Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 god ide med berider?
Forfatter: 
Dato:  18-10-2015 20:39
Hej jeg står med en haflinger på de syv, som begyndte tilridningen for et år siden. Jeg arbejder nu med galloppen og synes ikke rigtig der sker noget eller nogen forbedringer, skal jeg overveje berider eller er der nogle tips til at forbedre galloppen? Jeg kan godt sætte hende i galop, men den holdes ikke særlig længe, plus skal lige sige at hun er lidt stiv til venstre, håber i har nogle forslag. :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 tjekke hestens fysik
Forfatter: 
Dato:  18-10-2015 21:36
Jeg ville nok få hesten gået igennem af en dygtig kiropeaktor eller fysioterapeut, især når den er stiv til den ene side.
Stramme muskler eller låsninger rundt omkring han gøre det svært for hende at bruge sin krop korrekt og holde ballancen i galop.

"Tankerne skaber forandringer. Oplev som ham, og du oplever svarene." citat af min dejlige hest Mystery

1
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-10-2015 10:54

Hej.

 

Galop er hårdt med rytter og derfor kan det tage lang tid for unge heste at lære det. Jeg plejer at indlære det i terrænet - der falder galop meget naturligere for hesten og hesten kan komme op i den fart, det er nødvendigt for den, at holde balancen i. Langsom galop på en ridebane kræver enormt meget styrke og det har din hest nok ikke endnu.

Når hesten har forstået, hvordan man laver et anslag i terrænet og er i stand til at beherske et rimeligt tempo, så kan du flytte det ind på ridebanen. :)

 

At du skriver, at den er lidt stiv på venstre, gør, at jeg tænker, du nok burde få en dygtig person ud at se, om det gør ondt et sted. Der sker rigtig meget i en hest, når den bliver tilredet, og det er ikke utænkeligt, at din hest har brug for at blive tjekket af en dygtig kiropraktor/osteopat.

Man kan også få en berider ud, men så skal man være sikker på, at det er en, hvis' træningsmåde man godt kan lide. Det er også tit meget dyrt.


Heidi


2
1
Svar på denne tråd
 
 Et par ting
Forfatter: 
Dato:  20-10-2015 11:16

Hej,

 

En haflinger kan godt have tendens til "tromlegalop" (det er ikke en kritik af din hest, min egen ikke-haflinger er ligesådan...), hvor den lægger vægten godt frem, gerne vil have lidt fart på og ikke har så god balance. Hvis den så også er lidt skæv/stiv i den ene side, bliver det ikke lettere for den at holde balancen. Derfor vil jeg give dig et tip jeg har fået af en gammel, klog dame, der ved en masse om at træne heste op på en skånsom måde.

 

Når du har sat i galop fra trav eller skridt, rider du kun en kvart cirkelvolte, før du tager op i trav (eller skridt) igen. Når disse kvarte volter fungerer fint og hesten er i stand til at holde balancen så længe, sætter du det op til halve volter. Derefter trekvarte volter og så videre. På den måde rider du aldrig hesten længere i galop end den er i stand til, så den galop du får trænet er god galop og ikke dårlig galop. Hellere 3 kvarte volter, der duer, end 10 omgange på hovslaget, der ikke duer. Det kan godt tage lang tid, men til gengæld bliver du og din hest drøngode til overgange og anspring

 

Derudover skal du - som vi alle skal - arbejde på at få din hest gymnasticeret, så den ikke længere har en stiv side. Hvis det ikke lykkes ved god træning, kan det være, at du skal få checket hesten igennem. Den kan jo have en skævhed fra tidligere, som først kommer frem nu hvor den rides.

 

Jeg håber, at du forstår, hvad jeg mener med mit træningsforslag. Held og lykke med det!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider