Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Sadel med udskifteligt kopjern
Forfatter: 
Dato:  26-06-2015 15:39

Hej alle,

 

jeg har kig på en sadel med udskifteligt kopjern og tre tilhørende kopjern, medium, wide medium og wide. Min hoppe er relativt bred over ryggen(men stadig en sporty DV model).
Sadlen har ligget på en hest i samme højde som min.

 

Sadlen befinder sig dog i midtjylland og jeg bor på midtsjælland, så jeg vil gerne høre jeres erfarringer med hvorvidt i ville købe en sadel med udskifteligt kopjern eller ej? Hvad er chancerne for at den med et af de kopjern ikke vil ligge på hende?

Vh


Heldige rytter af to 5'års hopper.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-06-2015 09:44

Sadler med udskifteligt kopfjern er smarte - men kun hvis udgangspunktet passer hesten, og det kan man desværre ikke være sikker på.

Der er meget andet der spiller ind, end kopfjernets vidde, når du skal finde en sadel, der passer din hest. Bommen skal have den rette udformning til hestens ryg (fx krum eller lige), sadlen må ikke være for lang til hesten og taljen skal have den rette bredde.

Det er derfor et kæmpe sats at købe en sadel på nettet, uden at have fået vejledning fra en sadelmager.

Du kan selvfølgelig krydse fingre og håbe på, at sadlen kan komme til at passe din hest, men mit råd vil klart være, at du får en sadelmager til at kigge på din hest og vejlede dig om, hvilke mærker/modeller du skal gå efter. Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse, hvis man skal forsøge sig mig flere forskellige brugtsadler, før man finder den rette - også dyrere end hvis man bare får en sadelmager ud fra start. Jeg vil mene, at der er langt større chance for, at sadlen ikke passer, end at den passer, hvis du køber uden at have fået vejledning fra en sadelmager.

 

Du skriver, at du er fra Midtsjælland og i den forbindelse vil jeg anbefale, at du får Charlotte Knigge (saddlefitter.dk) en tur forbi. Hun er meget upartisk hvad angår sadelmærker og anbefaler gerne modeller, som hun ikke selv forhandler, som det er muligt at finde brugt andetsteds og som ikke nødvendigvis er de dyreste modeller. Min erfaring er, at mange andre sadelmagere gerne forsøger at pådutte en at købe en af deres sadelmærker, og det kan godt blive en dyr fornøjelse.

 

Nu ved jeg ikke præcis, hvilken sadel det er, du kigger på, men det er min opfattelse, at sadlerne med udskifteligt kopfjern (særligt Bates/Wintec/Isabell Werth) ofte er udbudt på brugtmarkedet, så hvis du ikke når at få fingrene i netop denne sadel, og det tilfældigvis er den helt rigtige til din hest, findes der garanteret en tilsvarende på brugtmarkedet nu eller inden længe :-)


3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 23:19

Jeg købte den ikke. :) Havde ikke modet til at gamble med det ;)


Heldige rytter af to 5'års hopper.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider