Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Parring udenfor løbetid
Forfatter: 
Dato:  05-07-2015 17:54

I går besøgte jeg min far med mine hunde Nemo(kastrat) og Smilla(tæve), som jeg har gjort masser af gange før. Vi skulle overnatte der.

Smilla på 13 måneder var i sin første løbetid i maj. Min far har to hanhunde, Cato på 7 år og Bowie på 10 måneder. Begge hanhunde var meget interesserede i Smilla, men hun var selvsagt ikke interesseret i dem, udover at hun gerne ville lege med dem. De drønede rundt i haven, mens vi sad på terrassen. Pludselig hyler Smilla og jeg løber om i haven og ser, at Bowie er hoppet på hende. De hænger sammen og Smilla er meget ked af det. Da hun får øje på mig, vil hun løbe hen til mig, men det gør jo ondt, fordi de hænger sammen, så hun giver sig nærmest til at skrige.

Der går ikke ret længe, måske 45 sekunder, så kommer de fri af hinanden og Smilla stormer hen til mig og er helt kørt op og meget ked af det. Hun hopper op af mig og vil nærmest op i min favn(hun vejer omkring 28 kg, så det kan jo ikke lige lade sig gøre). Efter lidt tid falder hun ned og jeg kan få kigget på hende. Hun bløder en smule fra skeden, men det holder hurtigt op. Resten af aftenen var hun meget trykket, men her til morgen virkede hun ok og ville gerne lege med både Bowie, Cato og Nemo.

 

Er der nogen der har erfaringer med sådan en parring udefor løbetid? Jeg går ud fra, at Smilla ikke kan være blevet drægtig, både fordi de ikke hang sammen ret længe, men også fordi hun jo ikke er i løbetid nu. Men jeg ved faktisk ikke, om det kan lade sig gøre? Kan hun have taget skade fysisk i underlivet, når nu hun nærmest rev sig fri af ham?

 

Jeg ringer selvfølgelig til dyrlægen i morgen, men det kunne jo være der var nogen herinde, der kan berolige mig lidt eller fortælle mig, om jeg skal ringe til vagtdyrlægen med det samme.

 

Øv jeg synes ikke det er sjovt


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 16:35

Hej Karina.

 

Nå, så fik jeg da lige lejlighed til at støve reproduktionsbogen af.

Nu skriver du, at Smilla var i løbetid i maj. Hvordan definerer du hendes løbetid? Med blodigt flåd?

For faktisk starter 'den ægte brunst' og altså der hvor tæven har ægløsning og accepterer parringsforsøg, når flåddet ikke længere er blodigt, men derimod stråfarvet.

Hvornår i maj var hun i løbetid? For proøstrus (perioden med blodigt flåd) og østrus (gult flåd, parringsforsøg accepteres) varer i gennemsnit 9 dage hver (altså 18 dage i alt), men kan variere fra tæve til tæve helt op til 27+30 dage - dvs næsten 2 mdr!

Derudover er ægcellerne levedygtige i 3-4 dage, og hanhundens sædceller kan overleve i livmoderen i op til en uge.

Med andre ord: Der er faktisk en mulighed for, at Smilla var i løbetid, da hun blev parret, hvis hun har lange brunstperioder. Ikke alle hunhunde er meget demonstrative i deres brunst.

At de ikke hang sammen særlig længe, betyder ikke, at tæven ikke befrugtes, da den fraktion af sæden, der indeholder levedygtige celler allerede afsættes tidligere i parringen (iflg. min bog altså).

At hun overhovedet har accepteret et parringsforsøg, kunne godt tyde på, at hun faktisk er i brunst. Det er meget svært for en hanhund at parre en uvillig hunhund, da hun skal stå ret stille, svinge halen ud til siden og 'svaje' lidt i ryggen for at blive mere tilgængelig.

Hendes forskrækkede reaktion da parringen så rent faktisk var en realitet kan sagtens skyldes, at det var hendes første gang (går jeg ud fra ud fra hendes alder og første løbetid i maj). I meget sjældne tilfælde kan tævehunde faktisk have en intakt hymen (mødom), og det gør naturligt nok ondt, når den sprænges.

Som ved alle parringer er der en lille risiko for infektion, og det lyder heller ikke så godt, at hun ligefrem blødte lidt, så det er nok en meget god idé at tale med din dyrlæge og måske få hende tjekket.

Hvis hun ikke som sådan virker påvirket, tror jeg ikke at du behøver vagtdyrlægen.

Du må meget gerne fortælle, hvordan det gik, jeg vil frygtelig gerne blive klogere . Er som det måske fremgår stadig ret ny indenfor faget, så det er spændende at høre om folks erfaringer.

God bedring til din lille hundepige.

 

Venlig hilsen Mitte

 

9
0
Svar på denne tråd
 
 løbetid
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 17:51

Hej Mitte, tak for dit svar

 

Altså, det er jo svært at sige noget om, hvor længe hendes løbetid normalt vil vare, da hun kun har haft den ene, så der er jeg helt blank.

Hun begyndte at bløde den 17/5, for der var vi til 6 års fødselsdag hos min niece og jeg brugte det meste af dagen på at tørre blodpletter op fra min søsters hvide gulvtæppe

 

Hun svulmede enormt op bagi og vi jokede med, at vi havde fået os en bavian istedet for en hund. Jeg holdt hende hjemme fra hundetræning i 4 uger. Vi går på et hold med 11 hanhunde og nu vi er kommet tilbage efter løbetid, er der ingen af dem, der har været interesserede i hende og der er ellers et par rigtige dame-elskere i blandt. Hun er også normal bagi igen.

 

Min far og jeg så at Bowie prøvede at hoppe på hende et par gange og det var hun slet ikke interesseret i. Hun vendte sig sprællende væk og løb fra ham, men hun er stadig ret "hvalpeagtig", så sige ordentlig fra, gjorde hun ikke. Det kan være hun har lært det nu

Min far skældte Bowie ud, når han hoppede på Smilla og det fik ham til at stoppe, men desværre fik han jo så held til at gøre det igen, uden vi så det, før det var for sent.

 

Dagen inden besøget hos min far, havde jeg snakket om falsk drægtighed med min chef, som er en meget erfaren hundeejer og hundetræner og derudover er hun også dyrlæge, godt nok med speciale indenfor svin, men lidt ved hun da om hunde alligevel Hun så faktisk på Smilla og mærkede på hendes patter, for de skulle være en god indikator på, om tæven er falsk drægtig. Chefen mente, at Smilla godt kunne være på vej til at blive falsk drægtig. Da jeg fortalte hende om parringsituationen mandag morgen, fortalte hun, at det godt kunne ske at hanhunden havde misforstået Smillas "falsk drægtighedsduft" med "løbetidsduft", da det minder om hinanden.

 

Jeg ringede dog alligevel til min egen "rigtige" hundedyrlæge og spurgte hende til råds. Hun forsikrede mig om, at hvis jeg var sikker på, at Smilla ikke var i løbetid længere, så kan hun ikke være blevet drægtig. Jeg er 99,9% sikker på, at Smilla ikke er i løbetid mere, men med det du skriver, kan jeg jo ikke være 100% sikker. Min egen dyrlæge sagde, at jeg skal holde øje med Smillas bag og sikre mig, at hun godt vil tisse og det vil hun gerne. Men jeg er godt nok stadig i tvivl, om jeg for en sikkerheds skyld lige skal smutte forbi dyrlægen og få hende tjekket bagi alligevel.

 

Suk, vi har lige været der i sidste uge og det bliver sgu lidt dyrt i længden, hvis vi skal besøge dyrlægen alt for tit


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 19:20

Stakkels Smilla... Det lyder jo unægteligt til, at hun ikke var i løbetid!

Man må håbe, at hun nu har lært, at det er helt i orden at plante tandsættet godt og grundigt i Bowies (fede navne jeres hunde har, forresten ) mås, hvis han nogensinde bliver så nærgående igen!

 

Hvis Smilla tisser uden problemer, og ikke virker smertepåvirket, så er alt sikkert ok. Så jeg tror nu godt, at du med sindsro kan spare de penge.

 

Jeg havde nu heller ikke indtryk af, ud fra hvad jeg lige genopfriskede fra min bog, at det er almindeligt med de der laaange løbetider, og ingen kender jo Smilla bedre end du gør, så dine to dyrlæger har garanteret ret i, at der ikke er noget at være urolig for

 

Venlig hilsen Mitte

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider