Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Kronisk tarmbetændelse...
Forfatter: 
Dato:  12-10-2014 11:54

Hej alle sammen.

 

Jeg skriver lidt fordi jeg har læst lidt om kronisk tarmbetændelse hos heste. Desværre lyder det som noget min ene hingst kunne lide af.

 

Lige siden jeg fik ham har han lidt af tynd afføring on/off.

 

Han er for det meste meget klistret ned af bagbenene. Han skider nogle gange kokasser, nogle gange almindelige pærer, men han har altid 'vandprutter' og så er hans mave konstant udspilet. Dog er han glad og frisk, spiser sin mad og virker ikke utilpas.

 

Jeg har prøvet et hav af produkter til hans mave, dyrlægen har tjekket for orm - negativ, men hun prøvede alligevel at behandle ham hvis prøven snød, men uden held.

 

Nu prøvede jeg så igår at google omkring denne tarmsygdom, og jeg kunne være bange for at det var det.

 

Sagen er om jeg skal lade dyrlægen tage nogle prøver af ham her nu når han skal kastreres, men er der nogle af jer der har erfaring med heste og denne lidelse og deres udsigter for fremtiden?

 

Jeg elsker min lille pony, men jeg ved ikke om han skulle til at have livslang medicinering.

 

Han går i løsdrift og får frøgræs/hø og wrap (tænker wrappen er lidt hård for hans mave, men det er svært at adskille det, når der kun er én løsdrift, hvor alle skal deles). Han får derudover roepiller og vitaminer. Han er 4 år.

 

Om sommeren får han ikke wrap, men stadig er maven i udu.

 

Men dyrlægen skal ihvertfald kontaktes i næste uge, men ville egentlig bare høre om folks erfaringer med sygdommen og om dette kunne lyde som dette?

 

Skal siges han havde dårlig mave inden jeg fik ham. De sagde det var fordi han var begyndt på noget nyt mad, hvilket løs rimeligt nok i mine ører. Men den dårlige mave stoppede bare aldrig :/

 

Billede

 


Besøg min side: https://www.facebook.com/bettefarm

- hvis du vil se masser af ponybilleder (updates)

 

Ponykørsel er vejen frem

- og som bonus får man ikke ondt i ryggen ;)

1
0
Svar på denne tråd
 
 mavebesvær
Forfatter: 
Dato:  12-10-2014 12:12

Hej.

 

Jeg har en lille ponyhoppe som også har tarmproblemer. Tynd mave on/ off. Vi har også været igennem et længere forløb med kolik og forfangenhes symtomer. Det som har hjulpet her hos os er.:

Ingen hø. Kun halm. Får hun hø, bliver klatterne straks tynde. Græs under kontrol Max fire timer. Om sommeren med "brændstoffilter" Maske og dertilhørende grime. Hun får EquiGard, gærprodukt og mash fra St.Hippolyt. Det ser ud til at fungere ( banker uder bordet )super flot pels, maven er ikke opspilet mere og hun ser ud til at stortrives.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Samme problem
Forfatter: 
Dato:  12-10-2014 16:57

Det lyder umiddelbart også som noget min 3-års kunne lide af :-( Han har også meget ofte tynd mave og ved gødning slipper han altid en hel del vand ved siden af. Han er som din også altid klistret ned af begge bagben og laver vandprutter..

 

Han får 10-12 kg wrap til natten og om dagen går han på græs. Derudover får han sit fuldfoder morgen og aften. Jeg har prøvet med loppefrøskaller, men det er som om, at han er begyndt at blive immun overfor dem.

 

Jeg er selv bekymret for min dreng, og må nok indse at dyrlægen snart må et smut forbi :-(

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kender en
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 10:50

hvis pony havde samme problem med vandprutter og klistrede ben. Mener at det er ølgær hun begyndte at give den og har god effekt af. I kan jo prøve at Google lidt og tage en snak med dyrlægen om det evt. kunne være en hjælp for jeres ponyer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 prøv evt
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 16:56


0
0
Svar på denne tråd
 
 Kronisk tarmbetændelse
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 06:23

Hej.

 

Jeg har en hyp som har kronisk tarmbetændelse.

Det blev konstaneret ved at dyrlægen tog en biopsiprøve af tarmen.

 

Typisk er grunden en allergisk reaktion for noget de ikke kan tåle. Dyrlægen anbefalede mig at forsøge mig frem. Altså først kun hø i en uge eller to til der var styr på maven. Og derefter prøv med en ting af gangen og se om den reagerer. Reagerer hesten er det tilbage til kun hø og når der er styr på maven igen, så prøver man videre med hvad kan den tåle og hvad kan den ikke tåle.

Grunden til at dyrlægen anbefalede at man forsøgte sig frem var at en blodprøve som viser hvad hesten er allergisk overfor koster 4000 kr.

 

Jeg fandt frem til på min at han er allergisk overfor korn.

Alt hvad der indeholder korn reagerer han på. Et enkelt hestebolche, hvis det er lavet på korn reagerer han kraftigt på.

Så man skal virkelig kigge efter, hvad der er i de forskellige produkter. FX biotin indeholder tit hvedeklid, eller eller vitaminerne er lavet på hvede. Man skal virkelig kigge rigtig godt efter.

Min kan heller ikke så godt tåle wrap, da det er lidt hårdt for hans sarte mave. Græs giver ham også lidt ekstra dårlig mave de første par måneder på sommeren.

 

Det skal dog også siges at både mig og min dyrlæge har tanker om min kan have noget glutenallergi siden han reagerer meget kraftigt på bare et enkelt hestebolche, hvis det indeholder korn. Så kan afførringen stå ud som vand på ham.

 

Min hest fungerer fint med kronisk tarmbetændelse.

Hans afførring vil dog aldrig være helt fast, men han trives og indtil for 3 år siden gik han som dressurhest på LA4 niveau til stævner.

Desværre fik han slidgigt i hovledet for 3 år siden og går nu som foldhest.

 

Om slidgigten har noget at sige i sammenhæng med kronisk tarmbetændelse ved jeg ikke.

Han lander lidt skævt på sine forben, men da jeg ikke har haft ham fra helt lille af er det svært at rette helt ind.

Jeg har selv en teori om at han grundet sygdommen ikke optager helt nok at det han skal bruge til sine led.

Jeg har altid givet ham lidt ekstra vitaminer pga den tanke, men om jeg har ret det ved jeg ikke. Det bare en idé jeg selv har.

 

Håber du kunne bruge mit svar :)


Mvh Nanna


Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør. Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige.


Errare humanum est - det er menneskeligt at fejle.
0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 21:49

Det tager lang tid at få bakteriefloraen i mave/tarme til at fungere korrekt efter diarre og lignende.

Min erfaring er at wrap er bandlyst, godt hø er et must i afvejet mængder svarende til ponyens behov, maske på ved græs (greenguards er de bedste), roepiller er rigtig godt + godt med vitaminer/mineraler (meget vigtig da en diarre hest ikke optager særlig godt)evt lidt lucerne, ingen melasse el.lign med meget sukker i og så har jeg gode erfaring med brogårdens YSY,- det er dyrt og man skal forvent 3- 6 mdr før sådan en mave igen er velfungende alt efter hvor lang tid, den har gået med den dårlige mave,- jo længere tid den har gået, jo længere tid tager det at genoprette normal tilstand.

Og så lige et lille "gylp" herfra, uanset hvad alle de der smarte foderkonsulter siger så er wrap, medmindre græsblandingen er lavet specielt til heste og det er det ikke ret tit, så er wrap ikke hestefoder i min verden. Det meste bliver produceret som om det var til kvæg og man kan altså ikke fodre heste som om det var køer!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prøv at undgå æbler
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 22:12

Jeg har en vallak på 4 år der har en meget sart mave. Hvert efterår får han tynd mave og meget luft i maven. Nu har jeg fundet ud af, at han ikke kan tåle æbler.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider