Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Fra Boks til løsdrift
Forfatter: 
Dato:  12-08-2014 13:11

Hej HN!

Min kæreste og jeg har købt ejendom, og fra 1. november får jeg hestene hjem

Men, jeg har jo en drøm om, at mine to heste skal gå i løsdrift. Der er en stald på gården med fire bokse. Stalden er ikke isoleret. Min plan er så, at jeg vil fjerne de to af boksene, og så beholde de andre to bokse, og resten af stalden skal så være løsdrift. Boksene skal kun benyttes ved sygdom, fodring eller voldsomt vejr.

Mine heste har aldrig gået i løsdrift før, men har været vant til masser af foldtid (fra april til november går de på døgnfold med læskur, og om vinteren er de ude fra morgen til aften). Er der noget, jeg bør være opmærksom på? De vil have en stor fold at gå på med græs (der er 3,5 hektar), og så naturligvis få dækken på efter behov og blive tildelt det grovfoder, de nu har behov for.

 

Hestene det drejer sig om er to arabere på hhv. 8 og 21 år. De er i god huld (lidt for godt ).



Sascha


Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX




Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:


sh-foto.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-08-2014 15:54

Næh, de er jo vant til at bruge deres fine lille læskur nu, og så snart de ved der er mad derinde, skal de nok gå derind hvis vejret er for slemt eller lign... Er sikker på det nok skal forløbe helt uproblematisk med de 2 damer

Og heldge dig altså


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-08-2014 15:55

Næh, de er jo vant til at bruge deres fine lille læskur nu, og så snart de ved der er mad derinde, skal de nok gå derind hvis vejret er for slemt eller lign... Er sikker på det nok skal forløbe helt uproblematisk med de 2 damer

Og heldge dig altså


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-08-2014 17:34

Tak Jeanette Du kan også tro, jeg glæder mig!

Ja, de bruger deres læskur meget flittigt. Måske endda lidt for flittigt - De kan faktisk slet ikke tåle det mindste regn mere, hvis du spørger dem

Jeg tænker om det er en ide at lade dem stå i boks de første par nætter, så de lige vænner sig til, at det er der, de skal være, og så ellers bare lade dem få "frit spil" derefter?



Sascha


Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX




Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:


sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-08-2014 18:13

Tillykke med din stald

 

Jeg har selv indrettet min stald med bokse plus løsdrift, og det er bare fedt at have begge dele. Din plan med dækken efter behov er en god ide( gør jeg også´selv )

 

 

Du skal være opmærksom på ud/indgangen er stor nok, så´ingen kan komme i klemme. Har set nogle kun har det der svarer til en dør som åbning og de´t er altså´risikabelt mht den svageste skal kunne vige for den anden uden at blive klemt inde og så der ikke stå´r en mule og spærrer indgangen. Det ´bedste er nok at have 2 ind/udgange, hvis det kan lade sig gøre.

 

Jeg ville helt klart lade dem blive i boksene de første par dage eller i hvert fald een nat.

 

 

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-08-2014 18:26

Ja, lad dem få en nat i boks

Er dog sikker på der ikke er issues med en-to udgange lige med dine 2 damer

Hahahaha, man kunne jo risikere at være blevet til sukker de sidste måneder, så ingen grund til at tage chancer med det dersens regn


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-08-2014 19:04

Tak for jeres svar begge to

 

Så lader jeg dem lige få et par nætter i boks, når vi flytter derud

Med hensyn til udgang i løsdriften, så bliver det intet problem. Tøserne er SÅ gode venner, at de fint lader hinanden komme til - de ynder endda at stå helt tætte i samme hjørne af deres nuværende læskur - helt presset sammen - selvom de har et skur på 3x6 meter. Men neeeej man skal da stå nærmest helt oveni hinanden Desuden er åbningen i løsdriften det nye sted ret stor, så det bliver vist ikke et problem.

 

Jer der har heste i løsdrift, kan i lukke den helt af? Altså har i en dør/port i? Jeg tænker det kunne være rart at kunne lukke dem helt inde i tilfælde af storm, nytårsaften mv.



Sascha


Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX




Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:


sh-foto.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 dumdidadej
Forfatter: 
Dato:  12-08-2014 19:26

Tillykke med det - det er vist mange af vores drøm, du lige har beskrevet.

 

En nat inde til at vænne sig til det nye sted er vel ok, men ellers byder du jo bare dine heste et mere naturligt hesteliv end de har været vant til - og det tror jeg de er fuldt ud i stand til at håndtere.

 

Jeg ville lade det være muligt at lukke af. Nogle vintre og andre dage fx nytår, som du selv nævner - kan det være optimalt at kunne lukke af.

 

Alle mulige gode ønsker herfra

hilsen Sus

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-08-2014 19:32

Tak for dit svar, Sus

Ja, det bliver bare enormt lækkert - både for hestene og os selv. Glæder mig SÅ meget til at kunne kigge ud af køkkenvinduet på hestene eller fra min seng i soveværelset

 

Jeg har faktisk i tankerne at lave min fold til en såkaldt paddock paradise, så tøserne får et endnu mere naturligt hesteliv. Men, det må blive til næste år, jeg giver mig i kast med sådan et projekt



Sascha


Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX




Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:


sh-foto.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 Lystdrift
Forfatter: 
Dato:  12-08-2014 20:45

Tillykke med dit nye liv - det er bare skønt, når en drøm går i opfyldelse.

 

Dit set-up med bokse og løsdrift lyder perfekt

 

Da jeg flyttede min gamle hest hjem i løsdrift havde han end aldrig haft læskur på folden, men han fandt fint ud af at bruge løsdriften, når behovet bød sig ( = sjældent).

Han og hans makker (der ankom til matriklen samme dag) tilbragte den første nat inde, så de kunne lære, at dér var der trygt og godt, og fra den næste morgen var de på egen hånd.

 


Med forbehold for selvmodsigelse, irrationalitet og åbenlys dobbeltmoral.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tillykke tillykke
Forfatter: 
Dato:  13-08-2014 23:41

Også tillykke fra mig .

 

Jeg har aldrig haft heste i andet end løsdrift - hjemme og det er helt sikkert et fedt hesteliv, hvis løsdriften og foldene er gode.

 

Jeg har en pæn stor sandfold, hvor løsdriften ligger på, så altid tørre forhold, sommer og vinter (nogengange LIDT for tørre sommer ). Foran hele løsdriften, har jeg halvtag, hvor der er slowfeedere og rigeligt plads til lange middagslure, sommer og vinter.

 

Fra løsdriften er der adgang til 700 m vandresti, som går rundt om græsfoldene.

 

Jeg kan IKKE lukke min løsdrift af, men har en stor box inde i løsdriften, i tilfælde af 7-9-13, samt tandlæge, dyrlæge osv. I løsdriften er der også foderbåse, så de 4 kan få deres spande i fred og ro, samt et opbevaringrum til æde-halm og et rum til opbevaring af åben wrap/hø-balle, et lukket foderrum, samt et aflåst og opvarmet sadelrum.

 

Mine ponyer har aldrig været box-heste og ville derfor stresse meget, hvis jeg lukkede dem inde, fx. nytårsaften.

Jeg åbner i stedet alle folde fra morgenen af, hvis de ikke allerede har alt til rådighed på denne årstid (der kan de tåle græsset). Når kl. nærmer sig 24, så har jeg skitøj på, et stort krus kaffe, guf i lommen og så stiller jeg mig over midt på folden og fejrer nytår med hestene.

 

Da de kan se hele Køge by's raketter (meget flot på denne afstand faktisk) samt Herfølges og så lokal-områdets raketter, er det ret massivt lige kl. 24 og de løber rundt om mig i starten , men de søger hurtigt i ly bagerst på folden, hvor der er en lille skov op til folden og så stiller de sig rundt om mig og det medbragte wrap og tager det nogenunde roligt. Efter 45 min. er det meste da heldigvis fyret af og der falder ro. Løsdriften er tændt lige til jeg engang giver morgenmad/natmad og går i seng.

 

Jeg fornemmer at det gør dem mindre stresset, at de har en følelse af at kunne flygte.

 

Men har nu tænkt mig at give Bachs blomsterdråber næste nytår, kan lige så godt hjælpe dem så meget som muligt og har hørt meget godt om disse "nødhjælpsdråber".

 

Held og lykke med dit projekt

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-08-2014 10:00

Tak for alle jeres svar

 

Rosenholm: Tak for din beskrivelse. Det er rart at høre fra andre, hvordan de griber tingene an Min drøm er også at lave en vandrefold til tøserne, så de kan få bevæget sig noget mere. Så det er mit forårsprojekt Jeg har regnet på, der er mere end 1 km rundt om folden, så det kan blive til en del. Hvor bred er din vandrefold?

Mht. nytårsaften så er det en lille bitte "by" vi skal bo i, og naboerne har ligeledes heste. Så jeg håber og tror, folk tager lidt hensyn. Nu har jeg hestene stående tæt på Kolding centrum, og den gamle af tøserne oplevede desværre Seest katastrofen på meget tæt hold. Så det med fyrværkeri er de ikke helt glade for, men går heller ikke i panik. Men, når de nu er vant til bokse, kan jeg altid lukke dem ind, hvis de skulle blive urolige



Sascha


Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX




Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:


sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  23-08-2014 11:30

Jeg tror ærligt talt ikke du behøver bekymre dig så meget om, hvorvidt de kan finde ud af det. Luk du dem bare ud på fold og læg dig roligt til at sove. Du kan eventuelt sørge for at de har set stalden og har været derinde og spise, så skal de nok finde den ved behov. Jeg ville IKKE lukke min hest inde nytårsaften. De er meget tryggere udenfor, hvor de ved, at de kan flygte end inde i en lukket stald. Selv ved meget træls storm/snevejr er det mit indtryk at hestene gør som de selv finder bedst.

 

Min islænder går i løsdrift og jeg har ikke indtryk af at han er indenfor om natten. Skuret bruges mest om sommeren til at holde insekter væk og komme i skygge ;-) De sidste par vintre er han blevet lukket inde i en stald om natten, men det har jeg ikke været så glad for, så derfor er han nu flyttet til mere primitive forhold. Her er det dog et krav at hestene har et dækken til de trælse vinterdage, men ude/inde finder de selv ud af.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider