Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Sur hest
Forfatter: 
Dato:  12-05-2016 12:43

Hej alle

hvad gør man ved en sur hest?

når jeg har taget ham fra folden og skal til og sadle op begynder han og blive meget sur, jeg må ikke komme i nærheden af ham så ligger han ørerne helt ned og begynder og nappe efter en, og det gør han med alle ligemeget hvem det er.

han bliver rigtig sur når jeg ligger sadel på og når jeg skal til at stige op men når jeg sidder på ham er han ikke sur.

også lidt om ham han er 19 år gammel og er vallak, jeg købte ham for 20 dage siden og der var ham altid meget glad ig kom altid hen når man kaldte men så ændret det sig helt for omkring 3-4 dage siden, nogen der har prøvet dette før?:-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Adfærdsændring
Forfatter: 
Dato:  12-05-2016 12:59

Hej,

 

Når en hest ændrer adfærd på så kort tid, som du beskriver, er der altid noget, der generer den. Det er rigtig godt, at du spørger om gode råd, for det kan tit være svært at regne ud selv, hvad det kan være, og der er mange på HN, der har forskellige erfaringer, som man kan lære noget af. Jeg har et par råd til dig, og andre har sikkert flere:

 

Det første, jeg vil sige, er, at du nok skulle få checket, om sadlen passer godt. Hvis en sadel ligger bare lidt forkert, er lidt for smal eller bred, måske er blevet skæv eller hård i stopningerne o.s.v., kan det gøre hesten rigtig øm, og så reagerer den ved at blive sur - og ikke nødvendigvis kun, når den bliver sadlet op. I øvrigt vil jeg kraftigt anbefale, at man ikke stiger op fra jorden, undtagen når man er nødt til det. En skammel/sten eller andet, man kan stå på fra, skåner både hesteryggen og sadlen rigtig meget!

 

Derudover skal du være opmærksom på, om hesten har en begyndende skade eller er lidt slidt (den er jo ikke helt ung), som gør, at den generelt kan have noget imod at bliver redet på. Hvis du rider mere på den, end den er vant til, kan den også være blevet øm i muskulaturen. Så synes han jo ikke, at det er så fedt at skulle ud at træne. Min egen hoppe har i perioder været skadet, og jeg kan tydeligt mærke på, om hun har lyst til at blive fanget. Hvis ikke hun har lyst (selv om hun er velopdragen nok til at jeg selvfølgelig kan fange hende), så ved jeg, at hun ikke er helt i orden, og så skal hun selvfølgelig ikke ud at lave noget.

 

Der kan også være den mulighed, at den har fået et tryk ved enten at styrte på folden, gå ind i noget (f.eks. en dørkarm) eller blive sparket, der gør, at dens ribben eller ryghvirvler forskubber sig en smule. Det kan gøre slemt ondt, og det kan en kiropraktor hjælpe med at løse.

 

Til sidst har du jo også kun haft hesten i 20 dage. Det er ikke særligt længe, og det kan jo være, at hesten reagerer på flytning o.s.v. Prøv at nedtone ridningen i en periode og træn i stedet hesten fra jorden (gåture og sjove øvelser), så I bliver et godt makkerpar, før du igen prøver at ride.

 

Held og lykke med det!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

9
0
Svar på denne tråd
 
 Helt enig med..
Forfatter: 
Dato:  15-05-2016 20:08

Jette - få først og fremmest set på om hans sadel passer...

 

Skiftede han sadel, da du overtog ham - for så passer det jo helt perfekt med, at han gradvist er blevet mere og mere generet af den, og nu er begyndt at sige fra?

 

/Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Samme sadel
Forfatter: 
Dato:  15-05-2016 22:34

jeg fik hans egen sadel med hvor de lige havde fået den tilpasset.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider