Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Transport af føl til dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 15:34

Hej,

 

Jeg har brug for lidt gode råd.

 

Mit føl skal om ca. 3 uger en tur til Ansager og opereres for navlebrok - der er hun ca. 6 måender. Ansager har sagt at hun så bare kan blive fravænnet der, da hun skal blive der et par dage og derefter have boksro hjemme.

 

Jeg er bare lidt i vildrede over transporten derned - vi har ca. 3 timers kørsel (Hun har kørt i trailer før sammen med sin mor). Jeg har følgende ideer til transporten:

 

1. Køre med hende selv

2. Tage hoppen med derned og så skille dem ad dernede

3. Tage en selskabshest med, som hun er vant til at gå med på folden

 

Derudover har jeg fået ny trailer (2-hestes) hvor jeg før havde 1½ hestes. Så plejer I at have skillerummet pillet ud eller hoppe og føl på hver side? (jeg har købt lange bomme til traileren så har begge muligheder).

 

Kom gerne med forslag til hvordan jeg klarer transporten bedst, uden at det bliver alt for stressende for hverken hoppe eller føl.

 

På forhånd tak :)


- Jannie Baggesgaard Jensen -

 

Baggesgaards Amazing

(i fol med Vincent Maranello)

Baggesgaards Floriziana

Sandie Ravnskov

Calandias Bright Star

 

Sponsor: valsoe-horses.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Operation
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 15:47

Jeg ville enten vente med operation eller fravænning, begge dele på samme tid er dælme hård kost, og ville være bekymret for unødig infektion pga nedsat immun pga stress (jep ved jeg er en sort seer ;) )

ang transport ville jeg have skillerum i til så stort et føl.


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Enig...
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 17:19

Enig med Metjen - det er dårligt at fravænne og operere samtidig, jeg tænker også følle vil være urolig, når hun vågner og mor ikke er der mere og så er der alt andet lige øget risiko for komplikationer. Det samme når hun kommer hjem.

 

Hvis det er muligt for dig at vente med operation til hun er fravænnet, vil det helt sikkert give færrest problemer. Og hvis det er en du selv skal beholde og brokken ikke er kritisk stor, så ville jeg under alle omstændigheder vente med operationen til sidst på vinteren - brokken kan altså godt nå at lukke sig i løbet af det næste halve år.


FRH760 HØJDALGAARDS ARCHILLES

Kåret Frederiksborghingst

 

 

Sælges:

 

HØJDALGAARDS AISHA, født 27/5 2011, skøn frederiksborghoppe med masser af udstråling og charme

3
0
Svar på denne tråd
 
 Operere brok
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 18:30

Vi fik opereret et føl for brok for 10 år siden, det blev gjort hjemme i en stor foret boks, med mor stående i boksen ved siden af, han blev først fravænnet efterfølgende. Jeg fik æren af at være narkosesygeplejerske.

 

Men når vi tager udgangspunkt i din "sag", så ville jeg tage mor med til dyrlægen og så tage hende med hjem igen, når føllet er gjort klar til operation. Det plejer faktisk at være den metode vi bruger når vi har solgt føl. Vi kører altid uden skillerum, når vi kører med hoppe + føl.

1
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 08:19

Tak for svar allesammen.

 

Jeg har aldrig prøvet dette før, så det er faktisk efter Ansagers anbefalinger at gøre det på denne måde.

 

Brokken har slet ikke ændret sig i løbet af de her ca. 5 måneder, og de anbefaler at få det fjernet ved 6 måneders alderen. Det var en anden snak hvis det havde lukket sig bare en smule, men det har det ikke. Hun er en beholder, men jeg vil hellere have det fjernet nu, end hvis jeg fortryder senere hen og resultatet så ikke bliver så godt :)

 

Hvis hun skal fravænnes inden, skal hun alligevel flyttes til et andet sted, og så foregår det hele alligevel oveni hinanden, men jeg lytter selvfølgelig til jeres råd og vender det hele med Ansager igen :)

 


- Jannie Baggesgaard Jensen -

 

Baggesgaards Amazing

(i fol med Vincent Maranello)

Baggesgaards Floriziana

Sandie Ravnskov

Calandias Bright Star

 

Sponsor: valsoe-horses.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Operation
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 14:59

Jeg fik for år tilbage også en opereret hjemme, vi valgte at vente til lige inden foråret, så var den fravænnet og da mine går i løsdrift ville frosten også være væk, men stadig ingen fluer.

Noget jeg klart kan anbefale. Selvom føllet var blevet til plag er der den efter heling intet at se.

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 15:01

Nu er fravænning jo ikke Ansagers speciale

Synes godt nok det er hård kost.

Jeg have en plag sidst år, der fik fjernet et brok efter anbefaldning ventede vi til ham var 17 måneder. Han kom hjem dagen efter operation.

Der er ingenting at se på ham idag, det var uden komplikationer.

Det var ikke hos Ansager.

Held og lykke

MVH Hanne

2
0
Svar på denne tråd
 
 ansager
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 15:12

Hanne Holt: Det var ikke sådan ment, oplyser bare at metoden er efter Ansagers forslag :)

 

Jeg kan godt se at det er meget at byde hende på én gang, så jeg vil da overveje andre muligheder, det er jo derfor jeg har lavet dette opslag ;)

 

De dyrlæger jeg har spurgt har nu alle anbefalet at få det gjort så tidligt som muligt, men det kan da godt være det ikke gør det store om det er ved 6 eller 8 måneder f.eks. :)

 


- Jannie Baggesgaard Jensen -

 

Baggesgaards Amazing

(i fol med Vincent Maranello)

Baggesgaards Floriziana

Sandie Ravnskov

Calandias Bright Star

 

Sponsor: valsoe-horses.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg ville gøre
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 20:25

Hej

 

Jeg køre altid hoppe og føl med skillerum - altså et rum til hver og har aldrig haft problemer.

 

Så ville jeg lade føl få sin egen boks om natten - indtil du skal derned. og så vil jeg trække operationen en uges tid mens føllet vænner sig til at være alene i boksen.

 

Så ville jeg køre hoppe og føl ned sammen og tage hoppen med hjem.

Det er nok hende der bliver mest urolig.

 

Men hvis føllet tager det godt med at være alene om natten - så vil jeg køre det alene - nogle synes måske det er lidt barsk. jeg bruger i de fleste tilfælde at fravænne når føllet bliver hentet efter salg, dog har jeg det ståede i boks alene om natten - så det lære at spise selv. Når jeg lukker ud kommer fravænningsføllet ud til sidst.

 

Men det er måske galt i nogles øjne ligesom mit ponyføl, der først blev fravænnet som 4års, dyrlægen checkede lige inden afvænning kvalitet af mælken hos moderen og den var ok.

 

Og jeg har hopper der selv begynder fravænning i 5 måneders alderen.


Hilsen Per T

 

www.aafoto.dk

 

www.stald-hejbol.dk

 

"Husk at stemme på enhedslisten sammenhold gør stærk"

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 mulighed
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 08:19

Jeg tror jeg ender med en hel anden mulighed, nemlig at udskyde operationen til december/januar, og så kommer hun på fravænningsophold hjemme hos min moster. Så får hun et par måneder derhjemme inden operationen.

 

Så er det stadig bare trailerturen der er problemet, for hun bliver nok også ked af det hvis jeg skiller dem ad dernede.

 

Jeg har hørt både for og imod fravænning fra dag til dag kontra at tage føllet fra om natten og de så går sammen om dagen. også mht. yverbetændelse. Var egentligt kommet frem til at tage fra fra den ene til den anden, men synes også det er en lang køretur for hende alene ned til min moster (også godt 2 timer).


- Jannie Baggesgaard Jensen -

 

Baggesgaards Amazing

(i fol med Vincent Maranello)

Baggesgaards Floriziana

Sandie Ravnskov

Calandias Bright Star

 

Sponsor: valsoe-horses.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Altid mor med
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 09:32

Jeg vil til enhver tid foretrække at tage mor med på køreturen.

 

Jeg har én gang prøvet at tage en anden hoppe fra stalden med, en som føllet kendte rigtigt godt. Skal vi ikke bare sige at det IKKE var nogen succes. Den kvindelige køber havde set føllet sammen med en veninde, heldigvis havde de brugt rigtigt meget tid på at se på føllet og gå med det på staldgangen.

 

For da vi kom frem til dem var det med et føl der var totalt låst i bagparten og hvor alle leddene knækkede når den bevægede sig. Manden i huset var klar til at vi bare skulle tage "vores @!#$" med hjem igen. Fruen ville dog give føllet en chance til dagen efter, og så få dyrlægen til at kigge på det.

 

Dagen efter var føllet næsten normalt igen, og dyrlægens dom var spændinger pga angst. Jeg har kørt rigtigt mange gange med føl og deres mor i samme rum dvs løse føl, og aldrig oplevet noget lignende, så det er ikke noget jeg vil prøve igen. Det var faktisk en ganske kort tur på 35-40 km, tænk hvis vi havde kørt til Jylland med det. Som vi faktisk flere gange har gjort i forbindelse med aflevering efter salg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 20:53
Charlotte. splitter hoppen så ikke trailer af på hjem turen. jeg tænker da jeg fik mit føl røngen fotograferet på på højgård mens følle var inde og bedøvet ja så var hendes mor ved og splitte boksen af. Jeg ville nødig ha kørt med hende der.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Aldrig problem
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 21:20

Det har aldrig været noget problem. Jeg kan huske da vi leverede et af vores føl nord for Ålborg. Der havde jeg mailet lidt med en mand deroppe som havde købt en af mine forældres tidligere heste.

 

Da vi havde afleveret føllet og var på vej hjem, ringede han og spurgte om vi kom forbi og hilste på, han havde hoppen stående på Team LA. Hun vrinskede lige en enkelt gang da vi parkerede traileren. Ellers stod hun roligt og spiste sit hø, mens vi fik en rundvisning. Da vi kom hjem travede hun ud på folden og kaldte en enkelt gang på sit føl, og det var det.

 

2 år senere gentog vi turen med hoppens næste føl, der skulle til Hadsund. Vi har afleveret et sted mellem 5 og 10 føl på den måde efter flere forskellige hopper.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 23:12
Bare ok. Viktoria er normalt særdeles nem, og nu skal følle jo snart flytte ud til lege kammerat, og der spekulerer jeg på lastbil til føl eller som du har gjort. blev bare i tvivl om jeg havde mod på det nu når hun reagerede sådan på hg. men ok der var et nyt sted og føllet blev taget væk.
0
0
Svar på denne tråd
 
 forskelligt..
Forfatter: 
Dato:  18-09-2014 08:31

det er vel forskelligt hvordan føl og hoppe reagerer..

 

min vallak skar sig som føl på en knust flaske og ente på dyrehospitalet... mor var med og det gik fint..

 

Da han blev et år gammel havde jeg sendt ham i børnehave.. og sørme om legen ikke blev lige voldsom nok = endnu en tur på "hospitalet" (heldigvis kun for at få af vide at sener og led var fint). her mente herren at det at være alene var noget han ikke skulle.. så han endte med at være ret berygtet for den hest der måtte skæres fri.. tsk tsk..

 

han er i dag 5 år og har stadig en angst når heste forlader ham.. at han kan forlade dem uden problemer er en anden sag..

helsøsteren har jeg altid bare kunne tage fra og have alene uden problemer..

 

jeg har haft føl der kunne blive ude på marken med flokken imens jeg red mor nede på banen.. jeg har også haft et føl der sprang over hegnet for at følge mor..

 

så vi kan da nok stå med alle vores erfaringer.. men du kender din hoppe og føl bedst, så du må vel have en mavefornemmelse for hvad der kan være bedst.. og så kigge på vores erfaringer og evt. få en ide til den bedste løsning for hoppe og føl..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

2
0
Svar på denne tråd
 
 erfaringer
Forfatter: 
Dato:  18-09-2014 08:44

Lene: Helt sikkert, det er også det der er meningen med denne tråd :) Det er bare rart at høre hvad andre gør når man er helt grøn på avler-området.

 

Man kan sagtens skille dem ad, og er det hoppen jeg tager med en tur, er det kun følle der kalder, der siger hoppen intet. Tager jeg derimod føllet kalder hoppen helt sindssygt og så er det svært for føllet at koncentrere sig ;)


- Jannie Baggesgaard Jensen -

 

Baggesgaards Amazing

(i fol med Vincent Maranello)

Baggesgaards Floriziana

Sandie Ravnskov

Calandias Bright Star

 

Sponsor: valsoe-horses.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider