Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hove - hvor meget vand/fugt/andet
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 16:49

Sommeren er over os, solen bager ned over det danske landskab som aldrig før. Markerne er gyldne, maskinerne er trukket ud af laderne for endnu en sommer at komme ud og arbejde - der skal jo mad på bordet til vinter til de kære fir-benene.


Og alt imens varmen er så grov, så tørrer Labs' og Søsters hove mere og mere ud, og så kommer spørgsmålet: hvor meget vand/andet skal hovene have for at få 'fugt ind igen'?


Jeg mener at jeg har læst/set/hørt at de skal stå i vand meget, meget længe før hovene har suget til sig af vand, nogen der kan hjælpe eller evt. komme med gode råd?



Hilsen *$uper Tino*, Labsebaby & Darren Hayes
I believe in Karma, what you give is what you get returned
I believe you can't appreciate real love 'til you've been burned
- Savage Garden
Darren H. & Daniel J.
0
0
Svar på denne tråd
 
 ca. 20 min.
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 16:51
ca. 20 min skal de så i blød og så et godt lag hovfedt på eller olie, og så lade det stå og trække en ½ times tid, hver dag ;)


www.2xdd.webbyen.dk

Gaia*** Du vil ALTID være min stjerne,

Som på himlen kommer der flere lige nu

blinker Chester*** og Wasaja***

0
0
Svar på denne tråd
 
 Savage Garden!
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 16:57
... men hovfedt, er det ikke netop det der gør, at hoven 'lukker af' for fugt og sådan? Eller holder det netop på fugten her i varmen/tørken?


Hilsen *$uper Tino*, Labsebaby & Darren Hayes
I believe in Karma, what you give is what you get returned
I believe you can't appreciate real love 'til you've been burned
- Savage Garden
Darren H. & Daniel J.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Brug aldrig...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 17:00

olie eller fedt...det skader mere end det gavner...

Bad hovene hver dag...og giv dem et smattet sted at stå..(evt ved deres vand på folden)...du kan vande jorden der grundigt hver dag så de står i fugt hver gang de drikker...


vh Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 sammen problem
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 17:51
Hej
Jeg har samme problem med min, hendes hove er vildt tørre og flækker hele tiden. Jeg prøver med vand klokker og torskelevertran. Hun får vand klokkerne på i 20-30 min hverdag også smørre jeg torskelevertran på - har hørt det skulle virke, men nu må vi se :-)

Er der nogen her som kan svare på 2 hurtige spørgsmål omkring Torskelevertran ??
Skal de smørres hver dag med det ?? Eller kun 1 gang i ugen ??
Skal det smørres på hele hoven eller kun kronranden? Har hørt at begge dele skulle virke - håber nogen kan svare..

Henne




Du kan ikke hindre sorgens fugle i at flyve over dit hoved, men du kan hindre at de bygger rede i dit hår
0
0
Svar på denne tråd
 
 vi giver hesten q
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 18:14

torskelevertran og ikke smørrer det på, men det kan man vel også!!


jo nr du har badet hovene i de 20 min er fedtet eller olien nemlig fodt til at holde på fugten vel og mærke det skal være en god hovfedt såsom epona mener jeg den hedder men er ihvertfald gul fedt. og en smattet fold kan hurtigt give mug!



www.2xdd.webbyen.dk

Gaia*** Du vil ALTID være min stjerne,

Som på himlen kommer der flere lige nu

blinker Chester*** og Wasaja***

0
0
Svar på denne tråd
 
 nu er det jo...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 20:51
ikke hele folden der er smattet...rådene er fra smed og dyrlæge og har fungeret hos os...men det er jo eget valg hvad man gør...og vil lige tilføje ingen af vores heste døjer med mug...
0
0
Svar på denne tråd
 
 I de sidste
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 21:57

uger har min fået fodbad på alle 4 futter i 20-30 min, derefter Epona hovfedt og hovbalsam(skiftevis hver 2dag).

4 spande fyldt med vand, en hov i hver, stå stille lille hest i 20-30 min... Det skal siges at min eeelsker det og står og sover imens..Jeg bruger de runde lave opvaskebaljer, da de ikke er så høje for hende at stå i, og er uheldet ude jokker de ikke så "forkert/uheldigt ud af spanden" hvis i forstår..

Derefter bliver de smurt med det samme med et ordenligt lag..Dette er blevet anbefalet af min smed og dyrlæge (det samme med produkterne jeg bruger) da hendes hove er ligeså hårde som sten, og at hun rent faktisk er lidt ømtået af det...


Hilsner fra Margit..



Livet er til låns-lev det fuldt ud!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Viskelæder-testen...
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 10:57

For at holde hovene fugtige nok i denne hede, vil 20-30 min. vandbad/waterboots 2-3 x ugtl. være godt.

.

Og en god test af at hovene er som de skal være er at trykke på strålen, som er indikator for hele hovens tilstand.

Er den fugtig nok bør det føles ligesom når man trykker på et "Staedler"-viskelæder der ligger fladt på bordet , (de gammeldags hvide viskelædre)...dén konsistens bør man gå efter...så er hele hoven i top hvad angår fugtighed.

.


Skovvang, 8370 Hadsten tilbyder :

1-2 dages-ophold med skov-pas

Sommergræs-ophold

Træningsophold

Vinterpension

* vi bor mel. Århus og Randers *

Info + foto´s : www.123hjemmeside.dk/skovvang

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt vandpjask
Forfatter: 
Dato:  21-07-2006 15:21

Jeg bruger blot en våd svamp hver dag til lige at gøre hovene våde med - det er nok for min til at de ikke tørrer helt ud.


Vi har forsøgt med at lave det vådt omkring vandtruget - men hestene går udenom det våde område hvis slangen bare løber og hvis man vander området venter de til det er tørret igen - de ved slet ikke hvad der er godt for dem...

0
0
Svar på denne tråd
 
 levertran
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 18:42

Jeg bruger levertran efter behov.

Man kan gøre det hver dag, på hele hoven. Men for mig er det ikke nødvendigt hver dag. Et par gange om ugen bliver det til.

Jeg finder det meget drastisk, at det åbentbart er nødvendigt for jer, at i skal have jeres hestefusser i bad hver dag. Men sådan er hove jo så forskellige.

Det vigtigste vand for hovene er det vand de får indenbords i løbet af dagen, så sørg for at de drikker meget, evt. med tilskud af salt.


Rikke og Ozora

0
0
Svar på denne tråd
 
 stor forskel på hornet
Forfatter: 
Dato:  25-07-2006 08:15

Hejsa.


Det kan virke drastisk med daglige fodbade... men for nogen heste kan det være nødvendigt - det må jeg også selv sande.


Jeg har 5 heste - de 3 er ungheste, og deres hove har ikke behov for noget som helst. Smeden var her for ca. 14 dage siden, og han sagde, at deres hove var i fin form, og jeg gør virkelig ikke en dyt ved dem! De går på døgnfold, og dug fra græsset er åbenbart nok for dem.


Så har jeg 2 ældre heste med sko - de har behov for lidt mere. Den ene får vasket hove (med svamp) 1-2 gange i ugen og får hovene smurt ind i levertran, og sådan holder hendes hove sig fine i denne tid (om vinteren behøver jeg ikke noget).


Den anden har simpelthen problemhove, og her er daglige fodbade nødvendigt... Det kan jo ikke undgåes, at man jævnligt af forskellige årsager må springe en dag eller to over, men generelt får han vasket og smurt hove hver dag - får denne hest tørre hove, står han med både sure stråler, hovbylder, smider sko og bliver halt.


Samtidig mener jeg da også, at det er en ond cirkel... jo mere man vasker og smører, jo mere nødvendigt bliver det også...


Men der er stor forskel på hestehove, hornkvalitet mm., så det er svært at generalisere.


Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider