Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Hegnspæle og tråd?
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 14:02

Kære Hn'er.

 

Hvilke hegnspæle har i brugt til hegnet? Str i dia? Højde? Afstand mellem pæle? Jeg har læst en del på nettet om hegn og der er flere steder der står at højden på hegnet skal være 10% lavere end den højeste hest.. det syntes jeg ikke giver mening? Jeg ser da sjældent hegn på 150 cm?! Er der nogen lov krav? Jeg kan ikke læse andet andre steder? Der står bare at det skal være forsvarligt og sikkert?!

Jeg har planer om at lave raftehegn på udsatte steder men øvrige steder skal der "snor" på. Hvilket materiale har i brugt? Erfaring med det valgte? Firma?

Byd ind :)


En gang PRE - altid PRE

0
0
Svar på denne tråd
 
 hegn...
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 15:42

Vi har brugt solide jernpæle(ikke tentorpæle), da vi fik dem gratis af min mor og de holder jo nærmest evigt. Du kan se dem på nogle af billederne fra min tråd om ponystald Jeg ved ikke, hvor man kan købe dem eller hvem der har produceret dem.

 

Vi valgte at bruge aluminiumstråd, da det har en rigtig høj lede evne og en meget lav brudstyrke. Den lave brudstyrke gør, at tråden knækker nemt, hvis en hest skulle gå i hegnet og derved undgår man rigtig grimme skader, hvor benet nærmest er skåret over af tråden. Den gode lede evne gør til gengæld, at der er meget "smæk" i hegnet og da det, efter min mening, er strømmen og ikke den fysiske barriere tråden udgør, der skal holde hestene inde, så var det vigtig med høj lede evne her. Derudover er aluminiumstråd super nemt at arbejde med og vi har strammet vores tråd op med hænderne og der er ingen steder, det hænger.

 

Der er 5 meter mellem vores pæle og vi har 2 tråde på. Den nederste sidder i 50 cm højde og den øverste i 1 meters højde. Vores fold ligger nede i et "hul" og der er ret stejle skråninger "op" mod kanten af folden, så det indbyder ikke ligerem til at springe over. Da min 1´er pony Chanell har stor respekt for hegnet nærmest uanset højden, lavede vi trådhøjden ud fra vores shetlandspony, som er 1 meter i stg. Jeg mener ikke, at der er nogen lovkrav om en bestemt hegnshøjde - Som du selv nævner, så skal hegnet bare være forsvarligt, sikkert og i god stand.


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 glemte lige....
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 15:48

Jeg glemte lige at nævne noget om den høje lede evne, aluminiumstråd har. Vi havde først sat de der almindelige gule plastik håndtag på vores led. Men tråden leder strømmen så kraftigt, at jeg simpelt hen fik stød, når det havde regnet og håndtagene var våde.

Så vi har været ude og købe nogle håndtag i et kraftigere materiale, så nu kan jeg lukke ponyerne ud/ind uden at få stød selvom håndtagene på leddet er våde


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 TRådhegn
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 20:57

Jeg bruger træpæle i ø5cm og 180cm lange (ø7cm til hjørnerne) og polytråd med lav brudstyrke. Pælene står med ca. 5m's afstand og er banket i til ca. 130cm, og trådene sidder i 60 og 120cm.

 

Dvs. sådan lagde jeg ud for ca. 4 år siden, da jeg satte mit første hegn. Siden er der sket det at:

- den fantastiske Turbomax tråd med brudstyrke på 40kg og hele 9 ledetråde tilsyneladende ikke kan fås mere, så derfor har jeg i år brugt noget bras af en tråd med kun 3 ledetråde - den bliver skiftet næste år med aluminiumstråd.

- jeg har hævet den nederste tråd til ca. 70cm, for så kan der græsses under den, og jeg slipper for at klippe græsset i tide og utide

- den øverste er sænket til ca. 1m da mine heste ikke springer over alligevel - hvis de gør noget, så går de under. Se desuden nedenfor...

- jeg har mistet min pælenedbanker (= jeg er blevet skilt), og da jeg ikke selv er høj nok til at løfte pælehammeren op over 180cm, er jeg gået over til pæle, der kun er 150cm lange og banket i til ca. 1m.

- jeg har fået sat et solidt raftehegn på det mest udsatte stykke.

 

Pælene i ø5cm holder kun 2-3 år, hvis de står fugtigt - tilgengæld er de billige at erstatte og nemme at banke i med håndkraft.

 


"Frygt ikke det utrolige! Vig ikke tilbage for det fantastiske! Når du er i tvivl, vælg da den farligste, den mest uhørte løsning." K. Blixen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg bruger..
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 10:56

hjørnepæle/pæle ved led er Ø12 cm og jeg mener de er lidt over 2 meter lange.. De graves ned til de er 125 cm over jorden..

 

Mellemstolper er ø8 og er 180 cm lange, hamres i jorden til de også er 125 cm høje..

 

Reb i 120 cm og alutråd i 60 cm.. Afstand mellem pælene mener jeg nok er 6 meter.. Led er 3 meter bredde og i som led bruger jeg reb med elastik, så de trækker sig lidt sammen når leddet åbnes..

 

Mine store heste græsser fint ud under hegnet og vi har kun slået under hegnet en gang i år og det var ud i mod et ubevokset areal hvor der var en del ukrudt imellem, det gad hestene ikke græsse..

 

Hvis hestene skulle få et rap, oplever de 6.000 volt uanset hvor på strækningen de rører..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hegnet
Forfatter: 
Dato:  29-10-2014 15:41

jeg bruger træpæle i 7 cm diameter og 14 cm på hjørnestolperne

De er banket ned i 125 cm højde og der er ca, 7 meter imellem stolperne.

 

tråeden er rebtråd - jeg har 2 gange haft heste gennem hegnet og begge gange var på "den gamle fold" med alutråd, de kunne simpelthen ikke se den når de blev kåde. Så al tråd er nu snoet reb og det leder MEGET fint - hvis man er på vej gennem tråede og får stød falder man sammen.

 

Trådene er sat i 120 cm og 55 cm højde.

 

Leddene er reb med elastik - det er genialt at leddet ikke falder til jorden når man åbner det.

 


Trine Bach

Dana Crusador - DV 2007

Safians Gomilla - OL 1998

Godsets Unilla - OL 2004

Rockness - DV 2005

0
0
Svar på denne tråd
 
 Glat tråd
Forfatter: 
Dato:  29-10-2014 16:15

Jeg sværger så til den glatte tråd, jeg har set hvad der sker med hesteben der kommer i rebtråden, det er IKKE et kønt syn. Jeg er lige ved at sige, så hellere pigtråd!

 

Vi bruger ø8 x 175 pæle som mellempæle og ø10 x 225 som hjørnepæle. Som sagt almindelig jerntråd og elastikled. De seneste elastikled hvar været hjemmelavede, der sparer man en del penge!

Billede

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tråd religion
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 13:13

Hvilken tråd man ønsker er nok religion...

 

Jeg har set hvad en alm. "jern" tråd kan gøre ved et hesteben - alt undtagen knogle var skåret over.

 

SÅ man kan nok finde "for" og "imod" på alle trådformer - ligesom alt andet indenfor hesteverdenen.......


Trine Bach

Dana Crusador - DV 2007

Safians Gomilla - OL 1998

Godsets Unilla - OL 2004

Rockness - DV 2005

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rebtråd
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 18:38

Det værste jeg har set fra en rebtråd var en hest der jokkede på ydersiden af huden fra piben, den var skåret over hele vejen rundt og endt nede omkring koden.

 

Når du siger almindelig tråd, mener du så den tynde eller den tykke fra PODA, for den har jeg også set mange alvorlige skader med.

 

Men ja, vi har jo alle forskellige erfaringer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hegn....
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 19:33

Hos os er hjørnepælene telefonmaster og mellempælene ø 8 cm og 180 cm lange. Tråden er en alm galvaniseret ståltråd med lav brudstyrke. Hvis man vælger den rigtige, springer den så snart hestene ryger i, og dermed ingen skader.

 

Vi har eksperimenteret lidt med pæle i genbrugsplast, men de svajer, når tråden strammes op, så det er ikke en succes.

 

Har også sat hippolux hegn op på en strækning, men syntes simpelthen ikke det er pengene værd. Og så er det ekstremt hårdt at sætte op.

 


Mvh

Mette

 

 

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

 www.lille-hovgaard.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hegn, hegn,hegn
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 23:15

Jeg har sat flere kilometer hegn i år. De to første folde er sat med "genbrugspæle" fra hvor jeg boede før. De er Ø8 og 2m lange. Den sidste fold er hegnet med nyindkøbte pæle Ø7 og 2 m lange. Alle hjørnepæle er Ø 10 og 180cm lange. Der er 4 meter imellem pælene, hvilket jeg har god erfaring med, da tråden på mit gamle hegn holdt sig flot stram i de 3 år folden stod. Desuden grænser mine folde op til åbne marker, så det er vigtigt med en synlig afgrænsning.

Pælene er forresten kl. A træpæle, tråden reb i top og stål i bund.

 

Pælene har jeg selv banket i, og de er ikke alle slået lige langt i pga. lerjord, pløjesål og stor tæthed af sten. De bliver skåret i samme højde med en motorsav.

Normalt har jeg haft hegnet i 120 og 60cm til mine ponyer, men her er det nok nærmere 110 og 60cm, hvilket jeg er fint tilfreds med. Jeg har aldrig haft nogen i hegnet hverken her eller hvor vi boede tidligere.

 


Hilsner

Anja

"Karupsminde"

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 20:35

vi har hippolux på sjette år, og er superglade for det.

det holder spændingen,- har aldrig været brudt og er aldrig blevet spændt op...Alle stolper er Poda, og der er ikke skyggen af en dårlig stolpe endnu...

 

min hoppe prøvede af uvisse årsager at gå gennem hegnet en nat, og det lykkedes også for hende.

hegnet holdt, holderne hoppede af pælene og hegnet faldt ned på jorden.

 

det resulterede i en ret stor lukket blødning på hendes skulder, som ikke skulle behandles.

hvis det var sket med ståltråd var hun kommet gevaldigt til skade.

 

vi har på en superkort strækning sat træhegn op, og der blev sat tråd med lav brudstyrke på indersiden. da jeg på egen krop prøvede at se om jeg kunne bryde det, fandt jeg ud af hvor svært det var,- og jeg er overbevist om at hesten kan risikere at komme ret slemt til skade før tråden knækker.

 

vi valgt i stedet at sætte synlig bred tape på indersiden af de ca 20 meter træhegn vi har.


*** Misssophie


0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 20:36

højden på vores hegn er for øvrigt ca 120 (hestene er op til 165)

 

hjørnestolper er 20 cm, resten er 8 cm, og der er 5-6 meter mellem stolperne.

led er lavet af elastik


*** Misssophie


0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi har...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2014 08:11

...netop hegnet til mine egne heste, som er to fjordhopper på ca. 143 og 148+.

 

Vi valgte trykimprægnerede pæle fra http://www.solundhuse.dk/131 - tykkelsen er 8 cm i diameter med en længde på 150 cm. Pælene er banket 50 cm i jorden og står med ca. 8 meters afstand.

 

Tråden er en galvaniseret jerntråd fra Danish Agro, som har en brudstyrke på ca. 185 kg. Tråden er strammet hårdt op med trådstrammere. Der er indtil videre kun én tråd, fordi vi var i tidspres ift. at blive færdige. :)

 

Min stødgiver er en Elephant M40. Jeg valgte en kraftig model for at være sikker på, at den kunne levere tilstrækkelig med strøm på hegnet.

 

Alle led er lavet med kraftige håndtag med skjult fjeder - tråden er elastik. Vi har købt en hel rulle hos Danish Agro og min kæreste har så selv lavet leddene.

 

 

Min plan er at lave en vandrefold, og jeg har købt tentorpæle til inderhegnet, men endnu ikke sat noget op. Jeg er lidt betænkelig ved kombinationen af tentor og jerntråd.

 

Vi er gået efter et hegn med kraftig ledning, da mine heste erfaringsmæssigt har meget respekt for hegnet, hvis der er ordnetlig stød i. De går alene sammen og har ingen rangstridigheder. Hvis de vælter hegn, er det fordi, at de læner sig ind under det for at græsse. ;)

 

Ulempen ved mit hegn er, at pælene er usandsynligt hårde at få i jorden. Jeg kan på ingen måde selv klare det. Tråden har også en lidt for høj brudstyrke, og jeg ville gerne have haft en mere hestevenlig løsning, men hegn til 100 kr/m var budgettet desværre ikke til.

 


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider