde.
3
0
Svar på denne tråd
 
 Heste skal have orm
Forfatter: 
Dato:  18-04-2015 09:55

Heste SKAL have orm, bare i rette mængder. Det er noget menneske skabt at vi synes at de ikke skal have orm.

De skal ikke blive syge af deres orm. Der er store problemer på verdensplan med resistens, og de personer der "bare" giver kur 2 gange om året, spøger med resistens problemet.Der bliver ikke udviklet nye ormekure, dem vi har på markedet nu må vi passe på biver ved med og virke.

 

Jeg er selv en af de personer der altid har en ormekur liggende fra England. Jeg får dog stadig testet mine heste 2 gange om året med larvedyrkning, jeg bruger det som rettesnor.

Jeg ved godt at de tests ikke er ret visende da de jo kun tæller på en enkelet pære - og udskillelsen kan vi ikke vide hvordan er.

 

Jeg vil dog våge den påstand at hvis man larve dyrker i 14 dage for store blodorm, så begynder resultat og kunne bruges til noget. Blodormene er farlige og have i sin besætning.Og de sætter en procedure igang der omhandler hele besætningen om de har det eller ej.

Når man sender ind på en ung hest så har den som regel spoleorm, og man kan få en kur udleveret.

Dejligt at få tjekekt for sand 2 gange om året.

 

Mine reserve test fra england bruger jeg til de heste der til trods for anden indsats ikke kan holde huld, bliver ved med og have diaré, ser utrivlige ud, mat i pels.... de får kur for bændelorm.

Der er en meget god tabel her www.orionvet.dk/files/animalhealth/ Materiale/Orm_hos_hest.pdf

Resistens er når ormene ikke dør af det ormemiddel, de er behandlet med. Behandlede man alle heste i en besætning, ville man ret hurtigt kun have resistente orm tilbage. Ved at lade de heste med lave ægtal gå ubehandlede, få man en blanding af resistente orm og ikke resistente orm i besætningen, hvorved risikoen for nedarvning af resistens mod ormemidlet mindskes.

 

Kh Rikke

3
1
Svar på denne tråd
 
 Vedr. resistens
Forfatter: 
Dato:  18-04-2015 14:35

opstår dette fænomen ved underdosering og ikke ved at give ormekur to gange om året uanset gødningsprøve eller ej.

 

Ved godt, at det er ønskværdigt, at resistente og ikke resistente orm formerer sig sammen. Derfor behøver man ikke at flytte heste til ny fold efter ormekur.

 

Correct me, if I'm wrong.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 aldrig ormeprøve
Forfatter: 
Dato:  19-04-2015 16:00

Jeg er en af dem som aldrig har fået lavet en ormeprøve på mine heste, min faste dyrlæges holding til dem er at de på ingen måde giver et reelt billede af hestens ormebestand, alle heste bør have en smule orm i en sund tarmflora. Før i tiden gav vi ormekur forebyggende 2 gange årligt, men efter mange lange samtaler med dyrlægerne giver vi nu kun ved mistanke og synlig mistrivsel, samt til vores ungheste, som det anbefales fra dyrlægerne indtil de bliver 2. Unghestene får kun fordi jeg har set hvordan det påvirker væksten hos en unghest hvis den samtidig skal bekæmpe et voldsomt ormeangreb og det tror jeg ikke på er sundt for deres vækst hvis de skal kunne holde i mange mange år.

 

udover til unghestene tror jeg det er ved at være 4-5 år siden de ældre sidst har fået en ormekur og der er ingen af dem, som har orm der gør dem syge.

 

nogle gange tror jeg vi blot skal stole på os selv og se på hestene istedet for blot at behandle forebyggende.

 

mvh

Mie


R.I.P Dagirr, tak for de mange skønne stunder vi havde :) <3

 

Med de tre skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-04-2015 14:34

Her er lidt rigtig god info!

 

infolink2003.elbo.dk/DVT/dokumenter/ doc/9425.pdf?hc_location=ufi

 

 

Man lærer jo nyt hele tiden, og jeg har også hørt rygter om at der endelig er nogen der er begyndt at forske lidt i bændelorm, noget vi i vores stald har været meget plaget af de sidste par år, nogle værre banditter de der bændelorm!!

 

Vi er blevet helt gode til at spotte dem, der er plaget af bændelorm. Forrige år var min dame helt utrolig plaget af det skidt, havde ondt, tabte sig, var sur osv osv - de blev alle testet med blodprøve og hendes tal var 0,01 under behandlingskrævende...... Og hun havde så mange symptomer... Heldigvis beslutter dyrlæge sig for at med så mange heste med så høje tal (vi er over 20) så fik hele flokken - og alle hendes symptomerne forsvant - så nej man kan ikke helt stole på prøver, men vi skal dælme også passe på residens!


Venligst Maluna


***


 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider