Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 hest med gigt problemer
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 09:18

Jeg har en Dansk varmblods hoppe på 19 år, som fik konstateret gigt sidste år i vinters.
Hun havde det rigtig skidt sidste vinter, og kunne næsten ikke gå da hun skulle ud af boksen om morgenen. Jeg fik at vide at jeg skulle forberede mig på at det blev sådan hver vinter, og at jeg højst sandsyngligt kun kunne bruge hende om sommeren, når det er varmt i vejret.
Er der nogle herinde som har erfaringer med hvad jeg kan gøre?

Jeg har haft hende i 6 år, og er villig til at gøre alt hvad der står i min magt, for at hun kan få det bedre. Men samtidig er jeg også fast besluttet på, at hvis hun har ondt og der ikke er noget at gøre, så er der kun én vej. Jeg vil bare stå tilbage og sige til mig selv at hvis det sker så har jeg gjort alt hvad jeg kunne for hende!
Hun får noget der hedder "Equimobility" fra Equidan Vetline. Det indeholder MSM og Glukosamin, samt andre ting, som jeg fik afvide af dyrlægen hun skulle have. Det hjalp også rigtig meget, har givet hende det i lidt over et halvt år nu. Men eftersom det begynder at blive koldere i vejret får hun det værre, hun halter til tider.

Håber nogle kan hjælpe!
-Anja wonsyld Petersen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vinter - gigt
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 10:08

Hej,

 

Mit svar er nok ikke lige det du vil høre, men jeg mener ikke man skal lade en hest der er plaget så voldsomt af gigt leve - jeg har selv valgt at aflive min elskede kammerat gennem 13 år (sker i næste uge) grundet en skade som forværres om vinteren.

 

Det er et enorm svært valg specielt når hun her om sommeren kan løbe, hoppe og fjolle rundt, men sidste vinter faldt hun op til flere gange med efterfølgende sår og gangbesvær - det skal hun ikke igen!

 

Hun har en skade i det ene forben - som vi formoder har sat sig som slidgigt og til trods for kure mod det ene og det andet + foldbums de sidste 3 år bliver det ikke bedre - min har dog aldrig sådan haltet, men stiv i alle fire ben efter boks og ofte hævet specielt i forbenet om vinteren (kan også være hævet i forbenet ved døgnfold)

 

Hvis du beslutter dig for at prøve en vinter mere, vil jeg nok pakke den grueligt ind i Back on Track, samt sørge for moderat motion hver dag og masser af fold tid - igen med varme til bentøjet (hvilket kan give lidt udfordringer)

 

Pøj pøj med det og ikke for at være bisse men husk vi har valgt at have hestene - derfor må vi af og til også tage de hårde beslutninger om hvad der er bedst for dem

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Gigthest
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 10:25

Hej,

 

Min hoppe på 17 har gigt i et kodeled, og når folden er frosset til knolde, hjælper jeg hende ved at sørge for, at hun har gamacher på til at holde leddene varme og smidige, så hun ikke så let kommer til skade ved at træde forkert. Heldigvis er hun af natur en rolig og fornuftig type, der ikke finder på at fræse rundt, når forholdene er sådan.

 

Jeg vil mene, at varme er det, der måske kan hjælpe din hest. Tykke dækkener og varme gamacher kunne være en stor hjælp. Jeg har hørt fra flere, at EquiMobility er et godt produkt, og du kunne supplere med Omega 3-6-9 olie og evt. andre tilskud/urter.

 

Held og lykke.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd
 
 hest med gigt problemer
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 10:42

Miv12:
Det er også min tanke, som jeg skrev hvis der intet er at gøre, er der ingen tvivl om hvad hun så skal!
Jeg har selv tænkt som du gør, vi har valgt at have dem og ikke omvendt, hvis hun har ondt og har det ligeså slemt denne vinter som sidste, så vil jeg ikke pine hende med det mere. Det er hverken fair overfor hende eller mig.
Det hun får nu har bare hjulpet hende så meget, og kan tydeligt se fremskridt på hende.
Har også hørt det med back on track, og muligvis kan det hjælpe. Men et eller andet sted er det vel også bare at trække pinen i langdrag.. :-(
Men hun er jo som sagt en ældre dame, og har lige siden jeg fik hende været stille og rolig, ingen unoder. Hun er ikke typen der hopper og danser specielt meget med de andre heste på marken, hun gider ikke alt det "pjat" der.
Det er bare så trist at tænke på, at lige så godt som de kan have det om sommeren, ligeså skidt kan de have det om vinteren. Det har været en perfekt sommer for hende, og næsten så godt at man nærmest glemmer hun er syg.
Men sidste vinter (inden hun kom på Equimobility), var det også så slemt at hun nærmest ikke kunne gå ud af boksen, derfor jeg kontaktede dyrlæge og fandt ud af at hun havde gigt. Her var det også halthed grundet stive ben. - Men har hørt at det højst sandsynligt, kan hjælpe at sætte dem på døgnfold, ogå om vinteren, en fold hvor de har mulighed for at bevæge sig hele tiden. Da det typisk opstår når de kommer ind og står stille uden mulighed for at kunne bevæge sig ret meget.

 

Er ked af at høre det med din hest, det er aldrig sjovt sådan noget. Men rart at man kan indse hvad der er bedst for dem (det er ikke alle der kan det).

Håber det bedste for dig og hende.

Tror også desværre det ender med at jeg bliver nødt til at træffe det svære valg med min. Det er hårdt, men man ønsker jo kun det bedste for ens dyr.
JEg har også besluttet mig for at kontakte dyrlæge, og se hvad de siger. Men ville bare starte med at høre om nogle herinde havde nogle erfaringer med det :-)

Tak for dit svar :-)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 hest med gigt problemer
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 10:49

Hej Jette.
Tusind tak for dit svar! Det vil jeg prøve :-)
Har også tænkt mig at købe nogle back on track for at se omm det kunne hjælpe :-)
Min er heldigvis heller ikke den type som fræser rundt på marken, nærmere tværtimod.
Og hvis der er slagsmål på marken trækker hun sig helst.
Der hvor hun stod før var markerne så mudret om vinteren at de gik i mudder til knæene nærmmest, det var ikke godt for hende. Det betød jo så også at når der kom frostvejr var det også rigtig slemt med knolde. Men jeg har i mellemtiden flyttet hende her i sommers, og hun har stået meget på fold med 2 små shetlandsponyer hvor der er fred og ro fremfor de andre hestes fold, hvor de godt kan være oppe og køre. Det mener jeg også har været rigtig godt til hende selvom hun er rolig, bliver hun jo stadig forstyrret af de andre på en anden måde:-)

Endnu engang tak for dit svar. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lige en ting mere
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 11:51

Hej igen,

 

Glemte lige en ting. Som en anden også skrev ovenfor, kan løsdrift være godt. Mine gamle dyr var en vallak med hovsenebensbetændelse og en hoppe med spat (og de var GAMLE), og for dem virkede løsdrift helt fantastisk. Uden løsdrift var de stive i det, men i løsdrift holdt de hele tiden sig selv i gang, og det var bare super! Hvis man altså kan få det til at fungere, der hvor man har sin hest.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det svære valg
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 14:21

Ja Anja det var ikke for at lyde barsk - det er enorm svært og tage beslutningen og specielt når de ser "raske" ud.

 

Jeg syntes det er super fint man prøver alt inden man tager valget og er sikker på du i sidste ende ved hvad der er bedst for din hest.

 

Jeg håber virkelig for din hest og selvfølgelig for dig at du finder noget der også kan holde hende gående og glad vinteren over så som tilskud med glukosamin og MSM

Såfremt du ikke lige vil investere i BOT så kan gode uldbandager og åndbare bandageunderlang også gøre underværker - jeg blev bare for doven med alle de bandager

 

Mudderfolde er bare no go for heste og specielt for dem med problemer i bentøjet - det er bare pokkers svært at undgå mange steder

 

Held og lykke med det - er som sagt sikker på du nok skal træffe de rigtige valg for din hest og hatten af for du opsøger evt. løsninger fremfor aflivning

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 EquiMobility
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 21:44

Min gamle vallak er mellem 19 og 20 år. Han fik en kodeledsforvridning sidte sommer, men er gudskelov kommet helt over det.

 

Jeg har givet ham EguiMobility lige siden skaden - jeg tør simpelthen ikke lade være - da jeg tror, at det har en gavnlig effekt.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 21:57

hyben er også godt.

fik selv det råd at man skal ud og plukke friske hyben, læg dem i fryseren, og så igennem hele vinteren giver man hesten 3-4 stykker hver dag. man skal ikke gøre noget ved hyben, bare læg dem i en pose og så i fryseren

 

min kat har gigt i ryggen. han får lakseolie, og har i løbet af bare 3 uger kunne se en klar forbedring. ved dog ikke lige hvordan man kan få lakseolie i en hest

 

man kan også få

www.zooplus.de/shop/pferde/ pferdefutter/knochen_muskeln_nerven/ 403613



1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider