Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 fiberlux
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 13:28
Vil gerne høre om erfaring med fiberlux, gerne både gode og dårlige.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tommeltotten op
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 14:58

for fiberlux


Jeg startede på fiberlux basic for 2 år siden, da mulen havde svært ved at holde vægten. Og efter en mdr var han skøn at se på. og dermed kunne ridningen sættes op!




*Stutteri Schelhase*

- Der hvor fjordhesten kommer fra

Kan man ride fjordhest korrekt -kan man ride alt!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 16:00

Jeg bruger Fiberlux og er ganske tilfreds.


Fik taget blodprøve på Merkur lige før sommeren og der manglede han kun zink.

Det kan lige så godt skyldes mangel på god hø der hvor han er opstaldet.


Men vil da jævnligt få taget blodprøver.

Han skal helst ikke mangle noget.


Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 fiberlux Champ...
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 16:13

Jeg har fået anbefalet at fodre min nye hyp med Fiberlux Champ, men kan ikke på dangrønts hjemmeside finde en fortegnelse over hva det indeholder.. nogen som ved det? og som har erfaring med champen??


Har så lige talt med min dyrelæge i dag og han anbefalede lucerne.. Da lucernen ikke indeholde så meget sukker..


Grundet hun er disponibel for forfangenhed, samt har svært ved at tage på..


Hva siger i folkens.. jeg er snart helt skeløjet af at kigge på foderprodukter

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vita...
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 16:16

Jeg ville ringe til Dangrønt og få dem til at sende en liste over de ting der er i.


Jeg har fået en folder fra dem engang, men har desværre smidt den ud.


Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vita - ikke sammenligne...
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 16:48

Vita: man kan jo ikke direkte sammenligne lucerne og Fiberlux Champ!!


Fiberlux Champ er et tilskudsfoder baseret på bl.a. lucerne mm. Jeg tror, at det kan være udmærket til en hest med tendens til forfangenhed, men endnu bedre ville det jo være at bruge et foder, som er specielt "designet" til forfangne heste - Spillers har bl.a. lavet sådan et foder, og jeg mener, at det er fuldfoder. Så skal du bare give hø foruden ved.


Lucerne i sig selv indeholder ikke vitaminer og mineraler som et tilskudsfoder, men kan selvfølgelig bruges som grovfoder-tilskud til heste med tendens til forfangenhed (og til alle andre!).


Ellers har jeg kun gode erfaringer med både Fiberlux Basic, som jeg mest har brugt til unge heste, og Fiberlux Champ, som jeg har brugt til rideheste. Dog er jeg gået væk fra det pga. høj pris.



Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd
 
 LeneG.
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 16:52

En hest i alm træning ( spring, jagt og dressur ), er det bedre at fodre den med Champ end Basic?


Vil helst have at hesten får det optimale.


Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 16:56

Jeg samlignede heller ikk.. :)


Har bare fået anbefalet 2 forskellige måder at fodre min hest på.. og nu fundere jeg bare over, hvad der ville være det mest optimale..


Er nok klar over at der skal vitaminer til lucernen osv..


var bare nogen erfaringer og gode råd omkring de 2 foderprodukter, som jeg søger..



0
0
Svar på denne tråd
 
 Fiberlux
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 17:19

Fiberlux er efter min mening et af de bedste produkter der er på markedet...


Kan godt lide deres koncept med at hesten skal tygge meget på foderet..

Og desuden går jeg ind for foder der indeholder mange fibre, og det gør fiberlux...


Det er også på et prisniveau hvor alle kan være med, dog bliver det for dyrt hvis man skal fodre 10 heste med fiberlux...


Kan også godt lide at det så enkelt, man skal blot give ca. 1 kg fiberlux, samt en passende mængde havre, og hø, og så er en varmblodshest i modeat arbejde dækket ind...


Så tommelfingeren op til fiberlux...


PS desuden har jeg hørt MANGE dyrlæger anbefale fiberlux, og min een hestedyrlæge bruger det også til hendes heste...




0
0
Svar på denne tråd
 
 Heidi - Basic og Champ
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 17:33

Heidi: Jo, du kan sagtens få en foderplan til at gå op til en ridehest med Fiberlux Basic - ikke nogen problemer!


JEG har bare brugt Champ til ridehestene og Basic til unghestene. Basic har et højere proteinindhold pr. kg. end Champ. Især når man fodrer med meget wrap, kan proteinindholdet i den samlede foderration blive vel høj til udvoksede heste på Basic.


Champ er dyrere end Basic, men normalt kan en alm. varmblodshest nøjes med lidt mindre Champ pr. dag i forhold til Basic. Men de dækker begge ind med vitaminer og mineraler, men vitamin- og mineralindholdet er sammensat forskelligt i de to produkter.


Jeg mener, at Champ er kommet i en ny "udgave" her i foråret og også indeholder urter nu. Champ er "designet" til præstationsheste.


Jeg har faktisk en hest, som ikke ville æde sit krybbefoder op, den vinter, jeg brugte Fiberlux. Hun gad det bare ikke... Ellers giver jeg Anders ret i, at det er et rigtig godt dansk produceret foder, som giver tyggetid.


Heldigvis har jeg nok andet grovfoder, så jeg kan nøjes med at supplere med udblødte roepiller og et vitamin-mineral-produkt... lidt havre og sojaskrå til de unge.


Jeg har 5 heste, og jeg synes, at Fiberlux er ALT for dyrt for mig. Men det er et glimragende foder!


Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd
 
 igen igen
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 18:23

Jeg giver LeneG ret i at man sagtens kan dække en hest lige så godt ind med vitaminer/mineraler på Basic end på champ...


De fleste konkurrencestalde bruger faktisk Basic fremfor champ, og man kan sagtens lave en FIN foderplan på Basic.


Som tidligere skrevet i et indlæg, så kender jeg en som brugte champ til sin Mb-Ma springhest, så blev hun foreslået at skifte til Basic, og hun kunne absolut ingen forsel se/mærke og det kunne blodprøven heller ikke..


Så når champ er sværere at få fat i end basic, hvorfor så ikke bare Basic ???


Synes desuden også at Basicen er mere lækker end champ...



PS her på fyn, bruger mange Store hestesteder/klubber faktisk Fiberlux Basic, og det er altså heste som præsterer noget...


Så en La-Mb-Ma hest kan SAGTENS trives med Basic.

0
0
Svar på denne tråd
 
 for meget melasse
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 20:14

efter min mening - der er 9% melasse i.


Fodres der med hø sammen med Fiber Lux Basic kan der let komme underskud på zink. Sammen med hø skal der forholdsvise store doser Fiber Lux til at dække hesten ind med zink og så bliver den overforsynet med andre vitaminer og mineraler. Fiber luxen passer bedre til en foderplan med wrap, da wrap indeholder mere zink end hø.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 20:52
jeg foderede i 3 uger med rød Fiberlux jeg har dårlige erfaringer med det... min lille hest skulle have store mængder af det og det kunne han ikk klare og holdt til sidst op med og spise... en dag havde hverken drukket vand eller spist hø og han udviklede vindkolik... så mine erfaringer er ikk gode...
0
0
Svar på denne tråd
 
 foderplan
Forfatter: 
Dato:  21-07-2006 10:38

Er der nogle som vil prøve og regne de her 2 foderplaner efter.

Info om hesten:

Vallak

160 stg

500 kg

Veligehold


Hø 5500 g

Halm 1000 g

Roepiller 1000 g

Fiberlux basic 500 g


Info om pony:

Hoppe

90 stg

150 kg

Veligehold


Hø 2000 g

Halm 1000 g

Roepiller 500 g

Fiberlux basic 100 g


Kan det passe at de er dækket ind med de forskellige ting.



0
0
Svar på denne tråd
 
 mullepigen
Forfatter: 
Dato:  21-07-2006 11:01

Rød Fiberlux det har jeg da aldrig hørt om :)


Mon ikke du mener rød fibermix???

Jeg har aldrig hørt om heste der skulle have store mængder af fiberlux...


Jeg har i øvrigt tidligere selv i mange år fodret med fiberlux champ med stor succes...


Hilsen Mette


0
0
Svar på denne tråd
 
 Fiberlux
Forfatter: 
Dato:  21-07-2006 11:35

En hest kan da ikke få vindkolik af at spise Fiberlux...


Fiberlux holder jo netop maven i gang, da det indeholder mange fibre og har en grov struktur..


Tror altså også at det er Rød Fibermix du mener..


For Fiberlux er bestemt et godt foder, Bla. anbefalet af mange førende dyrlæger...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nikkos...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2006 12:11

Hej Nikkos


Jeg har tastet værdierne ind i mit foderplan program (Foderplan Hest), og til din hest på 500 kg. ville jeg sætte rationen af Fiberlux op til 1 kg. dagligt - så har du en vældig fin foderplan til hesten, som dækker ind på FE samt alle vitaminer og mineraler. På 0,5 kg. Fiberlux er hesten knapt dækket ind og kan få underskud.


Til ponyen ville jeg give 0,2 kg. Fiberlux dagligt og alt efter huld op til 1 kg. roepiller (afhænger af trivelighed!).


Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 22:47
så kan det godt være at det er rød fibermix... men hest fik altså vindkolik... så nu holder jeg mig til hippolyt og hest stor trives på det... han elsker simpelt hen det foder... emn det er for jo forskelligt fra hes til hest..

Elisabeth på snart 19 og Klepholms Pegasos på 4 år.


Vi tager til vores første stævne den 16/17 september 2006.


Blev den 22/7 2006 for første gng smidt af min unghest...AV...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heidi F
Forfatter: 
Dato:  25-07-2006 08:30

Derfor er der også mange der siger, at heste skal have adgang til halm, da det indeholder zink.


Bimboe


En rigtig hest er en oldenborg.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider