Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 boks ro, umuligt!
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 10:29

håber i dejlige HNèr kan hjælpe mig.

 

min dejlige pletmule var indlagt fra torsdag til tirsdag. med et hovproblem.

hun står nu og skal have 4 ugers boksro samt være på smertestillende de første 14 dage.

hun skal stå tørt og rent så muligheden for at lukke hende ud på en lille sygefold er no go før efter de 4 uger.

 

men hun boks vandre bare uden lige og for stortset intet spist.

der står en inde med hende så hun ikke står alene. og radioen køre også. så jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre.

 

jeg har kun to store heste og to minier, og jeg vil ikke lade den ene store stå inde hele dagen da hun kun er 2 ½ år.

de står alle inde om natten.

 

skal jeg bare væbne mig med tåldmodighed og så håbe på hun falder til ro? eller skal jeg finde på en anden løsning?

 

hilsen en letteret frustreret hesteejer...

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 inde....
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 11:04

Hvis dine bokse er store nok ...

Kan du så ikke lade en mini bo inde ved hende og den anden ud til de store?


Mvh Mette Stelmach med alle de skønne Pletter
Følg Sartors Simply the Best på Facebook her

<3 <3 <3 I hjertet gemt, men aldrig glemt <3 <3 <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Boksro
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 11:07

Du står i den situation jeg frygter mest! Min dame er nemlig også meget utilfreds med at stå i boks, og jeg frygter hvis hun en dag skal have boksro.. Hum vader nemlig rundt, så der er ikke meget ro over det! Så her er nogle af de ideer jeg har:

 

1. Prøv baldrian dråber. De er på dopinglisten, men det er jo ligemeget når hesten er syg. De kan fåes i Matas og helsekost butikker

 

2. Ring til Askims Urter og få hende til at lave en beroligende blanding - har hørt om flere hvor der er god effekt.

 

3. Zylkene (staves?) kan fås ved dyrlægen og bruges ofte ved transport, klipning eller andre situationer hvor hesten er nervøs. Det ville nok være en nødløsning for mig, da det

er lidt stærkere end de andre muligheder :)

 

Håber du kan bruge mine ideer :)

Ps. Alle ideerne er vendt min dyrlæge, så der burde ikke være

noget problem i nogen af dem.


- Louise med den dejlige Lo'moone!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Boks ro
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 11:10

ØV træls situation og kan kun huske det for godt, da min den ene fik fjernet en mus som 2 1/2 årig.

 

Jeg forsøgte mig lidt frem og måtte bide i det sure æble og lod en af dem hun var tæt knyttet til blive inde hos hende under hele forløbet - der var alt for meget hoppen rundt, boksvandring, forsøg på udbrud ja jeg kunne blive ved og selvfølgelig var der stadig lidt uro når de andre blev lukket ud om morgenen, men det affandt hun sig heldigvis hurtigt med, så længe den anden blev hos hende.

 

Når de andre så blev lukket ind til natten tog jeg den raske hest med ud og gå i en 1/2 - 1 time bare i skridt for at den fik rørt sig. Det gav lidt uro de to første dage, men det blev hurtigt accepteret da alle de andre (4 stk.) var inde og som om hun godt var klar over det var for en kort stund

 

Jeg ændrede også på kosten så de primært kun fik masser af hø, vit/min, roepiller og mash for at holde maven igang.

 

Det var klart den bedste løsning for mig og hesten. Da jeg endelig måtte begynde at trække hende en 1/2 time morgen og aften, ja så tussede den anden stille ved siden og der var næsten total ro på den syge (selvfølgelig kom der af og til nogle voldsomme spjæt)

 

Da dagen kom hvor jeg måtte sætte hende på en sygefold, havde vi fixet en helt genial fold i den anden fold - således hun kunne gå i skuret samt mulighed for at spise af samme balle frøgræs som de andre - vi syntes selv det var helt genialt og optimalt.

 

MEN MEN den kære springmule ville de anderledes og hoppede let og elegant over hegnet hver gang vi satte hende derind, så vi pillede det hele ned igen og lod dem alle gå sammen

 

Håber du finder en løsning der matcher din hest og god bedring med den

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opstalde ude....
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 13:00

Da min ene unghest skulle have boksro hen over en weekend pga en mulig seneskade, der var jeg så heldig, at jeg kendte et opstaldningssted, som lukkede heste ud i "hold".

 

Så jeg fik en boks hos dem, og der var hele tiden heste ind i nabobksene - det fungerede perfekt :-) Hesten hyggede sig, og var slet ikke oppe at kører.

Heldigvis havde han bare en hovbyld, så boksro blev ophævet :-)

 

Min gamle Medoc fik en grim foldskade og skulle stå 2 måneder i boksro. De 10 dage han var indlagt på hestehospitalet havde han været eksemplarisk - sød, nem og fin at trække små ture med.

Da han kom hjem smadrede han hele stalden, vandrede rundt og bukkede i boksen, samt stak af på gåture !

Ham valgte jeg at smide på sygefold.

 

Jeg tror, at hestene bedre kan klare boksro "et fremmed sted", hvor de ikke har rutiner mht at komme med ud på fold.

Så måske kunne du prøve at få den opstaldet et sted, hvor de hele tiden har heste ind ?

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Beroligende
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 13:54

Åh ja det er ikke nemt. Og slet ikke når man overhovedet ikke har mulighed for at kunne lave en mindre indhegning til hesten, så den kan se de andre.

 

Jeg tror ligesom en anden nævner at jeg ville se mig om efter nogle beroligende urter såsom baldrian. Eftersom din hest er skadet og ikke lige står og skal starte stævne, vil det heller ikke bonne ud på doping :)

Zylkene har jeg selv prøvet på min pony, og må desværre erkende at det ikke havde den ønskede effekt. Han var lige stresset, Zylkene eller ej.
Jeg har så sidenhen (for et par dage siden), læst om nogle der bruger det med succes, men at det så skal bruges kontinuerligt i måske 1-2 uger. Og så er de jo et fedt i min verden.

Hvis man har en hest der farer rundt i halvdelen af boksroen.

 

Har ingen erfaringer med baldrian fx selv. Men det var nok hvad jeg ville prøve :)

God bedring


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 andet.....
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 15:06

du kan også bruge dr bach nødhjælp

jeg bruger det til nytår. og det virker godt

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 17:29

svar jeg tror jeg prøver med de baldrian urter/dråber.

 

som jeg skrev tidligere så står der en lille inde i boksen ved siden af hende, jeg tør ikke lukke den ind til hende da jeg så kan risikere at stå med flere skader.

 

jeg har en fin sygfold til hende, men hun må ikke komme på den før om 4 uger, simpelthen fordi hun har fået skåret næsten halvdelen af sin hovvæg væk, og der må ikke komme snavs ind. altså jordbakterier. hendes hov er godt pakket ind, men dyrlægen var meget striks med boksroen i de 4 uger.

og hun må desuden heller ikke hoppe for meget rundt for den specialsko hun har på sider jo kun fast i den ene halvdel af hoven.

 

jane


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider