Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Forpartssyndrom?
Forfatter: 
Dato:  17-05-2016 11:03
Hej folkens 😊
Er der nogen af jer der kan fortælle mig hvad forpartssyndrom er og hvorfor det opstår? Jeg købte for 2 år siden en ung hest på 4 redet Ca 2,5 måned på det tidspunkt den fungerede fint og det gik fremad...Men så skete der det at den lå fast i boksen og blev rimelig hurtigt træls at ride og utaktet og til sidst halt på højre forben. Så bliver den selvfølgelig kørt på højgård, det viser sig at der forøget væske i de nederste halsvivler 6-7 det er sikkert sket i forbindelse med den lå fast. Den bliver behandlet og skal gå på fold i 14 dag og så roligt igang igen. Jeg synes ikke den bliver bedre den får behandling igen. Jeg tænker den skal ha ro og så den pause fra ridningen. Her 1-1/2 stadig samme problem..hesten er ikke redet særlig meget i din halvlanden år.Har været på højgård en del gange og Ansager får at få en anden vurdering haft besøg af Thormod har fysioterapeut på ham. Og nu et kiropraktor forløb som indtil videre heller ikke hjælper. Det skal siges den har gået med en dårlig sadel..efterfølgende fået massage mindst 10 gange hvilket hjalp på ondt i ryggen og han blev flot at se på igen...Men stadigvækutaktet. Dens højre skuldere er lidt større end venstre. Den er rengående på højre volte utaktet på venstre kan ikke galopere til højre samt enormt svær at bøje til højre plus hans ubehag med gjorden er blevet værre trods han har fået en xpand gjord. Så er meget i vildrede her. Så læste jeg tilfældigvis om forpartssyndrom. Er der nogen der har erfaringer med dette ? Vh 😊
0
0
Svar på denne tråd
 
 privat besked
Forfatter: 
Dato:  17-05-2016 19:44

Hejsa.

Jeg skriver en privat besked til dig... :-)

 

Mvh

Sonja

0
1
Svar på denne tråd
 
 Hals-problemer
Forfatter: 
Dato:  18-05-2016 18:31
Umiddelbart lyder det du beskriver som om der fortsat er problemer i halsen. Du skriver ikke hvilke undersøgelser dyrlægerne har foretaget, men går ud fra at den er scannet og fotograferet.
Jeg har prøvet to heste med hals-problemer. Den første var ren i røngten, men fik også label'en forpartssyndrom da han også efter den indledende tilridning var svær at få til at gå frem under rytter. Det var noget man kunne træne sig ud af, mente min dyrlæge. Jeg prøvede at få ham til at fungere som ridehest i et år mere og det blev ikke rigtig bedre. Han takkede fint, men var som om håndbremsen altid var trukket og havde svært ved at gå ned af bakke. Så kom en ny dyrlæge og mistænkte hurtigt halsen. Hesten var stadig fin på røngten, men scanningen så mystisk ud - og scientigrafien bekræftede mistanken om facetledsartrose, der også påvirke ham neurologisk (han havde ikke tjek på venstre forben). Hesten blev aflivet. Nu har jeg så en hest der meget pludseligt gik fra fin til utaktet på forbenet på den ene volte og efter 2 dage ville han simpelthen ikke gå højre rundt. Han fik også kiropraktik af flere omgange fulgt af longearbejde og da det ikke hjalp sendte vi ham i scientigrafi og han havde noget ml 6.-7. halshvirvel og et sted i ryggen (så vi tror også han har ligget fast). Han var ren i røngten for et år siden. Han bliver behandlet med binyrebarkhormon og osphos og når jeg om tre uger prøver at kravle på ham for at se om han vil gå højre om, har jeg ikke redet i 5 måneder.
Så det jeg vil sige med min lange klammamse er, at hvis ikke den bliver bedre med fornuftig management eller træning, så skal du nok lede videre efter årsagen. Forpartssyndrom, hvis det findes, skal man kunne træne sig ud af. At skulderen er uens er i sig selv ikke et stort problem, men det skulle jo ikke blive mere uens når man rider.
MH Nana
0
1
Svar på denne tråd
 
 forpartssyndrom
Forfatter: 
Dato:  21-05-2016 09:39

Hvrdan rider du, når du rider? Får hesten mulighed for selv at balancere med lang hals? En hest som er ung og u-styrket skal have muliged for at kom ud og lære at 'gå selv' så den kan bruge ryggen/kippe i bækkenet og derved pendulere ind under sig med bagbenene. På denne måde kan den tage mere og mere kraft bagfra og bære sig selv bedre og bedre efterhånden som den styrkes,- og dermed blive bedre til at bære den ekstra vægt på ryggen som rytteren er. Forhindrer man den i at kippe bækkenet(feks ved at have for korte tøjler), vil den ryge ud i forparten med sit tyngdepunkt, fordi den med rejst hals ikke kan udstrække ryggen og dermed kippe i bæknet. Derved bliver bagbenene 'koblet af' fordi ryggen sænkes. Herved opstår forpartssyndromet. På sigt er det meget slidende på hele bevæg-apparatet og skader ledene. Det kan lave en kædereaktion af dårligdomme.


vibes

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider