Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Løsdrift...hvad gør i med foder?
Forfatter: 
Dato:  18-08-2014 19:45

Hej alle sammen,

jeg står lige og dealer med om jeg skal vælge løsdrift til min fjordhest. Men nu bliver jeg bare i tvivl om hvad løsdrift HELT præcist er. Ved godt der er et duuumt spørgsmål, men vil bare være helt sikker.

Hvad med fodring, da min fjordhoppe får specieæt fitness foder, hvordan gør i andre det?

 

Håber I kan hjælpe :D

 

Hilsen den lidt fortabte Marlene

0
1
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  18-08-2014 21:09

 

Hvis du er ved hesten en gang om dagen så hiv den til side og giv den sin mad efter ridning?

 

Evt. spørg hvordan det foregår på stedet - nogle steder bindes de op to gange om dagen til fodring, andre steder med selvpas sørger man selv for det, nogle steder har turnus osv.

 

Præcis ligesom hvis hesten står på stald :)


Nu med eget ponydyr

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 løsdrift
Forfatter: 
Dato:  18-08-2014 22:14

i min verden er en løsdrift en sted hvor hesten selv vælger om den vil være ude eller inde.. den slags løsninger kan der være lidt forskellige af.. jeg har tre heste i min løsdrift.. en shetlænder en fjordhest og en blandingshest på 161... min den store får mad udenfor folden efter ridning så de andre ikke står og bliver alt for misundelige.. nu lever de mest af hø/wrap og vitaminer så det er ikke fordi der er de store fodrings problemer. men også meget nemt når der kun står tre heste og det for det meste kun er mig selv der fodre dem.. da jeg havde 4 stående var det ik meget mere besværligt for jeg kunne bare dele folden i 2 hvis det var nødvendigt...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Båse ...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 09:59

En løsdrift går ud på at hesten selv kan vælge om den vil være inde eller ude. Det betyder som reglen også, at hestene går sammen i flokken 24/7, hvilket gør at man har/får mere harmoniske heste og flokken fungere bedre. Jeg har aldrig oplevet at jeg ikke kan gå bagved en hest med risiko for at blive sparket. Nogle heste skal da lige lære først at være sammen med andre hesten konstant.

 

Fodringen er altid en udfrodring i en løsdrift. Jeg har valgt at fodre med hø/wrap/halm a'libitum i slowfeeder og justere med kryppefodret, hvis en hest har behov for noget ekstra i forhold til de andre. Kryppefoderet gives i båse, så hver hest er adskilt, men kan gå når den er færdig med sin kryppe. Jeg har ikke problemer med at de smider hinanden væk.

 

Men en løsdrift kan fungere på mange måde. Jeg har gjort mine erfaringer og har ud fra det valgt mine forskellige løsninger.


- Hilsen Micro -

 

For things to get better, you have to get better.

 

 Luksus løsdrift tilbydes til heste

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 fodring fodring
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 10:42

Ja, jeg er enig. Løsdrift er en god og tør bygning, af en slags, med fri adgang. Helst 2 åbninger, så ingen holdes ude imod deres vilje.

 

Jeg fodrer roegrød og vitaminer i foderbåse, alle får på én gang og går derefter ud til fælles slowfeedere og æder det fælles hø/halm.

 

Ingen stress overhovedet

0
0
Svar på denne tråd
 
 uuuuuuuuuuu
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 10:44

Min står opstaldet på en skøn gård med det hele (ridehus, baner osv) Hun står i løsdrift med ejerens lille Shetlandspony på 89 cm. Damen er konkurrence dressurhest og trives super godt i løsdriften. Ingen skader, ingen kan jage rundt med hende fordi hun kun går med ponyen, så meget harmonisk flok.

 

De har et læskur (lukket til i den ene side) de kan gå ind i med dejligt halm i og god bund (især vigtigt om vinteren) De går dog med dækken om vinteren begge to da de som sagt, er brugsheste.

 

Mht fodring så fodre staldpersonale morgen og om aften både med deres hø/wrap som vi stiller frem i IKEA poser. Samt med krybbefoder også (som vi også stiller frem i bøtter)

 

Jeg er der tit midt på dagen (kl. 16 ca) og når jeg har redet den store så giver jeg dem også hø/wrap samt lidt mad i krybben. Så de får de tre måltider om dagen, plus næsten hele tiden er dækket ind med små mængder af wrap og hø, samt hele tiden har halm så de ikke ender med at få ondt i mavserne pga mavesyre.

 

Den store får sit hø/wrap i en høpose som hænger højere oppe og Shetteren kan ikke nå den, så vi undgår shetlandsponyen bliver alt for fed.

 

Når der fodres har de hver sin krybbe inde i selve løsdriften (i deres skur) og de ved bestemt godt hvilken krybbe der er hvems. (den der hænger lavst er shetterens) De stjæler ikke hinandens mad og de bliver heller ikke bundet op til fodring. Som sagt går de kun de to og de er meget harmoniske sammen. Shetlandsponyen bestemmer over den store, men dominere hende eller flytter heldigvis ikke på hende alt for meget. De kan også sagtens stå og spise af samme høbunke hvis høet ligges på jorden.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Løsdrift
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 19:57

Jeg har 3 fjordheste i løsdrift, vi har indrettet stalden som en stor boks med spiltov i den ene side, hvor vi fodre. Hver hest har sin plads, på den måde har vi mulighed for at fodere hestene forskelligt. Det handler bare om at det foder de får, tager nogen lunde lige lang tid at spise. Den fede hest får noget med meget tyggetid i og ikke ret meget enegi, og den tynde får noget med mere krudt i. Det virker.

 

Derudover gør jeg som de andre, fodre hovedparten af deres foder i hø, som de har næsten adlibitum.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  23-08-2014 11:19

Altså, løsdrifte kan jo være mange ting og meget forskellige. Min islænder har stået i tre forskellige løsdrifte og de har vitterligt været meget forskellige. Jeg kan bedst lide den meget primitive stald, hvor der praktisk talt blot er et læskur (med tørt leje selvfølgelig) og så en stor fold, men jeg har også prøvet et sted, hvor hestene blev lukket inde i en stor boks i en lækker stald om aftenen i vintertide.

 

Mit råd til dig vil være at tage ud og se den pågældende stald og vurdere, om det er okay forhold for dig og din hest. Det eneste som jeg synes er grundlæggende vigtigt for alle løsdrifte er, at hestene enten har nogenlunde ens foderbehov eller bliver fodret adskilt/opbundet (OGSÅ hvad gælder stråfoder). At give ekstra foder er som regel ikke det store problem, det kan man gøre, når man har redet, men det er sværere at kontrollere hvis ens hest skal have MINDRE end de andre. Hvis min nøjsomme islænder skulle gå i løsdrift med et par storforbrændende varmblodsheste, ville de enten dø af sult eller han ville blive en spærreballon på ingen tid ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider