Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Kandar
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 09:51

Hej heste-nettet

 

hvorfor rider man med kandar.

jeg har været ude og se nogle forskellige der red med kandar, og deres forklaring var at deres hest ellers ikke kunne styres eller at ellers ville den ikke gå ned med hovedet!!

også tænker jeg bare

Problemet er jo bare:

1. Din hest stoler ikke på dig så derfor løber den med dig.

2. Heste er bygget til at det er matuligt for den at gå ned med hovedet og problemet er bare at den har haft dårlige oplevelser ved at skulle tvinges der ned fx. Med kandar!!

Men alså selv om jeg ikke kan bestmme det, vil jeg bare sige PRØV at lyt til det her PRØV at bare nusse med din hest og ikke på den, bare så i får tillid til hinanden også når du mærker i har det, så prøv at rid med et nomalt to delt bid og til sidst kan du ride uden noget:-) håber i fik noget ud af at læse dette og i er meget velkomne til at give kommentarer :-)

1
8
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 11:33

Kandar skal man ride med når man kommer op på et vis niveau i dressur :)

 

Kandar ses som øget sværhedsgrad og er ikke et bid du skal ligge på hesten for at tvinge den ned. Man lægger kun kandar på en hest som er klar til det, som allerede går LA + og som kan alle sine ting på trensen FØRST. Der udover altid på en hest som arbejder korrekt igennem kroppen i sine øvelser, som er let og følsom og suger korrekt fortil.

 

- Altså, er vi nu enige om - at det du har hørt fra folk er meget forkert.

 

Jeg rider selv med kandar fordi jeg rider dressur. Men jeg rider også på trensen og jeg rider også indimellem kun med et træktov om halsen. :)

 

Jeg er enig med dig i at der er nogle ryttere der bestemt ikke bør have et kandar på hesten og tøjlerne i hånden. Men jeg ser også meget pæn kandar-ridning rundt omkring til stævner.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

7
1
Svar på denne tråd
 
 Svar til kandar
Forfatter: 
Dato:  13-01-2015 22:21

Ja det er meget forkert at ride med kandar unden at have styr på det. Og ja ved godt man skal ride med det i de høje stævner, men tænk lige over det i 5min. En hest som skal have os mennesker op på deres ryg og bare finde sig i alt ting vi gør mod den, vis nu vi sætter os i dens rolle af dette hvordan ville du så have det, tænk på hvor sød hesten er mod os, og vi skal være søde mod den!

Jeg tror ikke at en hest frivilligt ville have 2 bid i munden og heller ikke 1. Vi som ejer er nød til at tage os det ansvar at både hest og rytter hAr det GODT! Håber det fik dig til at tænke på dens rolle i det hele men fair kan ikke gøre mere DIT valg?

1
16
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  13-01-2015 22:34

Hold nu op. At ride med kander er ikke ensbetydende med at være ond mod hesten. Nu har sandra fx lagt en del billeder af hendes ridt med kandar op herinde og på de billeder ses en meget forsigtig og indfølemde rytter der ligge minimalt pres på bidet.

 

Og det med om heste frivilligt tager bidet i munden, så kender jeg en del heste der åbner munden helt af sig selv når trensen skal på. Jeg har endda redet på nogle stykker der selv greb ud efter bidet lige så snart det kom i nærheden af deres mund.

 

Hvis man rider med respekt for hesten så er selv det skarpeste bid et blidt værktøj. Der er også heste der går bedst på stangbid fordi de ligge så roligt i munden.

 

Og så er jeg simpelhen nødt til at komme med en kommentar angående din tone i sidste indlæg. Sandra kommer med et sagligt indlæg der svare meget fint på det du spørger om i første indlæg og hun giver dig endda også ret i at kandar ikke skal bruges som tvangsredskab. I dit svar så formår du nærmest at kalde hende en rytter der ikke tænker på hestens velbefindende under ridning. Igen må jeg henvise til hendes tråde hvor hun viser ridebilleder af en hest der rides med minimalt pres på bidet.

 

Så pas nu på at du ikke i dit korstog imod hårdhændedes rytter får beskyldt alle for at være for hårde ved hesten. Du går heller ingen til at ændre rideskole med den attitude.

 

Mvh anja


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

16
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-01-2015 22:42

Tja. Hesten vælger heller ikke selv at få rytter på, stå på stald, få sko på, blive hevet i hovedet med en sidepull, eller få et tryk på halsen i en cordeo.

 

Der er ikke ret mange af de ting vi gør med vores heste som de selv ville vælge. Det er ikke et problem for mig, så længe jeg ved at jeg gør mit bedste for at min hest har det godt og ikke bevidst påfører den smerte. Hvis det er et problem for dig, kan jeg ikke se anden løsning end at opgive hestehold.

 

og ja jeg rider dressur på samme niveau som Sandra, der på meget pæn vis svarede dig ovenfor, og det har jeg ingen samvittighedskvaler over.

 

dressuren giver mig et indgående kendskab til min hest og gør også at jeg opdager små fysiske problemer, smerter, låsninger langt hurtigere end man typisk gør på en mindre uddannet hest.

 

vh Line

6
2
Svar på denne tråd
 
 Svar til kandar
Forfatter: 
Dato:  14-01-2015 19:10

Hej

det skulle ikke menes som om jeg syntes at sandra er dårlig til at ride. Det skulle bare menes som om jeg ikke syntes om flok der rider med kandar? men alså vil gerne sige undskyld for at det lød som det? men så vil jeg også gerne sige til dig schnellen jeg syntes ikke du kan være bekendt at sige jeg ikke skal have med heste at gøre? det syntes jeg ikke er fair! Og syntes heller ikke du skal skrive mere på dette opslag vis det skal være sådan!!

1
9
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-01-2015 20:05

hvorfor synes du ikke om at folk rider med kandar?

Det er ikke optømningen der er hård, det er hænderne der holder i tøjlen, der bestemmer hvor hårdt et bid er.

Hvis ellers bidene er i den rigtige størrelse så er et bid ikke til gene for en hest.

Alle hjælpemidler kan misbruges, selv bidløs optømning, som mange mener er meget skånsomt, kan ved forkert brug være meget smertefuld for hesten.

Det er derfor ikke optømningen (hvis den altså passer til hesten) der er skyld i hvis en hest er i smerte, det er rytteren.

 

Så i min optik er det meget forkert at give en bestemt type udstyr skylden for smerte påførelse. På den måde frikender du faktisk rytteren. Hvis en rytter har for hårdt fat i en kandar, vil samme rytter sikkert også have for hårdt fat i tøjlerne når der rides med et helt alm tre-delt.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

6
0
Svar på denne tråd
 
 ts....
Forfatter: 
Dato:  14-01-2015 20:15

Godt spørgsmål....Hvorfor rides der med kandar ?

 

(googlede det, svaret var, fordi det forfiner hjælperne, men det er jo ikke svaret på, hvorfor der rides med kandar ?)

(fra hestens side ?)

 

At heste skal have 2 bid i munden, for vores skyld ?

 

At bare fordi vi rider dressur, så er kandar ok ?

(langt fra ok, for hvad skal det til for ? og har alle kompetencen til dette ?)

 

Det er ikke en selvfølge, at bare fordi, at der rides dressur, så er et kandar også en selvfølge, (bare fordi nogen mennesker synes, at det er fint og flot)

 

Spørger du hesten, så tror jeg nok, den siger Nej tak til kandar...

(hvem vil sige ja tak, til 2 stk. bid i munden ?)

 

3
11
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  14-01-2015 20:24

Spørgsmålet var ikke hvornår der riders med kandar men hvorfor ?

(bare inmente)

1
1
Svar på denne tråd
 
 TS.... hvad er din
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 16:50

egentlige hensigt med denne tråd????

 


Vårbyghalm i småballer ca. 12. kg.

10 stk. 100 kr. - 4470 Gl. Svebølle

5
0
Svar på denne tråd
 
 Ts og 000
Forfatter: 
Dato:  16-01-2015 18:49

Hvorfor er 1 bid okay ,men ikke 2?

 



Gitte

4
0
Svar på denne tråd
 
 Kandar
Forfatter: 
Dato:  18-01-2015 21:37

Jeg rider min ene heste med kandar fordi den synse det er super sjovt. Beklager meget alle jer der tror heste hader at have bid i munden Min hest nyder at have et bid han kan arbejde med, bridon bidet, og et bid han kan finde balance og ligeudretning når han går til bidet. Han kan sagtens gå dressur på trendsebid men når der er dressur med kandaret bliver han ekstra glad.

Som en generel betragtning om brugen af kandar så er grundtanken at når hesten kan gå stabilt til bidet giver kandaret rytteren mulighed for at udnytte de gode effekter af stangbidet og trendsebidet. Nøglen er at hesten kan går stabilt til bidet.

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor du er så utilfreds med kandarbidet. Jeg har set rytter der ødelagde deres heste med bidløsebid og et forkert håndteret trendsebid kan smadre ganen på hesten, så i den sammenligning er kandarbidet næppe den store synder.

6
1
Svar på denne tråd
 
 En forklaring
Forfatter: 
Dato:  19-01-2015 13:23

Hej,

 

For at komme tilbage til det allerførste spørgsmål i tråden - hvorfor man rider med kandar - så kan jeg bidrage med følgende:

 

Et stangbid alene kan ikke medvirke til (korrekt) sideværts påvirkning af hestens hovedstilling på grund af den måde, det virker på. Derfor kombinerer man det med bridonbiddet, så rytteren stadig kan løsgøre og stille/bøje hesten til siderne ved at bruge dette.

 

Desuden virker et bridonbid løftende på hestens hovede, mens stangbiddet virker sænkende, idet påvirkningen opfordrer hesten til at forlænge overlinien, hvilket navnlig er vigtigt, når man når til den højere samling, hvor hesten let kan komme til at korte sin overlinie og dermed ikke bruge sig korrekt.

 

Her er naturligvis forudsat, at man håndterer disse værktøjer korrekt og er i stand til at håndtere de to bid hver for sig!

 

Jeg tror, at jeg på min egen hest kunne have en stor fordel i at ride med det kombinerede kandar, men den har det ikke så godt med at have ret meget i munden, så jeg putter ikke et kombineret kandar i munden af den. Så må det bare være lidt mere besværligt at uddanne den til det niveau, jeg håber på at opnå med tiden. Men jeg skal heller ikke ride konkurrencer, så jeg kunne blive nødt til det. Jeg kunne kombinere kapsun med kandar (i min verden er kandaren sådan set kun stangbiddet), men det går min hest ikke så godt med, så jeg rider på bridonbid nu, og det går fint, selv om jeg har en udfordring i, at hesten så i de samlede øvelser nogle gange skal lokkes lidt ned for at undgå spænding og at den lægger sig for højt.

 

Håber det kunne opklare et par ting?

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

8
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-01-2015 00:53
Det er tydeligt at trådstarter ikke er særlig gammel og derfor nok ikke har den store erfaring indenfor ridesporten ☺ lyt nu pænt til hvad alle de flinke mennesker prøver på at forklare dig og du vil måske kunne lære noget ☺


Mange hilsner fra Dorte

-nu med den skønne Stald Carès Spartacus

2
2
Svar på denne tråd
 
 kandaren...
Forfatter: 
Dato:  06-02-2015 15:36

Jeg ville personligt sætte pris på at kandaren var frivillig hele vejen igennem. Så er det op til rytteren at bestemme hvad hun og hesten trives bedst med :-)

Jeg rider MB-dressur på min (hårdtprøvede) haflinger , og synes han går væsentligt bedre på trense end på kandar. Grunden er nok den, at stangens sænkende funktion simpelthen får ham til at blive for dyb i formen, selv uden stangtøjlekontakt.

Men når jeg nu skal til Milano og starte EM for haflingere til efteråret, skal vi ride et FEI program (svarende til MB2) hvor kandaren er obligatorisk. Personligt er jeg træt af det - for det er ikke en konkurrencefordel for os, tværtimod :-(


Venligst - Marianne

0
0
Svar på denne tråd
 
 kkkkkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  06-02-2015 16:11

Du må - i følge DRF - gerne ride på trense i MB'erne. I hvert fald i Danmark - så det bør ikke være en hindring for dig herhjemme at ride på trensen.

 

Skal ikke lige kunne sige hvad FEI reglementet siger, men det er måske en ide at dobbeltjekke det.

 

Men det er selvfølgelig forskelligt fra hest til hest. Min går meget bedre på kandaren end fx trensen når vi laver de samlede øvelser.

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ved ikke helt hvor du vil hen
Forfatter: 
Dato:  06-02-2015 18:08

med tråden, men jeg har 2 meget forskellige heste den ene går super godt på trense men på kandar er han bare meget skarp ;) ( vel og mærked ved helt løs stang ! ) han går alle øvelser til GP, den anden jeg har er af natur bygget til gerne at vil stå højt i nakken/ stævne holdning, han er bare 100 gange mere tilpas på kandar, og nu har 3 berider uafhængig af hinanden sagt at de syns jeg kun skal ride ham på kandar, jeg kan ride øvelserne på trense men hvorfor ikke vælge det der fungere bedst for hesten ;) ( jeg har ellers altid hold mig til trense og 1-2 gange om ugen på kandar ) men må bare erkende at det fungere bedst sådan på ham her, ham rider jeg til træning MA øvelser på og har startet lidt mb på ham, der er ikke 2 der er ens, når det så er sagt så ja, der er bestemt mange der ikke burde har kandar på deres hest ! Men fordi man rider med kandar betyder det altså ikke at man ikke en hest der har tillid ;) tillid er da alt betydende

3
1
Svar på denne tråd
 
 Mere kandar...
Forfatter: 
Dato:  06-02-2015 18:18

Jeg har tjekket med FEI. Da det er en voksenklasse er kandar obligatorisk, hvilket jeg synes er komplet fjollet! Det burde være som herhjemme :-( Men fred med det - jeg må få det bedste ud af det!

Jeg er 100% enig i at man mærker hvad der fungerer bedst for hesten og en selv. Kandaren har den fordel, at hjælpen oftere går stærkere igennem, så man med det samme kan give efter. Det er der mange heste der fungerer godt med!


Og så er det jo også op til rytteren om hun kan lide at have så mange tøjler i hånden - smag og behag :-)


Venligst - Marianne

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddd
Forfatter: 
Dato:  06-02-2015 23:09

Min kan som sådan ikke lide at signalerne går kraftigere igennem, hun er følsom og godt redet. Så på dét punkt er det, det samme som på trensen. Hun er altid let i hånden og man skal bruge mgeet små signaler.

 

Men hun kan godt lide den ro stangen giver fordi den ligger meget mere stille end trensebid :) Og det er dét jeg tror de fleste heste godt kan lide ved kandaren.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider