Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Turridning
Forfatter: 
Dato:  09-03-2015 17:57

Hej :)

Når jeg rider en tur op i skoven på min pony går hun altid enten langsomt eller i normal tempo. Når jeg så vender om for at ride tilbage til stalden har hun lige pludselig helt vildt tralvt, og hvis jeg får hende til at lægge sig til bidet begynder hun at trippe, hvilket er vildt træls når man nu gerne vil have en stille og rolig skridt tur. Det er det samme hvis jeg rider ind på en mark eller noget, så bliver hun ilter. Og hvis jeg først slipper hende så jorder hun bare afsted.

 

Jeg mangler råd til hvordan jeg kan få hende til ikke at have så tralvt når vi rider tilbage mod stalden, og og i det hele taget til hvordan jeg får hende til ikke at jorde afsted som hun vil hvis jeg ikke holder hende. Jeg skal tit lave volter eller hive meget i tøjlerne før hun stopper fra galop.

Så nogen gode råd? :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Beskæftiges
Forfatter: 
Dato:  09-03-2015 18:22

Du kan jo beskæftige hende. Du kan øve at hun skal gå nogle meter stillet til den ene, så stillet til den anden side. Hvis der ikke er trafik kan du øve den sideførende schenkel ved at zigzagge.

 

Du kan lave alle mulige øvelser, hvor du skifter retning eller tempo, f.eks. samlet trav, lidt øget trav, ned i skridt osv.

 

Find på øvelser hvor hun skal lytte til dig og forlang at hun gør det du beder hende om.

 

Og husk at belønne hende, f.eks. hvis du laver en parade, så giv efter i tøjlen. Du får en god anledning til at få hende til at reagere på finere hjælp.


Mvh. Sanne

 

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-03-2015 12:32

Hej.

 

Åh, hvor jeg kender det!

 

Den hest, jeg rider nu, vil også gerne hurtigt hjem - det er jo helt normalt, at de gerne vil hjem til flokken!

 

Ens umiddelbare reaktion, når hesten begynder at stresse, fordi den vil hjem, er selv at spænde op som rytter. Man bliver nervøs og begynder at have ekstra meget fat i tøjlerne - som du skriver, må du hive i tøjlerne og lave volter for at kontrollere hesten.

 

Rider du ture, som er runder eller vender du bare pludselig om midt på en sti eller ved en bestemt sten? Det kan nemlig få heste til at blive lidt mere ophidsede. Hvis du sørger for at ride en runde, kan der godt gå lidt længere tid, inden det går op for den, at den er på vej hjem.

 

Sanne skriver, at du skal lave en masse små øvelser. Det kan du også godt, men nogle gange mener jeg, at det stresser hesten yderligere, hvis den er nået til "det punkt", hvor den bare vil hjem og det skal være NU!

 

Er det virkelig vildt og føler du, at du nærmest må lave overgreb på hesten for at holde den - så stig af og træk. De fleste heste bliver beroliget, når rytteren kommer ned på siden af den. Så kan du evt. sidde op igen, når den slapper mere af - også selvom det er 100 meter før stalden.

 

Derudover er den bedste måde at få hesten til at slappe af på, ved at du først og fremmest sørger for, at du sidder tungt i sadlen og slapper af! Du skal udstråle sådan en ro, at hesten får lyst til at blive hos dig. Derudover er det mest effektive, det, som Sanne også er inde på, og det som virker mest ulogisk! Du skal løsne tøjlerne. Selvfølgelig ikke bare give slip, så dyret jorder afsted mod stalden, men når du hiver i tøjlen for at stoppe hesten og du mærker, at hesten går bare en lille smule langsommere og giver en lille bitte smule efter, så løsner du tilsvarende tøjlerne lige med det samme. Og det gentager du igen og igen og igen. Når hesten sætter farten op, du mærker f.eks. at den vil sætte i trav, så tager du fat i tøjlerne, nogle små anholdninger og i det øjeblik, at hesten er nede i skridt igen, så slipper du tøjlerne. (Du slipper selvfølgelig ikke helt - du løsner bare en kende).

Det kan faktisk også hjælpe, hvis man som rytter bliver lidt for anspændt, at synge en sang. :-P Det lyder åndsvagt, men nogle gange hjælper det, for så får man tankerne lidt væk fra situationen og nogle gange vil hesten så også lytte til din rolige stemme i stedet for at lytte efter farlige fasaner.

 

Den hoppe, jeg rider nu, stak også af med mig mod stalden på min første tur med hende, fordi jeg løsnede tøjlerne for meget - det gik virkelig stærkt og jeg blev da ret nervøs! Hun blev bare ved med at ville trave og fnyse. Jo mere jeg hev i tøjlerne, jo mere flåede hun og slog med hovedet! Vi var begge frustrerede. Så lagde jeg mærke til, at så snart jeg slap tøjlerne lidt, så strakte hun halsen og tog lidt længere skridt. Jeg noterede mig faktisk, at når jeg løsnede tøjlerne, begyndte hun at slappe mere af. På min anden tur med hende, opdagede jeg, at når hun begyndte at ville småtrave og fnyse, så kunne jeg få hende til t skridte, ved blot at løsne tøjlerne lidt og sætte mig tungt i sadlen!

 

Så summa summarum:

Heste er ekstremt følsomme. Hvis du bliver nervøs, bliver hesten nervøs. Når du hiver i tøjlerne vil hesten trække igen for at prøve at slippe fri for det smertefulde træk. Hvis du derfor belønner den, når den sætter farten ned, ved at løsne tøjlerne lidt, vil den hurtigt opdage, at det er mest behageligt for den at gå langsomt.

Hvis du stadig føler dig utryg ved at løsne tøjlerne, så start med at træk med din pony og få hende til at slappe af ved din side. Derefter kan du sidde op. :)

 

Wow, det blev et langt indlæg! Så håber jeg, at du kan bruge det.


Heidi

3
0
Svar på denne tråd
 
 helt enig
Forfatter: 
Dato:  11-03-2015 16:00

Jeg er helt enig i Plovbæstets metode.

 

Min islænder-hoppe stæsede også afsted, dengang jeg fik hende hjem.

 

Jeg måtte droppe almindelige ture, og skridte, skridte og skridte indtil vores samarbejde fungerede og jeg ikke bare følte at jeg "måtte følge med".

 

Og det var også med løse tøjler, hvilke føltes ret grænseoverskridende i starten, da hun virkelig havde damp.

 

Men jeg blev ved. Anholdninger, slippe tøjlen osv. og hun var arrig over det langsomme tempo. Kunne helt seriøst stampe af raseri .

 

Og det galdt i al omgang. Også ved opstigning osv. Hun stressede, jeg satte tempoet ned - ustandselig.

 

Hun har stadig en masse, skøn energi og fremdrift men kan uden problemer, ride en lang tur uden sadel og med løse tøjler.

 

Vores samarbejde i dag, er fantastisk

 

Iøvrigt var en del af hendes "stæsen af sted" begrundet i en inaktiv bagpart. Kiropraktoren sagde, "at hun løb fra sin egen bagpart".

 

Så bakketræning, skridtture, slalom osv. har gjort underværker.

 

Men alt dette først efter at hun kom ned i tempo og samarbejdede. I starten er det eneste mål at få hesten til at skridt afslappet, stå stille ved opsidning osv. Altså RO på og det kan kræve lidt tid, men er godt givet ud

0
0
Svar på denne tråd
 
 Slip tøjlerne.
Forfatter: 
Dato:  12-03-2015 13:13

Jeg bruger også det med at slippe tøjlerne - og det er megagrænseoverskridende i starten :-)

 

Jeg købte "et tantehåndtag" til at sætte foran på sadlen - sidder i ringene du bruger til fx martingalen.

Hvis min hest bliver nervøs på tur, så giver jeg lange tøjler, og holder fast i tantehåndtaget. Jeg har jo alligevel ikke en kinamands chance, hvis kræet vælger at løbe - det kan man ikke holde via biddet.

 

Jeg har nu to gang oplevet på tur, at den hest vi red tur sammen med vippede sin rytter af, og løb hjem. Begge gange parerede jeg hesten, gav lange tøjler og holdt fast i tanteremmen. Og begge gange stivnede hesten, prustede/truttede, men blev stående og faldt til ro, så vi bagefter kunne skridte hjem og fange hesten der var smuttet. Og det har jeg oplevet på begge mine ungheste, og de reagerede ens på det :-)

 

Så en tanterem er en tryghed for mig som rytter, der gør at jeg ikke kommer til at eskalerer angsten hos hesten, ved at sende utrygge signaler gennem en anspændt tøjleføring.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider