Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hov pleje
Forfatter: 
Dato:  09-11-2013 12:39

Hej jeg har lige nogle spørgsmål omkring pasning af hestens hove da jeg mene det er vigtigt at passe godt på hestes hove men hvor meget behøver man at gøre??

 

1.mener i at man skal rense hovene før og efter træning?

2.bruger i hovolie, hovfedt eller andet hvis andet så hvad?

3.hvor tit bruger i hovolie, hovfedt eller andet?

4.har jeres heste sko på og hvor tit for jeres heste beskåret hove?

5.bruger i klokker til at beskytte jeres hestes hove under træning og på tur?

6.lægger i blød/vasker i jeres hestes hove?

 

Jeg gør selv tit alle disse ting selv selvfølgelig ikke overdrevet :) men jeg vil gerne høre hvad i andre gør for jeres hestes hove.

(smeden holder øje med min hest/ponys hove og siger når han syntes de skal beskæres både min pony og hest har sko på hele året)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovpleje
Forfatter: 
Dato:  09-11-2013 22:41

Jeg renser hove hver dag inden ridning og tjekker lige hove igen efter vi har redet.

 

Smør meget sjældent med noget - lidt bakteriedræbende ca en gang om måneden og ellers rør jeg ikke hovene.

 

Hesten en går med 4 sko og får nye hver 6. uge. Hun har aldrig haft problemer med hverken sur stråle, flækkede hove eller andet.


Vh Maria

 

 

Opstaldning i lækre bokse i Veksø Sjælland tilbydes

Se mere på præsentation

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hovpleje
Forfatter: 
Dato:  10-11-2013 09:35

jeg mener det vigtigste er at man er flittig med at ringe til smeden /trimmeren. Max hver 6 uge skal der rettes af i min verden.

 

Derudover er: fornuftigt foder, motion og tørt underlag også en del af hovplejen.

 

Jeg smører aldrig med fedt og renser ikke hove hver dag. Jeg holder øje med sur stråle og behandler hvis nødvendigt


I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Brun Windsor elite 16,5" fit 4

0
0
Svar på denne tråd
 
 svaret :)
Forfatter: 
Dato:  10-11-2013 22:28

1.mener i at man skal rense hovene før og efter træning?

Ja renser før ridning meget grundigt rider med Easy Boots på så rensning efter er ikke nødvendigt :)

 

 

2.bruger i hovolie, hovfedt eller andet hvis andet så hvad?

 

bruger sjældent noget af det da hoven gerne skulle ordne sig selv men tjære en gang imellem i vinter perioden

 

3.hvor tit bruger i hovolie, hovfedt eller andet? bruger måske 3 gange på et år

 

4.har jeres heste sko på og hvor tit for jeres heste beskåret hove? smed hver 3 måned rasper selv har lært af smeden. alm sko er for dyrt og jeg foretrækker en hest uden sko undgår så mange problemer. så vi har easyboots på når vi har behov for sko på de længere strekninger .

 

5.bruger i klokker til at beskytte jeres hestes hove under træning og på tur? i vinterhalvåret bruger jeg gamascher hvis vi rider i snedriver og meget sne

 

6.lægger i blød/vasker i jeres hestes hove? ja det gør jeg i tørke perioder enten i badebassin eller vandklokker

 


EASYBOOT original str 2 købes

EASYBOOT original str 3 ny boot sælges

 

 

Det der er godt er enten ulovligt, umoralsk eller o ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine svar..
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 09:09

1. Jep, det mener jeg.. Hesten kan jo ligeså godt få en sten i hoven under ridning som den kan på folden..

 

2. Jeg bruger Hypona hovolie..

 

3. 0-3 gange i ugen..

 

4. En med fire sko og en helt uden.. De får smed hver 6. uge..

 

5. Bruger kun klokker når jeg springer..

 

6. Nope.. Morgendug er rigeligt til mine hestes hove..

 


 

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 12:02

1.mener i at man skal rense hovene før og efter træning?

- Jeg renser hove før jeg rider. Der sidder aldrig noget fast efter jeg har redet.

 

2.bruger i hovolie, hovfedt eller andet hvis andet så hvad?

- Ja, men ikke særlig tit. Og bruger kun mærket concruressine (Staves)

 

3.hvor tit bruger i hovolie, hovfedt eller andet?

- Meget sjældent. Max to gange om mdn.

 

4.har jeres heste sko på og hvor tit for jeres heste beskåret hove ?

- Hun har to forsko på. Ca smed hver 6 uge.

 

5.bruger i klokker til at beskytte jeres hestes hove under træning og på tur?

- Jeg bruger altid klokker både i skov og når jeg rider dressur for en sikkerheds skyld. Men ikke pga hovene. Men hun har en gang fået sat baghoven lidt op i balden og derfor flækket lidt der.

 

6.lægger i blød/vasker i jeres hestes hove?

Nej aldrig i blød. Vasker dem hvis hendes ben er mudderet og de derfor lige skal skylldes fri. Eller når hun skal til stævne.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 21:53

1: Renser hove inden, efter er kun nogle gange...

 

2: Nope...

 

3: -

 

4: Ingen sko, beskæres ca hver 6 uge

 

5: Nej

 

6: Næhh.. En sjælden gang imellem om efterår/forår, sprayer jeg strålen med æblecidereddike, i meget våde perioder, forebyggende, om det er nødvendigt ved jeg ikke, de får ikke sur stråle ihvertfald :)

 

Hov pleje er i min verden korrekt foder, rigelig motion, varieret underlag og en dygtig smed...


 

 

*Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sunde hove..
Forfatter: 
Dato:  12-11-2013 08:15

kommer i den grad af korrekt fodring, miljø og en dygtig smed..

 

Der kan gå måneder hvor jeg ikke smører hovene, og alligevel roser smeden dem.. Hvorfor jeg så smører dem.. Tja.. Det er vel noget med at jeg syntes det gør sig godt på en nystriglet og velplejet hest.. Det er noget pjat, men nu lige Hypona kan fugt stadig trænge igennem..

 


 

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

0
0
Svar på denne tråd
 
 fresghtjyui
Forfatter: 
Dato:  12-11-2013 12:59

1.mener i at man skal rense hovene før og efter træning?
Ja. Selvfølgelig før, men kan ikke forstå hvis man som minimum ikke tjekker hovene efter? Der kan sagtens sidde sten, eller hoven kan være beskadiget under træning. Og så tager det kun et minut.

2.bruger i hovolie, hovfedt eller andet hvis andet så hvad?
Nej. Æblecidereddikke.

3.hvor tit bruger i hovolie, hovfedt eller andet?
Æblecidereddikke bruger jeg faktisk meget sjældent, kun hvis hovene ser ud til at trænge eller lugter surt. (måske hver 3. måned). Kommer nok til at bruge det oftere i den næste tid pga våde folde - de står stadig på marken, så de har ikke helt tørre områder at gå i før til vinter, så det er hårdt for hovene.

4.har jeres heste sko på og hvor tit for jeres heste beskåret hove?
Nej. Hver 6.-7. uge. Helst hver 6.

5.bruger i klokker til at beskytte jeres hestes hove under træning og på tur?
Nej, bruger Equine Fusion boots på forhovene på ture over 15-20 min.

6.lægger i blød/vasker i jeres hestes hove?
Ikke med mindre der er en grund (en hovbyld krævede f.eks. hov-vask).

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovpleje
Forfatter: 
Dato:  13-11-2013 09:02

1. Ja, jeg renser altid hove før træning og checker dem efter. Det er sket at hun har samlet en sten op.

 

2. Ind i mellem i tørre perioder (hovolie af god kvalitet - ofte Hypona)

 

3. Som 2.

 

4. Ja, hun har 4 sko på og bliver beskåret ca. hver 6. uge

 

5. Nej, jeg bruger ikke klokker. Hun træder ikke på sig selv.

 

6. Ind i mellem i tørre perioder.

 

Birgitte


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovplejen...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2013 12:18

Hvis hesten er dækket korrekt af vitamin, jævnlig besøg af beslagsmeden 6-8 uger.så er der dannet god grundlag for sunde hove.

det jeg gør udover er : skyller hovene, når de kommer ind, jord og sand har en fantastisk evne til at slibe hovenes yderste lag lige så fint... Og det er desværre ikke godt iflg. Smeden.. Væk med sand, mudder jord dagligt i denne tid.

jeg har købt et produkt af smeden til hovene, skal bare smørens x i ugen og kun i kronranden, hovene ser efterfølgende sunde ud og ved at det er et åndbart, naturligt ( lugter af anis)... Alt for mange hov produkter er fremttillet til at få hovene til at se kunstig skinnende ud... Og lukke for åndbarheden :-(

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider