Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvor ofte smører du hove?
Forfatter: 
Dato:  19-06-2014 15:26

 

Tjaa ret simpelt men syntes det kunne være interessant at høre jer andre om hvor ofte i smører hove og evnt hvad i bruger?

 

Jeg får IKKE smurt alle heste hver dag, men på det seneste har jeg haft en "hov-patient" som bl.a. har fået smurt alle 4, 2 x dagligt, men de flosser alligevel her i tørken (også selvom den får hov-bad. ) En anden som har flossede hove bliver også smurt (forsøgsvis) dagligt og på hende syntes jeg at det hjælper.. (det er de enste som har problemer i tørken.)

 

Kan drægtighed evnt. udløse revner i hoven? Nogen med erfaring med det?

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  19-06-2014 16:07

Jeg tror ikke det er sundt at smøre dem hele tiden. Min umiddelbare erfaring siger mig at nu mere man smør og smør og smør. Nu tørre bliver de faktisk.

 

Jeg smøre MAX en gang om ugen. Jeg bruger KUN cornucressine.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

3
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er så....
Forfatter: 
Dato:  19-06-2014 16:48

Jeg er så en dem, som aldrig smøre hove.

 

Mine to vallakker har fine uflossede hove - de har så også smed hver 6 uge om sommeren, og får vit/min tilskud dagligt, også når de går meget på græs.

 

mvh Charlotte

5
0
Svar på denne tråd
 
 Aldrig,...
Forfatter: 
Dato:  19-06-2014 17:14

og i tørre perioder får hovene bare med vandslangen når jeg trækker ud og ind.


5
0
Svar på denne tråd
 
 smøre hove
Forfatter: 
Dato:  19-06-2014 17:19

I følge min smed skader det mere end det gavner. Jeg har aldrig gjort det. Mine heste går uden sko og de er ok.


4
0
Svar på denne tråd
 
 hovolie
Forfatter: 
Dato:  19-06-2014 17:25

erhmm måske en gang hver andet eller trejde år eller sådan noget.

Jeg bruger det egentlig kun hvis vi skal til skuer eller lign får lige at give lidt shine og mine heste har normalt aldrig revner eller andet.

 

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

1 års ox hingsteplag sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smører hove
Forfatter: 
Dato:  19-06-2014 17:46

Ja, i denne tørre periode har min smed anbefalet at jeg skal smører hove hver dag, med StrongStep, i en periode på 6 uger til han kommer igen.Men kun på den ene hest med flossede og revnet hove, den anden mule klarer det fint uden noget som helst.

Såååå det er meget forskelligt, hvilket behov din hest har.

Jeg giver samtidig ungulat, som tilskud, til problemhesten og har gjort det i laaang tid nu.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tørre hove
Forfatter: 
Dato:  19-06-2014 17:53

Hej jeg er begyndt at smøre min hest hove i kopattesalve hver dag hun har lyse hove jeg syntes det hjælper Mvh Lone


1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  19-06-2014 21:27

har aldrig smurt en hov...


*** Misssophie


4
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-06-2014 22:25

Aldrig.... Og jeg vasker eller vander dem heller ikke...

 


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

4
0
Svar på denne tråd
 
 Jujekekekel
Forfatter: 
Dato:  19-06-2014 23:32

Jeg ville ønske, jeg kunne sige "hovolie *fnys*, næ, det bruger jeg skam aldrig". Jeg må bare konstatere at min hoppes hove er klart bedre i forårs og sommersæsonen, når de bliver smurt. Specielt i en tørke periode, som den vi har nu (Nordsjælland), har jeg tidligere oplevet at hun har smidt sko hele tiden. Nu smører jeg og guess what - ingen tabte sko.

 

Jeg tænker årsagen er at et vist fugtighedsniveau i hoven gør den en anelse mere fleksibel. Jeg bruger i øvrigt Strongstep, som er den olie jeg uden sammenligning har haft bedst erfaring med - og jeg har også prøvet Hypona.


3
0
Svar på denne tråd
 
 torskelevertran
Forfatter: 
Dato:  20-06-2014 01:23

Jeg bruger torskelevertran udvendigt og indvendigt i tørre perioder.

 

I våde perioder, æbleeddike indvendigt, helst hver dag.

1
0
Svar på denne tråd
 
 nogle gang
Forfatter: 
Dato:  20-06-2014 09:01

Jeg smører nok ca en gang om ugen og bruger kun cornucressine..

 

Smører også KUN udvendig, da min erfaring siger mig, at smører man indvendig, så lukker man af for den naturlige fugt.

 

Før i tiden lod jeg min hest stå med waterboots hver dag når hun blev striglet og hendes hove var aldrig flosset...

 

Tror faktisk jeg vil til at forsøge med det igen, for synes godt det er meget tørt lige pt

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg smurte...
Forfatter: 
Dato:  20-06-2014 11:35

.... en gang eller to sidste vinter, hvor der var meget mudret. En af staldkammeraterne anbefalede noget til at holde fugten ude, og det så ud til at hjælpe lidt. Så blev det frostvejr og problemet var løst.

 

Men de har ikke været smurt siden - og er i øvrigt sunde fine og skoløse. De flosser ikke der mindste.

 

Måske hjælper det at han er på græs om natten - så går han jo hvor der er vådt af dug, og det giver fugt til hovene.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Smøring
Forfatter: 
Dato:  20-06-2014 17:11

I vinterhalvåret smører jeg gennemsnitligt hove en gang om ugen. Nogle gange oftere, andre gange sjældnere, afhængigt af, om jeg synes, at det er nødvendigt (og om jeg gider )

 

Her i sommerperioden smører jeg ca. hver anden dag, det kommer lidt an på vejret. Har vi en tør periode som nu, vasker jeg dem stort set dagligt og smører dem bagefter, fordi de simpelthen er knastørre og hårde som sten. Er det regnvejr i nogle dage, smører jeg ikke.

 

Min hest har pæne hove, dog er han lidt surstrålet på forhovene pga. for snævre dragter, så det skal også passes.

 

Det er helt tilfældigt, hvad jeg smører med. Jeg køber bare en hovolie, det vigtigste er faktisk, at det er en flaske med indbygget pensel. Når den så er tom, køber jeg noget madolie og bruger det, og når bøtten er blevet for ulækker, køber jeg en ny.

 

Det er ikke noget jeg går så højt op i, selvom jeg tilsyneladende gør noget mere ud af det, end de fleste i denne tråd...


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-06-2014 20:22

Ja, vi er heldigvis nogle med heste der har gode hove som ikke tørrer ud om sommeren


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
5
Svar på denne tråd
 
 Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  21-06-2014 20:20

Min bliver nok smurt ca 5 dage om ugen i tørre perioder. Får badet hove og bliver smurt med alm. hovolie på ydersiden, har prøvet alverdens produkter men synes ikke jeg kan se forskel, andet end på pengenepungen...

Min hests hove ser klart bedst ud når de bliver smurt regelmæssigt, og smeden er meget tilfreds.



/Line

Fuldblod, hesten med xx faktor!
 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-06-2014 10:39

Jeg smører aldrig hove, men når det er så tørt som nu, så lader jeg vandet rende over når vandbaljerne fyldes, så der er mudret rundt om dem. Så når de drikker får de fugtet hovene og det fungerer fint her.

Det var faktisk et tip jeg fik af en smed engang, da den hest jeg havde dengang, var umulig at vande fusserne på.

2
0
Svar på denne tråd
 
 bum bum
Forfatter: 
Dato:  22-06-2014 11:35

jeg smører heller aldrig - jeg har hovolie - men jeg bruger det ikke :P

 

vi bruger også den med at lade vandet løbe lidt over - og så er det jo ekstra fantastisk hvis man lader hestene gå ude om natten her i den tørre og varme periode - der falder nemlig dug om aftenen som fugter hovene og det fungerer rigtig godt :)

 

jeg prøvede engang at smøre Apaches hove hver anden dag - det tog så et år at rette op på hovkvaliteten igen.... sprækker, bløde såler og flager der knækkede af.... så jeg kommer aldrig til at smøre hove regelmæssigt igen (jeg husker ikke hvilken hovolie det var, men det var en af de der kvalitetsolier der kostede en halv arm....)

 


nu med gule Hjalte Tidselbjerg

 

men savner min røde basse Apache

 

 

og husk så lige de tre fingre der peger mod dig selv, når du peger på andre!

1
1
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  22-06-2014 23:14

Jeg er ret desperat over tørken pt. Min gamle hests hove plejer ellers at være super fine, efter den første tilvænningsperiode som skoløs ridehest. Men pt. står hun på noget sandet jord, som altså tørrer frygteligt ud. Selv der, hvor vandet løber over badekarrets kant, tørres lynhurtigt ud. Og det regn, vi skulle have haft de næste par dage er aflyst åbenbart Øv!

 

Så min gode, skønne, rare, og meget velopdragne hest (jeg synes den strækker sig langt her, og fortjener ros), står en 45 minutter hver dag med våde håndklæder bundet om hovene (den ser godt nok noget sur ud, med tvært rynket mule og et opgivende udtryk, som kun den formår...), hvorefter den bliver smurt ind i cornucrescine, den originale, på ydersiden af hoven, og så igen står og venter. Jeg har prøvet vandklokker, men de kan altså ikke indeholde vand nok, 5 minutter, så er de nærmest tørre.

 

Men synes altså stadigvæk, dens hove er tørre og flosser mere end normalt, selvom det er blevet meget bedre med den intensive indsats. Har for første gang i næsten to år selv måttet igang med filen og ordne flosser, og jeg har altså kun 6 uger ml. smedebesøg, men nej, her i slutningen af uge 4 gik den ikke længere

Synes godt nok, det er tørt for tiden...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Aldrig...
Forfatter: 
Dato:  24-06-2014 12:14

Hej.

 

Da jeg var yngre, smurte jeg tit hove - næsten dagligt - fordi jeg syntes, at det var sjovt.

Senere prøvede jeg at gøre det, fordi jeg troede, at det hjalp på flossede hove - og stadig fordi, jeg synes det var lidt sjovt og at det ligesom var en del af det at strigle. Hovene skulle også lige have en gang olie/fedt, inden dyret røg på fold. Sådan var det også, da jeg var staldpasser. Hovene skulle smøres og vaskes hver eneste dag.

 

Nu er jeg kommet frem til, at det ikke hjælper på flossede hove. Helbredelsen kan ikke ske udefra, men skal ske indefra - med foderet.

Nu smører jeg kun hove, når hesten skal være fin. :)

Samtidig har jeg kun med heste at gøre, som går i løsdrift. Deres hove bliver derfor fugtet naturligt, når duggen falder eller at det regner.

 

Heidi

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  27-06-2014 15:13

Her om sommeren smører jeg med cornucressine et par gange om ugen. I de våde perioder gør jeg ikke...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor ofte smører du hove?
Forfatter: 
Dato:  27-06-2014 15:25

Aldrig nogen sinde på de heste jeg har ejet og det har aldrig været et problem - og mine heste er ikke hyggeheste, men typisk i hårdt arbejde.

Mvh.

Morten

1
0
Svar på denne tråd
 
 Aldrig
Forfatter: 
Dato:  01-07-2014 19:10

Jeg smører aldrig hove.


Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 meget nemt..
Forfatter: 
Dato:  02-07-2014 07:55

Never ever!

 

Har heste med super sunde hove!


Hilsen Pia

 

Inkarneret Connemarafan!

 

Nu igen med DV!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Trykker skoen..
Forfatter: 
Dato:  07-07-2014 09:14

 

Dejligt med lidt erfarings deling. . og dejligt at mange har heste med super sunde hove. . (de fejler jo nok noget andet, ingen hest er jo perfekt! )

 

Jeg kan så se at mit lille eksperiment virker positivt og det er jo det vigtigste. Om hovkvaliteten hænger sammen med føl eller alder kan jeg så godt mistænke. Alle andre uden for dén kategori har fine sunde og stærke hove!

 

Hvor køber i henholdsvis Strongstep og Cornucressine? og hvad koster det? Jeg har søgt lidt på nettet og nogle steder er det dobbelt så dyrt som andre, for samme mængde.

 

Pt. bruger jeg en gammel rest hovfedt (mærket er faldet af) hvor jeg kommer lidt tjære i indimellem. Ellers er jeg glad for hovfedt fra Tika-rideudstyr, Horse-fitform Pedocan Hovfedt.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  07-07-2014 11:48

Køber mit cornusecrine hvor det er billigst. :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Javel..
Forfatter: 
Dato:  07-07-2014 12:57

 

Hvor er det, Sandra?


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  07-07-2014 13:58

Uha, det er en krig siden jeg sidst har købt, det holder ret længe nemlig :D

 

www.veidelands.dk/hest/fodertilskud- og-plejeprodukter/plejeprodukter- til-hesten.html

 

Det er billigt her.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Aldrig....
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 19:51

Ingen af mine heste har behov for det.


Hilsen May-Britt Neumann.

 

Kurser i Reikihealing, Snakke med Dyr, Workshops, healing og kanalisering på Sjælland og øerne...

 

http://bagsvaerd-dyreklinik.dk/

http://www.dyreneswebshop.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Næsten aldrig
Forfatter: 
Dato:  12-07-2014 20:28

Jeg bruger de kke så meget, men lige pt. harjeg en hest som har fået meget tørre hove, som er revnede og flossede.

Hende har jeg både i går og i dag smurt med StrongStep.

 

Og så fik ridehesten også lige en tur i dag efter ridning, da jeg synes hun også virkede eget tør (har dg meget fine og sunde hove både af udseende og ifølge smeden)

 


Fotograf Heidi Glisborg

* stort arkiv med stævnebilleder *

 

Glisborg på facebook

www.facebook.com/#!/pages/ Glisborgdk/326858757556

 

www.wpets.dk

Kvalitetsudstyr til hest & hund

 

http://www.fuldblodsaraber.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tørret
Forfatter: 
Dato:  13-07-2014 11:54

Igår da jeg stod og sludrede med min smed mens han beskar min hest, sagde han, at tørre hove er et generelt problem pt.

Alle de heste, han kommer ud til for tiden, har tørre hove. Selv hvis de står i vandbad dagligt og får smurt hove dagligt, er de tørre.

Men som han sagde, det hjælper altsammen, han kan se forskel på hovene når han beskærer, dem der får fodbad og bliver smurt dagligt, har en lille smule mindre tørre hove, end dem der ikke gør....


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
1
Svar på denne tråd
 
 Smeden...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2014 20:30

Ja, min smed siger også at det er helt galt for tiden. Overalt.

Jeg spurgte ham lige om han kendte StrongStep som jeg har smurt med i et par dage - og det gjorde han og han sagde også at det var super godt at bruge.

Nu fik jeg ikke smurt igår og nu er der jo heldigvis kommet en del vand og et kan bare allerede ses på hovne synes jeg. De ser SÅ fine ud igen

 


StrongStep - forstæke og mdstandsdygtige hove

 

Fotograf Heidi Glisborg

* stort arkiv med stævnebilleder * studiefotos af heste

 

www.wpets.dk

Kvalitetsudstyr til hest & hund

 

http://www.fuldblodsaraber.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-07-2014 22:32

Hvis hestene har tørre,flossede hove i denne tid, er der en mangel et sted... Om det så er motion, korrekt stimulering af strålen, for lidt næringsstoffer eller for meget sukker fra græsset er ikke til at sige...

 

Studier viser at det ikke hjælper med vandbad osv, da problemet ikke stammer fra manglende fugt...

 

www.thehorse.com/articles/29708/ environmental-effect-on-hoof-wall- hydration-studied


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

1
0
Svar på denne tråd
 
 Mangel på fugt.
Forfatter: 
Dato:  15-07-2014 08:48

Jeg tror, som flere at når mange heste får tørre og sprækkede hove i denne tid så hænger det sammen med vejret, mere end noget andet.

 

Er tørre / sprækkede hove et problem over hele året, så er det typisk noget genetisk.

 

Vi har en gammel på 24 som har små sprækker i hovene, men det har hun altid haft. Dog har de aldrig været så fine som de er nu, efter hun er kommet på heavens green vet foder, og vi har en som malker som har tendens til tørre hove alle 7 andre har super fine hove.

 

Mange døjer med tørre og sprækkede hove så det er rart at høre fra andre med samme probmatik omk. hvad man kan gøre for at afhjælpe. At nogle ikke har dette problem, lærer vi sådan set intet af!


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

1
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-07-2014 09:24

Som du selv oplever Anette, med den hoppe på nyt foder, bedre hove.. Det er det man skal tænke over når man står med dett problem, for det er sjældent tørke der er skyld i de "skøre" hove om sommeren, det er andre faktorer der spiller ind... Så kan man tage det fra en ende af, at smøre og vandbade er bare symptombehandling :)

 

Seføli er der genetik der spiller ind i nogle tilfælde, men oftest er det miljø, foder, motion, beskæring/skoene...


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

1
1
Svar på denne tråd
 
 Beslagsmede
Forfatter: 
Dato:  15-07-2014 09:34

Det er da sjovt at beslagsmedene mener noget andet så!

 

Nu behøver tørre hove jo heller ikke give problemer med revner og flosser.

Min ridehest som lige har fået rost sin hovkvalitet af smeden, kunne jeg da se fik meget tørre hove her i tørken. Ikke at de begyndte at hverken revne eller flosse men det var tydeligt at de var tørre. Efter et par dage med meget regn kan man tydeligt se forskel!

 

Og jeg kender da også en som af sin smed fik besked på at vande og/ eller smøre hestens hove - ikke fordi de flossede eller revnede, men fordi de simpelthen var så tørre at han næsten ikke kunne skære i dem fordi de var så hårde.

 

Der er MANGE ting som spiller ind på hovene og det er ikke bare så simpelt at man kan sige at det er én ting.

Det er genetik, pleje, vejr, fodring osv. osv.

 


StrongStep - for stærke og modstandsdygtige hove

 

Fotograf Heidi Glisborg

* stort arkiv med stævnebilleder * studiefotos af heste

 

www.wpets.dk

Kvalitetsudstyr til hest & hund

 

http://www.fuldblodsaraber.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Gode hove
Forfatter: 
Dato:  15-07-2014 10:13

Jeanette ?BigBobber?/ omtalte hest har haft sprækkede hove i 21 år, sommer og vinter, hun har det stadigvæk og jeg har ærligtalt opgivet at få dem bedre! Der findes ikke den kur jeg ikke har prøvet i de 21 år jeg har haft hesten. Det har ofte været sådan at hendes hove er blevet bedre, ifb. med foderskifte, for at 'rulle' tilbage efter en periode. Med vand og hovfedt så er revnerne bare kun små imod tidligere hvor de kunne være skræmmende lange og uanset om hun gik med sko, fik dit, dat og dut ifb. med særbehandling. Der er også forskel på hvor meget hun bliver brugt nu i forhold til for 5, 10, 15 eller 20 år siden.

 

Der var engang en apotekter som solgte et enzym som var vildt godt, men jeg har desværre mistet kontakt info. Hesten skulle kun have én kur som kunne gentages efter 1 - 2 år.

 

Den hoppe vi har som går med føl, har ellers altid haft fine og gode hove, men op til foling fik hun små revner i hoven så jeg forventer at de forsvinder igen, senest ved fravænning. De er under kontrol nu med fugt og fedt.

 

Forøvrigt så har jeg ofte hørt en smed sige at hovene skal have vand / fugt og fedt, for ikke at blive for tørre, hårde eller revnede. Der er mange smede og og dyrlæger og endnu flere hesteejere så der er selvfølgelig også et utal af måder og meninger. Jeg havde bare håbet på en lidt mere brugbar debat end "min hest har fiiine hove" så problemet er ikke mit..!

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

2
1
Svar på denne tråd
 
 balsam
Forfatter: 
Dato:  15-07-2014 10:38

sidste sommer red jeg en, der en kort periode lige skulle have lidt hov hjælp..

han fik waterboots på når vi havde været ude og træne, efter 30 min gik jeg ud og tog dem af, og smurte hovene med hovbalsam, efter 2-3 uger var det ikk længere nødvendigt og smørre hovene..

 

ellers smøre jeg kun hove når de skal lidt fine ud


Hey hey...

Jeg hedder Pernille. jeg er 27 år, elsker og bruge så meget tid så muligt sammen med dyr. og især hestene

Skriv til mig hvis du har løst, er altid frisk på nye venner.

Knuzz

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm aldrig
Forfatter: 
Dato:  15-07-2014 12:53

min har aldrig fået smurt hove, og de er aldrig tørre eller flossede

0
0
Svar på denne tråd
 
 ovrskrift
Forfatter: 
Dato:  15-07-2014 13:41

Smører aldrig hove, men bader dem i vand hvis de er tørre.

 

Min første hest havde problemer med revner og jeg passede og plejede dem med vask og hovfedt, biotin i foderet, men intet hjalp. Tilsidst brugte jeg concursine og det hjalp kun lidt.

 

Hvis mine i dag havde så problematiske hove som hende ville jeg prøve at smide sko på.

 

 

 

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 4 gange om ugen
Forfatter: 
Dato:  18-07-2014 22:10

Jeg smør min parts hove når jeg har ham, dvs 4 dage om ugen :-) Hans hove flækker ret nemt, men bilder mig faktisk ind at kunne se en forskel fra da han havde smed, og de bare var SÅ grimme! Jeg smør dem bare med en billig olivenolie fra netto, efter et vandbad :-) men regner det, eller folden er lidt mudret, gør jeg ikke, kun på de her tørre dage :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tørre hove
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 22:15

Hovskoen ApS skriver følgende på deres Facebook profil:

 

Tørre hove.
Nu har Danmark været begunstiget af masser af sol og sommer i rigtig lang tid og det er vi sikkert alle glade for.
Men det betyder at vi skal være mere omhyggelige med vores heste's hove.
Sørg for at tilføre dem fugt hver dag. Det kan f.eks. gøres ved at hælde vand i Marquis hovskoen inden rideturen og så smøre kronranden med f.eks. Cornucrescine Daily Hoof Moisturizer som genskaber fugt niveauet i tørre, revnede og sprukne hove. Olien fastlåser fugten i hoven og sikre derved mod udtørring.

 

Du må aldrig smørre olie på hoven uden at du vander den først, da du så vil holde fugten ude i stedet for og få den modsatte virkning.

1
2
Svar på denne tråd
 
 1-2 gange ugentlig
Forfatter: 
Dato:  27-07-2014 18:42

Jeg smører hove indvendigt og udvendigt 1-2 gange om ugen i tørre perioder. Mine heste får altid et bad efter endt arbejde, og så bliver hovene skrubbet og skyllet indvendigt og udvendigt. Dernæst lader jeg dem lige dryppe lidt af, og så bliver de smurt med Hoof Oil special fra Blue Hors.

 

Mine hestens hove er super pæne, uden flosser eller noget som helst.. Min smed spurgte mig også om jeg smurte hove, fordi han synes de var så pæne, og ikke lige så hårde som granit, som en del andre af hans kunders heste er..

0
2
Svar på denne tråd
 
 næsten aldrig
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 14:51

Jeg gør det som regel kun når de skal være smukke .. altså hestene .. :) Ellers får de ikke smurt..

 

Og jeg smører ikke ret tit - bruger oftes Hoof Shine fra BH.

 

Der var så sent som i sidste uge et opslag fra en beslagsmed der skrev at det ikke var nødvendig ved en almindelig sund hest ..


Mette Stelmach


med de skønne pletter
Sartors Simply the Best og Rughavens Shadow


*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

1
0
Svar på denne tråd
 
 Smøre hove
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 10:07

Almindeligvis smører jeg kun hove, når jeg skal til stævne :) - vore heste har en fin-fin hovkvalitet, så det er kun for et syns skyld.

 

Når det er meget tørt, sprayer jeg dog hovene med levertran, når jeg ordner hesten (dvs. ikke nødvendigvis hver eneste dag). Det er let at gøre, og det virker godt.

 

Rådet kommer fra min gamle smed.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 hestevelfærd...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 16:37

... du har helt ret. Ingen olie på tørre hove...


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider