Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 I skulle skamme Jer !!!
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 11:09

Åbent brev til Dyrlægegruppen Frijsenborg:

 

Undertegnede har i denne weekend været vidende til bekymring, frustration, afmagt og ifølge MIN overbevisning: Overtrædelser af både dyrlægeloven og Den Danske Dyrlægeforenings etiske regler.

 

I skulle skamme Jer !!!

 

Jeg har heste opstaldet på Kirstinelund Ridecenter i Harlev, og er tidligere kunde hos jer. Jeg har fravalgt Jer som dyrlæge til mine dyr, idet jeg ganske enkelt ikke har økonomi til at bruge Jer.

Jeg bliver vidende til, at en hest opstaldet på Kirstinelund får kolik med MANGE smerter. Ejer af hesten er ikke hjemme men opholder sig i København. Der bliver omgående ringet til dyrlægevagten, og vi kommer i kontakt med Jer. Hende som ringer bliver oplyst, at I godt vil tilse hesten men hvis ejer ikke betaler regningen er det hende som hæfter for dyrlægebesøget. Dette indvilger hun i - hesten er meget dårlig og lider.

Det viser sig så, at hesten har svær forstoppelse og har forædt sig i halm. Jeres dyrlæge fortæller om erfaring med egen hest, underforstået at der kan gå lang tid før hesten kommer sig og affører det den skal. Vi bliver oplyst om, hvordan hesten skal plejes og at hesten skulle være smertedækket ind til tidlig søndag morgen.

Jeg aftaler med ejer af hesten, at jeg tilser, passer og plejer hesten ifølge de instruktioner der er blevet givet af Jer.

Selv om hesten er blevet motioneret på gåture, har den lørdag aften endnu ikke afført. Den har ondt og har lagt/rullet/skrabet. Vores vurdering er, at hesten lider!!

Jeg kontakter ejer som omgående kontakter Jer. Hun bliver oplyst, at I ikke kan gøre mere for hesten hvor den er, men at den skal indlægges!! Os der stod med hesten må iflg. lovgivning ikke transportere en hest vi ikke er ejer af,- og yderligere vil det ikke være forsvarligt, da hesten vil smide sig i traileren!!

Hestens ejer er stadig i København og ringer febrilsk rundt for, at søge sygetransport til hesten. Har man bare lidt empati - er det ikke svært, at sætte sig ind i ejers sindstilstand.

Tiden går og hesten lider fortsat !!

Vi der hjælpeløs ser på hesten,- snakker aflivning. Så vil hesten i det mindste få fred for sine lidelser. (Det er en 14 årig hest, som tidligere har sprunget S, men som ikke kan/vil mere. Ejer skal have hesten solgt som skovturshest, da hun ikke har økonomi til at have den). Vi snakker lidt om, hvad hestens sygdomsforløb kan beløbe sig til i kroner og øre kontra det, den evt. ville kunne indbringe ved et salg.

Ejer ringer grædende til mig igen - hun har ikke kunne finde hjælp. Jeg nævner aflivning og økonomi for hende samt, at hesten fortsat lider! Hun tager ansvar: Både for sin hest og sin økonomi - Hesten må aflives omgående.

Men AK, I ville godt aflive hesten, men hun skulle betale kr. 3.500,00 kontant.

Efter som ejer stadig ikke er hjemme, kan det jo på ingen måde lade sig gøre! Så mente I, at enten jeg eller ejer af Kirstinelund Ridecenter skulle betale beløbet.

Ejer græder og aner ikke sine levende råd, hesten lider fortsat og jeg/vi er nu så frustreret og gal, at noget skal ske øjeblikkeligt. Jeg fortæller ejer, at jeg nu tager sagen i egen hånd og skal nok sørge for, at der bliver taget fin afsked med hesten.

Ejer af Kirstinelund Ridecenter ringer op til dyrlægevagten. Her skal vi igen vente på, at I ringer tilbage. Men kort fortalt, så vil I stadig ikke komme med mindre vi betalte omgående. Klokken har passeret midnat og hesten har ONDT. Der er gået over 3 timer fra vi vurderer, at hesten skal tilses og at I mente den skulle indlægges. I var fløjtende ligeglade med både hest, lovgivning, dyrlægegerning og etik - I ville have jeres penge.

Jeg er nu så rasende, at jeg kontakter anden dyrlægevagt. Jeg overfalder den stakkels dyrlæge verbalt, for nu skulle han bare komme og det var omgående. Han blev truet med både "bål og brand" og da han endelig kunne få indført ord for min talestrøm, var han da bare lidt træt af, at få sådan et møgfald idet han jo mente, at det var Jer som skulle afslutte denne sag!

Han kom så hurtig han kunne, så på hesten, lyttede på den og sagde så: Den hest kan jeg da sagtens redde.

Vi kiggede lidt på hinanden,- var sikker på, at ejer af hesten næsten havde grædt øjnene ud af hovedet idet hun jo troede, at jeg havde fået aflivet hesten. Jeg nævnte også økonomi - hvorefter dyrlægen omgående svarede: Hvis jeg ikke kan redde denne hest ved dette ene besøg her hos jer, skal det IKKE koste ejer en krone. Vurderer I, at jeg igen skal tilse hesten - er det gratis.

Han giver hesten 2 sprøjter, får lagt et dækken på den og griber en bunke hø. Der går ikke længe før hesten giver sig til at gumle på høet. Vi aftaler, at jeg skal tilse hesten om et par timer og så ellers gå en tur med den tidlig om morgenen.

Kan I sætte Jer ind i,- hvordan min telefonsamtale med ejer lyder efter dette?? Jeg tror det ikke!! Men er sikker på, at ALLE andre mennesker kan. Hun græd/lo på en og samme tid - og jeg gætter på, at nakkehårene rejste sig på hende, da jeg fortalte at hesten altså ikke var død, men stod fredeligt og gumlede hø.

Ejer har i hele forløbet skulle tage stilling til både liv og død kontra økonomi. Hun tog ansvar! Men hvor var Jeres i dette forløb??

Hesten havde endnu ikke afført da jeg gik med den kl. 5.30, men den havde ørene fremme og ville frygteligt gerne stjæle sig lov til, at få en bid af det dugvåde græs. Efter vores gåtur afførte hun den største "elefant @!#$".

Op ad formiddagen tikkede en sms ind på min telefon. Det var hestens redningsmand - den dyrlæge som tænkte på hesten ve og vel - og ikke på kontanter. I sms´en stod der: Tør ikke ringe til dig, men er hesten ok.

Vi har IKKE hørt fra Jer!!

Og nu her bagefter, hvor alt er godt med både hest og ejer, er jeg stadig dybt rystet, frustreret og bekymret: For tænk, hvis dette skulle ske for andre!!

Er det virkelig helt efter bogen, at I behandler dyr/kunder på denne måde??

Skulle I ikke have tilset hesten før et evt. forslag om indlæggelse??

Skylder ejer af hesten penge hos Jer - eller står hun i RKI - eller skylder hun til andre dyrlæger overhovedet??

 

Med venlig hilsen

Pia Skytte

Hørslevvej 105

8462 Harlev J.

 

2
2
Svar på denne tråd
 
 Tag ansvar :-)
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 08:37

Jeg tror nu, at jeg har opnået hvad jeg ville med:

Åbent brev til Frijsenborg.

 

Brevet er læst og delt af rigtig rigtig mange mennesker. Det er debatteret, og er selvfølgelig også blevet "offer" for en del mudderkastning.

Brevet handler om, at tage ANSVAR/STILLING - eller mangel på samme

Jeg for mit vedkommende afslutter denne debat med følgende:

 

Vær sikker på, at ALLE kan få oplysninger om hvilken dyrlæge der skal kontaktes hvis uheldet er ude og man ikke selv kan være til stede.

 

Sørg for, at have en dyrlæge som selv/eller ved stedfortræder kan/vil komme 24/7.

 

Betal jeres regninger,- eller få en afdragsordning.

 

Dyrlæger SKAL være bedre til, at informere om priser, vagter, regler osv. osv. - man skal have et valg, så man ikke kan blive smidt ud i uoverskuelige økonomiske konsekvenser.

 

Smid IKKE "lorten" videre - det ender jo med, at ingen tør/kan hjælpe.

 

Sidst men ikke mindst - vi elsker jo alle vores dyr: Tag ansvar for det ?

2
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider