Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Mulig Cushings og fodring
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 11:40

 

Min Pony har ikke skiftet pels i år, pelsen er ikke krøllet men han har altså ikke fældet. Så jeg tror han måske har cushings.. (12 år gammel)

 

Testen skal vist helst ikke foretages i efteråret, og desuden har jeg ikke pengene til den før i det nye år.

- han virker i øvrigt ikke besværet og er nusse-glad og nysgerrig som han plejer, så jeg tænker ikke der sker noget ved at vente med dén.

 

Men hvordan ville i fodre på en hest som måske har cushings? Jeg har hørt at hippolyt vist skulle lave foder særligt til cushing-heste, og der er vistnok osse nogle urter man kan bruge? Men kan jeg det når jeg nu ikke VED om han har det? (han fodres i forvejen meget stivelses- og sukkerfrit da han nok har tendens til forfangenhed, men har ikke været forfangen)

 

Alle gode råd, erfaringer mv modtages med kyshånd.


Rikke

 

lykkeligt ejet af den lækre Tykke, aka Ponytauros Rex

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 alt mulig andet
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 18:42

Det kan altså være alt mulig andet. Er der overhovedet nogle symptomer på Cushings?

 

Det kan fx. være orm. Husk nye anbefalinger om en bredspektret ormekur én gang årligt uanset, samt en test den anden gang på året.

 

Jeg ville starter dér og så måske kigge på de vitaminer du giver? Evt. give en Microvital-kur fra Hippolyt

 

Derudover, hvorfor tror du han har tendens til forfangenhed?

 

Og iøvrigt, er der ikke noget med gratis test af Cushings? Eller er den kampagne overstået?

0
0
Svar på denne tråd
 
 pelsskifte
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 19:32

Han har ikke skiftet pels, enten to sæsoner eller en sæson + sat meget lang sommerpels. (Han har været ude af mine hænder over foråret)

Han tisser muligvis noget mere end tidligere, men da jeg har skiftet bundmateriale i boksen er det svært at vurdere. Samtidig kan jeg ikke tjekke om han drikker normalt, da han har vandkop i boksen..

 

Han har haft orm, rigtigt slemt, og det er måske det som er skyld i pelsen.

Men for at være sikker vil jeg fodre ham som om han havde cushings, han kunne alligevel sagtens tabe nogle kilo. - indtil jeg har råd til testen, naturligvis (de siger det kan give falsk positivt resultat at teste om efteråret, så det er osse en grund til jeg venter)

 

Jeg mener han måske har tendens til forfangenhed da han er en nøjsom type der har meget let ved at blive for tyk. (og er det, på trods af mine "slankeforsøg" som ikke rigtigt har været skrappe nok)

 

Det er rigtigt nok at laboratoriearbejdet er gratis resten af oktober, men min dyrlæge vil have 1100 for at tage prøven og det er ikke lige et greb i lommen for mig..


Rikke

 

lykkeligt ejet af den lækre Tykke, aka Ponytauros Rex

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 dyrt...
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 22:08

Hold da op for en pris, for at komme og tage én blodprøve

 

Vi var 2 der fik taget blodprøver til cushingstest og vi gav samlet 700 kr incl. moms for de to blodprøver.

 

De symptomer min pony har er, at hun tisser meget ofte, hun får lettere infektioner og orm og hun er længe om at fælde vinterpelsen. Hun ligger i borderline området med en værdi på 28 og er altså tæt på positiv området, der starter fra 29 og op. Jeg fodre hende ikke decideret som cushings hest, men er selvfølgelig forsigtig med stivelse og sukker. Har dog det problem, at hun er 26 år, super kræsen og lidt svær at holde huld på. Jeg bliver nødt til, at give hende seniorfoder(hun nægter at spise roepiller/fiberpiller/Equijewel/ Linamix), for at hun kan holde huld og det seniorfoder hun gider æde, indeholder desværre lidt rigelig stivelse efter min smag(15%). Men det er altså sådan lidt pest eller kolera, for hun må jo heller ikke blive for tynd. Hun får alt det wrap hun overhovedet gider æde(ca 10 kg i døgnet). Til en cushing hest ville hø nok være bedre, men min pony er støvallergiker og har også bronkitis og hun kan simpelt hen ikke tåle almindelig hø.

 

Jeg vil mene, at du sagtens kan fodre din pony som om, at du vidste, at den har cushings. Det er jo i bund og grund bare at fodre med høj andel fibre og så lidt sukker/stivelse som muligt og det er der nok mange heste, der ville have gavn af - cushing eller ej, hvis du spørger mig

 


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

2
0
Svar på denne tråd
 
 enig enig
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 10:41

Jeg er enig i at fodring efter Cushings er helt fint, men man skal bare passe på ikke at overse en evt. anden skavank.

 

Hvis hesten har haft massivt ormeangreb, ville jeg checke en ekstra gang for orm,, både alm. , bændel og blodorm.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 gentjek
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 10:53

Han bliver tjekket for orm igen, idag sagde doktoren.

Pony virker ikke som om han ellers har det skidt, det er som sagt kun hårlag og tissetrang jeg går efter. Hvis han virker på nogen måde utilpas bliver doc dyr naturligvis tilkaldt.

Men Pony må vente med tjek for cushings til jeg har penge til det. - har indhentet pris for tjek for cushings flere steder og det løber altså op i omkring 1100-1300 for bare at tage blodprøven, selve laboratoriets pris for arbejdet er omkring det halve, ca 6-700 kr.

Hvis nogen kender en dyrlæge som kan gøre det billigere (på fyn) må I meget gerne melde ud :-)


Rikke

 

lykkeligt ejet af den lækre Tykke, aka Ponytauros Rex

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 cushings
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 15:22

Selvfølgelig skal man passe på og ikke overse andre skavanker, fordi man har stirret sig blind på cushings diagnosen

 

Massiv ormeinfektion kan dog sagtens skyldes cushing, så derfor skal man være opmærksom på, at gentagne massive ormeangreb, selv efter der er ormebehandlet efter alle kunstens regler, altså kan skyldes cushings pga nedsat immunforsvar og modstandsdygtighed overfor ormene.


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 skavanker
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 16:27

Jeg er opmærksom på at det kan skyldes andet end cushings, men da han ellers virker glad og tilpas synes jeg ikke der er nogen grund til at tilkalde dyrlægen.

 

Hvis den underlige pels ikke skyldes cushings gætter jeg på at ormene bærer skylden. Med et ormetal på 3450 ( !) er det ikke så underligt at pelsen ikke er i topform.

 

Min plan er en vitaminkur og så fodres som cushingshest indtil en prøve kan be- eller afkræfte cushings. Hvis det viser sig ikke være det og vitaminkuren ikke hjælper, må vi jo i gang med en større udredning..

 

Men for at vende tilbage til emnet, hvordan ville I fodre en måske-cushings hest? Jeg er med på at det hedder ultralavt niveau af sukker og stivelse, men hvilke tilskud/urter/etc (fx Glucogard) ville I give/ikke give?

 

Og ville I turde at give disse godbidder? (dem med lakrids)

www.beetebites.com/about-our-treats/

Jeg bruger forholdsvis mange godbidder i træningen, men de ser ud som om de kan knækkes i mindre stykker..


Rikke

 

lykkeligt ejet af den lækre Tykke, aka Ponytauros Rex

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hippolyt
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 18:48

Jeg ville overveje at fodre med Glucogard fra Hippolyt, som du selv nævner. I deres katalog står der, at man kan bruge Glucogard som vitamin- og mineral kilde og så kun fodre med grovfoder udover. Hvis du absolut vil have et fuldfoder, kunne du også overveje Equigard og så ville jeg også bruge Cortigard, som er et tilskud udviklet specielt til cushing heste. Hippolyt har også godbidder og mash til cushing heste(Glyx-Lobs og Glyx- Mash). Du kan også kigge på Pre Alpin produkterne fra Agrobs, der er også mange gode muligheder for at fodre med lavt indhold af stivelse og sukker.

 

De godbidder du linker til, ser gode ud indholdsmæssigt og dem ville jeg godt turde bruge til en cushinghest.

 

Måske man kan se ud af mit svar, at jeg er ret vild med Hippolyts produkter Der findes helt sikkert et hav af andre fodermærker, der også ville være udemærkede at bruge og du kan evt kigge på http://www.foderdata.com/

Der kan du meget nemt og hurtigt få et overblik over hvilke fodervarianter, der har lavt indhold af stivelse og sukker.


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 hippolyt
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 11:09

Så jeg har hørt hippolyt hvad de ville fodre Pony med..

800 gr equigard og 100 g cortigard/dag

 

Er det bare mig eller lyder 800 g krybbefoder helt vanvittigt til en lidt tyk hest? Eller egentlig ikke så tyk, blot rundmavet..

 

Jeg synes bare det lyder vildt, også for min pengepung, men jeg tror ikke jeg kan få ham til at spise så meget.. Han gider knap nok æde al sin easy i øjeblikket.. (hønettet er dog tømt)


Rikke

 

lykkeligt ejet af den lækre Tykke, aka Ponytauros Rex

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 skræmmende
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 11:39

Jeg kan godt huske at jeg havde samme tanke, da jeg skulle fodre en EMS-hest. Uha, det var meget mad, men må sige, at hesten stortrivedes på dette :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Equigard
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 15:33

Hvor stort er din pony, og hvor meget vejer den ?

Min er 1.40 cm og vejede for meget, og skulle tabe sig.....

 

Min pony skulle nemlig kun have 600 gram, skulle også tabe sig, og så Glycogard samtidig.

Husk grovfoderet/græs kan indeholde RIGTIG Meget sukker - så få analyse på det, og tag ponyen væk fra græs, hvis den har adgang til det !!

 

Pøj Pøj med den !

 

Hilsen Tina


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider