Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 avle pony på stor hest?
Forfatter: 
Dato:  07-09-2014 10:21

kan man avle pony størrelse hvis man sætter en ponyhingst på en dv hoppe der er på 164cm?Naturlig bedækning kan vel ikke lade sig gøre?Er der nogen herinde der har prøvet dette endten insemenering elelr naturligt?

0
1
Svar på denne tråd
 
 Avlsanbefaling
Forfatter: 
Dato:  07-09-2014 13:23

Det er faktisk avls anbefalingen fra Welsh foreningens avlsudvalg - såfremt man ønsker at lave en god ridelig kat 1 pony.

 

Benyt en welsh sec B hingst på en DV hoppe. Er hoppe DV kåret og der ansøges om at hun benyttes til Welsh Partred avl, så får føllet bordeaux pas og kan stilles til kåring i Welsh forbundet.

 

Der skal bare være 12,5% welsh blod i afkommet, så man kan også bruge en Welsh partbred hingst - man skal dog sørge for hans welsh andel er høj nok. Nogle gange har Sport pony hingstene også høj andel af welsh blod og kan benyttes til WPBR avl.

 

Welsh hingste ejerne har ofte erfaring med at bedække de større hopper, en opgave de sagtens løser - der er dog ikke mange der leverer transport sæd - welsh er oftest naturlig bedækning.

 

NF

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-09-2014 18:11

En welsh på en dv 164 cm det kan jeg ikke lige se hvordan det kan lade sig gøre men naturligt mmen inseminering er nok det eneste og tror ikke andet end der er en enkelt i tyskland der må sende sæd over grænsen,det bliver helt sikkert en fin kopi welsh dv,men om det holder ponymål ved jeg ikke,man skal vel helt ned i de mindste welsh m. for at der er en mulighed med str. som pony.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-09-2014 18:18

Jeg kan se bonanca dsp hingsten har været brugt en del på dv hopper over 160 cm men historien fortæller bare ikke om de holder ponymål.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bjerregård
Forfatter: 
Dato:  07-09-2014 18:44

Jeg ved at Stutteri Bjerregård, som har nogle af landets bedste welsh sec B´ er har bedækket en del DV´er.

 

Sec B er fra omkring de 128 - 137 mener 137 er max for sectionen. Og de er temmelig målfaste så de trækker stangmålet godt ned- Men det er altid en lotteri med det endelige stangmål, når man laver afkom med så stor forskel på mor og far.

 

Men bedækning af stor hoppe med lille hingst - det er der altså mange der har haft held med uden de stpre problem - også større forskel end 164 og 135. Synes det er synd at du udelukker alle de dejlige danske welsh ponyer fordi det skal være insiminering - men det er jo en smagssag.

 

Nightfall

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 welsh + hest
Forfatter: 
Dato:  07-09-2014 22:13

Det kan sagtens lade sig gøre med welsh sec. B hingst og hest på 165 cm.

 

Vores welsh sec. B hingst på 134 cm går i stod med hopperne, og han bedækker hopper på 165 cm ude i hegnet uden hjælp - det er ikke et problem.

Så det kan sagtens lade sig gøre med en naturlig bedækning.

 

Mht. str kan man dog ikke garantere for at de holder ponymål - vi har fx. avlet 5 føl ud fra en kombination af en hoppe på 160 cm - her er 3 gået over mål og 2 holder ponymål. Så det kommer helt an på hvordan hoppen avler - hvis hun har en masse 170 cm heste bag sig skal man nok ikke forvente ponyer - men på den anden side kan det ogå være afkommet ligner faderen mere.. Så det er lidt et sats at bruge en sec. B hingst ind i mellem, dog synes jeg allerede det virker mere sikkert mht. højde når vi bruger vores hingst som er 4 cm mindre.

 

Vi har kombineret welsh sec. B og fuldblod - det har givet 2 (ud af 2 stillede) DSP hovedestambogshopper, samt mange fantastiske rideponyer gennem tiden.

 


Ruhårede standard gravhunde hvalpe med DKK stambog sælges´.

kontakt 22 89 59 17 se mere på www.Aastrupgaard.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Welsh partbred R2D2
Forfatter: 
Dato:  08-09-2014 07:08

 

Jep, det lader sig da bestemt gøre med en hingst på 137 og en hoppe på 163.

 

Jeg afleverede min hoppe hos hingsten , Sepstrups Casanova www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/309587/

og hentede den 5 eller 7 dage senere, det husker jeg ikke lige, men 340 dage senere kom ham her til verden.

 

Billede

 

Det er mit håb at han holder sig omk. de 150 cm i stg. og kan blive min kommende drømme-ridehest i de næste mange år.

 

Dog undre det mig at en skriver, at er hoppen dv kåret får føllet rødt pas. Jeg fik oplyst at uanset, hvor, hvordan og hvor 'godt' min frieser hoppe var kåret så fik føllet blåt pas!

 

 

I mine unge dage har jeg været med til at bedække hopper med en shagya hingst, hvor hopperne blev bakket ned i et hul der var gravet til formålet. Min Wilma blev bakket hen til en lille 'bakke' hvor hingsten stod på.

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 At avle welsh
Forfatter: 
Dato:  08-09-2014 07:29

Du kan ansøge om at få en fremmedblods hoppe godkendt til welsh avl, bliver hun godkendt (koster et mindre beløb) få føllet rødt pas, dog er der et krav om at afkommet indeholder min 12,5% welsh blod.

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-09-2014 09:40

Tak for svar godt at høre at det kan lade sig gøre naturligt.Ida en skam at i bor så langt fra os ellers har du nok erfaring med dette.shagya afkommet ser rigtig fin ud og er spændene med de cremfarvede hingste hvad farve de giver til føllet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forstår ikke
Forfatter: 
Dato:  08-09-2014 10:24

dit svar metjen. Min hoppe ER der ansøgt om, betalt for og godkendt til welsh partbred avl. Pasfarven kunne der ikke ændres på lød det.

 

Der er dog ikke noget shagya blod i R2D2.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  08-09-2014 12:20

Undskyld til trådstarter - debatten har vist taget en drejning...Dog vil jeg tilslutte mig flere af de andre - og anbefale dig at kigge på welshponyerne. Det har flere gange givet rigtig gode resultater at lave et sådant kryds ;-)

 

Anette: Hvis dit wpbr-afkom har blåt pas, så er det, fordi en af forældrenes afstamning ikke er kendt. Nu kender jeg ikke til frieser-avl, men jeg tænker, at de måske bliver stambogsført i Holland? Derfor kender vores landskontor ikke afstamningen - som de af samme grund ikke kan godkende.

 

Jeg har i hvert fald en wpbr fra sidste år, hvor mor er welsh cob - og far er kåret trakhener, som har rødbedefarvet pas. Jeg søgte om at bruge hingsten, og der har på intet tidspunkt været problemer dér ;-)


Kh. Britt

 

med

den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby

og

hendes vidunderlige datter, Donwell Allegra (wpbr)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hullet afstamning
Forfatter: 
Dato:  08-09-2014 19:41

Så må der være huller i hoppens afstamning som Britt er inde på :)

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pasfarve
Forfatter: 
Dato:  09-09-2014 07:02

 

så meget for "EU"...

 

Hingsten har rødt pas og er kåret i Welsh foreningen.

 

Hoppen har rødt pas. Hun er Hollandsk født. Der er altså ingen "huller" i hendes stambog, ikke endgang dem til brug i ringbindet.

 

Langt ude er hun endda i familie med min gamle Frieser hoppe som nu har rundet de 24 år.

 

I bund og grund er pasfarven ligegyldig, men jeg føler en vis form for unødvendig forskelsbehandling.

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ej altså
Forfatter: 
Dato:  09-09-2014 08:56

det er ikke pænt at starte denne tråd.. kan da ikke lade være med at overveje om jeg skulle prøve at lave en ridepony til datteren på min den gamle.. den nemmeste, sødeste mest ridelige og ukomplicerede hest der findes og hun lægger også ryg til de små unger.. eneste fejl hos hende til hun ikke dur som børnepony er hendes størrelse på 164 cm i stang... men kunne man lave en 1´er pony med hendes egenskaber, kan det kun blive en lækker pony...

men en welch B med super trav, god bæring og afskub.. findes de?


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-09-2014 09:14

Ja hvis det kan lade sig gøre med at få ifolet pga størrelsen med så har jeg i flere år leget med tanken.Men ja det kræver lige at finde en lille welsh der kan bestige hoppen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lille hingst stor hoppe
Forfatter: 
Dato:  09-09-2014 13:09

Jeg kender også flere sec A hingste der har bedækket varmblodshopper, størrelsen er sjældent et stort problem hvis hoppen er godt i brunst ;)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-09-2014 13:35

Metjen det kræver vel lige en god bakke

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kommer an på hoppen
Forfatter: 
Dato:  09-09-2014 21:55

Har haft en mindre sec A hingste til at bedække en dv på 164, og der var bare en lille skråning og en villig hoppe ;)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 pony på hest
Forfatter: 
Dato:  10-09-2014 16:23

nu kan jeg slet ikke holde min mund mere, for det er lige præcis det her vores avl går ud på, og derfor vil jeg gerne dele vores erfaringer med det.

lige nu går der en hingst hos os og græsser, han er 1er pony lavet med en welsh sec c far og en dv kåret fuldblod på 159 cm, han er noget af de lækreste og hold op en utrolig smart ridepony han er, han holder pony mål, selvom der er flere heste i hans stamtavle end ponyer.

vi har selv planer om enten at sætte en sec a eller b hingst på hoppen til næste år, i håb om at lave en halv søster til ham hingsten.

så efter min mening, vil det være en vandvittig god ide at sætte en welsh på hoppen, du får et rigtig lækkert rideafkom, med kapacitet og bygning.

 

det sjove er lidt at ham hingsten der er lavet fuldbloden han er far til tre afkom vi har her på ejendommen, som er lavet henholdvist på en welsh mountain, en fuldblod og en oldenburger hoppe, ham efter welsh mountainen, ser ud til at blive en god str 2er pony, de to andre bliver klart hest, så det er sjovt at se at hingsten næsten slet ikke præger dem på højden, men utrolig meget på bygning og farver

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 09:13

rhyddid godt med noget erfaringer for det er noget af en sats for det er selvfølgeligt lidt ærgeligt hvis afkommet blev omkring 152cm. Men bliver afkommet bare over de 156cm er det fint for eller selvfølgelig helst ponymål.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 09:15

Metjen du nævner at du kender flere der har bedækket store hopper har du navne på de hingste for så har de da erfaringer med store hopper?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Welsh Partbred
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 10:18

Jeg kender nogen der bedækkede deres lille varmblodshoppe (162 cm) med deres Welsh Mountain-hingst (117 cm). De stillede hoppen i en grøft, så kunne hingsten lige nå, men han var også rimeligt veludrustet.

 

Afkommet blev en ganske pæn stor 1'er pony, så jeg ville ikke turde satse på at bruge en Welsh sec. B på 135, så ville jeg frygte at afkommet gik over målet.

 

Men jeg har til Bundeschampionatet dog set en del afkom efter en tysk WB-hingst Constantin (134 cm), lavet på varmblodshopper. Men om han overhovedet lever mere er nok et spørgsmål, han er født i 1980 og de yngste afkom jeg kan se på allbreedpedigree.com er født i 2009.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 11:00

Jeg har de sidste par år avlet welsh partbred, primært på DV (hannoveraner) blod. Højden er jo altid et sats, men min erfaring er, at er hingstens højde rimelig stabil, så er det et rimelig sikker match at bruge sec. A eller sec. B blod.

 

Jeg har lavet et afkom efter sec. b hingsten Bjerregårds Witek på en fuldblod (162), havde forventet en stor kat. 1 pony, men den holder endda 2'er mål

 

Har lavet en Fredbo's Garmin/hannoveraner hoppe på 166, dette føl holder kat. 1 mål. Wauw et føl!

 

En Sepstrups Casanova/Solos Landtinus/XX holder kat. 1 mål.

 

En Sepstrups Casanova/hannoveraner på 166, denne bliver omkring 160... Men har tidligere erfaring med, at denne hopper kan spalte voldsomt ud i højden, første afkom blev 180...

 

Jeg vil helt klart kigge på hvad højde der ligger bag hoppen, og så vælge en sec. B hvor der ligger en del lave hingste bag. Men ellers ved jeg at Bjerregårds Witek har bedækket en del DV hopper gennem årene, så Bjerregård må have en rimelig fornemmelse af hvor mange der er gået over mål?


Stutteri Sejlstrup

Avl af welsh sec. A og sec. F

 

http://sejlstrup.123hjemmeside.dk/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 11:15

charlotte ja tyske ponyhingste har jeg kigget på men det er jo de få der er godkendt til at sende sæd ud af landet? Men ja der kan man se at det kan lade sig gøre med at holde mål med B welsh.

sejlstrup fredsbo garmin og dv hoppe det var da egentlig utroligt at afkommet holder mål når der kun så er en kvart welsh blod.Men nok en meget usikker sats selvom det helt sikkert bliver en fin blanding.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Slutprodukter
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 12:09

Man skal bare være opmærksom på at kryds mellem små ponyer og varmblod er slutprodukter, der kan ske en enorm udspaltning i næste generation.

 

Jeg så for nogle år siden en hoppe der blev kåret i DSP, hoppen var max 1'er efter en vamblodshingsts og en WM-hoppe. Hoppen var ifolet med en max 1'er hingst og afkommet blev en lille 2'er. Helbroren året efter blev max 1'er.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pony hingst
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 16:46

Bonanza her er også blevet brugt på DV hopper.

 

www.sportspony.dk/files/manager/ hingste/sph%20102%20bonanza.pdf

 


 

 

Mvh Rikke

 

 

 

www.rideklub-vestsjaelland.dk

 

 

 

Klubben uden grænser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 16:58

rikke ja kan godt se han har en del afkom på hest men det kunne være dejligt hvis man vidste om der kom pony ud af resultatet

0
0
Svar på denne tråd
 
 Krydsnings ponyer
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 17:50

Jeg har nu planer om at avle med mine krydsninger, men er dog velvidende om satset :)

 

Den A jeg selv har brugt på en dv er her desværre ikke mere


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ponyføl
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 18:09

jeg tror det præcisse slutmål afhænge lidt af hvad hoppen avler selv, for da jeg var i tyskland sidste år, havde stalden vi besøgte to welsh partbred afkom, med sammen welsh mountain far, den ene var en god 2er pony, den anden var en kæmpe 1er pony og virkede til ikke at være færdig med at vokse.

vi har selv planer om måske at ifole vores ene fuldblodshoppe med vores welsh mountain hingst til næste år, alt efter hvordan hun holder vinteren

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Små tutter
Forfatter: 
Dato:  14-09-2014 17:34

2 af de 3 føl jeg trak på min lille (157 cm.) hanoveraner-hoppe (Bergamon/Weltadel) er ca. 140 stg. Nr. 3 har jeg desværre mistet kontakt til.

Jeg vil også betragte dem som "slutprodukter".

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-09-2014 18:41

birgit ja at afkommet bliver slutprodukt er egentlig også det jeg havde i tankerne ,bare det bliver nogle super rideponyer eller mindre heste er egentlig målet

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bonansa
Forfatter: 
Dato:  14-09-2014 21:27

Jeg har en super fin vallak på 148 cm e. Bonansa og en DV hoppe.

Han er tidligere B-pony i dressur og går nu M-klasser for hest med pænt resultat.

Han ligner en lille hest og ikke en pony.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 08:54

Hanne hvor stor er din hoppe som du brugte til bonanza?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bonansa/DVhoppe
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 21:38

Jeg har ikke selv avlet ham, men hoppen var 158 cm.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider