Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Usikker om drægtig...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 15:25

Hej, vil høre om andre har oplevet dette : Jeg får Idag scannet en hoppe på 18 dagen efter inseminering, status dyrlægen kan ikke sige om hun er drægtig fordi der også er nogle cyster, dyrlægen scanner efter nye follikler, der er ingen og der er ikke brunstødem så ikke umiddelbart tegn på at hoppen er på vej i brunst.

 

status er nu at jeg holder øje med ydre brunsttegn og dyrlægen kommer igen fredag og scanner.

 

Nogle der har prøvet at stå i samme situation?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har prøvet det
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 19:33

Bed dyrlægen næste år om at tegne evt. cyster ind i et børskema inden inseminering, så¨han kan udelukke dem, når han senere scanner for drægtighed, så undgår du at skulle vente længere tid på svar.

 

Men det kunne godt lyde som om den er drægtig.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 21:56

Tak for dit råd, det er første gang cyster er blevet nævnt, og der har været 2 scans inden idag, ved follikelkontrol og inden sæden kom i - der har så været 3 dyrlæger om 3 scanninger fra samme praksis og de 2 første nævnte ikke cyster, men måske er de først lige kommet og nu hvor de er der lyder det som en god ide at få dem tegnet ind.

 

Hoppen er "hingstesur" dvs opføre sig som en, og sådan havde den en periode sidste år også hvor hun var drægtig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Scanning
Forfatter: 
Dato:  17-06-2015 06:40

Når man scanner på 16-18 dage kan det være svært at se forskel på en cyste og et foster, allerede på 19 dage er det lidt nemmere, da fosterblæren begynder at blive oval, og hvis man venter til 22 dage så kan man se fosteret som en lille klat i bunden af fosterblæren.

 

Men ja, det du har oplevet er rimeligt normalt. Jeg har også oplevet at cysten dækkede over fosteret, så dyrlægen faktisk var meget i tvivl.

 

Men vores gamle dyrlæge havde et skema med en tegning af børen delt op i felter, hvos de så tegnede cyster ind ved insemineringen til senere brug ved drægighedsscanninger.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2015 19:51

Tak for din oplevelse Charlotte.

 

Nedtælling til fredag i fuld gang, håber jeg får klar besked.

 

Fik en fin SMS fra hingsten i morges som lige ville høre om hoppen var drægtig:-)hoppen er insemineret med Hesselhøj Donkey Boy.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ekstra skanning
Forfatter: 
Dato:  18-06-2015 09:15

tja de hopper kan jo drille lidt.. jeg måtte også ud i en ekstra skanning i år..

min hoppe stod pludseli hingstegal "før tid", så måtte bestille sæd samtidig med skanning mandag. Dyrlægen kom inseminerede, sagde hun var piv åben og skannede så.. jamen ægget var gået var meldingen.. øhh vi var på 27. dagen efter foling.. nå men dyrlægen sagde så at han håbede det var gået indenfor 12 timer, så var der jo en chance for hun kom i fol, det er set før..

nå vente vente skannede hende så 15. dage efter (stod og skulle på ferie).. tja siger dyrlægen efter han roder lidt..hun er ikke i brunst.. er lidt stille.. hmm siger han så den er ikke hvor den skal være og hun er ikke 15. dage henne men kun 11..

Der har så været et lille æg der har modnet sig og sæden overlevet i 4 dage og vupti.. så passer kalenderen ..

men for at være sikker på at det var som det skulle være så blev hun kontrolskannet på 22. dage.. og der var en fin lille blære hvor den skulle være..

nu skal den bare overleve og blive til et levedygtigt føl til næste år.. da bdækningen er betalt og der ikke er en 2. rate bliver hun ikke skannet mere nu..

så mit bud er lige at få hende skannet igen så du forhåbentlig kan få ro på sjælen :-)


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 cyster
Forfatter: 
Dato:  18-06-2015 09:26

Cyster der skal "journaliseres" er faktisk nemmest at se når hoppen ikke er i brunst, brunstødem (appelsintegning) dækker oftest over cysterne.

Rigtig mange cyster ligner faktisk lige sådan en 15 dage gammel drægtighed, af en eller anden grund.


Stutteri Godthaab:

seriøs ifoling; køle-og frostsæd.

Afkom m.RDH mødre(maver udlejes)primært hann. blod, høj xx-andel sælges.

3-års RDH Gribaldi-De Niro-Palermo

Opst.af avlshp/plage

Salg af minibig hø

0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker...
Forfatter: 
Dato:  18-06-2015 17:15

Tak for input fra alle, jeg ser ikke tegn på brunst så håber den er der. I morgen er det så scanning igen på 21 dage efter inseminering. Hoppen blev insemineret på 26 dagen efter foling og scanning lige inden inseminering sagde en fremtrædende follikel på 42 mm som fik lov at gå selv.

 

Interessant at høre lidt mere om cyster og hvornår de ses og at de kan ligne en drægtighed.

0
0
Svar på denne tråd
 
 scanning....
Forfatter: 
Dato:  19-06-2015 17:00

Nu er min dyrlæge sikker på der er en drægtighed, men da den er lille i udvikling tager vi lige en scanning mere for at se hvordan den udvikler sig - Lene Farving måske min hoppe har oplevet det samme som din for hun fik sæd på 26 dagen efter foling på en stor follikel og sandsynligheden er der for at et mindre æg har fanget det i stedet for.

 

status lille drægtighed ift 21 dagen og ingen brunsttegn.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ommer...
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 23:50

Det endte med at blive en ommer da embryonen ikke udviklede sig.

 

For 10 min siden blev hoppen insemineret igen - den blev sprøjtet i fredags og stod klar efter planen, æg blev sprøjtet af og så kommer dyrlægen igen fredag.

 

Glæder mig over at hende der løb om sidste år stadig var drægtig i fredags på 32 dag så håber hun holder hjem. Nu vil jeg krydse fingre for at Alfa holder i andet forsøg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 drægtig
Forfatter: 
Dato:  03-09-2015 11:54

Hvordan endte det med din hoppe- blev hun drægtig i andet forsøg. og hvad med din anden hoppe- holder hun stadig på føllet?

 


Mvh Ingemann

 

Avl af knabstruppere.

følg vores avlarbejde på facebook- stald Ingemann

 

Miniature knabstrupper hingst fra 2015 sælges.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 opdate...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2015 14:31

lidt sen opdate herfra, det lykkedes ikke at få min hoppe ifol - hun blev ihvertfald scannet ej drægtig, men jeg går og overvejer en håndprøvning da jeg er usikker på udfaldet af scanningen, hoppen har cyster og en drægtighed kan gemme sig, dog lød dyrlægen meget overbevisende i sin konklusion på ej drægtig, så jeg går nok bare rundt og håber.

 

Min anden hoppe er i 5 måned ultimo denne måned og lægger sig allerede godt ud, så om alt går vel kommer der et Blue Hors Zack/Blue Hors Don Romantic/A-Dur føl næste forår.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider