Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Must haves?
Forfatter: 
Dato:  22-07-2014 13:56

Da jeg står og skal have min første hest, kom jeg pludselig i tvivl om hvad der er musthaves? Han er en plag på 2 1/2 og indtil videre er jeg kommet på følgende:

strigler og børster

showshine

grimer og træktove

trense, bid og kapsun

sadel og sadelunderlag

longetov og -pisk

Gjord

vitaminer

krybefoder

muksalve og sårspray

 

er der noget jeg har glemt?

Og ikke mindst hvis nogle har gode fifs eller anbefalinger så modtages de med kyshånd :-D


Med venlig hilsen

 

Janni

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-07-2014 15:25

fluemaske

insektspray (lige nu er begge meget aktuelt!!)

Alm pisk til jordarbejde

Klicker (hvis du er til det)

mediscrub og/eller clorhexidin

Striglekasse/taske

Div kasser til opbvaringi skabet, f,eks til godbidder

Div reflekser og lys til både dig og hest til vinter

Et fleecedækken (jeg bruger sjældent mit, men foretrækker at have et)

Regndækken (hvis den om vinteren er på fold uden læskur)

Gamascher til løsspringning (kommer an på bentøjet, men måske)

 

Jeg synes også det er rart at have engangshandsker, noget rent til at vaske med, engangsklude/vat og en ren beholder der kun bruges til det - man har brug for den slags lige pludseligt og altid efter lukketid!

 

Det var lige hvad jeg kunen komme på - tillykke med hypperen!

 


Venligst Maluna


***


 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Måske...
Forfatter: 
Dato:  22-07-2014 18:16

Hvis han skal gå med dækken til vinter så er gaffa tape godt til at lape huller hurtigt...

 

Ellers:

 

1. shampoo (og balsam) ?

2. man elastikker til hvis han skal flettes

3. solcreme hvis den er meget lyserød i hovedet (fx derma kids som er vandfast og ingen parabener og ingen parfyme og ingen farvestof)

4. En rulle fryse poser til div. Fx vandbade

5. Hov olie

6. Evt. Læder fedt, balsam, olie...

7. Godbidder

8. Klude til... Alt?

9. Gamle håndklæder er altid gode

10. Talmodighed og godt humør

 

Undskyld hvis noget er nævnt...

 

Og tillykke med ham!

 


Mvh. Mathilde, Snipsen og Guffe

 

Money cant by happiness, but it can by horses

- Which is pretty much the same thing


1
0
Svar på denne tråd
 
 Helt sikkert
Forfatter: 
Dato:  22-07-2014 23:54

når du nu skal have et træktov, så smut en tur forbi biltema, og hent et af deres. de er super gode, og lange og så koster de ca 35 kr - har selv to, og vil ikke undvære dem

når du nu er derude så er deres refleksgrimer også rigtig gode - og holder faktisk meget godt i forhold til prisen

 

en spand er også god at have ved hånden

 

husk også stigebøjler og stigeremme

en lammepad er også god at have

 



2
0
Svar på denne tråd
 
 Tak allesammen
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 06:32

Tak allesammen ?

uhh biltema så bliver manden også så glad ?

så kan det være den lidt længere dosmerseddel ikke gør ham noget ? Hihi


Med venlig hilsen

 

Janni

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nysgerrig
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 10:50

Nu spørg jeg af ren nysgerrighed.

Du skriver du skal have din første hest og ved knap hvad du behøver.

Så skriver du det er en; plag på 2½ år ?? Skal du så, som nybgynder ride den til ??

Jeg undre mig bare. Ser gang på gang og igen og igen, at folk køber heste over evne og ender med, at de kun tør ride rundt i ridehuset - hvilket jeg synes er tragisk for hesten og spild af gode oplevelser for ejeren.

Jeg forstår simpelthen ikke, at 1 x købere ikke startet med en god rutineret hest !!!!

2
4
Svar på denne tråd
 
 Mit indput
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 10:55

Tillykke med din nye hest og ven.

 

Punkt 1, 2 og 3 er kamera.

 

Desuden, i vilårlig rækkefølge:

* Shampoo. (Man bør KUN bruge show shine på en nyvasket hest og aldrig i sadellejet, hvis den skal rides!!)

* Børster. Giv dig selv dén fordel, at købe ordentlige børster! Her tænker jeg på børster af ægte hår (IKKE plastbørster!!) og en god risrodsbørste. Er det en hest med en ordentlig vinterfrakke, så vil jeg også anbefale en "traktorstrigle", shop.agro-land.dk/traktorstrigle- til-islaender.html

* En ordentlig hestesaks.

* Staldapotek: (det giver ro at vide man har det, og så håber man det aldrig kommer i brug! )

- Termometer, digitalt nu man kan få dem uden kviksølv.

- Tea Tree Oil

- Sæbespåner og biotex til at rense sår, just in case.

- Bandager til sår beh.

- God sårsalve. (Jeg bruger forskellige, men kan bl.a. anbefale camferine, da den indeholder camfer og renser og desinficerer.)

* Godbidder som nævnt, men vil lige anbefale dem med lakrids. . * Desuden er jeg glad for dem her shop.agro-land.dk/hest/mineraler- sliksten/horslyx-mini-licks.html har prøvet den grønne og nu den gule.

* Sliksten. Jeg bruger forskellige, men er især tilfreds med himmalaya slikstenen.

* Ekstra grime. (Den kan blive væk eller gå i stykker..)

* Forsikring...

* Sparegris..

 

Så er der alt det til dig selv som du bestemt ikke må glemme som en god ridehjelm, ordentlig fodtøj, ridebukser på et tidspunkt, sikkerhedsvest, varme handsker (det bliver nok vinter igen.) og forsikring. .

 

Måske der er nogle bøger du har lyst til at læse i? Gå evnt. på biblioteket og kik dem de har inden du køber nogle. .

 

Endnu en gang tillykke og velkommen til en magisk og forunderlig verden.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Sofie A
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 14:49

Jeg er ikke nybegynder, har reddet i mange år og arbejder med heste til hverdag, dog har jeg aldrig ejet min EGEN hest..

har altid haft parter eller reddet andres.. Derfor bliver jeg lidt i tvivl :-)

så bare rolig han kommer bestemt ikke til at lide nogen nød - bare rolig! :-)


Med venlig hilsen

 

Janni

2
0
Svar på denne tråd
 
 Til anette
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 14:52

1000 tak for dine gode links og nyttige fis og tricks - det er jo lige pludselig mærkeligt selv at skulle tænke på de ting, når man nu altid har reddet andres heste eller i forbindelse med job :-)


Med venlig hilsen

 

Janni

0
0
Svar på denne tråd
 
 Se på...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 16:31

... hvad du bruger i hverdagen nu?

 

Hvilke strigler er dine favoritter? Hvilke grimer er gode, solide og behagelige? Hvilken sårsalve plejer du at benytte?

 

Til en helt ung hest på kun 2½ år synes jeg, at det er for tidligt at tænke på trense, bid, sadel, gjord osv. Hesten kan nå at ændre sig i størrelse, så det du køber nu skal du måske sælge på loppemarked om et år. Køb hellere den slags "rideting", når du skal til at bruge dem :-)

Show shine er heller ikke just et 'must have' - mere rart at have.

 

En god kapsun tror jeg derimod er et godt sted at lægge sine penge. Den kan der blive brug for i årevis fremover (y)

 

Nogen gange kan jeg godt grine lidt af mig selv, når jeg går ind i en rideudstyrsforretning (eller enhver dyrehandel for den sags skyld). Guderne skal vide, at jeg næppe går ned på udstyr, men hvis man ser på hesten ude på folden, så har den ikke just brug for grimer med glimmer, sadelunderlag med swarowski, 45 forskellige strigler, 117 plejeprodukter, otte forskellige trenser osv. Men jeg synes det er FEDT, at have udvalget. Hesten er bare pivligeglad

 

Og jeg kan da også se, at når jeg sadler op, så har jeg brugt en god kardæsk, en hovrenser, lagt trense og sadel på og smækket en hjelm på hovedet. Hvad alt det andet, der så fylder mit skab og loft op er... beats me


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider