Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 hov en hovbyld
Forfatter: 
Dato:  22-07-2014 09:13

ja så ser det ud til min hest har haft en hovbyld uden jeg har mærket noget til det på hesten..

 

hm ja så er der en mere ting til at holde øje med..

 

jaja de kære heste..

 

troede man altid kunne mærke det på dem i tilfælde af en hovbyld men nu har jeg aldrig før haft en hest med hovbyld(selvom jeg har haft med heste at gøre i 35 år ca)

 

men denne sidder foran på venstre baghov så det kan være det er derfor han ik har udvist smerte..

0
0
Svar på denne tråd
 
 hovbyld
Forfatter: 
Dato:  22-07-2014 15:09

Ja det er sjovt som der er forskel. Nogle gange opdager man først som du hovbylden, når der pludselig er hul ved kronranden. Andre gange går hesten på tre ben og kan være længe om at komme over det.


0
0
Svar på denne tråd
 
 ang hovbyld
Forfatter: 
Dato:  22-07-2014 15:36

ja det er vist heldigt..hullet er foran og midt på hoven og er tørret helt ud nu og han har ikke haft noget med det..

 

men hvor lang tid skal man regne med der går inden sådan et hul er væk? er det så lang tid som der går inden hoven er vokset så meget at smeden kan skære det af eller??

 

man skal vel ik gøre mere end at holde øje med det stadig holder sig rent og der ik samler sig skidt i det..

0
0
Svar på denne tråd
 
 hovbyld...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 01:15

Man siger at en hov er cirka 1 år om at gro ned,dvs et halvt år cirka for dragtens vedkomne.

Hvis at hullet er i midten af hoven foran,skal du vel regne med cirka 4 mdr,vil jeg tro,sørg for at holde det rent.

Hesten har på et tidspunkt været halt,hvis at det er en hovbyld,men det kan være at det var meget kortvarrigt,pga pudset er brudt ud med det samme.

Et anden ting er du må da være nærmest født på en hesteryg,når du siger at du har haft med heste at gøre i omkring 35 år??(smiley)

Dem kan jeg ikke finde ud af at sætte på.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang hest
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 08:34

Den gamle smed : ja jeg havde en farfar som var hestehandler(indtil min søster og jeg satte en stopper for hans virksomhed ved at nægte at komme af med de 2 ponyer som han havde byttet/handlet sig til hehe )

 

Ja jeg har et billede af hvor jeg blir trukket rundt på en pony med ble på(måske de skulle ha overvejet koncekvenserne ved at introducere mig til hestene hehe).er 38 nu og bortset fra nogle få års pause i starten af 20érne så har jeg altid redet..

 

Men nej hesten har IKKE haltet hverken før eller bagefter hovbylden så derfor undrede det mig også at der pludselig var hul.men er kun glad for det gik så smertefrit med det..måske fordi den er ovenpå hoven..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Interessant
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 10:21

Som ts, har jeg en hest som netop har fået en lign. "revne" i kronranden. Modsat ts's hest, så blev min hest stok halt op til den fik føl. ( I starten kunne vi ikke udpege hvilket ben hun var halt på..) Dyrlægen ordinerede daglige hovbade og efter en ugestid, så blev den så stok halt og vi var ikke i tvivl om på hvilket ben.. Min dyrlæge var fustreret fordi han ikke kunne stille en diagnose. (+ en lige så fustereret ejer.)

 

Da hesten var højdrægtig så fik hun kun penicillin, men dagen efter hun fik det, så var hun stort set haltfri. . Hun blev badet daglig med skiftevis sæbespåner og biotex længe efter.

 

Nu har hun så fået den her 'revne' og den er tør og hun er upåvirket af den, men hvad >gør< man ved den?

Kan man begynde at ride på en hest med sådan en skavank? (Jeg påtænkte at skridte en enkelt tur på stubmarken, når den nærmeste mark bliver høstet.)


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 1 hovbyld
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 10:55

Estella, har lige som dig haft hest i 30 år og aldrig haft hovbyld - da smeden sidst sagde han, min dreng havde hafte en nøjagtig, som din.

Undre mig lidt over, at næsten alle stalde efterhånden har heste med hovbylder. Nogen der ved hvorfor - gør vi noget anerledes end tidligere ??

Har haft 7 heste + føl, arbejdet på stutteri og aldrig set hovbylder og pludeslig er de alle vegne ......

 

Hvordan kan man forebygge hovbylder ?

 

Ha en skøn dag i varmen

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang hest
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 12:05

tja de kan få hovbylder af mange ting..Træde på en sten mm

 

og nu jeg har en klodsmajor af en hest så undrer det mig ik vi også skulle opleve at få en hovbyld..han træder nemlig så langt over så af og til klasker han hovene sammen men kan ik gå med klokker på fold da han hiver/bider dem af (det er forsøgt med klokker ødelagt på 1 dag hm )

 

Så nu er der kun klokker på under ridning...så må jeg leve med disse hovsa småskader...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 llllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 12:30

Tjae jeg nåede kun at have hest i 19 år uden en eneste hovbyld og uden en eneste halt hest, så jeg blev vildt chokeret første gang jeg havde en stokhalt hest pga en hovbyld for et par år siden.. Jeg gik næsten i panik.

Her har vi mange små skarpe flintesten i jorden og kombineret med bakker og heste der vælger at stå i mudderet om vinteren har desværre gjort vores lidt sårbare for hovbylder.


Jeg har også været draget til hestene altid som TS. Helt fra jeg kunne gå selvstændigt, så var målet hestefoldene og endelig endelig da jeg var 5 fik jeg lov at gå til ridning og som 9 årig fik jeg min første pony og så er det ellers blevet til flere og flere heste gennem tiden og et par stykker opstaldet også.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider