Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Ulvetænder
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 20:49
Kort og godt.
Har nogen erfaring med fjernelse af ulvetænder på hopper?

Hilsner

Anja

"Karupsminde"

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang hest
Forfatter: 
Dato:  25-07-2014 12:09

ja ulvetænder på en hoppe er ik anderledes at få fjernet end hvis det var en vallak eller hingst..

 

det der kan være forskellen ved alle heste uanset køn er hvor store de er..min tidligere og nu afdøde hoppe var det ret ukomlpiceret at fjerne hendes ulvetænder på..dog var en af dem lidt stor så det tog lidt længere tid at få den ud..

 

men ingen problemer bagefter hvor hun havde fri 1 uge (blev longeret i grimen)..man skal jo huske på den er blevet rodet lidt i gummerne som kan være lidt ømt pga det jo li skal hele igen..derfor pas lidt på de første gange du har bid i munden på den da den godt kan reagere lidt anderledes de første dage.jeg red min alm men kun med en let kontakt på tøjlen..

 

jeg har kun en god erfaring med fjernelse af ulvetænder.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  25-07-2014 12:56

Har fået fjernet ulvetænder på et par forskellige heste, ikke det store drama, bare en del af tandlægebesøget. Min dyrlæge gør det vist som standard, tror jeg, hiver dem ud på de unge heste. Det har hun i hvert fald gjort på mine ungheste.

Koster heller ikke det vilde ekstra. Men de får lidt længere fri bagefter, end hvis der ingen problemer har været med tænderne overhovedet - og her er min erfaring, at det altså godt kan betale sig at give et par dage længere end dyrlægen anbefaler. Hvis dyrlægen siger 4-5 dage, får de en god uge her og de kommer ikke engang i longe, fordi jeg også har set reaktioner på påvirkning fra grimen, og jeg har ikke mulighed for løslonge.

Har haft et par med rigtigt trælse tænder, hvor der stadig var adfærd tydeligt relateret til tandsmerter efter dyrlægens anbefalede pause, men 2-3 dage senere var adfærden forsvundet af sig selv uden træning, så jeg tolker det som at de stadig har været lidt ømme.

 

Har haft en enkelt hest, hvor de ikke bare sådan kunne hives ud, men da der absolut ingen tegn var på at de generede, fik de lov at sidde og gav aldrig problemer.

 

Om det har gjort en forskel for dem? Det ved jeg ikke, for jeg får ordnet tænderne, inden der kommer bid i munden, så ved jo ikke, hvordan de er inden...

Men har en, som jeg fik efter en tur i tilridning et andet sted, hvor tænderne ikke var blevet fikset inden bid i munden, og det gav en voldsom forskel på dens adfærd efter tandbehandling. Den var nærmest uridelig inden; man kunne ikke bruge tøjlen, så kastede den så voldsomt med hovedet, den var ved at vælte. Men den havde ikke bare ulvetænder, den ene knækket, men også generelt tandspidser osv. Så om det lige var ulvetænderne, der gjorde forskellen...

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar.
Forfatter: 
Dato:  25-07-2014 14:48
Hoppen fik ordnet tænder af tandlæge inden tilridning. Da var ulvetænder kun på vej, og kunne ikke trækkes ud.
Efterfølgende kontrol ved dyrlæge, som ikke mente at ulvetænder sad så de kunne give problemer, og munden var fin. Har siden truet med at få dem fjernet alligevel, men flere har sagt at man normalt ikke fjerner på en hoppe.

Hilsner

Anja

"Karupsminde"

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang hest
Forfatter: 
Dato:  25-07-2014 15:09

ja min erfaring er at når man fjerner ulvetænderne der er uanset om det er en vallak eller hoppe så har det en god effekt og man slipper for problemer sidenhen..

 

Min hoppe var også meget påvirket af hendes ulvetænder og da hun havde fået dem fjernet så var det en helt anden hest at ride trods et til tider heftigt temperement

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 12:41

Jeg har en hoppe der ikke har fået fjernet ulvetænder, men det er fordi de ikke generer hende, ikke fordi hun er en hoppe - tvivler på kønnet har noget at sige.


Venligst Maluna


***


 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider