Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hvordan motiverer jeg hesten?
Forfatter: 
Dato:  29-06-2015 19:42

hej alle sammen!

jeg er i fuld sving med en 6 årig pony, der ikke er aldersvarende uddannet. Hun har været på tur, og travet på banen.

jeg har kendt hesten en del år, så kender hende efterhånden. Men efter en periode hvor jeg ikke har arbejdet med hende, og hun har været lånt kort ud, uden succes. Kan jeg mærke at hun er blevet meget usikker igen efter at vi endelig havde fået det væk.

 

jeg er dermed stødt ind ind i en udfordring med hende som jeg har svært ved at få løst.

Hun er en usikker pony, som har en tildens til at stoppe op når hun bliver usikker.

Jeg har selv arbejdet fra bunden med hende, og det har gået fint selvom hendes usikkerhed har fulgt meget, men denne gang er kan jeg slet ikke motivere hende.

 

pt. Arbejder vi med at komme hjemme fra i meget små skridt, men samtidig vil jeg gerne arbejde med hende på banen om det så er ridning eller jordarbejde, men jeg har meget svært ved at motivere hende når hendes usikkerhed kommer frem ved stop, så alt forgår i skridt.

Nogle råd til hvordan jeg kan motivere hende. Fx nogle øvelser eller hvad ved jeg?? Da jeg føler at vi er kørt død i det..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godbidder
Forfatter: 
Dato:  29-06-2015 20:54

skal lige siges at godbidder ikke fungerer i forhold til at "motivere" da hun kan blive en smule "voldsom" ved brug af det

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er også igang med
Forfatter: 
Dato:  30-06-2015 09:21

At tilride en lidt usikker unghest. Jeg var lidt i tvivl om, hvordan jeg skulle håndtere at hun stopper op og kigger, skyder skulderen væk fra det farlige hjørne osv. Jeg faldt så over et blog-indlæg fra Tina MJ, om netop det:) hun anbefalede at hesten ikke skal have lov at kigge, da, når du rider den, skal den være 100% under dine hjælpere. Det er dig der bestemmer tempo og retning, hesten må ikke selv træffe sådanne beslutninger, for hvor ender vi så henne?

Jeg begyndte derfor at ride med pisk, til lige at tappe hende bagpå eller på skulderen, naturligvis ganske blidt. Det var lige den støtte der skulle til i mit tilfælde. Nu traver hun fint hele banen rundt efter to gange med pisk, afslappet og fremadgående. Hun er fri for selv konstant at vurdere situationen og kan koncentrere sig om indlæring:)

håber du forstår essensen:)


min daglige lykkepille er et par timer ved hesten:)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Pisken
Forfatter: 
Dato:  30-06-2015 10:38

Tak for svar :)

Jeg har trænet en del med pisk, både fra jorden og på hest, for at lære hende at flytte sig fra "pres" så hun forstår de mindste signaler... men så er det først at hun sætter 4 ben i jorden og ikke rører sig ud af flækken, så jeg er bare helt tom for ideer.

 

Har selv trænet min egen pony op da hun var 11 år, og heller ikke kunne en dyt. De minder utrolig meget om hinanden og de metoder jeg brugte den gang virkede også for det meste på hende her, lige indtil at hun blev lånt ud, og jeg ikke havde hende i hænder i de få måneder.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider