Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Halt begge forben?!
Forfatter: 
Dato:  19-09-2014 10:42

Jeg vil høre om der er nogen der har erfaring med noget lignende?

 

Jeg står med en welsh mountain ponyhoppe som er 'underlig' halt på begge forben Den går i løsdrift, har aldrig været halt før. Lidt overvægtig/i showform. Hun havde smed for 3 uger siden, samme smed som plejer at ordne hende. Hun står naturligt (for) lavt i dragterne.

Dagen efter smed ser jeg at hun er stiv i bevægelsen, men da hun nemt bliver ømtået efter smed forventer jeg blot at det er grunden. Ingen varme elelr puls i hovene, ingen hævelse mv i benene. 5 dage efter er der ingen forandring, hun er lidt stiv i bevægelsen, men går gerne med flokken rundt på marken. Kontakter smeden om han vil tjekke for hovbyld, han kommer samme dag, og der er intet at finde og hun reagerer ikke når han tjekker med visitationstang. Han bemærker dog at hun ikke træder helt ned/lægger vægt på forbenene.

Får dyrlæge på, han ordinerer smertestillende og boksro med lid skridtture hvis hun vil. Der er stadig ikke sket nogen forandring... Dyrlægen kommer igen mandag...

 

Hun er lige halt/stiv på begge forben, hun flytter forbenene frem i skulderpartiet, og bøjer benet mindst muligt. Ingen varme og puls i hovene, ingen tydelig puls i benene, ingen hævelse. Jeg kan sagtens løfte og rense forhove på hende og hun står på det anden uden at have problemer med dette. Hun står ikke i aflastningsposition når hun står. Når hun går lægger vægten på bagparten, men det er ikke så meget at hun trækker det ind under sig fx som ved forfangenhed...

 

Hun er selvfølgelig sat på slankekur, hun har tabt sig ca 20 kg. Hun er ifol, hun hartermin 10.02.2015 med hendes 2. føl. Første drægtighed foregik uden prolemer.


Stutteri Sejlstrup

Avl af welsh sec. A og sec. F

 

http://sejlstrup.123hjemmeside.dk/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 stakkels hyp
Forfatter: 
Dato:  19-09-2014 15:29

Synes nu det kunne lyde som en mild gang forfangenhed - tilløb til det...

Hvor gammel er hun ?

Hvad siger hun til hvis du bakker hende? - hvis hun tværer der kunne det indikere forfangenheden. Det er desværre ikke alle der får puls osv i så stor grad at "man" forbinder det med forfangenhed.

Hvordan hvis du giver hende boots på med såler går hun så bedre?

Har du ikke det så kan dobbelt liggeunderlag monteret med "vetflex" gøre tricket - det er dog ikke voldsomt holdbart - men kan forstærkes med (rigtig) gaffa :)

 

Vil så nævne at jeg oplevede lidt det samme med min for 2 år siden - det viste sig at hun havde udviklet inflamation (overbelastning) i begge forkoder på grund af en snigende skjult skade i ligamenter på bagbenskode.

 

Om ikke andet ville jeg behandle hende som forfangen når nu hun er overvægtig.


-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-09-2014 21:04

Jeg synes også det lyder mistænkeligt meget som forfangenhed - husk at en let forfangen hest nemt fejldiagnosticeres i starten.

 

Så jeg ville for en sikkerheds skyld køle ben og køle ben og køle ben. Det lindrer og kan måske "bremse" yderligere udvikling af en eventuel forfangenhed.

 

Er den lille dame ikke bedre mandag, så ville jeg nok kontakte doktor dyr...

 

God bedring med hende!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder som
Forfatter: 
Dato:  20-09-2014 00:05

forfangenhed.
Det behøver ikke være som et typisk forløb hvor de læner sig tilbage.


 

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Forfangen..
Forfatter: 
Dato:  20-09-2014 09:47

Min vallak startede på samme måde som din for 3 år siden..

 

Den havde lige haft smed, og vi troede det var skoene der strammede. Efter en uge hvor det blev værre og værre med haltheden, kørte jeg til dyrlæge med ham.. Vi tog røntgen, og den VAR SLEM FORFANGEN :(

Hesten fik smertestillende og medicin med hjem, samt jeg kørte direkte fra dyrlægen og hen til min smed, som lagde sygebeslag på med det samme :)

Heldigvis kom min hest sig 100 % <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske forbenet dragtbrusk
Forfatter: 
Dato:  20-09-2014 16:24

Det kan også være forbenet dragt brusk. Havde en hoppe som også havde været forfangen, men var kommet godt over det. Hun blev ifolet i foråret, nogle år efter, alt var godt, og pludselig sidst på efteråret, begynde hun at ha symptomer på forfangenhed igen. Dog uden varme, eller puls. Vi behandlede det som forfangenhed i en god måneds tid, dog uden bedring. Til sidst bad jeg om billeder af begge forben, for at få et svar, og det viste sig at være forbenet dragtbrusk. Det skal lige siges at det var en new forest, og hun havde gode brede hove, så det var ikke særligt typisk, og derfor heller ikke noget dyrlægen havde forudset. Jeg måtte desværre aflive hende i januar,da det kun blev meget værre, og det havde hun ikke fortjent. Så - jeg ville få taget billeder, så er du fri for at gætte på hvad der er galt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2014 20:44

Tak for jeres svar.

 

Her er lidt opdatering. Hendes humør er godt. Hun har stadig 'boksro', dvs hun står i boksen med en gåtur i løbet af dagen. Hun er nu 100% rentgående på smertestillende, også i trav. Nu hun er på smertestillende.

Har aftalt med dyrlagen at hun ikke skal ahve smertestillende i morgen og så kommer han tirsdag formiddag, og så må vi tage den derfra.

 

Kan det stadig godt være forfangenhed når hun er rentgående på smertestillende? Og al stivhed forsvinder? Har ingen erfaring med forfangenhed...

Jeg havde selv gættet på forfangenhed i starten, synes bare der var nogle symptomer der var anderledes...

 

Forbenet dragtbrusk har jeg været inde over, da jeg lige har aflivet en hest pga dette (købt med det i mild grad, det har så udviklet sig her på det sidste, men først 6 år efter det blev konstateret blev det så slemt)

 


Stutteri Sejlstrup

Avl af welsh sec. A og sec. F

 

http://sejlstrup.123hjemmeside.dk/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 21:02

Den halthed du beskriver lyder meget som den halthed jeg har oplevet på min hest også på begge forben..
Jeg fik dyrlæge ud der lagde blokader først i det ene hovled, så kunne man tydeligt se at hesten var halt på det andet ben og dernæst i det andet hovled hvor hesten derefter blev rengående.

derudover tog vi også MANGE røntgenbilleder af forbenen fra hov til og med kodeled for at være sikker på der ikke var røntgenforandringer.

Hovledsbetændelse sagde min dyrlæge man ofte ser hos heste der står lavt i dragterne. Det er dog ikke tilfældet for mig og min hest men det skulle disponere for hovledsbetændelse.


Han har nu fået en ledbehandling i hvert hovled og om 14 dage kommer dyrlægen og tjekker om han er rengående eller om han skal have en behandling mere.
Hans halthed beskrev dyrlægen på samme måde som du beskriver din.

krydser fingre for at din hest ikke har noget alvorligt og at den snart er frisk igen

 

Hilsen Cecilie

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 08:04

Normalt vil/skal en hest der er forfangen være rengående efter 2-4 dage med boksro og smertestillende, men det betyder ikke er den er kureret! Den skal "skrumpes" gevaldigt og så skal den holdes i nogenlunde ro de næste par måneder.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 11:07

Ja .. De vil umiddelbart som charlotte skriver blive rengående på smertestillende .. men lamellerne i hovene er stadig ved at "gå i stykker" hvis det er forfangenhed.

 

Foder UDEN noget som helst stivelse og vandet hø uden sukker er vejen frem.

 


Mvh Mette Stelmach med alle de skønne Pletter
Følg Sartors Simply the Best på Facebook her

<3 <3 <3 I hjertet gemt, men aldrig glemt <3 <3 <3

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider