Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Genoptræning
Forfatter: 
Dato:  05-09-2015 17:39

Hej

Ville bare høre jeres erfaring angående en genoptrænings plan for en hest som kommer til at stå stille i 3 måneder pga. en seneskade?

Hun har stået på fold som normalt - kun været i boks om natten.

Skal man starte fra jorden af eller?

Mvh

Ditte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  07-09-2015 08:06

Har din dyrlæge ikke givet dig en plan du skal følge?

 

Min hest har en gaffelbåndsskade og her foregår alt i samråd med dyrlægen. Han fik først 5 uger kun på døgnfold, derefter 5 uger med døgnfold og 20-30 min skridt for hånd eller med rytter om dagen.

Han var rengående efter de ti uger og nu er vi så oppe på 50 min skridt om dagen. Når vi når en time og han forhåbentlig fortsat er rengående om nogle ugers tid - skal han tjekkes af dyrlægen og så i gang med genoptræningen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  07-09-2015 11:07

Ikke en særlig nøjagtig plan - kun at jeg den første uge skulle skridte med hende i 30 min, også efter det putte 5 trav indmellem, men det med at ride hende sagde han ikke noget om hvornår. da jeg ikke ved om det skader hende at jeg skridter på hende i stedet for at trække hende.

0
0
Svar på denne tråd
 
 genoptræning
Forfatter: 
Dato:  07-09-2015 11:46

Jeg er i gang med genoptræning af min hest, der har stået med en gaffelbåndskade siden februar. Hun blev godkendt til genoptræning midt juli, men stod t.o.m. første halvanden uge i august fordi jeg skulle på ferie.

Hendes genoptræningsforløb er på 8 uger, og har i hele perioden siden februar fået lov at gå for hånd 20 minutter om dagen.
Hun har derudover stået på sygefold og boks om natten.

Vi er gået ind i uge 5 nu :)

1. uge
Skridt 30 min. første dag. Der øges herefter med 5 min. hver dag.
Der skridtes 1 time, når 1. uge er overstået.

2. uge
Der skridtes 60 min. (5 dage denne uge).

3. -5. uge
Opvarmning i skridt ligeud eller på stor volte 20 - 30 minutter.
Travintervaller á 2 - 4 minutter lige ud på et fast og jævnt underlag (skovstier/ridebane/ridehus er
tilladt. Rid dog kun på stor volte). Start med intervaller, der samlet varer 6 minutter. Der skal være 1½
minuts skridt imellem intervallerne. Hver 2. eller 3. dag lægges yderligere cirka 2 minutters arbejde til.
Ex. på intervaller ved start af 3. uge:
Ex 1) Trav 2 minutter - Trav 2 minutter - Trav 2 minutter = 6 minutter.
Ex 2) Trav 2 minutter - Trav 4 minutter = 6 minutter.
Når 5. uge er slut skal intervallerne samlet vare 20 - 30 minutter.
Der bør arbejdes 3 sammenhændende dage og herefter være en fridag.

6. uge
Arbejde på bane.
Opvarmning foregår som i 3., 4. og 5. uge.
Påbegynd mere samlet arbejde i trav. Galoparbejde kan ligeledes påbegyndes.
Arbejdet bør i starten af 6. uge vare 20 - 25 minutter med enkelte korte skridtpauser.

Efter 6. uge øges sværhedsgraden af øvelser, og arbejdstiden øges gradvist til normal varighed.

Det er tilladt at springe enkelte opvarmningsspring (kryds/lodret) fra 6. uge.
Det er tilladt at påbegynde let springtræning efter 8. uge.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-10-2015 22:56

Hej,

 

Du kommer det selvfølglige an på skadens natur og omfang, men inden du går igang med genoptræning så kan det være en ide at få tjekket at dyret ikke er blevet skævt af at aflaste pga smerter.

Det er jo ikke sikkert, men hvis det skulle være tilfældet er det en rigtig dårlig ide at ride før det er rettet.

 

Nu var min hest mere alvorligt skadet, og havde stået længere, men da dyrlægen sagde rid du bare, ringede jeg efter en kiropraktor som sagde havde du redet på det der, kunne du aflive inden et år....

- Sådan er det heldigvis for de færeste, men det er måske værd at tjekke, med mindre du er helt sikker.

 

Held og lykke med det!


Venligst Maluna


***


 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider