Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 genoptræning af ryg
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 09:46

ja jeg har for ca 2 mdr siden opdaget at jeg red rundt i en skæv sadel som så har været skyld i at min hest har haft mega ondt i ryggen og har haft en lændehvirvel som havde forskubbet sig en del..

 

Heldigvis har den aldrig haltet pga dette(hvilket der undrede både sadelmager og kiopraktor..puhha jeg har vist været heldig )

 

men sadlen er ordnet og hesten har haft kiopraktor 3 gange og jeg vil ha hende ud igen til december for at tjekke alt er som det skal være..

 

nu er han heldigvis smertefri og i fuld ridning igen..

 

så er det jeg kom til at tænke på og det er pga ryggen at den har meget nemmere ved at galopere og ik er så glad for at samle sig i trav i de få momenter jeg vil samle den..

 

galoppen er super til begge sider nu og den tendens den har haft til som en unghest af og til har at læne sig ind i volten på højre side er helt væk så jeg får en super tur HVER gang..

 

Jeg rider meget letridning frem og ned hvor jeg kun de sidste 10 min lægger lidt pres på den alt afhængig af hvor meget jeg kan den pågældene dag..

 

hvad har i gjort i der har døjet med det samme??

 

Og ja jeg har været heldig og passer utroligt meget på den og forsøger ik at presse den for meget..er først begyndt øvelser igen igår og det foregik for løse tøjler og han bød sig bare så fint til selvom han endnu ik er så glad for schenkelvindingerne.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang ryg
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 10:10

opdagede det kun fordi jeg undrede mig over hans reaktion i forbindelse med overgange fra galop til trav..

 

der gik den ik villigt fremad i en glidene bevægelse og blev mere og mere tvær dog uden at lave ballade eller andre ting som kunne have givet mig et vink om det var galt..

 

så jeg var super glad at jeg lyttede til min mavefornemmelse og fik tjekket ham..hold da op jeg har aldrig set den så sur før og hvis ik den havde så godt et temperement så ville det ha endt galt..

 

nu foregår overgangene glidene igen men kan mærke på ham at han er meeeeeeeget skeptisk når jeg beder ham om noget som plejer at give problemer men det blir mindre og mindre med tiden og de ting der er forsvinder lidt efter lidt..

 

men hvad gjorde i??

0
0
Svar på denne tråd
 
 genoptræning
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 10:34

Super godt for dig og ikke mindst din hest at du opdagede det i tide. Min den ene springhest har nu stået i 6 uger med problemer pga. en sadel og formodet vækst.

 

Hun begyndte fra den ene dag til den anden at stampe i sin galop (som normalvis er helt i top) samt tabe et bagben. Kunne se hun var mærkbar halt som at knibse i fingrene..... Fik fat i min kiropraktor som gennemgik hende efter en uges tid, men det eneste vi reelt kunne finde var megen ømhed fra hvor sadlen trykkede bagtil. Hun er nu haltfri, men "vælter" stadig af og til med det ene bagben som om det ikke følger helt med - dog er hun lidt en fedtmule og altid været en STOR ranglet hest der reel kun har været super i skridt og galop (heldigt som springhest) traven har altid været svær for hende ren samlingsmæssigt til trods for den er meget taktfast.

Jeg har lige lagt en plan for genoptræning og der indgår en masse bomarbejde og trække/skridtture i bakker.

 

Lyder som en super træning du har gang i og lad endelig være med at sætte dig på den, før den har lige rygmusklatur igen - de kan trække sig selv skæve. Jeg vil nok også sidde meget let i sadlen i galop og ikke korte for meget ind, men stadig veksle i tempo - samt masser af overgange for styrke bagtil og ryg. Samtidig vil jeg nok træne mere versade frem for schenkelvigning og store forpartsvendinger i skridt hvor den træder indvendige bagben godt ind under sig.

 

Tænker din også vil have godt af bomarbejdet (det vil alle heste reelt) samt skridt op og ned i bakker eller frisk skridt tempo på asfaltvej.

 

Om ikke andet pøj pøj med den og godt du lyttede til den - bliv ved med det - det er en super egenskab at have


Hilsner

Lina


SÆLGES:

2 stk. efter Casir Ask/Willemoes

Duchesse: BRDH hoppe fra 09-Bedste hoppeføl v/BH Følcamp. 2009

Desiré: RDH hoppe fra 08-Udtaget til eliteaukt. i 2008

- se nærmer info på præsent.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang hyp
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 13:14

ja min er så flink at hvis ik jeg havde lyttet til hvad mavefornemmelsen sagde mig så tør jeg næsten ik tænke på hvad det kunne være endt med

 

ja der hvor han står til hverdag er der ik li bakker jeg kan træne ham på (øv), men står på sommergræs et sted hvor deres ridebane hælder lidt og kan mærke det hjælper på hans balance,kordinationsevne mmm..

 

Men dejligt at høre fra en som selv har stået med problemet og som kan komme med brugbare fif..

 

jeg kunne "nøjes" med at gi ham en uges fri hvor jeg efter 2-3 dage kunne få lov til at begynde at massere ham og lave udstrækningsøvelser med den (hold da op han var ik begejsret de første dage..kunne næsten ik komme til den)

 

derefter kom kiopraktoren ud(hun kan godtnok noget med de hænder ) og stod derefter i 2 dage på fold hvor han ik lavede noget som han havde gjort hele tiden.

 

Blev longeret i 2 uger (i alm gammeldags longesystem med løse indspæninger og få dage indimellem for at tjekke status i pessoasystem som ik var strammet meget da musklerne jo var blevet stive og korte), mens hans sadel blev ordnet af sadelmager(hm ja den sadelmager jeg havde købt den af og tilpasset den til min hest havde ik puttet nok stopning i.det der var i var faldet sammen med tiden og havde lavet en kant som jo også generede.så han døjede med at kunne mærke cobjernet,kanten samt den var skævt og pressede ned i højre side..stakkels pus )

 

men nu kører det og han er ved at genvinde tilliden til mig og til at det der ridning ik gør ondt..men der er visse ting som jeg kan mærke han værger sig ved..

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lina..
Forfatter: 
Dato:  15-07-2014 15:51

Lina, det lyder som om at du beskriver mig og min hoppe!
Det med at din hyp "vælter" med det ene bagben som om det ikke følger helt med og at hun er lidt en fedtmule.

Jeg har nu døjet i over et år med, at min hest taber et bagben. Hun fejler som sån ikke noget, men hun er heller ikke iorden.

Hun er netop blevet sprøjtet i lænden og har sommerferie, inden vi skal begynde genoptræningen, for syvhundrede gang, til efteråret.

 

Jeg plejer også at meget let i sadlen i galop, lave en masse temposkift og abslout ingen trav den første måned.

Jeg fik af vide af min kiropraktor at schenkelvigning var forbudt, det skulle i stedet være versader mm.

 


Hilsen Vinnie_M, endelig farmakonom!

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang hest
Forfatter: 
Dato:  20-07-2014 22:51

ja så har vi haft gang i genoptræningen i et stk tid og hesten er i øjeblikket på sommergræs/døgnfold hvor han blir redet 4-5 gange ugentlig med undervisning 1 gang ugentlig ca..

 

Og hold da op sikke en udvikling vi er igang med...nu er vi nået dertil hvor jeg kan få ham til at stoppe op og gå frem bare ved at enten sidde helt stille eller drive frem med sædet..

 

sikke en følelse at kunne regulere hestens skridt bare ved det og få ham til næsten at trave på stedet uden spændinger overhovedet..

 

Men kan dog mærke det stadig er lidt svært for den i galoppen så der forlanger jeg kun han reagerer så meget som den kan og sørger for at sidde så let i sadlen som muligt og i trav foregår det i letridning eller for lidt længere tøjler så jeg ik kommer til at hænge i den..

 

endelig er jeg ved at få den type hest jeg hele tiden har villet have..en hest jeg kan mærke der syns det er sjovt det der med ridning..

 

eneste minus er pga al den sol så er den blevet så bleget at den næsten fremstår som mørkebrun nu..øvvvv men en god vitaminkur samt vaskning med shampoo til sorte heste skulle kunne gøre det er der nogen der sir..

 

så alt er heldigvis stadig positivt herfra og tjekker stadig sadel før og efter ridning om den ligger lige og det gør den jubiiiiiii samt går ham igennem stort set hver dag om der er reaktion på ryggen med ømheder osv men der er intet puh..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Genoptræning
Forfatter: 
Dato:  22-07-2014 11:42

Dejligt det går super fremad med din genoptræning, desværre er min igen blevet uren i trav og kun trav så har valgt at køre hende til en halthedsudredelse med evt scanning el røntgen.

 

Vinnie: ja lige præcis mht sidebevægelser og håber du får bonus af behandlingen:) som nævn ovenfor er min igen lettere halt og det blot dagen efter jeg tjekkede en sidste gang for halthed inden jeg skulle igang:( så derfor har jeg bestilt tiden så vi måske kan finde årsagen og behandle hende for tusse rundt på marken hver dag er slet ik hende og hun står tit ved hegnet og følger med hvis nogle rider samt kommer som den første når jeg skal hente en hest ind:)

 

pøj pøj pøj til jer begge og genoptræningen:)


Hilsner

Lina


SÆLGES:

2 stk. efter Casir Ask/Willemoes

Duchesse: BRDH hoppe fra 09-Bedste hoppeføl v/BH Følcamp. 2009

Desiré: RDH hoppe fra 08-Udtaget til eliteaukt. i 2008

- se nærmer info på præsent.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang hest
Forfatter: 
Dato:  22-07-2014 14:06

Lina: ja jeg er også ret glad for jeg slap så heldigt og hesten er så velfungerende..puh

 

Men øv altså det er trælst at din er halt igen..så er det jo nok en meget fornuftig beslutning at få den røngtenfotograferet så du kan finde ud af hvad der helt nøjagtigt foregår så du kan handle derud fra..det havde jeg også gjort med min hvis han skulle have reageret stadig..

 

håber det bedste for dig og din hest..mon det er spat??er spændt på at høre hvad i er ude i..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 11:56

Estella15: Ja så fik jeg dommen igår og det var bestemt ikke positivt:(

 

Hun har skade på begge gaffelbånd i bagbenene og er nu foldbums det næste 1/2 år for derefter en ny scanning for at se helingsprocessen.

 

Desværre er der kun 15% chance for korrekt opheling af disse skader, så det ser lidt skidt ud mht. ridehest....

Hun vil dog kunne bruges til avl og har heldigvis de rette kvaliteter til dette, meeen ville nu gerne have hende som springer igen selvom hun pynter flot på marken:)

 

Om ikke andet har jeg nu noget at forholde mig til og sætter alt ind jeg kan det næste 1/2 år for at understøtte helingsprocessen, så må jeg se hvad den nye scanning siger og tage stilling til den tid, hvad hun så skal:)


Hilsner

Lina


SÆLGES:

2 stk. efter Casir Ask/Willemoes

Duchesse: BRDH hoppe fra 09-Bedste hoppeføl v/BH Følcamp. 2009

Desiré: RDH hoppe fra 08-Udtaget til eliteaukt. i 2008

- se nærmer info på præsent.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Status
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 15:08

Lina, jeg håber, at din hyp er i bedring.

 

Ang. min hest. Hun har fået ordnet tænder, tilpasset sadel og er godkendt af kiropraktoren til at starte en laaaagnsom genoptræning. Hun skal ride, må højest rides to dage af gange, lang/dyb/langsom, alle gangarter og INGEN nedsidning før til november.

Vi tager en dag af gangen, men indtil videre er vi på rette spor.. :-)


Hilsen Vinnie_M, endelig farmakonom!

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang min hyp
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 11:17

ja og så her fra kan jeg melde om HOLD DA OP SIKKE EN HEST JEG HAR FÅET MIG

 

Den trav jeg altid har været lidt utilfreds med(den var for småt gående efter min smag) er også ved at udikle sig i en sådan grad jeg ikke turde drømme om..når jeg prikker til den så kan jeg mærke den tage bagbenene længere op under maven..

 

Så her kan jeg næsten ik få armene ned...

 

Men det er trist at høre med jeres heste at i ik er nær så heldige..jeg har desuden talt med kiropraktoren som ordnede min at hun skal se ham til vinter for at tjekke at han stadig har det godt og sadelmager kommer til et tjek igen her til oktober..

2
0
Svar på denne tråd
 
 Fantastisk
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 11:43

Ej hvor fedt det køre for jer - altid rart med positiv feed back efter en skade

 

Dejligt indlæg og ja det er da trist for min hest, men derfor skal man være endnu mere glad for når det går sin egen eller andres godt

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider