Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 nedsidning
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 08:55

Jeg er springrytter, og må da indrømme jeg ikke kan prale af min hests trav. Så hun er ganske let at sidde på.
Jeg har redet forholdvis mange forskellige slags heste gennem min "ridekarriere" og har altid hurtigt kunne tilpasse/omstille mig til en ny hest. Også andre dressurheste?
Men jeg er begyndt at ride en stor dressur hest for 4 uger siden, og jeg kæmper stadig med at kunne blive siddende i korrekt sæde i nedsidning.
Han er en stor dreng, men meget bevægelse i ryggen i traven.

Det føles som om hvis mine ben er stille, så kommer jeg til at hoppe op og ned i sadeln, og omvendt nogle gange. Jeg har svært ved at få det hele til at hænge sammen på ham.
Derfor søger jeg nu råd af jer her, da det irritere mig grænseløst, da jeg normalt ikke har det her problem.

Så har i nogle tips til hvordan man kan forbedre nedsidningen?

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 09:23

Ridebukser med noget grib effekt er rigtig gode. Men ellers kan du også prøve klister spray til sadlen. (Haft spray hedder det) Det er meget effektivt.

 

Den eneste måde man kan forbedre sit sæde på er at sidde ned :) Så at sidde ned hele tiden og prøve og prøve og gøre det og gøre det - er den eneste måde det vil blive bedre på :)

 

Har du mon for lange bøjler? Dette kan også gøre det svære at sidde korrekt ned. Læg mærke til din lænd og dit bækken, at du følger hesten korrekt i bevægelsen og fokusere på at sidde ned i sadlen :)


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

0
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 10:01

Øvelse, øvelse, øvelse. Jeg startede med at ride igen her i sommer efter en pause på 7 år. Hesten er en stor dressurhest med stort rygsving og kombineret med at jeg ikke havde redet så længe... Nedsidning var SVÆRT! Men øvelse gør mester, og jeg startede med måske bare at sidde ned en 20-meter volte og så hele tiden sidde ned lidt længere og lidt længere. Også selvom jeg følte, at jeg bumpede rundt. Mange gange tog jeg tempoet noget af, så hesten bare luntede afsted, det hjalp lidt. Jeg prøvede hele tiden bare at sidde tungt i sadlen og ikke klemme mig fast med benene, for så klemte jeg mig nærmest op af sadlen.

 

Der er desuden stor forskel på, om hesten bærer sig rigtigt over ryggen eller ej. Hvis hesten bruger sig korrekt, bliver man nærmest suget med ned i sadlen.

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 10:23

Jeg har bukser med grib, og jeg synes det giver det samme. jeg har overvejet klister spray, som en sidste hjælp. Mon det virker?

Bøjlerne har jeg sat op netop, for at jeg ikke taber bøjlerne. Hmm.
Vil prøve at lægge mere mærke til det med bækkenet og lænden.

Synes jeg har søgt en masse efter tips på nettet, og der var også noget om sædebenet.


Det er noget tid siden han har været rigtig på banen og "gå til ridning", så rider meget frem så han kommer til at bruge ryggen, og synes det er endnu sværere i højere tempo..
Hesten er redet op til GP så den kan jo godt, men han er også ude af form..


Jeg har også overvejet om sadlen kan have noget at gøre med det? en smule i hvert fald

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 10:27

Klister virker, så synes bestemt du skal prøve det :)

 

Det kan være en ganske god hjælp i en periode til du selv får styrken til at kunne sidde korrekt :)


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

0
1
Svar på denne tråd
 
 klister
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 10:29

Det må jeg prøve :)

Jeg bruger jo ikke nær så mange kræfter på at side på min egen, så det kan være det kommer.
Man ingen forbedrelse efter 4 uger (sådan betydelig), så bliver man lidt frustreret

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 10:38

Det kan sagtens tage flere mdr at få et bedre sæde :)


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 10:45

Sadlen kan bestemt også have en betydning. Nogle sadler passer bare ikke til ens mås og lår. Men hvis ikke det er din egen hest kan det jo være svært at gøre så meget ved...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 10:46

Billede

 

Tror man kan fornemme det lidt her at jeg for skubbet benene ud og frem. ?

Vi optog noget video samme dag, det føles meget værre end det ser ud, synes jeg

0
0
Svar på denne tråd
 
 sadel.
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 10:50

Ejer har to sadler til ham, og det er næsten to modsætninger, men jeg har det samme problem i begge.
Den ene ligger mere nede om hesten, og er mere flad i sædet, men mindre støtte.
Den anden er mere ovenpå, dybt sæde, og en smule støre støtte (billedet over)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svært at sige
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 11:11

Hej,

 

Jeg kender godt den slags trav, hvor man til sidst fornemmer, at nyrerne er rystet helt op bag ved ørerne! Jeg håber, at jeg kan komme med et par gode råd.

 

Hvis jeg udelukkende skulle bedømme ud fra billedet, vil jeg sige, at hesten ikke bærer nok hen over ryggen og har bagbenene ret meget bag sig. Det er sikkert noget med manglende træning, så det kan komme. Men den bevægelsesmåde giver nogle store udsving op og ned i ryggen, som man ikke oplever, når hesten først bærer over ryggen. Så bliver man nemlig nærmest "suget" med i en slags bølgebevægelse.

 

Samtidig sidder du med en smule for meget svaj i ryggen (medmindre du altså er bygget svajrygget), og det nedsætter bevægeligheden i din ryg.

 

Prøv at gøre således:

 

1) Sæt farten ned til rolig trav og rid indtil videre letridning, hvis du rider i kvikkere tempo. I den rolige trav får hesten en chance for at få bagbenene med, hvis du desuden også træner styrkende øvelser som f.eks. versader og traversader. Det vil gøre rygbevægelserne mindre og når ryggen kommer med, kan du føle det!

 

2) Slap mere af i ryggen, så lændesvajet udjævnes, og læn dig lidt mere tilbage - måske lidt FOR meget en overgang, så hesten skubber dit sæde mere fremad og mindre op og ned. Det gør det lettere at følge bevægelserne, indtil du er helt med i dem. Derefter kan du gøre lidt mere ud af opstillingen. Først og fremmest skal du jo sidde så behageligt som muligt, så du kan ride afspændt og afslappet i hele kroppen (dine skuldre og arme ser spændte ud på billedet, lige som dine ben, som du selv er inde på). Alle andre justeringer er småting, når først sædet fungerer

 

God arbejdslyst!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

7
0
Svar på denne tråd
 
 Billedet ser
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 11:21

Det hele ser lidt spændt ud på billedet - og hesten bruger ikke ryggen specielt godt lige i det øjeblik billedet er taget.

 

Hvis hesten ikke er "i form", så ville jeg ligge ham mere ned og frem, og sørge for at aktiveret bagbenene mere. Lige nu hænger han bagud, og derfor bruger han ikke ryggen.

 

Så jeg ville ride ned/frem, fokus på bagparten - og der er det jo heldigt det er en veluddannet hest, så i gang med sidebevægelser for at styrke indvendig bagben.

Jeg ville passe på tempoet, for hestenskalsvare frem, men ikke bare rides frem i tempo. Igen er det jo en veluddannet hest, så tempoveksel vil igen styrke bagparten.

Letridning vil jeg bruge i stor stil her i starten, mens hesten ikke er i form, og så begynde med nedsidning når hesten er godt varm, og har svaret godt på det løsgørende arbejde.

 

Det er rigtig at øvelse gør mester, men har hesten ikke ryggen med pga den fysisk ikke er klar, så bliver det en ond cirkel, hvor hesten bumpes i ryggen, og derfor smider den endnu mere. Mens rytteren mister troen på at man kan ride nedsidning.

 

mvh charlotte

5
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 11:43

Er godt klar over tingene mht hesten, og søgte egentlig ikke råd til ridning af ham, da jeg skam er klar over tingene,og det er egentlig lidt synd at det bliver fokuseret hen på ham, da dette er et moment billede og man ikke ved hvordan han går resten af tiden :)

Søgte mest råd mht nedsidning, så jeg henad vejen kan blive bedre til dette :)

0
1
Svar på denne tråd
 
 Det hænger sammen
Forfatter: 
Dato:  01-10-2015 09:18

Hej igen,

 

Jeg er ikke ude på at kommentere på ridningen af hesten som sådan, men nu er det sådan, at hestens måde at bære sig på er altafgørende for, hvordan man sidder oppe på hesteryggen. Derfor har du fået kommentarer til hesten, selvom du kun ønskede kommentarer til dig selv. En hest med en stor gang er naturligvis sværere at sidde på end en hest med en lille gang, men derudover er der en verden til forskel, om hesten bærer dig med sig eller den ikke gør.

 

Umiddelbart vil jeg holde fast i de råd jeg har givet ovenfor.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

4
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-10-2015 09:28

Det er mere fordi jeg godt ved det hænger sammen.
Største delen af ridningen foregår i letridning, undtagen de 5-10 minutter vi lige galopere. Træner mest ned og frem, og ud med næsen, da han har det med at putte sig :)
Nedsidningen foregår ikke hver gang og meget lidt af tiden når han er gennemvarm :) Og kun på langsiderne, så jeg ikke skulle fokusere på andet end at sidde.
Så jeg er slet ikke uenig, var bare allerede klar over det mht hesten og dens brug af ryg :)

Men jeg vil selvfølgelig tage rådene til mig og forsøge mig med dem :) især den med at jeg svagjer i ryggen


Jeg takker i hvert fald for alles input, og forhåbentlig vil de hjælpe :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fjeder i bagen...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2015 10:41
Er også gammel rytter, 15 års pause og jeg føler også at en kirurgisk interesseret nisse har opereret en fjeder ind i min bagdel...

Sandheden er nok, at man (jeg) har glemt kripsfornemmelsen for det gode sæde og derfor rider i let sæde, nærmest letridning, når jeg tror jeg prøver kort trav.
Fidusen er, at løfter man numsen fra sædet, føles det jo godt, for man prøver at støddæmpere i hofte og ben som kompensation for at man ikke kan slappe af og følge hesten!


Jeg er begyndt at ride uden stigbøjler, for så er det svært at snyde, man må derfor bruge lår/hofter og resten til at følge med. Bare nogle baneomgange, og så på med stigbøjler igen og letridning. Jeg bilder mig ind at det virker.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2015 15:53

Kender det kun altfor godt

jeg er gået fra en lille veluddannet kompakt sofa hest med afdæmpet ryg sving, som jeg har haft siden hun var føl til hun blev aflivet sidste år som 22 årig, til en stor leddeløs unghest, med meget rygsving, jeg føler jeg til tider sidder ret håbløst, når han ikke tager mig med i bevægelsen, og mine ben og arme gør som det du beskriver du oplever, særligt mine under ben, kan ind i mellem være lidt over det hele

jeg træner hans bæring og min egen krops kontrol i let ridning, jeg fokusere på at strække benene ned om ham. Og at holde balancen og ro i krobben, stabil letrinings takt og jeg fokusere på at slappe F i lår og sæde og spænde mit center, så overkroppen holdes stabil og bare ride takt og styrke min egen even til at følge ham og bevare krobs kontrol, tros han bevægelser. Jeg retter mig selv, når jeg mærker min opstilling halter. Beslutter mig for at nu skal jeg ride en volte eller en langside hvor harmonien bevares. Når jeg syntes at han fungere rigtig fine under mig, sætter jeg mig ned og rider videre i rolig tempo, i starten var jeg tilfreds med et par gode trav trin og så op igen i let ridning.

jeg mig øver lidt uden bøjler, frem af ridning i trav fra en god og harmonisk skridt rytme, hvor han er på plads til biddet og oppe med ryggen. Uden bøjler og træning af skridt rytme tvinger mig til at strække benen ned og sætte mig godt ned i sadlen,og travtempoet bliver ikke helt så højt, som hvis jeg sætter mig ned i fra let ridning.

så kan jeg " nå" at få lidt længere trav passager i ned sidning, hvor han ikke "ryger fra mig" fordi jeg jeg mister balancen.

at fokusere på en ting af gange, har også hjulpet mig, feks "i dag vil jeg overvejende træne at mine underben ligger mere stabilt inde ved ham" så kan det godt være at mut sæde hopper lidt mere eller andet, men jeg er tilfreds med mig selv hvis det lykkes at forbedre det jeg fokusere på. Og efterhånden kan jeg udfordre mig selv og lægger mere og mere på træningen.

jeg syntes også at jeg kan bruge til noget, at tænke grund ridning, grund ridning,grund ridning i stedet for at fokuser på det jeg syntes er svært. Feks gik jeg tilbage og øvede halve parader før hvert i hjørne, selv om jeg har redet middelsvær P min gamle hest, havde jeg faktisk ikke fokus nok på de halve parader på min nye ung hest. Jeg havde "glemt" at han skulle have meget mere hjælp end hende. Og så var det jo klart at jeg mistede balancen i hjørnet i ned sidning, for han kunne heller ikke holde den. Og jeg sad bare der oppe og " fokuserede på" hvor svær han var for mig at sidde på. Da jeg så begyndte at "tænke" en halv parade mere aktivt ind, ja så hjalp det faktisk både på mig og på ham.

jeg håber du kan bruge mine erfaringer til noget,


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  05-10-2015 23:17

 

Årh hvor jeg kender det. Rider et stort skrummel på 178 cm - med en gang der er lige så stor som han er høj. Galoppen går det efterhånden ok i, før lænede jeg mig alt for meget frem men det duer bedre nu.

 

Men traven er ganske forfærdenlig. Nedsidning kan jeg sagtens sidde stille i sæddet, men det ligner at jeg sidder og virkelig bare hakker til ham for fuld smadder for hvert skridt - selvom jeg ikke gør. Mine ben dingler og dingler.

 

Jeg har prøvet kortere bøjler; hjælper ikke. Læne mig for meget tilbage; hjælper ikke ( jeg ligner bare en der står på vandski og har mega meget fat ).

Det der ser "bedst" ud så og side er når jeg klemmer med lårene og virkelig anstrenger mig for at sidde stille. Men jeg har på ingen måde kondi og muskler til at gøre det i fx et helt LC program. Også tænker jeg også at det kommer i konflikt med, hvis jeg fx ønsker at give et signal der er "klem med lår" - det kan jeg jo ikke, hvis jeg i forvejen klemmer for at holde mig fast.

Så jaaaa, det ser bare forfærdenligt ud - men den der kan sætte sig op på sådan en hest også bare SIDDE, HELT og aldeles stille - de får sgu en præmie. Får jævnligt skæld ud når jeg ligger videoer op " du sigger godt nok uroligt " - jaaaa, men.... Kan du gøre det bedre?

Det bliver jo ikke bedre, hvis man ikke øver sig.
Så jeg prøver og prøver og prøver bare og tænker, at det en dag kommer til at se nogenlunde ud :).


Nu med eget ponydyr

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Prøv med longe
Forfatter: 
Dato:  05-10-2015 23:42

ud fra billede og din beskrivelse ville jeg et par dage få en til at ta dig i longe hvor tempo ikke er for stort, du skal ikke ha tøjler ;) bare kom ned i takten start event ud i lidt langsomt tempo, her efter vil jeg siger måske fin bøjler er lige korte nok.. Når du i longe har fået fornemmelsen så rid den lidt dyb igen i ikke alt for stort tempo ( det kan du altid ligge på ) den skal selv være foran benet og svare frem, tænk " sæt dybt om hesten afslappet og find rytmen " pyt at du føler du ben køre osv bare du sikker og svinger med i sadlen i takt med traven, så skal det andet nok komme :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Rid langsomt nok
Forfatter: 
Dato:  06-10-2015 12:37

Rid så langsomt, at du kan sidde godt. Forsøg gradvis at øge tempoet - men sæt det ned igen, hver gang du begynder at skrumple rundt.

Du gør ikke noget godt for din hests brug af ryggen, hvis du ikke sidder smidigt og følsomt. Du mister derfor ikke mere ved at ride langsomt og sidde smidigt sammenlignet med at ride med god energi og skrumple rundt i sadlen.

 

Der er til gengæld mere 'fremtid' i at ride langsomt og gradvis opøve et godt sæde i forhold til at ride energisk fremad og lære hesten at unddrage sig for en rytter, der skrumpler rundt i sadlen.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

2
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  06-10-2015 20:52

 

Det er lettere sagt end gjort Nina med de store heste :D

Ham jeg rider på, kan jeg ikke ride langsommere på - så går han i stå ( og kan i og for sig heller ikke slå i galop fra så langsomt tempo ). Og han er faktisk lettere at sidde på, når han går frem og bruger ryggen end når han går langsomt og har svært ved at bære sig selv i tempoet.

 

Tænkte også med ham her " jeg rider da bare uden bøjler, så lære jeg det nok! " ... 3 meter også fortrød jeg igen - var lige ved at dratte af pga. rygsvinget :D.


Nu med eget ponydyr

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-10-2015 19:47

Letridning, først normalt, derefter spring en over, så du sidder ned der hvor du skulle rejse dig. 1- 1 ,og så 1-2 og så kan du så øge intervallerne hvor du sidder ned, men hold rytmen. Håber du forstår hvad jeg mener, slettede lige en lang forklaring med det blev lidt for indviklet

 

Når du kan oversående så

af med stigbøjlerne, og læn dig lidt tilbage, hvis det stadig er svært at sidde ned.

 

 

 

Vh Charlotte


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider