Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Pikant efter Donner
Forfatter: 
Dato:  12-10-2015 14:54

hej. Jeg har kig på en 2 årig DV hingst, efter Pikant. Nogle der kender til far, denne Pikant, og i øvrigt denne opdrætter...?

Og hvad tænker i ellers om stamtavle?

 

Billede

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Hjemmelavet
Forfatter: 
Dato:  12-10-2015 18:33

Det er jo bare en hjemmelavet stamtavle, så ikke noget der kan bruges til noget. Dog kan jeg se at der er 2 x BH Romancier, hvilket vil få mig til at gå langt udenom.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Welsh Mountain hoppeplag og føl sælges

 

3-farvede hunkillinger bortgives

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er indavlsprocenten
Forfatter: 
Dato:  12-10-2015 19:35

Er indavlsprocenten ikke høj?

2 X Romancier, Gefion, Paloma Bankegård, Sussi Hyggebo. (Hvis det passer - for ja, det er jo en hjemmegjort stamtavle.)

 

Du kan læse mere om hestene og avler her:

www.heste-nettet.dk/forum/1/374418/ 374418/

 

www.heste-nettet.dk/forum/4/125777/ 125777/

 

www.heste-nettet.dk/forum/1/143464/ 143464/

 

Jeg kender ikke selv noget til stedet.

 

Om du skal købe hesten eller ej? Formentlig som ridehest - og så er det vel primært et spørgsmål om unghesten tiltaler dig.

 

Var det en ældre redet hest, som jeg kunne lide, ville jeg personligt nok ikke lade "pirat-avlen" afskrække mig.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke en stamtavle
Forfatter: 
Dato:  12-10-2015 22:10

Jeg må skuffe dig. Det er ikke en stamtavle du viser men "et pænt stykke papir" med hestens forældres navne på.

En stamtavle er et orginalt dokument, udstedt af et anerkendt avlsforbund. En original stamtavle er dokumentation for at hesten er efter en kåret hingst, som er udvalgt og kåret af avlsforbundets dommere/avlsledelse. For at kunne få en stamtavle skal hingsteholder indberette bedækningen, altså dokumentere, at den enkelte hoppe har modtaget sæd efter hans hingst.

Så vidt jeg kan se, har Romeos opdrætter selv lavet dette dokument. Hverken Romeos mor eller far er kårede heste og tilhører dermed ikke en race eller et avlsforbund. Det samme gør sig gældende i næste generation, med undtagelse af mormor Chanel, som har stamtavle og er kåret i RDH. Vi er altså helt ude i oldeforældregenerationen før der ses kårede hingste og hopper over hele linjen.

Når det så er sagt, så kan Romeo sagtens være en dejlig hest af en ok kvalitet, Men han er ikke en dansk varmblod og han bliver det aldrig og han får heller aldrig en stamtavle.

De heste, som jeg kender i hans afstamning er udemærkede dressurhingste af gammelt blod, dvs. hingste som primært var i for avlen for 25 år siden. Dvs der er ikke nogen dokumentation ( Kårede individer) i Romeos afstamning, som bevidner at han ud af moderne varmblod.


MVH Britt


med dressurhesten "Camelina Kilen" :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaahhh
Forfatter: 
Dato:  12-10-2015 23:50

Jeg har arbejdet for dem en gang i starten af 1990erne inden de gik over til piratavl, og kan huske en del af de hopper der er i "stammen".

Ville nok kun købe noget af dem, hvis den var meget billig. Der kan jo købes ret så billige heste uden hjemmegjort stamtalve. Ud fra hvordan det ægtepar var dengang, så regn med køb som beset. Jeg kunne ærlig talt ikke forestille mig, de ville være behjælpelige, hvis der opstod problemer med hesten.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Smykke sig med lånte fjer
Forfatter: 
Dato:  13-10-2015 08:12

Jeg må indrømme at jeg INTET har tilovers for folk der "smykker sig med lånte fjer". Hvorfor ikke bare stå ved at man laver piratavl? Jeg kunne så forstå det hvis det var heste med fremragende rideresultater man valgte at bruge som avlshingste i stedet for bare at vælge en unghingst af egen avl.

 

Der er gjort alt for at få det hjemmelavede dokument til at fremstå som et officielt dokument. Bare sådan noget som at der står "Stamtavle udstedt til:" i øverste venstre hjørne gør at jeg mister al respekt, da jeg ser det som et bevidst forsøg på at vildlede uvidende købere.

 

Som konsekvens af at det er et håndlavet dokument, så er der faktisk også en fejl i det, da Gefion står både som far til Paloma Bankegård og til hendes datter Palinga, Palinga er ifølge HesteData efter Frühling.

 


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Welsh Mountain hoppeplag og føl sælges

 

3-farvede hunkillinger bortgives

6
0
Svar på denne tråd
 
 indavl...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2015 09:34

Palinga og Chanel er helsøstre og står som henholdsvis MM og FMM

 

Der er helt sikkert en høj indavlsprocent på denne hest, kan ikke udregne den da hverken Cherie el Pikant er at finde i hestedatabasen, men uden tvivl høj indavlsprocent.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-10-2015 09:46

Dels så er det indavl og dels så er dette her en hest helt og totalt uden afstamning - dvs. lysegrønt pas uden afstamning.

Der findes ikke godkendt afstamning på denne hest. Har du overhovedet set dens pas?

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH og HB1 kåret cremello varmblod

2
0
Svar på denne tråd
 
 Det er da
Forfatter: 
Dato:  13-10-2015 10:02

Det er da fusk på højt plan, æv

 


 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da op
Forfatter: 
Dato:  16-10-2015 16:57
Skræmmende godt lavet den fuptavle!!
Kun for at vildlede køber.

lev længe- lev vel :)

Uafhængig lifewave distributør

vil du også have en bedre hverdag?, så send pb :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hindevad
Forfatter: 
Dato:  18-10-2015 10:15

Jeg har haft en hest fra samme opdrætter og med lignende hjemmelavet afstamningsoplysning. Som andre skriver, kan man jo ikke betegne det som en DV, og må betragtes som en hest uden papirer.

 

Donner er far til ham, jeg havde, og Sussi Hyggebo er mor. Begge heste som også optræder i afstamningen på den, du har kig på. Samson er noget gammeldags i typen, men ualmindelig flink og ridelig og er B-hest i dressur. Uden tvivl den mest ukomplicerede hest, vi har haft på alle måder. Han kan rides og håndteres af alle, og fejlede aldrig noget. Han blev solgt som lærehest først på året. Du kan se ham på min profil.

 

Hvis din plan er, at lave hesten til vallak og bruge ham som ridehest, ville jeg kigge på hesten og være ligeglad med afstamningen.

 

Mvh.

Rebecca.


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider