Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Erstatning for grovfoder
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 20:35

Jeg søger bud på foder der kan erstatte grovfoder også skal det tilmed kunne opblødes..

 

Og ville I give en kur forbyggende mod mavesår til en hest der pt. ikke kan indtage det grovfoder den har brug for (Den går på græs 8-10 timer pr. dag og har fri adgang til hø men spiser, maks 2-4 kilo vil jeg tro)..

 

Der er tale om en varmblodsvallak der normalt vejer 600 kilo, den har tabt sig 20-40 kilo..

 

Hesten er passet med tænder, orm og bla bla bla.. Den har haft problemer med at både drikke og spise, men nu er vi nede på at det blot er tørt mad der er lidt vanskeligt pga. en hævet tunge og har været indlagt med det..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 bumbum
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 21:39
Jeg tror at pre alpin frq hippolyt vil være det du søger. Jeg har tidligere brugt det til rm gammel hoppe med succes.
God bedring med ham

R.I.P Fighter, den smukkeste stjerne på himlen

R.I.P Oxana, du var solen i mit liv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig ....
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 21:53

Jeg har fuldstændig enig med ovenstående indlæg !

Præ Alpin fra Agrobs - der er mange varianter, og den skal jo nok have noget med nogle kalorier i !!

Det kan erstatte 100% grovfoder !!

Pøj pøj med den !

 

Hilsen Tina


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 grovfoder
Forfatter: 
Dato:  21-10-2014 00:30

Enig med de andre!

 

Jeg har også brugt Pre Alpin til min og der er så mange varianter, at man kan få præcis det produkt, ens hest har brug for.

 

Jeg opblødte det i vand i en periode, da min hest havde lidt bøvl med maven.

 

God bedring med din hest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar..
Forfatter: 
Dato:  21-10-2014 08:43

han får foder tre gange om dagen (går på græs 8-10 timer).. Ved hvert måltid får han:

 

100 gram Speedi Beet

200 gram Irish Mash

50 gram Pre Alpin

 

Han syntes bare ikke at Pre Alpin er et ret stort hit, selvom jeg trapper stille op og jeg selv syntes det dufter lækkert..

 

Da han var indlagt tilsatte de melasse og selvom jeg er imod sukker, så overvejer jeg at tilsætte melasse for at se om det øger hans ædelyst af Pre Alpinen..

 

Jeg syntes også bare at rigtig meget opblødt foder fylder en masse i forhold til den mængde han får, foderet i sig selv er jo ikke alverden men når der så kommer 0,8 liter vand oveni er det pludselig en større portion.. Og det virker lidt som om han går død i foderet til sidst og levner indimellem lidt..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  21-10-2014 08:56

 

Hvad Pre Alpin bruger du? Der er jo mange og vælge imellem.

Fx Alpenheu og Compact.

 

Simple Balance har også nogle super lækre lucerne produkter.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 bud.....
Forfatter: 
Dato:  21-10-2014 09:08

nu ved jeg du skriver det skal opblødes, men evt. finsnittet lucerne og så få det opblødet... lucerne er jo godt til at forebygge mavesår..

 

men både græspiller og roepiller skal jo opblødes, der fås jo også lucernepiller...

hvis den har tabt sig meget vil jeg tilsætte olie i foderet...

 

problemet med at foderet er opblødt er jo netop tyggetiden, der forkortes, hvorfor jeg netop tænker på at du skal have lucerne i det.. jeg synes bare det lucerne man køber i butikkerne, kan virke noget grov.. jeg køber det hos en lokal landmand, der også selv snitter. Her er der masser af blade og det er blødt..

 

håber hesten kommer sig helt og kan spise "normalt" igen på sigt..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Han har ikke..
Forfatter: 
Dato:  21-10-2014 09:58

tabt sig voldsomt meget, han var lidt sommertyk i forvejen.. Så lige vægten som sådan er jeg ikke så nervøs for, han har tabt sig ca. 20 kilo mere end hvad han trængte til.. Der er allerede sket fremskridt siden jeg fik ham hjem i lørdags..

 

Jeg bruger Weisencobs.. Fik at vide at opblødt er der ingen forskel på strukturen i Pre Alpin produkterne.. Og pillerne bliver opblødt rigtig fint, det er bare som at hesten ikke syntes det er så fantastisk som jeg gerne ville have ham til..

 

Jeg blev frarådet at blande lucerne i hans opblødte mad, da de har set flere spiserørsforstoppelser på den konto.. Så det er jeg ret forsigtig med i sær fordi han stadig er lettere hævet i svælget..

 

Men opblødte lucernepiller kunne jo være en mulighed..


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fiberpiller
Forfatter: 
Dato:  21-10-2014 10:46

Måske opblødte fiberpiller kunne være en mulighed.

De suger ikke helt så meget vand som roepiller og grønpiller, så portionen bliver ikke så voldsom.

 

Og så smager de tilsyneladende fantastisk (syntes alle de heste jeg har testet på i hvert fald)

 


Mvh

Mette

 

 

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

 www.lille-hovgaard.dk

 

Vi har en ledig plads pr. 1. september

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heu Cubes fra Eggersmann
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 21:39

Jeg har heller aldrig oplevet en hest, der siger nej til opblødte fiberpiller, især når de serveres lune! De behøver ikke samme mængde vand som roepiller, og dermed er det muligt at få flere FE i hesten inden den føler sig mæt.

 

Jeg kan derudover anbefale Horselux lucernen, den er mere blød og smuldret end andre typer, ikke så stiv og tør. Den kan sagtens blandes i de opblødte fiberpiller uden at det klumper sammen.

 

Eggersmann laver desuden Heu cubes, som er lavet af soltørret hø. De skal blødes op 1 del cubes til 1-2 dele vand. Har ikke selv brugt dem, men bruger andre produkter fra Eggersmann og er vældig tilfreds.

 

Ellers tænker jeg helt almindelige grønpiller?

 

Pas på med for meget lucerne, da det jo indeholder rigtig meget protein! Så jeg ville finde et produkt, som i højere grad svarer til indholdet af det hø, hesten gerne skulle have.


 


Nu med

*Smukkedukken Grenanda*

 

Tidligere med

*Danseprinzen Dakar*

*Indianerpletten Hidalgo*

*Drengerøven Lenny Langben*

*Don Juan'en Enzo*

*Guttermanden Palle*

*Primadonnaen Kapella*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi er stadig..
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 09:56

på nedsat hø indtag, men det går bestemt fremad.. Han spiser nok 6-8 kilo om dagen nu, så er ikke så nervøs for ham mere..

 

Han går på græs 12 timer om dagen og er begyndt at spise Pre Alpin i lidt større mængder end de første par dage efter han kom hjem..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider