Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Bates caprilli dressur sadel!
Forfatter: 
Dato:  09-01-2014 20:12

Hej allesammen. Jeg skriver i håb om, at nogen har et fornuftigt svar på mit dilémma. Jeg har en; Bates caprilli cair system dressur sadel, men jeg synes ikke "cair" funktionen fungere optimalt, og den ligger ikke godt på min hest længere! Derfor har jeg nu valgt at invistere dyre domme i saddelmager, men er blevet i tvivl, om sadler med "Cair system" kan omstoppes på normal vis, eller om det har nogen betydning?? Det er bla. sadelpudderne der skal justeres.. Jeg skriver kun fordi, jeg absolut ingen forstand har på sadler, men ønsker det skal være i orden.

 

Mvh Sabina

0
0
Svar på denne tråd
 
 kort svar- der blev langt!!!
Forfatter: 
Dato:  10-01-2014 14:56

Det meget korte svar er at NEJ DU MÅ ALDRIG komme uld i en Bates sadel. Du ødelægger sadlen og risikerer i værste fald at ødelægge hesten. Har desværre hørt om flere heste som har fået så voldsomme skader i ryg/lænd, så det har ført til en aflivnin,g netop fordi de har gået med luftpudesadler som er blevet omstoppet med uld.

Uden på nogen måde at være ekspert (men har fået det forklaret af flere som netop er uddannet af Bates) så er det fordi sadelpuderne og bommen i luftpudesadler er opbygget på en anderledes måde end en traditionel uldsadel. Ved at lægge uld i cair-sadlen går du ind og ødelægger sadlens funktion (bl.a. den fleksible bom).

En traditionel sadelmager vil højest sandsynelig ikke anbefale dig en luftpudesadel og vil i værste fald anbefale dig at få lagt uld i din luftpuddesadel (andet vil jo ødelægge deres forretning). Om man ønsker en luftpudesaddel eller en uldsadel er jo meget smag og behag og det må man jo gøre op med sig selv (jeg har min mening ligesom andre har deres)- men brug nu sadlen som den er beregnet til og sørg for at få den tilpasset den enkelte hest og efterset jævnligt af en som er uddannet til det.

 

Der er jo mange mulighedder for at få tilpasset sin Bates-sadel, så den både passer til hest og rytter. kopfjernet (lige nu kan jeg ikke stave til det ) kan skiftes, der kan lægges indlæg ind alt efter om sadlen skal løftes i front, midt eller bagenden samt knæpuderne kan justeres. Hvis der er en decideret punktering eller andet i luftpuderne kan de også skiftes (tjek evt med garantien).

Så hvis du ellers er glad for din sadel så er der jo massere af muligheder.

Det er bare et spørgsmål om at få fat i en dygtig sadeltilpasser som er uddannet af Bates.

 

Jeg synes du skal ringe til en Bates-sadeltilpasser for at få en mere dybdegående forklaring på hvorfor man ikke bør lægge uld i sadlen, hvis du stadig overvejer at få gjort det.

(Jeg kan godt anbefale dig en rigtig dygtig tilpasser, så hvis du er interesseret så skriv lige en pb).

 

MVH Kristina


Cand. Agro.

0
1
Svar på denne tråd
 
 Bates cair
Forfatter: 
Dato:  12-01-2014 00:23

Hej Kristina

 

Havde egentlig tænkt at få Kit Hollerup Hansen (fra Hestens Sadelmager http://www.hestens-sadelmager.dk)og havde hørt hun skulle være vildt dygtig og grundig i sit arbejde. Kan hun ikke ordne en bates cair uden alt fylde den med uld?

 

Mvh Sabina - Du må meget gerne sende et navn og evt telefon nummer på bates-sadelmager

0
0
Svar på denne tråd
 
 sadelmager.
Forfatter: 
Dato:  12-01-2014 11:21

Kit skulle være rigtig dygtig.Men ved ikke om hun har været på kursus i bates sadler...og ligger inde med alt udstyret til dem.

Men Bates/wintec Cair sadler skal tilpasses af nogen der er uddannet i de sadler. Da de bruger deres egen korfjern og indlæg til at tilpasse sadlen...

Det handler ikke så meget om at kunne vurdere om sadlen passer eller ej...det handler om at have alt udstyret og viden til at gøre tilpasningen ordentlig...

Jeg vil stærkt fraråde at man bruger en sadelmager som ikke er udlært i den type sadel man vil have tilpasset...cair, uld, skum osv.

Der findes pt to typer bates/wintec kursur (mig bekendt)...Det ene er et 1.dags kursus hos scan-horse. Det andet er et længere varigt kursus hos bates selv.

Prøv at kontakte denne butik, ved de har en super dygtig Bates/Wintec sadeltilpasser ansat. (Bruger hende selv til vores to Bates sadler.)

www.facebook.com/ Nygaardrideudstyr?fref=ts

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Puder..
Forfatter: 
Dato:  12-01-2014 21:07

Man kan få sat puder i sadlen, så den passer bedre, får jeg selv gjort i min.. Så få en Sadelmager ud:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bates Cair
Forfatter: 
Dato:  13-01-2014 09:12

Mange tak for jeres svar! Vil i først omgang høre om Kit er uddannet, og hvis ikke, må jeg jo prøve den anden løsning.. :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 sadler sadler sadler
Forfatter: 
Dato:  13-01-2014 10:19

tja nogle heste fungerer med caprilli andre gør ikke..

 

Min unge hest lignede en der med min wintec bare lå perfekt.. men damen synes absolut ikke om den sadel.. så puttede jeg min kentaur på den og jeg synes slet ikke den lå ligeså godt, men hesten gik pludelig bedre, samt hun accepterede at gjorden blev spændt.. nu går hun med stor dejlig mave, men når hun skal i ridning igen bliver første projekt at finde en sadel til hende..

 

min vallak kan sagten gå med Wintec´en uden problemer, men selv sidder jeg bedre i min Kentaur og den passer også ham super godt, så det er den jeg bruger.. men nu begynder han stille og sætte muskler, så jeg skal snart overveje om bommen skal udvides eller sadlen skal byttes til samme model men blot bredere bom (hælder selv mest til den sidste løsning).

 

Kender også en anden der ELSKEDE sin Caprilli til sin hest og den lå perfekt.. men den anden hest nægtede at gå med den sadel på..

 

min hoppe jeg har udlånt gik før med en Windsor, men efter hun har fået en Caprilli går hun pludselig meget bedre..

 

så jeg vil mene.. kan din hest ikke gå optimalt med Caprillien som den er, så vil den bedste løsning jo være at se efter en anden sadel.. det er jo ikke sikkert en ændret omstopning vil hjælpe..

 

og ja at finde en ny sadel til en hest er en større jungle..


Lækkert enghø i minibig sælges bor 10 km fra Randers

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sadeltilpasning
Forfatter: 
Dato:  13-01-2014 11:08

Hej TS


Jeg er en af dem der elsker Bates sadler. Jeg rider selv jagtridning, men har en Bates Caprilli cair dressurmodel i 16,5".

 

Min jagthest er en DV på 179 cm i stg., sætter lige et billede ind her:

 

Billede

 

Her er han, på billedet hænger jeg lidt i tøjlen, men jeg måtte ride om, efter en foran, havde et kiks på springet.

 

Men jeg har sat store knæstøtter i.

Min sadel er ca. 6 år gammel og meget slidt. Købt fra ny.

 

Jeg har købt en nyere brugt sadel (den er brugt 1½ år) samme model, men alligevel er der meget forskel synes jeg.

 

Selv om jeg prøver at bruge samme bom, så dykker sadlen foran når jeg spænder gjorden. Den er dog anderledes i sædet, så selv om det er samme model, så er jeg ikke helt sikker på det er det helt samme. Får vist skrevet lidt forvirret her.

 

Men jeg har lagt en "raiser-pad" ind. i gele og det hjælper meget. Den hæver sadlen lidt uden at tippe den helt. Man kan også få en til bagtil. Den "nye" sadel virker generelt noget mere "sjusket" og "slattent" stoppet i stopningen og jeg synes ikke luftpuderne er så fyldte som jeg kunne ønske.

 

Det var mine erfaringer.


Tale med dyr, se her: www.brittmenne.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 "Slatten sadel"
Forfatter: 
Dato:  13-01-2014 17:42

Jeg har også prøvet at have en Wintec sadel som jeg troede var "slatten" og trængte til at blive fyldt ud med pads. Eller luft !! ?? Jeg troede faktisk den var punkteret.

 

Jeg sendte den til Scan-horse og fik en HELT ny sadel tilbage for 500,- kr. Årsagen var, at når jeg har skiftet kopfjern har jeg IKKE strammet skruerne nok. Det får sadlen til at virke slatten, selvfølgelig fordi den ikke 'hang' ordentlig sammen.

 

Karen

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tidligere anbefaling
Forfatter: 
Dato:  24-08-2014 13:55
Min overstående anbefaling af butik til tilpasning af wintec/bates, er jeg nød til at trække tilbage, da deres ansat(sadeltilpasser) i foråret opsagde sit samarbejde.
1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider