Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Min er ustyrlig
Forfatter: 
Dato:  23-04-2016 21:39

jeg er igang med at genoptræne min nye hest som har stået stille i 1 år, der har aldrig været noget og stod kun stille på grund af tidligere ejer mistede lysten.

jeg longere ham, og skridter jeg ham af fra ryggen, men lige så snart jeg sætter mig op så begynder han selv og sætte i galop og han er ikke til at få ro på, han tager hovedet så højt op som han kan, det er meget svært at holde ham i bare skridt også selv om der er en som går ved siden af.

er der noget andet jeg kan gøre?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Få noget hjælp
Forfatter: 
Dato:  24-04-2016 08:54

...enten i form af undervisning eller lidt hjælp til at få hesten redet under hjælpen.

 

Blev hest fremvist under rytter, da du købte den? og kunne den da rides under hjælpen uden problemer? Et års pause betyder jo ikke at man ikke kan fremvise en hest, hvis den ellers er ridelig og har et godt sind. Der kan jo kan være en grund til at tidligere ejer har mistet lysten...


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
0
Svar på denne tråd
 
 Junker
Forfatter: 
Dato:  24-04-2016 09:07

Han blev longeret første gang vi så ham, også satte jeg mig op og han satte i galop ligeså snart at jeg kom op, men det var ikke noget voldsomt overhovedet det virkede bare som om at han meget gerne ville fremad, og næste gang vi tog op for at se ham, longerede jeg ham lidt hårdere og derefter satte jeg mig bare op for at skridte af og der kunne jeg allerede mærke at han var faldet lidt mere til ro og ikke ville lige så meget frem end første gang jeg red ham, og tidligere ejer mistede kun lysten på grund af uddannelse som hun lige var blevet færdigt med på det tidspunkt også kom hun bare aldrig igang igen.

men han er tidligere jagt/spring hest, og han er en følsom og fremadgående hest.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Følsom hest
Forfatter: 
Dato:  25-04-2016 13:44

Hej,

 

Du beskriver selv hesten som følsom og fremadgående. Det vil ud fra din beskrivelse sikkert betyde, at hvis noget foregår anderledes end den er vant til, vil den reagere fremad. Derfor kunne det måske være en mulighed, at den tidligere ejer gav dig lidt starthjælp i form af gode råd og måske undervisning i, hvordan hesten er vant til at tingene foregår. Ellers må du i gang med at prøve dig frem.


Det kan være noget så simpelt som måden du sidder på hesten, der er anderledes og udløser reaktionen. Nogle heste er virkelig så følsomme, at en lille smule anderledes måde at sidde på (mere eller mindre sædeaktion, mere eller mindre pres fra lår eller knæ, en anderledes eller en ustabil vægtfordeling) kan få dem til at reagere voldsomt.

 

Er du sikker på, at sadlen passer? Heste kan skifte facon, så selv den samme sadel kan ligge forkert nu. Desuden kan en anden sadel også føles meget anderledes for hesten, hvis f.eks. polstringerne er hårdere end før eller faconen er anderledes. På en følsom hest kan det også udløse reaktioner.

 

Jeg håber, at du finder en løsning, men her var i hvert fald nogle ideer til en forklaring.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

3
0
Svar på denne tråd
 
 Junker
Forfatter: 
Dato:  25-04-2016 13:57

ja hans sadel købte jeg med da han lige havde fået den tilpasset.

og jeg ville så prøve mig lidt frem, men mange tak for hjælpen:-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis han...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2016 18:23

Hvis han har gået jagter, kan det meget vel være medvirkende til, at han er så fremadgående, hvis han ikke er blevet redet godt igennem dressurmæssigt.

 

Og så et lille pip vedr. longering... at løbe rundt og rundt på volter ikke alene belaster benene, men også hjertet. Hvis vi selv prøver at løbe rundt i volter, vil vi opdage, at det er ubekvemt den ene vej rundt. Det er fordi, hjertet belastet på en uhensigtsmæssigt måde. Har du mulighed for at lade ham løbe lidt krudt af i et ridehus/lukket bane inden ridning, er det mere optimalt :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 dnvosndvond
Forfatter: 
Dato:  18-05-2016 18:06

Jeg går ud fra at der ikke er noget i vejen med hesten.

 

Men så tænker jeg, at du måske skulle arbejde med ham fra jorden (også). Træn alle de basale ting incl. at han venter på dig, stopper, bakker osv. OG træn fra begge sider :)

 

Så tænker jeg at longering kan være meget andet end 'bare' at løbe rundt og rundt. Træn stop, start, skifte tempo, over bomme og cavaletti osv.

 

Du kunne også prøve at træne med liner, det giver også udfordringer til hesten, incl at den skal bakke (over en bom), gå slalom osv.

 

Når du så sætter dig op på hesten vil jeg foreslå, at du trner på 'slap af og stop'. Altså at den skal gå roligt KUN i skridt og skal stoppe når du beder om det. Så kan du langsomt arbejde videre med trav osv. Så du træner lydighed uden at slås med den.


Mvh. Sanne

 

Jaaaa nu rider vi udenfor igen :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 løbe løbe
Forfatter: 
Dato:  18-05-2016 23:23

Jeg havde en dejlig, men også meget fremgående hest, sådan på den stressede måde.

Løsningen for os var simpelthen skridt, skridt og skridt, så hun fandt ud af at man ikke partout skulle styrte afsted, når man fik rytter på.

Jeg tænker at longeringen også bare bekræfter hesten i at man skal altså løbe når man enten er i hænder, eller har rytter på, så tillidsarbejde fra jorden, gåture, skridtture og så et check af en dygtig kiropraktor.

Min hoppe forsøgte at "løbe fra sin egen bagpart" som kiropraktoren sagde, simpelthen fordi hun var så svag i bagparten og stærk fortil.

Så for os var det derudover vigtigt med en kontrolleret skridt, hvor rumpetten var med og højre og venstre forben, "trak" lige meget. Hun ville rigtig gerne trække sig selv frem med venstre skulder/forben.

Det kan altså både være psykisk, men også fysiske skavanker der gør, at det er lettere at fare stresset afsted.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider