Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hest flipper når den kommer fra fold
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 15:49

Hej alle sammen! På forhånd undskyld for det lange indlæg!

Jeg lånte i august en 5 års Irish Cob med henblik på køb.

Vi har fået det problem efter hun er kommet hjem at hver gang jeg tager hende fra fold hisser hun sig meget op, og jeg tør simpelhen ikke binde hende i stalden, da hun oftet stejler når man bruger for lang tid til at sadle op. Hun er stadig ikke færdig tilredet, og vi har i stedet brugt en masse tid på at gå ture i skoven på det sidste. Hun er nem i skoven, og der er ikke så mange problemer de dage hvor jeg bare tager hende direkte fra fold og går i skoven.

Men hvis jeg en dag vil strigle hende og sadle op bliver hun meget utålmodig og trækker mig afsted efter hende, da hun vil tilbage til folden.

I dag blev det simpelhen for meget. Jeg tog hende fra folden og gik ind og striglede hende. Flere gange ville hun ud af stalden, men jeg fik hende tilbage igen. Jeg får så hjælp af min mor til at putte sadlen på hende, og da min mor så spænder gjorden flipper hun fuldstændig ud. Hun stejler og sparker bagud, og jeg kan til sidst ikke holde hende mere. Det ender så med at hun løber ud på en mark med tov, og en sadel der glider ned på maven af hende. Heldigvis fik vi hurtigt fat i hende igen.

 

Jeg har en masse problemer selv, og har det i perioder meget dårligt psykisk. Jeg er desværre inde i en dårlig periode nu, og her bruger jeg hestene som en "redning", men når der så samtidig sker sådan noget som i dag med hesten, har jeg meget svært med at komme op på hesten igen, og jeg må indrømmer overfor mig selv at jeg faktisk er blevet ret bange for hende efter hendes opførsel i dag. Vi har desværre ikke ridebane eller ridehal, så det er svært at finde nogle der vil hjælpe en i en længere periode med hesten, da jeg ikke vil have hende flyttet (Hun står hjemme ved mig selv)

 

Nogle råd om hvordan jeg kan håndtere hende når hun bliver sådan? Da jeg gerne vil hurtigt muligt i gang med hende igen, for at jeg ikke bliver "bange" for hende, og får endnu svære med at komme op på hesten igen.. Det skal lige siges at jeg har kendt hende i nogle år.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 19:40

TS, det her er ikke for at slå dig i hovedet.

 

Hesten er 5 år og ikke færdig med at blive tilredet og den er for nylig flyttet til nye omgivelser og nye mennesker (du og din mor)

 

Du har nogle problemer du arbejder med og ønsker bl.a. at bruge en hest til at hjælpe dig videre. Som jeg læser dit indlæg er hverken du eller din mor vant til at arbejde med heste, og nok navnlig ikke unge heste.

 

Der er ingen ridebane eller hal at ride i og der er ingen erfarne hestefolk i nærheden, der kan hjælpe jer.

 

Undskyld jeg siger det, men det er op ad bakke både for dig og hesten. Det absolut bedste for hesten er at du pænt afleverer den igen og siger tak for lån. Jeg vil så håbe at ejeren er ansvarlig nok til at ville tage den tilbage efter de oplevelser den har været ude for ....

 

Det du har brug for er en gammel robust og rolig hest, som du kan hygge med og nusse, OG meget gerne kyndige folk, der kan hjælpe dig med den grundlæggende håndtering.

 

Som jeg læser dit indlæg er du ikke alene godt igang med at give en unghest nogle meget dårlige oplevelser, du er også godt igang med at skubbe dig selv længere ud fordi hesten ikke bliver den succesoplevelse, som du håber på. Jeg tænker så også hvor din mor er hende, jeg tolker det, som at du ikke er så gammel, så hun skulle gerne tage det overordnede ansvar for hvad du laver.

 

Igen, det er IKKE for at være ond, men skrevet for at du ikke kommer ud i noget endnu mere farligt.


Mvh. Sanne

 

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

21
0
Svar på denne tråd
 
 Meget enig
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 20:30

med Sanne (y)

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 andre heste
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 20:36

Jeg ved ikke om du har misforstået det hele. Nej jeg er ikke så gammel igen, 17 år, men det her er ikke den første unghest jeg har arbejder med. Jeg har 3 andre ponyer ved siden af, dog er de 2 kun som selskab. Her finder jeg en masse ro i bare at være sammen med dem, og tage en tur i skoven med min pony. Ja jeg har det i perioder dårlig, men kan stadig sagtens håndtere heste.

 

Hun var helt rå da jeg begyndte med hende, for ca. 1 år siden hos tidligere ejer. Min mor tilgengæld er først begyndt at arbejde med heste igen efter mange år.

Meningen ved lånet er netop at vil gerne vil købe hende. Hun har et utrolig godt temperament, og er kanon på tur. Hvilket også er det hun primært skal bruges til. Har gået flere ture og redet et par ture på hende, alle gange alene. Mit problem ligger i at når vi står i stalden bliver hun nemt hisset op, når hun hører min pony blive ved med at kalde på hende. Det er her hun ikke kan finde ro og begynder at blive voldsom. Hun havde lidt ala samme problem hos tidligere ejer da jeg begyndte, dog aldrig i så voldsom grad.

Jeg ved udmærket godt at hun er ung, og stadig meget usikker på sig selv og alle ting omkring hende. Det er også derfor jeg søger hjælp da jeg ikke længere kan finde måder at berolige hende på, da jeg selvfølgelig ikke vil have at det bliver "vaner" for hende, da hun ligesom har fundet den "nemme" løsning med at rive sig løs.

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Tjaa...
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 21:58

... jeg har også det problem med min dreng, men træning er vejen frem.

Start med at tage hende ud af folden og træk hende kun akkurart lige så langt at hun ikke når at blive rigtig urolig, vend om og træk tilbage til de andre. Når hun ikke reagerer mere, træk lidt længere væk, vend om og træk ind i folden igen. Når hun er vandt til at komme væk begynder du at gå i stalden og trækker hende ind, giver godbid trækker ud igen, når hun er ok med det kan du blive stående lidt længere indtil at du kan begynde at strigle hende i stalden, men hele tiden skal hun være i ro, så det er vigtigt at du læser hende og trækker hende ud inden at hun bliver urolig.

Det tager tid og vil du gerne ride imens så er der nok kun den vej frem at du tager alle heste ind når du strigler og sadler op, eller står hvor hun kan se de andre.

Du skal nok regne med at det tager lang tid og kan du træne 2 - 3 gange om dagen er det optimalt. Små korte trænings sessioner med succeser hver gang, det er vejen frem.

Held og lykke.

 

Mvh

Britt


 

 

Savnet er stort:

 

 

Lady Lianna 1984-2004

Magic 1996-2006

Cherie 1986-2009

Freja 1991- 2010

Miss Kath xx 1992-2014

 

Wintec wide dressur 16.5 - 17" KØBES

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 00:59

hejsa, lyder da ikke særlig rart for hverken dig eller hesten.

Hun lyder tydeligvis som en hest, der er ramt af seperations angst, og så er der kun en vej og det er træning trænig og atter træning, ala det Britt forslår, helst uden at det når at gå så galt, som du beskriver.

Dog er jeg også lidt ening med Sanne om, at det lyder som en lidt stor mundfuld, selv om du skriver du har erfaring, lyder det ikke helt som om du er sikker nok på hvad du skal gøre, når en hest reagere som du beskriver. Når hun er bange, skal du jo virke som den der har styr på det, for at gøre hende tryg igen.

At skræmme/tvinge hende endnu mere er ikke vejen frem, simpelthen fordi du ikke kan "lægge arm" med en totalt opkørt hest, og der opstår derfor alt for let, en rigtig farlig situation for jeg begge.

Hun kan ikke planlægge at "skabe sig" og lade som om hun er bange bare for at "få sin vilje" hun er bange og ønsker kun at blive genforenet med sin flok for at "overleve" dette er jeg sikker på fordi du ellers beskriver hende som en sød og dejlig hest, dog bliver jeg lidt usikker på om der er mere end blot seperations angst, når du beskriver at hun reagerde så voldsomt på sadle og gjord, er du sikker på at hun ikke føler smerte eller ubehag ved sadlen?

Du bliver for mig at se, nød til at gøre hende tryg nok ved dig og stalden, så hun kan undertrykke sit instinkt om at flygte tilbage til flokken. og sikre dig at alt er ok om ssadlen passer?

Stalden, ridning og selskab med dig, skal betyde mad, hygge og ro,ikke uro, frygt og ubehag.

jeg ville derfor tage de andre ind til hende i starten, og så stille og rolig forsøge at hun i kortere perioder feks når hun spiser er alene i stalden med dig.

og så vil jeg altså også stærkt anbefale at du træner feks longe og jord arbejde, også selv om du siger i ikke har ridebane, en mark eller en grusvej, kan også bruges.

Hun er nød til at indlære de grundlæggede signaler sikkert, og at du har styringen, så hun ikke behøver "sin flok" når i er sammen, fordi du så er hendes flok. Og du kan kontrolere hende bedre også når hun bliver skræmt.

jeg håber du kan bruge mine tanker til noget, jeg har i hverttilfælde gjort mit bedtse for at give et bud på hvad jeg tror der skal til, håber ikke jeg har skrevet noget i mit svar du bliver støt over.

god arbejdslyst med hende, håber det lykkedes at få styr på hendes angst.


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Hest flipper når den kommer fra fold
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 04:06

Jeg kan sagtens se at det her måske er en kæmpe mundfuld for mig. Jeg vil helst heller ikke have at det ender ud i noget farligt som det er. Jeg har bare virkelig svært ved tanken om at skulle afleverer hende tilbage bare for at hun kan stå og glo på marken, når det er en hest jeg virkelig er glad for, og ellers er super nem! Men nej jeg ved ikke hvordan jeg skal reagere når hun flipper helt ud. Jeg har tidligere brugt metoden med at gå i stalden med hende og vende om og gå tilbage. Det har virket, og derfor lå jeg ikke mere i det efter et par gange, her har jeg nok ikke brugt hovedet og gjort det til en ting man bare gør. Hun er som sagt en meget rolig og nem hest generalt og her glemmer jeg nok tit hende alder, da hun tit minder om en rolig ældre hest.

Det der undre mig er at hun kun er voldsom når vi skal fra fold og ind i stalden, når jeg tager direkte på tur falder hun helt til ro når vi rammer skoven som lægger på den anden side af vejen. Her kan vi sagtens gå en tur helt alene. Er det fordi hun hele tiden er igang og ikke står stille til at blive stresset op af min pony der kalder?

 

Jeg har den sidste tid også overvejet sadel, gjordkramper. Normalt er hun en hest du bare kan hoppe op på, på marken. Hun har dog den sidste månedstid virkelig ændret sig ved at bakke med det samme og blive lidt urolig, når man skal op. Samtidig virker hun også utilpas med at få spændt gjord, og her tror jeg det hele bare ramlede sammen i dag for hende med både at skulle i stalden og have sadel på. Men jeg har lidt svært ved at skulle få hende tjekket når jeg ikke kan binde hende i stalden. Sadlen har jeg fået med fra hendes ejer og skulle gerne passe, men jeg ved ærligtalt ikke om den er blevet tjekket af sadelmager.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Så ville...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 05:46

...jeg starte med at få hende tjekket af en kiro og en sadelmager (kan gøres uden hesten bliver bundet op), men udeluk ikke at træning med hende også kan gøre underværker. Måske kan du få lidt undervisning? Jeg ved godt at du ikke har ridebane, men måske kan du ride lidt på folden?

Min gamle ponyhoppe kunne jeg godt trække ind fra fold og derefter binde hende op og strigle og sadle op uden stress, men satte jeg hende ind i boksen og lukkede døren uden andre i stalden panikkede hun, så de kan godt forbinde stald/boks med forskelligt. Hun var bange for at blive efterladt. Når du trækker afsted med din hest er hun jo den der efterlader de andre og når du trækker i stald er hun den der er alene, måske derfor den anderledes reaktion.

Mvh

Britt


 

 

Savnet er stort:

 

 

Lady Lianna 1984-2004

Magic 1996-2006

Cherie 1986-2009

Freja 1991- 2010

Miss Kath xx 1992-2014

 

Wintec wide dressur 16.5 - 17" KØBES

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 18:45

Hej.

 

Det er en meget normal reaktion fra en ung hest.

 

Kan du ikke tage en af ponyerne med ind i stalden eller begge 2?

 

Når du har gjort det i et stykke tid og hun er helt rolig på staldgangen, så kan du prøve at tage hende ind alene på stald til en spand med noget guf, og så ud på fold igen med det samme. Det gør du i nogle dage og når hun begynder at blive mere interesseret i at komme ind og få mad end hvad de andre heste siger, så strigl hende samtidig mens hun spiser. Så kan du begynde at øge tiden mens hun er på stald, men det er meget vigtigt at du tage hende ud af stalden igen inden hun begynder at hidse sig op.

 

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 stalden
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 19:46

hvad sker der hvis du lader hende stå inde i boksen med en bunke hø at gumle i mens du stå og strigler alene i stalden.. splitter hun os hele boksen ad der.

Eller måske du bare står med hende på staldgangen med en slikkesten hun kan slikke lidt på også går ud igen. hvordan reagere hun når hun ser flokken igen.. kører hun op eller kan du stadig have kontrol over hende.

 

Min frieserhoppe på 10 år lider os lidt af seperationsangst. Jeg har haft hende siden hun var 3½ år. det er dog blevet bedre med årerne. Hun kan på staldgangen stadig godt stå lidt anspændt på staldgangen og kalde lidt på de andre. Jeg tror aldrig hun vokser helt fra det. Især på det nye sted hvor vi er nu trives hun slet ik. Der skal vi dog kun være måneden ud for hverken mig eller hestene trives optimalt. og vi kommer tilbage til vores gamle stald.

0
0
Svar på denne tråd
 
 1346578
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 21:39

Jeg kan sagtens tage den ene pony med i stalden. Jeg har bare lidt svært ved at se at det løser situationen, da det er når hun skal forlade flokken og stå alene i stalden.

Vi har ingen bokse, og hun går i løsdrift. Hvilket hun har gjort hele hendes liv. Hun er ligeglad med at få en bunke hø det kigger hun kun lige på, og ellers bliver ved. Jeg har et par gange prøvet med sliksten, og det fanger hende højest et par sekunder, men det er måske også nok til at jeg bare vender om og går tilbage? Hvis jeg forstår metoden de fleste forslår.

Jeg har endnu ikke prøvet ikke at have kontrol over hende når hun ser flokken. Hun er stadig frisk, men ikke hvor jeg ikke har kunne styre hende, dog kommer hun i hopla når hun bliver sluppet på marken.

0
0
Svar på denne tråd
 
 fundament
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 21:51

Med den beskrivelse lyder det som om, du mangler en masse fundementalt grundarbejde med hesten.

Man ser ofte disse problemer også på "velredne" heste. Begynder man så på trin "et" i tilvænning til forskellige ting fra jorden af, som bla er at kunne svinge et blødt trækketov over ryggen på hesten, så bliver hesten ofte utryk og nogle vil gerne væk fra snoren. Sådan noget grundarbejde, hvor hesten lærer hvordan den skal forholde sig til forskellige ting, oplevelser og pres, tager ofte også hånd om andre problemer.

Der kan findes masser af inspiration via videoer, hvis du ikke har mulighed for hjælp.

Når du så træner de forskellige situationer med din hest, er det også meget vigtigt, at du læser de små ting i din hests kropssprog og ansigt. Alle tegn på utilpashed skal være 100% væk før du skruer op for "presset"/sværhedsgraden.

Nogle synes det er kedeligt arbejde og er for utålmodige, men jeg er selv ikke tålmodig nok til at lave de samme fejl år efter år, derfor vil jeg hellere rette tingene i tide.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 22:33

Fidusen er at hun skal tilvænnes at det at være sammen med dig er trygt. Jeg har haft heste i løsdrift i mange år og den metode jeg har beskrevet virker.

 

Hun må selvf ikke tage magten fra dig, men når hun bliver bange for at gå fra sin flok er det bedste positiv forstærkning, da mad er meget motiverende for de fleste heste. Som jeg har beskrevet så starter du med at tage hende ind hvor hun ikke er alene og så tager du små skridt fremad i takt med at hun bliver tryggere ved håndtering alene.

 

 

 

 

Vh Charlotte


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hest flipper når den kommer fra fold
Forfatter: 
Dato:  07-11-2014 13:43

Hej! Jeg har de sidste par dage lavet en masse jordarbejde med hende. Jeg har ikke lavet så meget jordarbejde med hende førhen, da vi ikke rigtig har kunne finde noget vi begge fandt "interessant", men jeg har fået læst en masse på det og set flere videoer med det de sidste par dage, og vi er faktisk kommet ret godt i gang med nogle forskellige ting, og synes virkelig at vi begge for noget ud af det.

Jeg har derfor kun 2 gange taget hende fra flokken. Den første gang kom vi med en pose godbidder i hånden ;) ind i stalden og vende uden problemer. Anden gang træk jeg hende op af vores gårdplads og tilbage uden problemer indtil vi lige kom rundt om hjørnet og hun så min pony løber hysterisk rundt på folden, så løb hun. Jeg har ellers fået en masse gode råd, som jeg har prøvet at huske at bruge når hun lige begyndte at blive lidt frisk, og de har også virket, men her nåede jeg simpelhen ikke at reagerer da man ikke kunne mærke det på hende. Hun virker som om hun har en masse energi hun skal ud med.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 bare en tanke...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2015 09:18

Hej Simone,

 

dejligt at høre at i har fundet noget jordarbejde der lader til at virke.

Jeg har lige læst din tråd igennem, og for mig lyder det altså til at det er din anden pony som ikke bryder sig om at være alene (ved ikke om den bliver ladt alene når du trækker din hest ind, eller om den går sammen med andre heste også?).

Du siger at din hest har det helt fint når i går turer, men problemet opstår inde i stalden når den kan høre den anden hest kalde. Derfor kan jeg ikke lade være med at tænke på om det er den anden pony på folden med "problemet" og at din hest bare reagerer på dens kalden og derfor bliver stresset?

Måske der også skulle arbejdes med den anden pony, og ikke kun din hest?

Hvis ponien på folden er rolig og ikke står og kalder, reagerer din hest så på samme måde i stalden?

 

Bare en tanke....

1
0
Svar på denne tråd
 
 havde ikke set at tråden var så gammel
Forfatter: 
Dato:  13-03-2015 09:21

UPS! Havde slet ikke set at tråden var fra november sidste år! SORRY!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider