Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Vores 2 års er meget lille og sart
Forfatter: 
Dato:  13-10-2015 20:55

Kære garvede avlere

 

Vi har brug for jeres erfaringer.

 

Vi var så heldige for 2 år siden at få et dejligt hoppeføl.

 

Da hun var ca. 1½ måned fik hun lungebetændelse, som dyrlægen naturligvis var med inde over og hun blev hurtigt frisk igen. Efter hendes lungebetændelse har hun udviklet sig skidt og er blevet en meget sensitiv hest, som ikke tåler forandringer. Hun har mistet al den gnist og selvtillid hun havde som helt ny. Hun er nederst i flokken og selv vores føl fra i år holder hende nede. Hun er sart, svag og skrøbelig. Vi har prøvet at lukke hende på fold alene med den pony hun er født og vokset op sammen med, men det har ingenting ændret.

 

Hun ligner en hest der er 1½ år, og måler i dag 153 cm. Hun er 2 år og 6 mdr. Hun er meget høj bagtil, men det har hun været siden hun var ca. 2 mdr. Mor er 164 cm og far er 168 cm. Vi har andre afkom efter hoppen som er alm. størrelse. Vi ved godt at heste vokser forskellige, men vi har aldrig haft en hest som er så lille og skrøbelig.

 

Vores bekymring går på om hoppen nogensinde bliver en rigtig hest med en nogenlunde højde. Vi drømmer om at hun skal være afløser for hendes mor i avlen, men vi er i tvivl om hun er noget vi ønsker at avle på.

 

Så, avlere.. Er der nogen af jer der har erfaringer med en lignende historie, som kan berolige os og evt. give råd til at give den sølle hoppe noget selvtillid?


Lykkelig ejer af de skønherligste hoppeduller

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke en...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2015 22:00

...lykkelig Wendy-historie herfra desværre...

 

Min hjemmeavlede DV´er som BURDE være blevet omkring 165 i stang, stoppede med at gro som lige knap 2 års efter en meget heftig penicillinkur (hun fandt det eneste søm på hele folden og jokkede det op lige klods op af hovbenet ). Dyrlægen advarede om at kuren kunne sætte væksten i stå - men der var jo ikke et alternativ såååå...

 

Min ville jeg ikke være så bekymret for at avle på - da det med al sandsynlighed skyldes noget "menneskeskabt" at hun ikke blev større - og det samme kan jo være tilfældet med jeres. Min er dog meget harmonisk i bygningen.

 

Mht. skrøbeligheden ville jeg være mere bekymret - for hvis ikke engang hoppen kan klare sig i en meget lille velfungerende flok, så vil hun nok få store problemer når hun også skal passe på sit føl i sådan en flok? Der kan også blive noget med infektioner og deraf problemer med ifoling. At hun er så overbygget tænker jeg måske også kan give hende gener under "graviditeten" - men ikke noget jeg ved en bønne om... Nogle gamle hopper er jo voldsomt svajryggede f.eks. - og det ser jo ud til at gå...

 

Umiddelbart ville jeg hvis jeg var jer tænke rigtig meget om hoppen har en afstamning der er interessant nok og om der ligger nogle voldsomt interessante gener bag - hvis ikke ville jeg ikke tage chancen, der er "skraldeafkom" nok...

 

Trine (Faxa)


2
0
Svar på denne tråd
 
 Interessant
Forfatter: 
Dato:  14-10-2015 18:01

 

Da jeg for nyligt havde besøg af Tove Nielsen fra Naturgaarden så kom vi til at tale om penicillin og hun sagde at, hvis der ikke blev 'gjort noget' så hobede det sig op i kroppen i flere år efter og kunne være rigtig skadeligt.

Derfor vil mit bedste råd være at kontakte hende og hun kører over hele landet. Mit råd, din beslutning, men hvad har du at tabe..

 

Min ene hest havde inden besøget aldrig kunne gå sammen med en anden hest, men efter behandlingen sagde Tove, at jeg nu nok kunne lukke dem sammen nu. Efter nogle dage så vovede jeg et forsøg og tænk, de gik sammen i 5 timer! 5 timer som bedste venner!

WHAT THE F...

I går gik de sammen igen.

 

Kameratskabet mellem de to heste var IKKE årsagen til, at jeg kontaktede Tove denne gang, men jeg fik på flere måder en helt anden hest efterfølgende. Jeg bliver gang på gang imponeret over den kvinde!

 

Om 14 dage skal jeg faktisk selv derop netop, bl.a. for at blive behandlet for penicillin rester i kroppen.


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Super SMUK Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

 

Islænder hoppe sælges.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Mine overvejelser
Forfatter: 
Dato:  16-10-2015 10:43

Jeg fik også for 2 år siden et fint men meget lille hoppeføl. Det var mit håb med føllet, at hun skulle være afløser for sin mor og min mulighed for at avle videre på min højt elskede hoppe.

 

Men hun er 2 i år, stadig meget lille og med en eller anden sygdom der gør, at hun har kronisk høje infektionstal og drikker unormalt meget. Dyrlægerne kan ikke finde ud af hvad det er. Hun er dog glad og godt tilpas i flokken, spiser fint og opfører sig på alle måder helt normalt.

 

Jeg har taget den beslutning, at hun ikke skal være avlshest (medmindre hun pludselig retter sig selvfølgelig), og jeg prøver nu om jeg kunne lave et afkom mere på min hoppe, som kunne blive den kommende avlshest, jeg ønsker mig.

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider