Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Stejlende hest
Forfatter: 
Dato:  13-04-2015 08:41

Hej alle,

min 5 årige hoppe er en del dage begyndt på at stejle når jeg beder hende om at gå frem i skridt, umiddelbart efter jeg er hoppet op.

Hum har højst sandsynligt ingen smerter, idet hun andre dage ingen problemer har med ridningen.
Senest lørdag stejlede hun så højt at jeg måtte springe af hende for at hun ikke skulle falde bagover. Hun giver ingen varsler, stejler ikke lavt først men går direkte i vejret. Jeg har set hende falde bagover før(i stalden), så jeg ved at hun ikke holder balancen når hun kommer højt op.

Jeg har overvejet at give hende ørepropper i ørene og en hut over, da det måske er lyde eller vind der generer hende?

Så har jeg overvejet at smide en martingal på hende for måske at hindre hende i at komme op(lidt hårdere metode, men måske nødvendig).
Der skal ske noget resulut, da min kæreste faktisk nu har sagt at jeg ikke må ride hende, da det bliver for farligt.

obs. Fra jorden er hun sød og arbejdsom(ligesom hun nogle gange også er fra ryggen).

Har i prøvet lignende? Hvad gjorde i eller hvad ville i gøre?


Heldige rytter af to 4'års hopper og en pony!

0
4
Svar på denne tråd
 
 1245664
Forfatter: 
Dato:  13-04-2015 08:50

Glemte at skrive at efter hendes stejl hvor jeg måtte springe af, satte jeg mig op igen hvor hun ikke gjorde noget, men lystrede mig fint og skridtede rundt uden tegn på noget som helst.

Sadlen ligger fint.


Heldige rytter af to 5'års hopper.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Irrelevant
Forfatter: 
Dato:  13-04-2015 11:29

Denne tråd er ligegyldig igen, da jeg nok ikke fortsætter med hoppen, grundet både kæreste, far, træner og bekendt siger at det er for farligt.


Heldige rytter af to 5'års hopper.

3
1
Svar på denne tråd
 
 En normal sund rask hest....
Forfatter: 
Dato:  13-04-2015 13:30

En normal sund og rask hest begynder ikke "bare" at stejle.

 

Jeg ville få hende tjekket af dyrlægen hurtigst muligt, og ikkride/udsætte mig selv for risiko ind til da.

 

Er du heldig, er det måske bare en sadeltrykning eller ulvetænder, som generer hesten.

 

mvh Charlotte

4
2
Svar på denne tråd
 
 Har lige været møllen igennem
Forfatter: 
Dato:  13-04-2015 15:52

Vi har haft samme problem med vores 5 års hoppe men håber vi efterhånden har fundet årsagerne. Hun fik lavet caslick og det gav en dæmper på stejlen men det forsvandt desværre ikke helt. Hun er efterfølgende blevet rettet en smule i krydset og har fået massage og laserbehandling. Synes ikke du/ i skal opgive hende. Der er helt sikkert en grund til hendes adfærd.

Håber det også lykkes for jer :-)


Ejer af fantastiske Happy Highness AS

0
1
Svar på denne tråd
 
 Alternativ
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 06:34

tag et æg med og næste gang hun stejler, slår du det ud mellem ørerne, hesten tror derfor hun har ramt noget og bløder. Har hørt at det skulle hjælpe, det skader ikke hesten og in worst case får du slået ægget ud over dig selv

1
11
Svar på denne tråd
 
 Stejlen
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 13:47

Regitze. Det er jo ik at finde årsagen til problemet.

 

Hos min hoppe har en caslick , hormoner mod forstørrede folikler og en kiro hjulpet på voldsom stejlen.


Vh

Jannie

 

*Uddannet D-dommer i spring*

2
1
Svar på denne tråd
 
 Regitze L
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 16:12

Den med ægget er en gammel myte, der har det bedst lagt i graven.

 

 

At TS vælger at lægge projektet på hylden synes jeg lyder fornuftigt. Enten skal hesten udredes eller aflives. Det kommer ingen til gavn, at en rytter kan komme slemt til skade, hvis hesten stejler så højt, at den kan risikere at falde bagover Menneskets sikkerhed kommer ubetinget i første række!

 

Jeg har den største respekt for, at man undlader at påtage sig en opgave, som man ikke har den nødvendige viden/hjælp til (y)


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

12
0
Svar på denne tråd
 
 Rolig nu
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 20:08

Trådstarter skriver selv at hesten ikke fejler noget og at den skridtede fint rundt da hun hoppede op igen bagefter. Nu ved jeg ikke hvordan hesten har været redet, men heste er ikke dumme og hvis de kan slippe godt fra at lave spilopper så den slipper for arbejde og evt. Kommer tilbage på fold eller i boks, så er det da det den gør.

Selvfølgelig skal det da undersøges hvis hesten fejler noget og Trådstarter gør det rigtige ved at sige stop når hun føler hendes grænse er nået, sikkerhed frem for alt. Men som jeg forstod problemet så var det ikke pga skade eller sygdom.

0
3
Svar på denne tråd
 
 Det kan være så lidt, der skal til.
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 21:17

En veninde udlånte en gang en god springhest. Hesten var særdeles god til at bukke - det viste sig at være manglende træning i grundridning. Så nogen få ting blev gjort klart for hesten (hvad er et stopsignal og det giver meget ros at gøre) og hjælperne grundigt adskilt (eks. blev ben og tøjle ikke brugt samtidigt). Problemet ophørte, men træningen skulle holdes vedlige - og dette blev låner gjort opmærksom på.

 

Desværre mente låner, at hun og hendes underviser vidste bedst. Hesten begyndte derfor at bukke meget kraftigt, særligt i forbindelse med springning. Underviser mente, at hesten bare skulle rides fremad på små volter, så den ikke kunne bukke.

 

Der gik 1½ måned på denne måned. Låner kyles af hesten flere gange om ugen inden ejer (min veninde) blev hidkaldt på trods af flere sms'er om, at det gik strålende!

 

Min veninde satte sig op. Jeg stod på sidelinjen og regnede med, at vi skulle løse problemet med grundridningen. Pludselig tog fanden ved hesten og den bukkede kraftigt og stak af! Der lå min veninde og gloede fra sandet og jeg var åben mund og polypper!

 

Problemet var ikke længere grundridning, da hesten altid havde været meget ridbar og tilridningen ekstremt let. Men der var noget ved hestens bevægelsesmønster, som vi ikke kunne sætte fingeren på.

 

Få dage efter opsiger låner aftalen med én dags varsel midt i en måned og min veninde må tage hesten hjem med det samme (et værre rod...). Hun kører den nærmest direkte til dyrlægen for at finde ud af, hvad der er årsagen til adfærden og hesten termograferes: massiv muskelforstrækning i den ene side bag sadlen. Tror da pokker at krikken bukkede som en vild?! Specielt under springning.

 

Men der blev taget fejl af et træningsmæssigt problem og denne skade, da de stort set gav samme adfærd.

 

Hesten blev god igen efter et par måneden på folden med smertestillende.


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

3
1
Svar på denne tråd
 
 Heste stejler ikke for sjov
Forfatter: 
Dato:  21-04-2015 11:09

Hesten har "højst sandsynligt ikke ondt" - det er altså bare ikke grundlag nok for at den ikke HAR ondt. Det kan være låsninger, sadlen der trykker eller noget værre end det... Jeg ville få hesten tjekket, inden jeg begiver mig ud i mere ridning, hvis jeg var i TS sted.

 

 

Kærlig hilsen Lea

2
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 14:08

 

Trådstarter skriver jo også, at hun ikke må ride hesten længere, da det er for farligt...

Så der er vist ingen grund til at komme med flere råd.

 

Heidi

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-05-2015 08:12

Ved godt dette måske lyder lidt dumt, men har du overvejet gjordkrampe?

 

Min hoppe, på snart 8, reagerede ved og få et "anfald" af fuldstændig ustyrlig rodeo, hvis jeg spændte den for hurtigt og for meget.. Det kom ikke med det samme, for det meste først efter en 5 minutters tid, når man skulle til og op...

 

Det var især mere udpræget i hendes brunstperioder, hvis hun ikke havde haft sadel på nogle dage og deslige.. Det var heller ikke hver gang hun gjorde det...

 

Gør den det også i longe, med fuldt udstyr?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  02-05-2015 13:31

Vi har hidtil ikke kunne finde nogle tegn på smerter eller andet hos hende, hendes gang er stadig ligeså god, hun bevæger sig meget på folden og er yderst arbejdsvillig i longe og alt andet arbejde, indtil man skal på ryggen. Hun har været super sød at ride sidste sommer hvor jeg tilred hende.
Nu har vi i sidste uge fundet lidt tegn på at hun har skjult smerterne godt! Vi gik igennem hendes ryg endnu en gang og hun gav ganske lidt tegn på at det gjorde ondt når vi trykkede lige hvor vægten ligger når man sidder på hende.

Jeg er så super lettet, for det betyder at vi nu kan få hende gennemtjekket og forhåbenligt løst problemet helt, så hun igen bliver en drømmehest! :)


Heldige rytter af to 5'års hopper.

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-05-2015 11:55

Syntes også det lyder som gjordkrampe lige umiddelbart.

Håber du finder en løsning så du ikke skal opgive hesten :)


Mvh Mie

-Med supermulen Surprise

0
0
Svar på denne tråd
 
 gjordkrampe
Forfatter: 
Dato:  06-05-2015 11:28

Gjordkrampe er det ikke da hun ingen problemer har med sadlen før man hopper på hende. Træner hende ofte med fuldt udstyr, uden problemer. :)
Det er ryggen den er gal med, så nu skal hun tjekkes snarest så vi kan få det løst. :)


Heldige rytter af to 5'års hopper.

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-06-2015 17:28

Håber, du har fundet ud af noget med din hoppe.

Bed mærke i dit indlæg, at du skriver, at den er væltet bagover i stalden.. Der kan jo også være sket noget i det fald, som gør, at hun har ondt i ryggen.



Venlig hilsen Pia






0
0
Svar på denne tråd
 
 PCB svar
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 23:19

Hej PCB,

 

jeg har fået orden på det. :) Er startet forfra med tilridningen igen og denne gang med en behagelig og god westernsadel - skifter senere hen over til en springsadel. Hun klare den fantastisk godt, trods hendes lidt vanskelige temperament :D


Heldige rytter af to 5'års hopper.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider