Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 I skulle skamme jer !!
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 11:10

Åbent brev til Dyrlægegruppen Frijsenborg:

 

Undertegnede har i denne weekend været vidende til bekymring, frustration, afmagt og ifølge MIN overbevisning: Overtrædelser af både dyrlægeloven og Den Danske Dyrlægeforenings etiske regler.

 

I skulle skamme Jer !!!

 

Jeg har heste opstaldet på Kirstinelund Ridecenter i Harlev, og er tidligere kunde hos jer. Jeg har fravalgt Jer som dyrlæge til mine dyr, idet jeg ganske enkelt ikke har økonomi til at bruge Jer.

Jeg bliver vidende til, at en hest opstaldet på Kirstinelund får kolik med MANGE smerter. Ejer af hesten er ikke hjemme men opholder sig i København. Der bliver omgående ringet til dyrlægevagten, og vi kommer i kontakt med Jer. Hende som ringer bliver oplyst, at I godt vil tilse hesten men hvis ejer ikke betaler regningen er det hende som hæfter for dyrlægebesøget. Dette indvilger hun i - hesten er meget dårlig og lider.

Det viser sig så, at hesten har svær forstoppelse og har forædt sig i halm. Jeres dyrlæge fortæller om erfaring med egen hest, underforstået at der kan gå lang tid før hesten kommer sig og affører det den skal. Vi bliver oplyst om, hvordan hesten skal plejes og at hesten skulle være smertedækket ind til tidlig søndag morgen.

Jeg aftaler med ejer af hesten, at jeg tilser, passer og plejer hesten ifølge de instruktioner der er blevet givet af Jer.

Selv om hesten er blevet motioneret på gåture, har den lørdag aften endnu ikke afført. Den har ondt og har lagt/rullet/skrabet. Vores vurdering er, at hesten lider!!

Jeg kontakter ejer som omgående kontakter Jer. Hun bliver oplyst, at I ikke kan gøre mere for hesten hvor den er, men at den skal indlægges!! Os der stod med hesten må iflg. lovgivning ikke transportere en hest vi ikke er ejer af,- og yderligere vil det ikke være forsvarligt, da hesten vil smide sig i traileren!!

Hestens ejer er stadig i København og ringer febrilsk rundt for, at søge sygetransport til hesten. Har man bare lidt empati - er det ikke svært, at sætte sig ind i ejers sindstilstand.

Tiden går og hesten lider fortsat !!

Vi der hjælpeløs ser på hesten,- snakker aflivning. Så vil hesten i det mindste få fred for sine lidelser. (Det er en 14 årig hest, som tidligere har sprunget S, men som ikke kan/vil mere. Ejer skal have hesten solgt som skovturshest, da hun ikke har økonomi til at have den). Vi snakker lidt om, hvad hestens sygdomsforløb kan beløbe sig til i kroner og øre kontra det, den evt. ville kunne indbringe ved et salg.

Ejer ringer grædende til mig igen - hun har ikke kunne finde hjælp. Jeg nævner aflivning og økonomi for hende samt, at hesten fortsat lider! Hun tager ansvar: Både for sin hest og sin økonomi - Hesten må aflives omgående.

Men AK, I ville godt aflive hesten, men hun skulle betale kr. 3.500,00 kontant.

Efter som ejer stadig ikke er hjemme, kan det jo på ingen måde lade sig gøre! Så mente I, at enten jeg eller ejer af Kirstinelund Ridecenter skulle betale beløbet.

Ejer græder og aner ikke sine levende råd, hesten lider fortsat og jeg/vi er nu så frustreret og gal, at noget skal ske øjeblikkeligt. Jeg fortæller ejer, at jeg nu tager sagen i egen hånd og skal nok sørge for, at der bliver taget fin afsked med hesten.

Ejer af Kirstinelund Ridecenter ringer op til dyrlægevagten. Her skal vi igen vente på, at I ringer tilbage. Men kort fortalt, så vil I stadig ikke komme med mindre vi betalte omgående. Klokken har passeret midnat og hesten har ONDT. Der er gået over 3 timer fra vi vurderer, at hesten skal tilses og at I mente den skulle indlægges. I var fløjtende ligeglade med både hest, lovgivning, dyrlægegerning og etik - I ville have jeres penge.

Jeg er nu så rasende, at jeg kontakter anden dyrlægevagt. Jeg overfalder den stakkels dyrlæge verbalt, for nu skulle han bare komme og det var omgående. Han blev truet med både "bål og brand" og da han endelig kunne få indført ord for min talestrøm, var han da bare lidt træt af, at få sådan et møgfald idet han jo mente, at det var Jer som skulle afslutte denne sag!

Han kom så hurtig han kunne, så på hesten, lyttede på den og sagde så: Den hest kan jeg da sagtens redde.

Vi kiggede lidt på hinanden,- var sikker på, at ejer af hesten næsten havde grædt øjnene ud af hovedet idet hun jo troede, at jeg havde fået aflivet hesten. Jeg nævnte også økonomi - hvorefter dyrlægen omgående svarede: Hvis jeg ikke kan redde denne hest ved dette ene besøg her hos jer, skal det IKKE koste ejer en krone. Vurderer I, at jeg igen skal tilse hesten - er det gratis.

Han giver hesten 2 sprøjter, får lagt et dækken på den og griber en bunke hø. Der går ikke længe før hesten giver sig til at gumle på høet. Vi aftaler, at jeg skal tilse hesten om et par timer og så ellers gå en tur med den tidlig om morgenen.

Kan I sætte Jer ind i,- hvordan min telefonsamtale med ejer lyder efter dette?? Jeg tror det ikke!! Men er sikker på, at ALLE andre mennesker kan. Hun græd/lo på en og samme tid - og jeg gætter på, at nakkehårene rejste sig på hende, da jeg fortalte at hesten altså ikke var død, men stod fredeligt og gumlede hø.

Ejer har i hele forløbet skulle tage stilling til både liv og død kontra økonomi. Hun tog ansvar! Men hvor var Jeres i dette forløb??

Hesten havde endnu ikke afført da jeg gik med den kl. 5.30, men den havde ørene fremme og ville frygteligt gerne stjæle sig lov til, at få en bid af det dugvåde græs. Efter vores gåtur afførte hun den største "elefant @!#$".

Op ad formiddagen tikkede en sms ind på min telefon. Det var hestens redningsmand - den dyrlæge som tænkte på hesten ve og vel - og ikke på kontanter. I sms´en stod der: Tør ikke ringe til dig, men er hesten ok.

Vi har IKKE hørt fra Jer!!

Og nu her bagefter, hvor alt er godt med både hest og ejer, er jeg stadig dybt rystet, frustreret og bekymret: For tænk, hvis dette skulle ske for andre!!

Er det virkelig helt efter bogen, at I behandler dyr/kunder på denne måde??

Skulle I ikke have tilset hesten før et evt. forslag om indlæggelse??

Skylder ejer af hesten penge hos Jer - eller står hun i RKI - eller skylder hun til andre dyrlæger overhovedet??

 

Med venlig hilsen

Pia Skytte

Hørslevvej 105

8462 Harlev J.

 

7
2
Svar på denne tråd
 
 Facebook
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 14:04

Hvad med at smide det på fb, så bliver det hurtigt delt.

2
1
Svar på denne tråd
 
 Facebook
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 15:31

Har selvfølgelig lagt det på Frijsenborgs facebookside !!

 

Og kan iøvrigt oplyse, at den dygtige dyrlæge er Flemming Christiansen

2
0
Svar på denne tråd
 
 Pyha, ....
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 15:51

Jeg er fuldstændig målløs over så dårlig en behandling og den ligegyldighed mht. hestens ve og vel ....

 

Godt at I fik fat i den anden dyrlæge og at hesten klarede det :-)

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

5
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 16:02

Bae lige for balancen - husk svaet fra dyrlægen også:

Hej Pia
Jeg vil meget gerne kommentere på denne sag idet der jo altid er to sider af samme sag og i denne sag mange kommunikations briste og rigtig mange folk involveret i samme patient med forskellige udlægninger.

Først vil jeg starte med at nævne, at en vagtordning ikke er en selvfølge hos alle dyrlæger. Vi holder vagt for egne samt danske hestedyrlægers (DHD) klienter 24 timer i døgnet. Derudover bliver vi kontaktet af folk, der enten bruger en anden dyrlæge, som de ikke kan få fat på, eller af folk som ikke "ved" hvilken dyrlæge de bruger. En 24 timers vagtordning er ikke en lukrativ forretning for nogen dyrlæger, men en service som vi selvfølgelig udbyder til dem, som vælger at benytte os som dyrlæger i hverdagen. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at en dyrlægevirksomhed også drives som en forretning. Vi har selvfølgelig forretningsbetingelser og en af disse er at minimere tab, hvoraf vi har størstedelen af tabet i vagten. Derfor har vi besluttet, at vagtbesøg som udgangspunkt skal afregnes med det samme (her kan nævnes, at vi har kortterminal i bilen og kan tage de fleste kort) og særligt når det drejer sig om nye klienter uden tilknytning til dyrlæger i DHD.

Tilbage til den konkrete sag;
Jeg bliver tilkaldt til pågældende hest lørdag af hestens passer, som oplyser at ejer er på Sjælland og at hun ikke ved hvilken dyrlæge ejer normalt bruger. Jeg oplyser rekvirenten, at hun vil være ansvarlig for regningen i tilfælde af at ejer ikke betaler (idet vi ikke kender ejer og pt. heller ikke talt med hende).
Hesten har en meget hård stortarmsforstoppelse, som jeg behandler med olie/vand/salt og smertestillende samt tarmafslappende medicin. Samtidig oplyser jeg, at denne forstoppelse muligvis kræver flere behandlinger, og at hesten skal tilses jævnligt af passer.
Jeg taler selv første gang med ejer kl. 21.26 lørdag aften, hvor hun beretter, at hesten igen udviser smerter. Jeg taler med ejer omkring evt. indlæggelse til væskebehandling, da en hård forstoppelse kan være længe om at løsne sig og det i det lange løb kunne blive billigere og forkorte forløbet hvis hesten blev indlagt til væskebehandling. Jeg spørger ejer, om dette over hovedet er en mulighed og siger i samme samtale, at jeg også kan komme og tilse hesten og give den mere smertestillende medicin. Ejer vil undersøge muligheden for transport og der aftales at jeg ringer tilbage. Jeg forsøger adskillige gange (kl.22.04, kl.22.05 samt kl. 22.13) efterfølgende at træffe ejer på telefonen men denne går på telefonsvarer. På intet tidspunkt har jeg nævnt aflivning eller operation, blot væskebehandling - hvis det som sagt var muligt at transportere hesten. Jeg bliver så senere ringet op af visitator (kl. 22.41), som meddeler, at nu vil ejer have hesten aflivet, hvilket kommer meget bag på mig.
Idet ejer ikke kan ringes op oplyser jeg, at hvis hesten skal aflives, er jeg nødsaget til at opkræve et aconto beløb på 3500 kr., og forholder mig meget uforstående overfor ejers konklusionen om aflivning.
Klokken 23.02 får jeg så efterfølgende besked på at ringe ejer af opstaldnings stedet op. Vi har en længere snak omkring hvorvidt jeg kan tillade mig at opkræve afregning eller ej, men hovedsagen er, at heller ikke han ønsker at lægge penge ud for klienten. Igen nævner jeg overfor for ham, at det er underligt pludselig at ville have hesten aflivet, idet det er en simpel forstoppelse hesten lider af, men han mener også den skal aflives for at minimere ejers udgifter??
Han mener, at jeg har pligt til at komme, hvilket jeg også gerne ville, hvis blot en i stalden vil lægge ud for ejer.
Ifølge dyrlægeloven, har den nærmeste beliggende dyrlæge, pligt til at aflive en tilskadekommende hest - betaling eller ej. Dyrlægegruppen Frijsenborg er ikke den nærmeste beliggende dyrlæge, men vi vil selvfølgelig rigtig gerne hjælpe, men bliver nødt til at opkræve en del af regningen, hos en klient vi ikke kender og specielt i en situation hvor folk i stalden ikke vil lægge ud for ejer på trods af at de kender hende.

Jeg forholder mig meget uforstående og ked af det overfor denne kritik, idet jeg har udført en faglig korrekt behandling af hesten.
At jeg forlanger delvis afregning for et besøg hos en klient, som pludselig vil have dyret aflivet, hvorved vi ikke længere har noget holdepunkt i klienten, kan komme så meget bag på folk, undrer mig meget.

Afslutningsvis vil jeg ikke kommentere på om ejer i dette tilfælde er registreret hos inkasso eller ej og slet ikke på facebook og idet det er sagen uvedkommende.

Med venlige hilsner
Dyrlæge Ditte Heidemann Nielsen

8
6
Svar på denne tråd
 
 Man undres...
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 16:07

Man kan undre sig over, hvad der får folk til at vælge dyrlæge gerningen. I min verden vælger man, først og fremmest, for at hjælpe dyr i nød. Mange tænke desværre mere på penge end liv og død. Meget kynisk.

 

Godt at du fandt en "RIGTIG" dyrlæge og hesten blev reddet.


Hilsen

Anita





 

8
5
Svar på denne tråd
 
 Den anden side
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 16:18

Så fik vi også den anden side af sagen.

Ja, der kan opstå mange misforståelser, når flere personer er indvolveret.

For mig lyder det som en fair behandling. Dog kan det være rigtig svært, for nogen, at skaffe kr. 3.500,-. Det er jo ikke alle, der lige har dem stående på kontoen.


Hilsen

Anita





 

5
2
Svar på denne tråd
 
 dyrlægevagten
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 16:47

Jeg undrer mig over at Dyrlægegruppen Frijsenborg siger at de ikke er nærmeste dyrlæge, de er tilmeldt dyrlægevagten og havde vagten ergo så var de nærmeste dyrlæge. Når man ringer til vagten kan man jo ikke vælge hvilken dyrlæge man ville have ud på dette tidspunkt.

Og ja de skal tjene penge, men de skal først og fremmest tage dyrets velfærd først før penge, det er vel derfor de blev dyrlæge!

Godt der var en dyrlæge som kendte sit kald og reddede hesten fra en simpel forstoppelse!

12
1
Svar på denne tråd
 
 Godt at hører....
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 17:12

Det er godt at hører den anden side af sagen også.

 

Og ja det er meget følelseladet, når man står med en syg hest, som man ønsker hjælp til - og som her hvor der måske har været mange ind over samme sag, men med forskellige holdninger. For jeg kan da godt forstå en ejer, af en "skal sælges som skovturshest" ikke lige har lyst til at putte 5-8000 kr i hesten. Her er aflivning jo trods alt den billigste løsning - men er det blevet kommunikeret videre til de andre på opstaldningsstedet ? Eller er det måske blevet til "dyrlægen anbefaler" ?

 

Næste overordnede punkt er, at det er jo "tidligere kunders skyld" at dyrlægerne nu bliver nød til at tage direkte betaling for at yde en service til "fremmede kunder". For det første har de nok oplevet en del løbe fra regningen. For det andet tilbyder de en service til deres faste kunder, som "andre" så benytter sig af "gratis".

For ja jeg er en af dem som bruger Frijsenborg vel vidende at det koster, men til gengæld får jeg også en yderst god service ved dem bla vagtservice. Det har jeg valgt, at jeg gerne til de faste konsultationer vil betale ekstra for. Og jeg bliver da heller aldrig bedt om at smide kontanter på stedet, og får en glimrende service.

 

Og ja dyrlæger bliver dyrlæger, fordi de gerne vil hjælpe dyr. Desværre er "den onde verden" sådan indrettet, at hvis ikke der kommer penge i kassen, så løber firmaet ikke rundt. Lidt for mange "gratister", og lige pludselig kan dyrlægen ikke købe medicin o.l., for de firmaer giver jo heller ikke medicin ud gratis. Og vet-sygeplejerskerne bliver fyret ect.

 

Jeg arbejder selv i et firma, hvor vi har rigtige gode kunder, som vi smider alt hvad vi har i hænder for at hjælpe 24-7 - og hvor vi gerne yder noget ekstra. Til gengæld har vi kunder, som ikke ønsker at købe vores produkter fordi de er for dyre og i for god kvalitet. Og når de ringer desperate fordi de har et stort problem, og kun et af vore produkter kan hjælpe og vi har 24/7 service, ja så må de selvfølgelig betale ved kasse 1.

 

Mht om man så kan trække 3500 kr på sin konto, ja så burde de fleste kunne om ikke andet trække over til det beløb - men hvis ingen på opstaldningsstedet har lyst til at hjælpe ejer ??? Og det er immervæk folk som kender ejeren, hvorfor skal dyrlægen så agerer "bank" ?

 

Godt at vi har fået Ditte's version af sagen at hører også.

 

Mvh Charlotte

 

17
13
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 17:46

Hold da op, det er noget af nogle forskellige udlægninger af den historie... Det er lidt svært at forholde sig til, hvad der er ret og fejl, måske sandheden ligger et sted midt i mellem?

 

Jeg kan fortælle, at jeg i vinters måtte benytte mig af Frijsenborgs vagtservice, da min hest var blevet sparket i hovedet en søndag morgen. Jeg er kunde hos en anden dyrlæge i området, og da jeg ringer op på dennes telefonnummer går jeg på en telefonsvarer, hvor jeg bliver oplyst nummeret på vagtdyrlægen. Fint. Det er en dyrlæge fra Frijsenborg (Søren, måske?). Vi snakker frem og tilbage omkring såret, han siger at han tror det skal syes, men det er op til mig, og måske ikke farligt uden. Jeg vælger at han skal komme. Kort tid efter står han i stalden, og han giver en fremragende behandling af min hest.

 

Efterfølgende har han også kontaktet min faste dyrlæge omkring besøget. Alt går dog fuldstændig uproblematisk og jeg kan endda selv pille sting ud 10 dage efter (med hjælp fra min mand, der er skrap til den slags - dog mest på mennesker).

 

Jeg får regningen, og den er noget højere end forventet. Jeg synes ikke Søren har været helt klar i spyttet hvad angår prisen, da jeg har spurgt, men han har heller ikke løjet. Jeg betaler naturligvis regningen og er generelt glad for behandlingen, selvom den blev dyr.

3
0
Svar på denne tråd
 
 mmmmmmnmmmm
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 18:45
Nu vil jeg ikke tage nogles side.men i flere år , har mange dyrelæger taget kontant betaling ved akutte behandlinger ved heste ejer de ikke kender.men dyrelægerner bure skrive det på deres hjemme sider .og jeg vil endlig sigde , at endvejr.heste ejer bure undersøge hvordan prosdyrer er hvis der skulle opstå nået akut.så sådan en nået ikke sker.
3
1
Svar på denne tråd
 
 Kender det
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 20:08

Kender det godt. Jeg stod også og skulle have akut dyrlæge ud en fredag aften.

Min normale dyrlæges vagt telefon var i udu. Så kunne ikke komme igennem. Så derfor måtte jeg jo finde en anden. Meeen det var ikke så lige til. Èn ville ikke komme, da jeg jo normalt brugte en anden dyrlæge. Og jeg skulle ringe til dem (behøver jeg at sige, at jeg blev lidt træt, da jeg for tredie gang forklarede, at jeg IKKE KUNNE komme igennem til dem). Én sagde, at det ikke var hans distrikt, trods at han kommer hos naboen... Hrmm.

Nogle krævede et ekstra tillæg ud over weekend tillæg på 800,- bare fordi jeg ikke brugte dem til dagligt!

Det endte med at jeg fandt en "gammeldags" dyrlæge, som slet ikke ville have kontant betaling og kun tog et ekstra honorar på 400,- for weekend. Plus at han var fænomonal til min lille dreng, der ellers er ret skeptisk over for fremmede. + så blev han og hyggesnakkede omkring afstamning, for han havde da selv tænkt på at bruge samme hingst.

Jeg er også SÅ uendelig træt af moderne dyrlægers vagtordninger. Men der er stadig nogle, der tropper op fordi de rent faktisk holder af at hjælpe dyr (og deres paniske ejere). Også uden for normal arbejdstid. Så tak til dem.


Opstaldnig tilbydes ved 7321 Gadbjerg i lille lækker privat stald. Mange foldtimer m. læskur og fri wrap.

 

11
0
Svar på denne tråd
 
 Mht betaling
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 07:43

Jeg har fuld forståelse for at de vil have betalingen kontant og jeg forstår slet ikke man ikke kan se rimeligheden i det.

 

Mange er dårlige betalere, længere er den desværre ikke, og det er der ingen garanti imod.

 

en fortælling fra en helt anden branche: Jeg køber for 9 mdr siden et firma, det koster en del, samtidig med at jeg skal opbygge et varelager. Banken vil ikke låne mig til det, så jeg har ikke en stor "pude" at ligge på økonomisk. Og jeg betaler ret store afdrag hver måned for det lån jeg får (et privatlån ikke hurtiglån)

 

Af godhed lader jeg folk få 8 dages kredit, ligesom jeg giver nogle få afbetalingsordning på nogle ret store regninger.

 

Efter kun 3 mdr mangler der 30 tusind i kassen og jeg har 7 kunder ud af 30!!!! til inkasso, det kostede mig næsten firmaet og en personlig konkurs, fordi andre mennesker ikke kan finde ud af at betale deres regninger, selv en regning på 300kr er sendt til inkasso.

 

Så jeg forstår til fulde hvorfor dyrlægerne ikke vil give kredit til en ny kunde uanset hvor træls det er, men som nogle har skrevet hvorfor skal vi firmaer tage risikoen, hvis venner og bekendte ikke tør? Vi har altså ikke nogen forsikring der dækker det tab, og jeg kan lige forestille mig hvor mange en dyrlæge kører ud til.

 

Ville i på jeres arbejdsplads acceptere at få afvide at I måske ikke fik løn et par dage, fordi der var en kunde der fik kredit? Nej vel?

 

Og ja det er et dyr i nød, men nu lyder det jo ikke helt som om kommunikationen har været helt god mellem dyrlæge, ejer og folk på stedet.

 

Så jeg overvejer at skifte til en friisenborg dyrlægerne som lyder til at have sund økonomisk sans, og en vagtordning så jeg altid kan få hjælp til min hest.


Med venlig hilsen

Karen

 

Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers

bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010

www.negle-nu.dk

8
5
Svar på denne tråd
 
 Tag ansvar :-)
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 08:36

Jeg tror nu, at jeg har opnået hvad jeg ville med:

Åbent brev til Frijsenborg.

 

Brevet er læst og delt af rigtig rigtig mange mennesker. Det er debatteret, og er selvfølgelig også blevet "offer" for en del mudderkastning.

Brevet handler om, at tage ANSVAR/STILLING - eller mangel på samme

Jeg for mit vedkommende afslutter denne debat med følgende:

 

Vær sikker på, at ALLE kan få oplysninger om hvilken dyrlæge der skal kontaktes hvis uheldet er ude og man ikke selv kan være til stede.

 

Sørg for, at have en dyrlæge som selv/eller ved stedfortræder kan/vil komme 24/7.

 

Betal jeres regninger,- eller få en afdragsordning.

 

Dyrlæger SKAL være bedre til, at informere om priser, vagter, regler osv. osv. - man skal have et valg, så man ikke kan blive smidt ud i uoverskuelige økonomiske konsekvenser.

 

Smid IKKE "lorten" videre - det ender jo med, at ingen tør/kan hjælpe.

 

Sidst men ikke mindst - vi elsker jo alle vores dyr: Tag ansvar for det ?

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider