Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Indlæring af stop/bremse
Forfatter: 
Dato:  03-12-2014 13:40

Jeg er interesseret i at høre lidt om, hvordan i andre træner "stop".

 

Jeg har en dejlig trakehnerhoppe på 5 år, som dog først er tilredet her i august-september. Hun er nu fuldt styrbar i alle gangarter, søger frem og ned / er eftergiven og fint stabil i trav, momentvis også i galop, dog mangler der stadig balance, hvorfor hun af og til står fra og løber.

 

Hun er en sensitiv hest med masser af gålyst, hun er meget fremadgående og let for hjælperne, hun er lærenem og fanger hurtigt nye opgaver. Vi havde i starten en del problemer med tøjlekontakt, derfor fik jeg dyrlægen ud, og der var ganske rigtigt en del tandspidser, som jo nok har generet hende en del. Disse er væk nu, men det har taget hende et godt stykke tid at lære at slappe af med tøjlekontakten.

 

Jeg rider med løst næsebånd og en let tøjlekontakt, dog vil jeg have kontakten fortil - jeg er ikke til slasketøjler, men bestemt heller ikke til hiv-og-slid, stramme tøjler eller sammenkrøllet hals. Dertil har vi fået ny sadel, som hun også trives meget bedre med. Vi har prøvet en del forskellige bid inkl. Myler mb33 (med stor tungefrihed) for at afprøve, om hun bare ikke kan lide presset på tungen. Dette bliver hun meget stærk på og maser endnu mere igennem og løber. Umiddelbart trives hun bedst på et todelt, anatomisk buet bid med løse ringe.

 

Hun er en hest, der reagerer på pres ved at løbe fra det/igennem det. Når hun bliver stresset eller føler sig presset, så løber hun. Dette er blevet meget bedre, jeg har arbejdet meget med at få ro på, bede hende om ganske små opgaver, og jeg er MEGET obs på negativ forstærkning og giver derfor altid efter for alt slags pres når hun gør hvad jeg ønsker.

 

På mange punkter er tilridningen og den videre træning gået super, hun bliver bedre og bedre for hver dag, og jeg synes, hun hurtigt forstår, hvad jeg forsøger at indlære.

 

Dog er "stop" vist vores største problem. Især overgange fra trav til skridt samt skridt til parade. Jeg kan godt stoppe hende - men der er en alt for lang bremselængde!

 

Jeg har naturligvis trænet fra jorden først - hun stopper fint for pres i grime eller fra tøjle samt lydsignal (prrrr) når jeg går ved siden af hende. I longe er der også en temmelig lang bremselængde, her har jeg kun lydsignalet. Fra ryggen giver jeg signal som på en erfaren hest - anholdning i sæde og tøjle, og så giver jeg samtidig lydsignalet prrrr. Men hun bliver irriteret over presset og forsøger i stedet at løbe igennem det. Jeg er som sagt meget omhyggelig med at slippe presset så snart hun bremser, men hun har jo tydeligvis ikke forstået det alligevel. Jeg har en enkelt gang forsøgt at longere i dobbeltliner med tovene ført fra biddet til ringene i gjorden for at efterligne tøjleføringen med rytter, her var reaktionen omtrent som med rytter - en del bremselængde.

 

Hun sætter gerne umotiveret frem i trav når jeg skridter med tøjlekontakt. Jeg bliver ved med at tage hende ned igen og slipper først presset når hun skridter roligt, og jeg insisterer på, at JEG giver signal når hun skal trave - hun får ikke lov selv, men alligevel prøver hun igen og igen at sætte i trav. Hun kan også finde på at springe an i galop når vi traver - dog mest på udendørsbanen, hvor der er lidt ekstra energi i damen. Jeg kan altid tage hende ned i trav igen fra galop, så her forstår hun altså bremsen?

 

 

Jeg er godt klar over, at jeg på en eller anden måde har fået lært hende denne adfærd, men jeg forstår det bare ikke, for jeg er netop så opmærksom på indlæring gennem forstærkning. Jeg synes umiddelbart, jeg har gjort tingene efter bogen. Hun er dog også en meget energisk hest, så måske det også kan ligge i hendes natur at tænke fremad-fremad-fremad?

 

Vi har ikke trænet stop ret meget, altså vi har ikke trænet intensivt med netop dette, da jeg har haft fokus på at få ro, flow og stabilitet ind i ridningen, men vi er nået dertil, at overgange skal på plads.

 

Derfor: Hvordan træner du stop på en urutineret, fremadgående hest, som har tendens til at løbe fra pres?

 


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

Tidligere med

* Danseprinzen Dakar * Indianerpletten Hidalgo *

* Drengerøven Lenny Langben * Don Juan'en Enzo *

* Guttermanden Palle * Primadonnaen Kapella *

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kender det
Forfatter: 
Dato:  03-12-2014 15:29

Uhhh det problem har jeg bøvlet meget med!

Og har faktisk først for nylig fundet min løsning i forbindelse med at jeg har fået ny underviser.

Min hoppe (5år med mange pauser) er meget sensitiv, og vores store problem har også altid været det med tøjlekontakten!

Nå men jeg har forsøgt at lære hesten overgange ved meget tydelige signaler som man ville gøre på de fleste ungheste: klemme med knæ, anholdning på tøjlen men slippe hurtigt igen og så en lyd med stemmen. Det virkede bare ikke ordentligt. Jo, den skulle

nok stoppe men det tog lang tid og hun var tydeligt utilfreds med det. Jeg troede bare at min energiske hest hellere ville trave, og derfor den sure reaktion.

Nå men min nye underviser mente så at min meget følsomme hest blev overvældet af mine signaler og derfor ikke brød sig om overgangen. Så i stedet begyndte jeg at øve overgange ved at tage en meget(!) let anholdning på udvendige tøjle ved at rykke min udvendige skulder let tilbage - og nu kan vi lave overgange :) Det tog et par ganges træning inden min hest fandt ud af at jeg ikke længere kom med et irriterende tydeligt signal, og så begyndte hun at acceptere det :) Nu er vi faktisk kommet dertil at vi er begyndt på parade fra trav! En ret stor ting for os ;)

Det kunne godt lyde som om at din hest er lidt som min? En anelse for sensitiv, og måske er der noget i den måde du laver dit stopsignal som hun ikke trives med..

Det kræver en del selvbeherskelser at øve stop med et lille bitte signal på en unghest, for det føles ikke naturligt. Jeg var meget i tvivl om hesten virkelig kunne forstå det! Men det tog seriøst ikke mere end tre dage før jeg fik en tydelig effekt :)


- Louise med den dejlige Lo'moone!

3
1
Svar på denne tråd
 
 Stilstand er straf.....
Forfatter: 
Dato:  03-12-2014 17:57

På min den yngste vallak lærte jeg om, at "stilstand er straf", og som min berider sagde, du bliver glad for den en dag, at han er så fremadtænkende :-)

 

Han er en "urolig sjæl", selv hjemme på stald/i boks, så er der Liv og glade dage omkring ham. Uro/spænding/angst udløser altid bevægelse !

Der ud over er han en langbenet hest, hvor det har taget lang tid at ride balance ind i - rent faktisk knap 2 år !

 

Først nu som 6 års, 2 år efter tilridning, har han fået styrke og balance nok til at kunne lave en god overgang, og til at stå korrekt i paraderne.

Og først nu som 6 års er han "hoved" kommet lidt mere med i ridningen - han kan stadigvæk være ukoncentreret til stævner o.l., men er dog ca 50% til stede nu. Jeg håber det bliver bedre med alderen :-)

 

Der ud over så er jeg meget bevidst om at "stilstand er straf", fx roses han for en godt udført øvelse ved at få lov til at gå frem i fx øget trav - vupti så ryger ørene frem og der kommer tilfredse prust.

 

Selvfølgelig har han lært overgange og at stå stille, men jeg har rent faktisk ikke forlangt meget samling eller tidsmæssigt stilstand af ham. Især det med overgangene har jeg oplevet har været styrke afhængig.

Han er så heldigvis et stort nusseøre og elsker at blive kælet for - så vi har hængt en del ud ved barrieren, hvor han har stået stille og blevet nusset af folk, mens jeg har snakket.

Nu hvor han har styrken til at sætte sig bagtil, så er det en fornøjelse at ride en så fremadtænkende hest - men det er et tålmodighedsarbejde :-)

Og så har Louise også ret mht signalgivning - på de her sensitive heste er "less is more" meget god at have med i baghovedet.

 

mvh Charlotte

3
1
Svar på denne tråd
 
 Stop stop
Forfatter: 
Dato:  04-12-2014 08:23

Hej.

Prøv at lave et "slip" i ben og sæde samt hele kroppen og tænk "stå".

mvh. Dorte.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for spændende læsning
Forfatter: 
Dato:  04-12-2014 14:42

Tak for jeres meget interessante svar! Jeg kan bestemt bruge det hele!

 

Louise: Din beskrivelse af dine problemer med stop er præcis som jeg oplever det. Din hest lyder utrolig meget som min, og jeg tror, du rammer hovedet på sømmet.

 

Jeg er slet ikke i tvivl om, at hun synes, jeg er død-irriterende når jeg giver stop-signalet, hun bliver frustreret og brokker sig ved at løbe, mase igennem og stå imod i biddet. Hun er ellers så let på tøjlen, at jeg kan ride med den mellem to fingerspidser. Men det jeg ikke forstår er, at hun ikke har fattet, at det ubehagelige pres forsvinder når hun stopper - jeg er den eneste, der har redet hende (har selv tilredet), og fra dag 1 har jeg været meget obs på at slippe i det sekund, hun er stoppet.

 

Men jeg tror helt bestemt, du har ret! Jeg skal klart afprøve den helt lette anholdning. Hvordan fungerede det i praksis for dig? Jeg forestiller mig nemlig umiddelbart, at den lette anholdning ingen effekt har på min, hvordan reagerede din, og hvordan fik du hende til at lytte til - og forstå - den lette hjælp?

 

 

Charlotte: Du har også fat i noget vigtigt - jeg tror også Grenanda opfatter stilstand som "straf". I stedet for en skridtpause vil hun klart også foretrække at få lov at trave frisk frem med løs tøjle. Hun vil så meget og tilbyder det hele, prøver at gætte hvad hun skal, så vi har øvet os rigtig meget i bare at ride rundt og rundt, stille og roligt. Jeg er selvfølgelig glad for, at hun er så arbejdsivrig og selvgående, og jeg er heller ikke i tvivl om, at det nok skal blive vendt til noget godt med tiden.

 

Hun er dog roligheden selv i stald og på fold, børn kan håndtere hende, og hun kan stå bom-stille på staldgangen i timevis og hygge. Hun har aldrig tabt sin rytter, aldrig bukket, stejlet eller sparket - og hun er aldrig i konflikter i flokken. Hun er så cool på så mange punkter, men under rytter, så liver hun op og bliver bare aldrig træt!! Hun er totalt Duracell-kanin!!

 

Balance er også klart et issue. Jeg anede ikke, om hun kunne galoppere, inden jeg fik hende, for løs viste hun kun "antilope-galop", ofte krydsgalop eller byt i tide og utide. Hun fattede lynhurtigt galopanspring, men hun har været længe om at finde sin balance i galoppen, og den kræver stadig meget arbejde. Vi har desværre kun et lille ridehus på 16-18 meter i bredden, så det har været meget svært for hende at komme rundt derinde. Også i trav kan jeg mærke, at hun skal støttes godt og hjælpes med skuldrene.

 

Naturligvis bliver balancen bedre og bedre, der kommer meget mere ro på, og smidigheden bliver også bedre og bedre. Det hele er jo med til at forberede arbejdet med overgangene, og netop derfor har jeg ikke haft fokus på dem endnu. Jeg forventer på ingen måde samling eller at hun skal sætte sig i overgangene, men hun skal til at lære bremsen at kende. Så kommer samlingen og bæringen med styrken.

 

Hvordan lærte du Caspian overgangene? Kom det automatisk med styrken og balancen, eller har du gjort noget specielt for at imødekomme hans fremdrift i arbejdet med bremsen?


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

Tidligere med

* Danseprinzen Dakar * Indianerpletten Hidalgo *

* Drengerøven Lenny Langben * Don Juan'en Enzo *

* Guttermanden Palle * Primadonnaen Kapella *

0
0
Svar på denne tråd
 
 Følsomme heste
Forfatter: 
Dato:  04-12-2014 16:13

Godt at du kan bruge min erfaring til noget :)

Min er også en hest jeg har helt let på tøjlen, så de lyder mener ens..

 

Allerførste gang vi øvede overgange på den nye måde, valgte jeg et sted i ridehallen hvor overgangen skulle ligge. Ved bogstavet satte jeg mig rigtig godt og tungt ned i sadlen og så lavede jeg den lette anholdning på udvendige tøjle. Til at starte med er det lige meget om de drejer hovedet, bare de kommer med en reaktion. De første gange gik hun mange mange skridt inden hun kom ned i skridt, men øvelsen går bare ud på at rose når de kommer i skridt, og når du så når samme bogstav igen, så prøver man igen. Hesten forstår hurtigt at ved dette bogstave sker der noget, og min begyndte allerede selv efter få runder at tilbyde et langsommere trav tempo ved bogstavet - hun vidste godt hvad jeg ville bede om. Hun var stadig sur, men hun skulle jo også vænne sig til at jeg ikke kom med det irriterende tydelige signal.

Ret hurtigt kunne jeg flytte overgangen til andre steder i ridehuset, men andre skal ifølge min underviser gå langsommere til værks og bare flytte overgangen få meter frem hver gang.

 

Der hsr hjulpet mig meget med en underviser der forstår min hest, og ikke bare ser hende som en sur krikke. Heste er forskellige og de trives bare bedst med forskellige ting. Og min er bare ikke en man bare kan tage i munden unden konsekvenser. Hun bryder sig ikke om meget tøjlekontakt eller tydelige hjælpere, og det tænker jeg over i alt jeg øver med hende.

 

Nu aner jeg ikke hvor i landet du er fra, men hvis du vil have navnet på min underviser må du endelig skrive (hun kører i det meste af Jylland). Har aldrig mødt en underviser som forstod min lidt utraditionelle hest som hun gør, og jeg har ellers prøvet lidt af hvert :)


- Louise med den dejlige Lo'moone!

2
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  05-12-2014 11:40

Nu skal jeg nok lade være med at kloge mig i jeres dressur træning, men i stedet videregive et gammel cowboy-ordsprog:

 

"You can't make a horse stop, but you can sure make him wish he had!"

 

Med andre ord, så er det ikke smart at træne stop med en frisk hest. Man kan sagtens få en hest til at stoppe ved at bruge et skarpere bid, det virker ca. ti gange indtil den har vænnet sig til det højere smerteniveau når der bremses, men så har man problemet igen når den har vænnet sig til det. Så kan man sætte hjælpetøjler på, bruge mekanisk hackamore osv osv.. og i den sidste ende hjælper det ikke en dyt...

 

Mit bedste råd er at gør stoppet til en belønning, signalet er sådan set ligegyldigt. I westernridning er det primære signal at man sætter/læner sig tilbage i sædet og gør sig tung, men om du bruger lyd, tøjle eller sæde gør ingen forskel. Hesten ved ikke fra naturen hvad det betyder når du klemmer med knæene så det er en tillært adfærd.

Så summa sumarum, er mit råd at ride din hest godt træt inden du træner stop så stoppet er en belønning og ikke en straf.


Hvis du vil lære ham noget så unaturligt som at stoppe ved at du klemmer med knæene så bliver du nødt til at lære ham hvad det betyder. Der er ingen heste der ved det på forhånd.


Een måde at gøre det på er at starte fra jorden og lære ham et stemmesignal. Om det er pruuu eller stop eller woha er ligemeget. Du skal få ham til a associere lyden med at han stopper på en femøre!


Når du så kommer i sadlen og han er forberedt på træningen af stop (se ovenfor) så giver du dit fysiske signal (med knæene?) og siger din lyd. Og så stopper han. Det er vigtigt at du adskiller signalerne så han ved at dit fysiske signal er det som du gør inden dit lydsignal. Det er på den måde han lærer at det ene har noget med det andet at gøre. Hvis du giver begge signaler samtidigt forbinder han dem ikke med hinanden, men tror bare at det er noget du sidder og fjumre rundt med når du laver lyde

Det dur heller ikke at sige lyden og derefter give det fysiske signal, det virker heller ikke. Det lyder måske omvendt af hvad man ville gøre med at menneske man underviser, men det er sådan heste lærer.

Håber at lidt hestepsykologi kan være til hjælp også.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

2
1
Svar på denne tråd
 
 Stoppe en træt hest
Forfatter: 
Dato:  05-12-2014 12:37

Jens:

Jeg kan sagtens følge din teori, men hvis TS hest er bare en smule som min, er det ikke typerne der kan rides trætte.

Inden for dressuren snakker man meget om tænding og der avles ofte heste med et temperament der ikke er specielt brugervenligt så at sige. Min hest er avlet på nogle tændte hingste (hun har en forædlingsprocent på 53%), og det giver en fed tænding og en arbejdslyst. MEN dette temperament er en udfordring når hesten stadig er ung. For ja, hvor ville det være let at kunne øve overgange når hesten selv gerne vil i skridt! Men en hest som min kan blive ved i timevis.. Hun bliver aldrig træt! Hun har ikke konditionen til at blive ved, så jeg må være den "voksne" og stoppe hende. For en hest med så meget "drive" vil altid gerne arbejde og fremad - også selvom den næsten ikke kan mere.

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på westernheste, men jeg kunne forestille mig at de har et lidt mere medgørligt temperament? Jeg tror også at de er klogere langt hen af vejen end vores småskøre danske varmblodsheste..

 

Det med at bruge stemmen er et godt råd. Men for min hest var en pru-lyd forbundet med et kraftigt stopsignal som hun ikke brød sig om. Så jeg kunne bare sige pru-lyden og så fik jeg en sur reaktion (i sadlen ikke fra jorden). Så jeg har helt fjernet min stop lyd, og giver nu et meget let signal i stedet for..


- Louise med den dejlige Lo'moone!

1
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  05-12-2014 13:29

Hvis du ikke kan ride den træt så sæt den til noget der er så anstrengende at den ikke har lyst til at blive ved. En ting kunne være at trave på en 4-6 meters volte.

Det er de færreste heste der syntes det er sjovt i længden, så gør det og bliv ved lidt længere end den syntes det er fedt...

Ideen er at gøre det rigtige nemt og det forkerte svært. Sørg for at være aktivt med og rid f.eks. letridning indtil du vil give dit fysiske stopsignal. Giv så signalet og sæt dig ned og bliv tung og langsom i dit kropssprog.

Jeg rider selv western på en 50% rent registreret amerikansk fuldblod (hvor hoppen har gået løb), så jeg ved godt hvad tænding går ud på


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

2
0
Svar på denne tråd
 
 Dyb udånding
Forfatter: 
Dato:  05-12-2014 14:51

Super gode svar, du har fået fra Charlotte og Louise. Jeg håber du vil opdatere, når du har forsøgt dig lidt frem

 

Du kan også prøve at supplere med en tydelig udånding, samtidig med at du afprøver deres råd.

 

Den dybe udånding gør kroppen tung og passiv og der er faktisk rigtig mange af de følsomme heste, som både registrerer og reagerer med at sænke tempoet, når rytterens krop på den måde skifter fra aktivt at følge bevægelsen til at blive lidt passiv og tung.


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

1
1
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  05-12-2014 17:47

 

Jeg har lidt alla samme problem med min dame - mit problem er mere bare at hun godt kan stoppe, men hun fiser så der ud af spændt og hurtigt i skridt - kræet kan sagtens finde ud af og passe og smide hovedet op pga. det høje tempo.

 

Jeg kan så stoppe kræet 117 gange i træk - det får hun ikke et mere afslappet tempo i skridt af, tværtimod bliver hun bare mere "vaks".

 

Også har vi også et problem med at damen efter galop mener det det er fuuuuuld fart frem. Hun spænder op, krænger hovedet bag over, kan slet ikke slappe af og mener at det mindste vink er et tegn til galop.

Her kan jeg også træne 117 overgange - hesten forstår det stadig ikke og er som trådstarters lang tid om at stoppe, ellers så kan hun godt stoppe men det er ret brat.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 signaler
Forfatter: 
Dato:  06-12-2014 01:40

Det lyder som om hesten har misforstået signalerne fra biddet. Derudover er en afslappet hest et must også i dressur, da det giver mere korrekt arbejde. Fremadsøgningen er nødt til først at komme på når de basale signaler er på plads, så hesten kan søge frem med god energi, men samtidig er mentalt i balance og derfor afslappet. Derefter er det vigtigt at huske, at biddet ikke kontrollere hesten. Hesten kontrollere sig selv. At bruge stop som belønning er en rigtig god ting, men hesten behøver ikke være træt. En hest kan sagtens ønske at stoppe, selvom den er frisk og det vil på sigt også give et stop, hvor hesten bruger sin bagpart og dermed stopper med korrekt bæring gennem ryggen ved at samle sig i stoppet uden mere pres fra biddet.

Når hesten ikke håndtere pres fra begge tøjler, så nøjes med en tøjle og drej hesten roligt af, når den ikke stopper. En blød bue hvor du fører hånden lidt ud fra kroppen og drejer. Hold roligt det bløde pres på tøjlen til hesten selv tager farten af og stopper. Det er også vigtigt ikke at slippe alt for hurtigt. Hesten skal gerne være blød og lækker og komme langsomt nærmere "målet", når presset tages af. Ofte handler det om, at hesten også skal gøre noget med sin krop og finde den sammenhæng før der slippes. Slippes der lidt for tidligt, kan det forvirre hesten en del og den fanger ikke rigtig budskabet. Er det så en følsom lidt varm hest, bliver de tit irriteret på hjælpen/signalet, fordi de ikke har forstået det grundlæggende bag signalet.

Det er meget vigtigt, at hesten kan give til højre og venstre, mens den står stille uden at føle behov for at flytte sig. Bakke øvelser kan også forbedre stop og bæring under stop. Når hesten er godt for tøjlen fra side til side, så lægges der et blødt pres i begge tøjler. Når hesten giver efter i næsen gives der efter. Når det er bedre og hesten tilpas med det, holdes presset til hesten rokker lidt bagud i kroppen og giver efter, før man slipper tøjlerne. til sidst ventes der til hesten tager et skridt og så videre. Her følges det meget trin for trin, hvordan hesten i starten skal give efter i hovedet og senere også skal begynde at svare med sin krop, før der kommer en eftergift. Det er ret vigtigt at vente på hesten og være tålmodig her, så hesten får lov at tænke. Lad være med bare at lægge mere pres efter et par sekunder. Lad hesten bruge den tid det tager. Ofte opdager man at der kun skal ganske lidt pres til, hvis hesten selv får lov at tænke og bruge tid. Det giver også en mere afbalanceret hest.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende tråd
Forfatter: 
Dato:  06-12-2014 11:05

Se det er jo rent faktisk blevet en spændende tråd synes jeg :-)

 

Og jeg synes også, at Jens's tilgang fra er western ofte er interessante, men ville nok ikke lige bruge det i denne her samhæng med at ride hesten træt.

Her er det fordi jeg ønsker at bevare en arbejdsglæde hos hesten, og det får jeg ikke når hesten er blevet træt både fysisk og psykisk.

Det er ikke fordi det ikke kan virke, og jeg bruger det tildels på mine ungheste til deres første stævner, hvor jeg foretrækker at "ride dem trætte" i opvarmning, for at selve ridtet på banen bliver knap så spændende. Så taber jeg noget energi, jeps, men vinder i at mine unge heste får gode runder på en pyntet banen uden at brænde sammen total oppe i toppen :-)

Her skal man så passe på, hvis man har en hest som bliver sur og tvær, når den bliver træt - så har man kun redet sig til problemer. Men min Caspian bliver lidt mere lydhør, når han er træt, så der er det en fordel - jeg mener så bare ikke det er noget som skal bruges i hverdagen, igen for at bevare en glad hest som går glad fra træningen både fysisk og psykisk.

( hårdere bid, glidetøjler ect har slet intet at gøre på hverken en ung eller ældre uproblematisk hest i dressurtræning eller anden træning )

 

Caspian er som sagt også en duracellkanin, og jeg har som de fleste andre i denne tråd, arbejdet meget med lydkommando koblet på signalet. Tydelig lænen sig tilbage og gøre sig tung bremser tempoet. Overgang til skridt/trav det samme sted er også godt i starten, altså lige til at hesten byder det selv - så må det ligges et andet sted :-)

Der hvor jeg så nok har arbejdet mest, er så rent faktisk at ride tempoveksel mere end overgange. Tempoveksel giver ikke så megen spænding, som fuld overgang, og rosen i form af "fremad" er meget tydelig for hesten.

Overgang galop/trav har vi nærmest først trænet for 1/2 år siden. Da han begynder at kunne spring an fra galop, der havde han også først styrken til at lave en god overgang til trav. Til gengæld rykkede han sig så også milevidt, da først styrken var der.

 

Så jeg tror det er et styrke spørgsmål, og et forståelsesspørgsmål. Og jeg ville koble stemmekommando med signal, samme sted til overgang i en periode. Og så forsøge mig med at ride tempoveksel.

 

mvh Charlotte

2
1
Svar på denne tråd
 
 En update
Forfatter: 
Dato:  07-12-2014 12:37

Hvor er det fedt, at der er kommet så mange interessante svar, jeg har læst dem alle flere gange og tænkt meget over, hvordan jeg kan bruge dem. Jeg var ellers ret sikker på, at der ville komme en masse meninger om, at jeg bare ikke har været god nok til at time mine signaler og eftergivenhed - men i stedet er der kommet en masse gode, konstruktive råd, tak for dem!!

 

Der er så meget, jeg gerne vil svare på, og jeg vil også fortælle, hvordan det er gået, så svaret bliver altså bare sådan lidt blandet til jer alle i stedet for individuelt til jer hver:

 

Jeg har desværre været så uheldig at ramle ind i en omgang influenza, så Grenanda har haft lidt flere fridage end normalt her i ugen. I går aftes kravlede jeg dog på ryggen af hende, spændt på at få afprøvet de nye råd.

 

Det stod hurtigt klart, at damen var temmelig meget i hopla, hun prøvede en del gange at springe an mens jeg travede varm, så jeg besluttede at tage Jens' råd til mig om at ride hende træt - eller haha, dvs. ride hende "lidt mindre energisk", for træt, det bliver hun vist først efter omtrent tre timers intensiv ridning. Så vi fik øvet en masse anspring og overgange mellem trav og galop, og vi fik vores til dato bedste anspring - YAAAY! Endda til venstre, som er den svære galop-volte.

 

Nå, men efter lidt trav-træning, hvor vi ofte rider rigtig mange 8-taller og slangegange, så gik vi i gang med stop-træningen. Jeg kunne mærke, at det ikke rigtig gav mening at stoppe kun for én tøjle, da hun forbinder det med drej - og det er hun god til, så jeg vil ikke forvirre hende med, at det nu ikke betyder drej længere. Men jeg forsøgte mig med en let anholdning for begge tøjler mens jeg gjorde mig tung og "kludedukke-agtig", og jeg lagde overgangen samme sted i ridehallen. Jeg valgte også at koble stemmekommandoen på, da jeg oplevede, at det gav bedre forståelse, uden stemmesignalet reagerede hun ikke rigtig, men travede bare videre. Jeg synes ikke rigtig, hun blev helt så irriteret over signalet, men det kan også sagtens hænge sammen med, at hun er blevet mere afslappet og rolig på biddet gennem den øvrige træning gennem den sidste tid. Nå, men i hvert fald blev bremselængden gradvist kortere, fra først næsten en halv volte til under en kvart. Men jeg oplevede ikke, at hun selv tilbød eller gjorde mine til at stoppe eller sætte farten ned ved bogstavet. Jeg prøvede at give signalet et andet sted, og det havde fuldkommen samme effekt, så jeg tror ikke umiddelbart, hun koblede det fysiske sted i hallen til stop-signalet, men jeg vil alligevel give det nogle flere forsøg de næste gange jeg træner.

 

Nå, men så kom vi jo til næste problem - at holde hende i skridt indtil JEG kunne bede om trav. Hun skridter egentlig roligt og i et fint temop, men hun sætter jo selv i trav igen efter bare få meter, og jeg oplevede, at det ikke gjorde noget godt for træningen, at jeg hele tiden måtte bremse. Hun får jo det her stop-signal HELE tiden, så måske er hun simpelthen blevet døv for det? Tidligere, da hun var helt nytilredet, der løb hun meget mere og var slet ikke så afbalanceret og afslappet som hun er nu, så dengang måtte jeg bremse og bremse og bremse hele tiden. Det behøver jeg heldigvis ikke længere. Men altså, jeg forsøgte mig så med noget nyt, også inspireret af Jens' råd: Hver gang hun forsøgte at sætte i trav selv, så sagde jeg "NEJ" og drejede hende af på en 3-metervolte rundt om sig selv, hvor hun jo så var nødt til at skridte. Jeg tænkte, at det gav mening at indlære et andet signal, som hun også synes er irriterende, så jeg kan arbejde med stop mere konstruktivt, altså så jeg ikke er nødt til at bruge stop-signalet helt så ofte. Jeg synes egentlig hun fangede det efter nogle forsøg, jeg kunne mærke, hun gerne ville sætte i trav, men hun begyndte at tøve og blev længere tid i skridt, og til sidst så lang tid, at jeg selv kunne bede om trav. Giver denne fremgangsmåde mening?

 

Jeg har egentlig prøvet det der med at gøre mig tung før, uden jeg rigtig syntes, det havde en virkning, men nu har hun fået mere styrke og balance samt er blevet mere afslappet med livet som ridehest, så jeg tror, hun simpelthen ikke har været klar til arbejdet før nu. Nu tror jeg, det bare skal trænes igen og igen, og så skal det nok komme. Hun bliver ikke så irriteret som før, men jeg er jo helt med på, at hun ikke har forstået signalet - hvilket jeg jo også skrev i starten, det er det, hun skal lære.

 

Temposkift har også været svært at træne. Vi startede med at øve os i at komme helt ned i lunte-tempo, og når hun så skulle frem igen, så skulle jeg egentlig ikke gøre andet end at slippe presset og lade hede gå frem igen af sig selv. Jeg er begyndt ganske få gange selv at bede hende aktivt gå frem på langsiderne - men det er farligt at bede om, for det er lidt som at række hende en lillefinger, hun tager hele armen og suser afsted! Men det er nok en rigtig god øvelse så hun kan lære, at det er mig, der bestemmer frem og tilbage, ikke hende.

 

Jeg vil også lige pointere, mest henvendt til Perlen, at fremdrift jo ikke nødvendigvis er lig med anspændthed! Vi er skam helt enige i, hvad idealet er, og selvfølgelig skal en dressurhest være afslappet. Det er hun også efterhånden blevet, det er jo netop det, vi har trænet så meget, og derfor er vi først nu gået i gang med stop-arbejdet. Hun er lækker og blød nu, går rundt i et fint tempo, drejer fint til begge sider og er smidig og lydhør overfor tøjlen ellers, hun er eftergiven og går med hvælvet hals med næsen i lod eller let foran, aktive bagben og løber ikke længere - medmindre hun føler sig presset eller stresset over et eller andet. Og det gør hun heldigvis ikke så meget længere. Men hun er stadig fremadgående! Jeg lægger meget sjældent benene til hende, dog er hun heller ikke så over-følsom, at hun ikke kan klare schenkelpres, hun siger intet til hverken sporer eller pisk. Jeg behøver dem bare ikke. Fremdriften ligger naturligt i hende, det er ikke noget, jeg selv kan bestemme om hun skal have - hun har den bare. Jeg skal blot sørge for at kontrollere fremdriften og sørge for, hun bruger den hensigtsmæssigt.

 

Der er ingen tvivl om, at det ville være godt med noget undervisning for at få løst stop-problemet. Desværre har jeg måtte skære lidt ned på mit hestebudget, så undervisning (og stævner) er lagt på hylden for en periode. Hun er opstaldet et lille privat sted uden fast underviser, og jeg har det nok også sådan, at skal jeg betale for undervisning, så skal det altså også være en kvalificeret underviser - berider eller tilsvarende niveau. Vi er blevet tilbudt kørelejlighed til undervisning hos Thomas Dolleris når det engang lige kan passe, og det vil jeg nok tage imod engang efter nytår, men det bliver ikke noget fast. Indtil da må jeg bare gøre mit bedste på egen hånd, og så må det tage lidt længere tid at få hende uddannet!

 

Louise, jeg vil dog rigtig gerne have navnet på din underviser, det er altid dejligt med gode anbefalinger. Hesten står ved Hedensted mellem Horsens og Vejle.

 

Måske har jeg glemt at svare på noget, men så må I bare spørge!


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

Tidligere med

* Danseprinzen Dakar * Indianerpletten Hidalgo *

* Drengerøven Lenny Langben * Don Juan'en Enzo *

* Guttermanden Palle * Primadonnaen Kapella *

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hedensted....
Forfatter: 
Dato:  07-12-2014 13:40

Hedensted kommer min underviser fra - hun bor lige udenfor selve hedensted, bop bop hvad hedder det nu.... Lille flække med en døve skole :-)

Lene Viuff er berider og uddannet på BH under Lars Pedersen, samt på søholt hos hasse Hoffmann.

Hun har ridebane hjemme, men underviser både på hedensted rideklub, og på bopbop et sted på vest siden af motorvejen lige overfor hornstrup afkørslen/McD :-)

 

Jeg tror det er en fin ide "tydeligt" at bryde en "uvane", med at bruge de små volter når hun slår i trav uden at blive bedt om det.

 

Men jeg tænker måske også, at du måske forlanger lidt for meget af hende ? Der hvor du beskriver du vil have hende helt ned i luntetrav, det kræver rigtig meget styrke, og så længe er hun jo heller ikke redet.

Der ville jeg ride tempoveksel med så små nuancer, at hesten bibeholder den form og arbejder over ryggen, og får ros/lov til at gå frem for en minimal temponedsættelse. Da du i så fald ikke forlanger hverken fysisk eller psykisk "hård" samling af hende, så kan du ligge en hel del af de her tempoveksel ind, og du opbygger hende fysisk da hun vil holden formen og arbejde over ryggen uden spænding.

 

Helt overordnet set er der på disse selvgående og fremadtænkende heste ikke nogen grund til at ride frisk frem på langsiderne - efter min mening. Disse heste skal trænes til at vente og lytte, at øge er intet problem.

En veninde har en gang beskrevet hvordan hun opdeler dressurheste i :

Hypheste - som skal aktiveres og rides

Pruuuheste - som skal vente, vente, vente og atter vente for ellers løber de bare derud af.

 

Sidebevægelser ville også kunne begynde at give hende lidt at lytte efter. På disse fremadtænkende heste er ligeudridning efter et stykke tid lidt lige som stilstand. Lige når de er nytilredet ja så bruger de krudt og energi på at vænne sig til at være ridehest. Men efter et stykke tid, så bliver de duracellkanin i "det her med hele ridebanen rundt, en 20 m volte og en slangegang" det kender jeg alt til. Her kan sidebevægelser være med til at bryde rutinen, samt fysisk styrke dem.

 

Det sjove ved Caspian er, at nu som 6 års er han blevet stærk nok til at gå placering på c-plan i la-klasserne. Og da han har gode gangarter så burde de små la-klasser jo være gode til ham. Men her bliver han rent faktisk lidt en gadedreng, når man rider de lange lige afstand og 20 m volter i la1-2 - og så kan man begynde at lave lidt "ballade"/glo. Hvor i mod jo mere overgange, små volter, tempoveksel der ligges ind i klasserne, jo mere koncentreret og fokuseret på rytteren bliver han :-)

 

mvh Charlotte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for gode råd!
Forfatter: 
Dato:  07-12-2014 14:40

Tak for tippet om Lene Wiuff, desværre har jeg hverken trailer eller bil, der kan trække, så når jeg skal i byen, er det lidt en større ting at få planlagt. Jeg kan derfor ikke bare selv køre afsted til undervisning. Men jeg vil da lige holde øje med hende, evt. tage forbi Hedensted Rideklub for at lure.

 

Jeg synes nu ikke selv, jeg beder hende om for meget når jeg beder om luntetempo. Jeg beder jo blot om at hun venter, bliver heeelt afslappet, måske er lunte også et forkert ord - men langsom trav i forhold til normaltempoet! Det foregår i letridning og i en lidt lang, udstrakt form, og det har ikke til formål at samle hende, blot at få hende til at slappe af og vente. Og så mener jeg nu bestemt også, at det er enormt vigtigt, at jeg kan ride aktivt frem uden det har været på hendes initiativ, målet er jo, at hun skal være lige foran min schenkel, så jeg både kan ride frem og tilbage som det passer mig. Pointen er, at JEG også kan bede om "frem" uden det er noget, jeg blot tillader. Dertil skal hun jo senere i uddannelsen lære at tage længere skridt, altså øge skridtlængden på mit forlangende. Men dog vil jeg ikke ride så tydelige temposkift hvis jeg kan mærke, at det stresser hende, hovedet skal være med i det, og jeg gør meget for at undgå konflikter.

 

Generelt lægger jeg nok mere vægt på rideligheden lige pt. end på korrekt form, bæring og samling. Det er fordi jeg føler, det er vores største udfordring, hvis hun ikke kan lytte og forstå, så kan hun heller ikke lære nye ting. Jeg synes, hun fra naturen vender ganske fint og hun tænker den rigtige vej frem og ned og bevæger sig godt ind under sig. Hun er ikke den største gummibold på jorden, men hun har aktive, hurtige bagben og en god motor, et godt bevægemønster og en fin overlinie, så jeg tænker, at både form, bæring og samling kommer automatisk med tiden.

 

Sidebevægelser har vi så småt taget hul på, for jeg er nemlig også helt sikker på, at når de først sidder der, så vil de være geniale til hende. Det største problem er, at hun jo stadig opfatter schenklen som en invitation til at sætte tempoet op. Hun forstår egentlig godt den sideførende effekt, men hun løber stærkere og bliver så frustreret når hun bliver bremset. Når hun har forstået det, så bliver hun sådan en hest, som man bare skal tænke sidebevægelse på, så gør hun det. Men nu, hvor det er nyt, så er det lidt svært, synes hun! Svært at forstå, at man ikke skal løbe stærkere, men bare gå til siden. Jeg har mest trænet sådan, at jeg har drejet op et par meter før langsiden og så ført hende ud mod barrieren i en schenkelvigning. Men lidt versade ad langsiden har vi også prøvet, og momentvis går det rigtig godt.

 

Jeg kan sagtens følge dig i det der med lange, lige strækninger, de kan være en invitation til fræs! Og det er det til dels også i vores tilfælde. Dog kan hun egentlig godt finde ud af at gå stille og pænt rundt så længe jeg bare sidder mussestille og forstyrer hende mindst muligt, men jeg tror nu også, at red jeg bare rundt på hovslaget, så ville hun nok også forsøge at lave sin egen lille fest!

 

Det er super svært at forklare, hvordan hun er under rytter, også fordi hun hele tiden udvikler sig og derudover selvfølgelig også har gode og dårlige dage. Men jeg skal se, om jeg en dag kan få lokket en eller anden til at filme, så må jeg jo se om jeg tør lægge det op!

 

I øvrigt - det med hyp-heste og pruh-heste har jeg hørt før, og der er vist ingen tvivl her!!


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

Tidligere med

* Danseprinzen Dakar * Indianerpletten Hidalgo *

* Drengerøven Lenny Langben * Don Juan'en Enzo *

* Guttermanden Palle * Primadonnaen Kapella *

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stop så ;)
Forfatter: 
Dato:  07-12-2014 14:50

At nogle ridelærere underviser i at bruge parade / stop til disciplinering og straf af hesten. Dette er forkert. Det er flugtdyr vi rider på, det er derfor signalet stop er svært og skal trænes med omhu. Hesten skal ikke straffes med stop, den skal roses med stop. Hesten skal blive hos rytteren, vente på rytteren, slappe af og stole på rytteren. At få en hest til at løbe er det nemmeste i verden.

 

Din hest er ikke under hjælperne og undervisning lyder fornuftigt. Held og lykke :)


Lea Grove

Kommunikation er grundlaget for rytter og hest imellem

http://www.hesteinstituttet.dk

 

1
7
Svar på denne tråd
 
 Sikkert velment, men...
Forfatter: 
Dato:  07-12-2014 16:10

Lea, jeg ved ikke helt, om du har misforstået indlægget totalt, om du ikke har læst det godt nok, eller om du bare har skrevet noget, du synes lyder godt.

 

1) Der er tale om en nytilredet hest, som naturligvis ikke er fuldt uddannet og nej - ikke 100% under hjælperne, det kan vi godt blive enige om. Det har jeg intet sted påstået, at hun er. Eller jo, hun er under de hjælpere, som hun har lært, men hun har ikke endnu forstået stop. Det er netop dette, jeg søger hjælp til. At høre om, hvordan andre indlærer stop-signalet.

 

2) Der er INGEN, der snakker om, at stoppet bruges som straf!!! Men hesten skal jo altså lære at stoppe for en let hjælp, selvom hun helst vil være fri. Det er det, jeg søger hjælp til. Du skriver det jo selv: "Det er flugtdyr vi rider på, det er derfor signalet stop er svært og skal trænes med omhu." Men du skriver desværre intet om, HVORDAN du selv træner det med omhu.

 

3) Der er INGEN her, der mener, hesten skal lære at løbe. Tværtimod.

 

Alt det du skriver, er jeg sådan set klar over og har i øvrigt selv skrevet det, bare med flere ord. Du bidrager derfor ikke med noget som helst konstruktivt, som jeg kan bruge. Men tak for dit "held og lykke"! Hvis du har lyst, vil jeg stadig gerne høre om, hvordan du træner stop med omhu.

 


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

Tidligere med

* Danseprinzen Dakar * Indianerpletten Hidalgo *

* Drengerøven Lenny Langben * Don Juan'en Enzo *

* Guttermanden Palle * Primadonnaen Kapella *

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tak, tak,tak.
Forfatter: 
Dato:  07-12-2014 16:17

Tak Lea.

Det var rart.

Dorte.

1
4
Svar på denne tråd
 
 Pruuuuuu
Forfatter: 
Dato:  07-12-2014 18:39

Hej Ditte

 

Mit opslag var egentlig ikke henvendt direkte til dig, men mere at der i et af opslagene nævnes "stilstand som straf". Det kan være at jeg har misforstået det, men jeg kunne ikke lade det gå mig forbi.

 

I dit tilfælde er det svært at rådgive over en debat, det er derfor jeg opmuntre dig til at modtage undervisning. Hvilket jeg synes er super positivt, at du har besluttet dig for. Dog vil jeg høre dig - kan du mønstre din hoppe i skridt og trav og stop? Altså i grime og træktov? Hvordan blev din hest tilredet? Kan du longerer din hest med skridt - stop - skridt - trav - skridt - stop - skridt - stop osv?

 

Hvis du har lyst til at svare på dette, vil jeg gerne forsøge at give et træningsråd. Dog er det svært at rådgive dig og din hest når man ikke kender jer. Det er derfor undervisning der skal til. Og til det vil jeg ønske dig pøj pøj til igen :)


Lea Grove

Kommunikation er grundlaget for rytter og hest imellem

http://www.hesteinstituttet.dk

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Nååå......
Forfatter: 
Dato:  07-12-2014 19:55

Nååååå det er såmænd mig som har en ung hest Caspian, som mener at "stilstand er straf" - det er sørme ikke noget jeg straffer han for :-) Tværtimod vil det og være synd at straffe en unghest, som går til sit arbejde med ørene fremme, at træne en uendelighed af parader, når det er en øvelse der er svær for den at udfører korrekt. En til to gode parader på en dag er fint, for når man når 2 år længere frem, så giver det såmænd 7.5 point for parader til C-stævner, at man ikke har redet motivationen ud af den unge hest i starten.

 

Min anden unghest Pinot mener nemlig "stilstand er ros", så ham skal man jo træne på en helt anden måde :-)

 

Så hvor pinot får ros for veludført øvelse ved at skridte, så får Caspian ros for veludført øvelse ved fx at lave en travøgning.

 

Så hvis man ikke kender til at der er forskellig motivation hos forskellige heste, og bare træner udfra en enkelt måde at gøre det på, så er det rigtig synd for den hest, som ikke passer ind i trænerens/rytterens foretrukne metode :-(

Heldigvis plejer de fleste professionelle undervisere at være opmærksom på dette. Her er det mere yngre amatører trænere, uden så megen viden og erfaring, som falde i fælden med at gøre tingene på 1 måde, og ikke være fleksible i deres til gang til træning. Det er jo så trist for dem, men måske mere for dem som vælger en sådan "ensporet" træner. Ofte får de dog mere erfaring med tiden :-)

 

Men interessant er det da at hører, hvordan du har oplevet undervisere træne i, at straffe hesten når den trænes i at stå i parade/stå stille ?

 

Og jeg er da også nysgerrig over, hvorfor du ikke vælger at træne de unge heste du træner/omgåes fra jorden af, således at det ikke er "flugt-reaktion", som er deres første valg, når de får rytter på ryggen ? For jeg kan snildt forstå, at du kan opleve en parade som svært, hvis du rider på en angst og utryg hest.

Her er det jo træneren/rytterens ypperste opgave, at sørge for at hesten er velforberedt og ikke-angst, når den skal tilrides - jeg går i gang med mine ungheste som 2 års, for at de så er forberedte på en problemfri og angstfri tilridning som 4 års.

 

Så en fremadgående hest er ikke nødvendigvis en angst hest, men kan selvfølgelig være det. Her vil man så kunne se, mange andre tegn en det fremadgående, som signalerer en utryg hest. Sænket ryg, underhals skudt frem, forholdt fortil ect.

Men en fremadgående energisk unghest, som er avlet udfra arbejdsvillighed og ridelighed, er fantastisk at ride på, så længe man husker ikke af rytterangst for det fremadgående, at ride baglæns på disse heste.

Rider man konstant baglæns, så får man en hest, som synes det er træls at være ridehest. Og alt efter om den er udadvendt i sin frustration, begynder den så at stejle, bukke, bakke, snurre rundt ect. Er den mere indadvendt i sit reaktionsmønster, så giver den op, bliver "doven", schenkeldøv ect.

Igen en tydelig adskilles mellem to overordnet forskellige typer af måder en hest kan agerer på - og igen en erfaring at tage med, at to heste ikke er ens, og ej skal behandles ens.

 

Det vigtigste i min måde at træne på, er at se den enkelte hest for hvad den er som "personlighed", hvad den trives med, hvad der gør den glad, hvad der er ros og hvad der er straf for den. Og udfra det træne efter, at have en hest som går glad til og fra sit arbejde.

Og når man kan det, så går ridningen op i en højere enhed, hvor hele ekvipagen trives med træningen :-)

 

Jeg er så heldig, at have mine heste hjemme, så jeg kender fx deres personlighed på fold og i boks.Jeg har haft dem siden de var 1 år gamle.

Caspian som altid er på vej for at kigge på spændende ting, en agerhøneflok på marken, en plastikpose blæst ind på folde, en cyklist oppe på vejen. Han har altid travlt, løber til og fra hvis det er lidt for spændende. Altid i bevægelse. Altid klar på leg.

Og så pinot som foretrækker at blive stående og kigge på spændende ting, gerne lader Caspian drøne afsted for at undersøge det fremmede, og som virkelig foretrækker fred og ro.

De er begge glimrende dressurheste, men skal trænes forskelligt, for begge at være glade.

 

mvh Charlotte

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Rart at vide
Forfatter: 
Dato:  07-12-2014 20:41

Hej Charlotte

 

Rart at vide at hesten ikke bliver straffet med stilstand, det gav heller ikke mening hos mig og derfor min kommentar.

 

Er kommentaren om træning fra jorden rettet mod mig eller Ditte? Træning af signaler fra jorden er givtige. Og jeg tror i Dittes tilfælde, at det kunne være godt at gå tilbage og starte fra jorden, derfor mine spørgsmål til hende i min nummer to besked.

 

Jeg er enig i dine andre synspunkter i dit sidste opslag.


Lea Grove

Kommunikation er grundlaget for rytter og hest imellem

http://www.hesteinstituttet.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har ikke
Forfatter: 
Dato:  07-12-2014 23:48

Har ikke fået alt med, men mit råd vil være at åbne i sædet i stedet for at klemme, det skaber ofte ubehag de vil væk fra :-) i stedet ville jeg tage en let anholdning og holde den til hun stopper :-) i starter kan det godt tage lang tid men det vigtige ville være ikke at øge men holde samme lette pres og når hun stopper ville jeg give en godbid :-) på sigt kan godbidden fjernes men i mine øjne skal man med unge ikke gøre det svære end det er ;)


Sagde Maya

Med den talentfulde charmetrold, Vito..

 

...SOM NU SØGER PART!!!

 

Undervisning, træning og inspiration..

http://www.vitosworld.dk/

 

 

 

Følg og på Facebook!

www.facebook.com/VtiosWorld

1
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt baggrundsinfo
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 12:28

Ok, så er det her, den er gået galt - jeg forstod nemlig heller ikke det, Charlotte har skrevet om "stilstand som straf" som om, stilstand bliver BRUGT som straf, men netop, som Charlotte så forklarer, at stilstand for hesten kan opfattes som straf, fordi den hellere vil fremad og derfor synes, stilstand er svært. Det giver ingen mening at straffe en unghest, den skal jo opmuntres til at gøre det rigtige i stedet, så stilstanden skal trænes ind uden hesten bliver frustreret og ked.

 

Men Lea, du har ret i, at det er helt enormt svært at rådgive over en debat - og jeg har også fundet ud af, hvor svært det er for mig at forklare på skrift, hvordan min hest er, og hvordan jeg gør tingene. Der er slet ingen tvivl om, at havde det været muligt, så var jeg startet op med fast undervisning, jeg savner det og vi kunne rykke os meget hurtigere. Men af både økonomiske og praktiske årsager er det desværre ikke en mulighed lige pt. Så derfor må jeg gøre det så godt jeg kan på egen hånd, og så tage imod de råd, jeg synes, jeg kan bruge. Jeg har ikke travlt, og jeg har lagt alle stævneambitioner på hylden - jeg rider fordi det er sjovt, og jeg træner dressur fordi det er spændende!

 

Jeg kan fortælle, at jeg godt kan mønstre i skridt, trav og stop. I longe kan hun skridte, trave og galoppere samt skifte mellem de tre, dog med lidt "bremselængde" fra trav til skridt, især hvis hun er ekstra energisk. Hun reagerer promte på stemmekommandoerne "trav!", "galop!" og "traaaaveeee" (fra galop), det tager lidt længere tid når jeg giver kommandoen "skridteeeee". Jeg bruger bevidst en dyb, lang stemmekommando når hun skal ned i tempo og en højere, frisk stemmekommando, når hun skal op i tempo. Vi har ikke rigtig trænet parade i longe udover når vi skal skifte volte, hvor hun så desværre har den uvane at komme ind til mig. Jeg må indrømme, at jeg ikke har gjort meget ved det, da det ikke har været vigtigt for mig - jeg er ikke den store ekspert i jordarbejde og har ikke den store interesse for det udover almindelig dagligdags håndtering.

 

Jeg fik hende hjem i sommers fra sælger, som har haft hende fra føl. Sælger har arbejdet meget fra jorden og har haft hende med til Pirelli-kursus to gange. Hun var trense- og sadelvant samt havde haft rytter på ryggen i skridt, men var ellers helt grøn ridemæssigt. Hun er jo nu 5 år, så hun har ikke været brugt meget, men har mest gået og hygget sig, men hun var alligevel lige til at kravle på ryggen af. Hun har været forberedt super godt.

 

Jeg startede selvfølgelig med noget longearbejde, hvilket gik ret uproblematisk, og gradvist blev hun vant til rytter i skridt igen. Jeg har brugt negativ forstærkning, altså prikket forsigtigt med schenklen indtil der kom en reaktion - i samme sekund slipper jeg presset og roser. Så hun forstod hurtigt schenkelhjælpen "frem". Drej med tøjlehjælpen godt ud til siden for at lede. Stop på samme måde med slip af pres når hun stopper. Den første 1½ måned stod hun på sommergræs, hvor der var bedre turmuligheder (hvilket vi desværre heller ikke har hvor hun er nu, vi SAVNER skoven!!), så der gik vi mange ture og efterhånden også med rytter. Trav lærte hun delvist på banen, delvist i skoven. Galop prøvede vi første gang i skoven og ellers først da hun var flyttet på stald. Vi har to store, gode udendørsbaner, som hun lærte at galoppere på og er også indsprunget her, nu rider jeg ofte om aftenen, og derfor bliver det i ridehuset, som desværre er lidt smalt, 16-18 meter vil jeg skyde på, men ca. 40 meter i længden.

 

Hele tilridningen foregik meget roligt og uden drama, jeg havde sjældent brug for en hjælper, og ikke et eneste buk eller hop kom der. Hun var faktisk ikke særlig energisk dengang, men hun var også helt ude af form, brugte energi på det mentale arbejde og alt det nye, og så var det jo også en særdeles varm sommer. Energien kom gradvist som hun fik selvtillid og kondi, og da jeg begyndte at forlange en mere konstant (dermed ikke sagt stram) tøjlekontakt, begyndte hun at sige fra og løbe. Og så kom dyrlægen på banen for at ordne bisserne.

 

 

Maya: Jeg kan godt forstå, du ikke har læst det hele, for det er dælme også blevet langt! Men det er så svært at forklare på skrift.

 

Du har taget fat i noget, som jeg faktisk selv har haft i baghovedet: godbidder! Hun er ret motiveret af godbidder, og hun har blandt andet lært at stå stille ved opsidningsskamlen og mens jeg stiger op ved hjælp af godbidder. Så hun er vant til at få en godbid fra ryggen når jeg er kommet i sadlen. Det kunne godt være, jeg skulle forsøge mig med at bremse helt op og belønne med godbid? Det vil jo kræve, at hun kommer helt ned i parade, men måske vil det hjælpe hende til at forstå idéen, som så kan arbejdes videre på?

 

Det med at slippe i sædet har jeg taget med (gøre sig tung og passiv), og det fortsætter vi med i stop-træningen.

 

 

Jeg vil lige vise et par billeder af damen, som meget godt viser, hvordan hun bare klør på og traver derudaf - man kan vel se på årstiden, at det er ved at være nogle måneder siden, så hun er kommet meget længere med balance og form, ikke mindst fortil, hvor hun ikke længere er så ustabil. Hun er også lidt sommerrund om maven her (og ja, sadlen er gledet frem...). Jeg har desværre ikke nyere billeder, men skal se at få taget nogle snart.

 

Billede

 

Billede

 


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

Tidligere med

* Danseprinzen Dakar * Indianerpletten Hidalgo *

* Drengerøven Lenny Langben * Don Juan'en Enzo *

* Guttermanden Palle * Primadonnaen Kapella *

1
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 21:04

Jeg har lige tilladt mig at tegne et par linjer på dit billede.. Kommentarer?

Billede

 

Og så lige en bemærkning omkring min holdning til Parelli-træning:


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
0
Svar på denne tråd
 
 Flot opstilling?!
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 22:34

Kommentarer til linier:

 

Den grønne linie skulle jo gerne vise en ret linie fra bid til albue, dvs. min underarm skulle gerne være en forlængelse af tøjlen. Af din streg kan jeg konkludere, at min tøjle på billedet er så løs, at den hænger i en bue, som vægten fra martingalen trækker ned.

 

Den røde linie ved jeg ikke hvad du vil med, i dressurens verden snakker man om en lige, lodret linie fra skulder til hofte til hæl. Jeg kender ikke til nogen teori om en linie fra albue-hofte-fodsål. På billedet er jeg tilsyneladende ved et eller andet med min venstre arm, som er ført tilbage, men hvad må du ikke spørge mig om - for jeg har jo ingen reel kontakt til biddet her. Måske er jeg ved at samle tøjlen lidt op? Jeg husker det ikke.

 

Desuden er billederne mest som en illustration på hendes måde at trække frem på, de er taget for flere måneder siden, og der er sket meget siden da - det går jo lynhurtigt med de unge nytilredne. Og så ved jeg heller ikke, hvor meget man kan konkludere om min opstilling i springsadel!

 

 

Min kommentar til Parelli: Kender intet til det, så jeg aner ikke, hvad det går ud på, ved blot, at hun har været afsted da hun var yngre, 2-3 år tror jeg nok.


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

Tidligere med

* Danseprinzen Dakar * Indianerpletten Hidalgo *

* Drengerøven Lenny Langben * Don Juan'en Enzo *

* Guttermanden Palle * Primadonnaen Kapella *

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 02:01

Det jeg ville ind på, var mest den røde streg.

Det er bogstavelig talt umuligt at afgøre noget ud fra et par billeder (som dog viser det samme) omkring opstillingen. Men alligevel er det måske noget du skal være opmærksom på. Hvis ikke hun ved hvordan det er når du har et neutralt sæde i almindelighed, så bliver det ikke nemmere for hende at fange dit stopsignal fra sædet.
Det gør også at hun bliver meget vanskeligere at samle op fordi du lægger vægt på forparten. Det svare fuldstændigt til at du har en indkøbspose i hver hånd og strækker armene ret frem for dig og løber med dem. Du vil få et snublende løb fordi du ikke kan holde balancen på den måde.
I relation til at træne stop så tror jeg der en en lille sammenhæng.
En anden ting du også kan prøve er at hive den hjælpetøjle af, nøjes med at bruge een tøjle af gangen og undlade at holde igen med den anden men lade den være slap. Det giver dig selvfølgelig en anden reaktion fra hende, men det er et forsøg værd. Det kræver bare noget mere selvdisiplin ikke at have fat i begge sider samtidigt.

 


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
0
Svar på denne tråd
 
 Skønt skønt
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 16:59

Hej Ditte

 

Hvor er det dejligt at kunne læse imellem linjerne hvor meget du holder af din hest. Alene af den baggrund er jeg sikker på at du kan træffe de rigtige beslutninger og komme langt med hende.

 

Jeg har netop været igennem en meget sensibel hest som har en historik med at stikke af med rytteren indtil denne røg af. Han havde mistet tilliden til rytteren. En del arbejde ved ham lå i horsemanship. Men indarbejdelse af hjælperne fra jorden i kørelinerne gav et gennembrud for ham. Måske det kunne hjælpe jer?

 

I dit tilfælde lyder det til, at tilliden er der, det er blot en smule kommunikations besvær og så er I på rette køl. Så fat mod, I er godt på vej. Jeg er selv fra Møsvrå imellem Kolding og Vejle. Dengang var der en super dygtig træner som hedder Hanne Simoni i det område, som jeg har modtaget undervisning af som teenager (20 år siden). Hun vil ved få givtige lektioner få jer på rette vej. Så måske kunne du ønske dig det i julegave? ;)

 

Igen MEGET positive og velmenene pøj pøj og held og lykke fra mig :)))


Lea Grove

Kommunikation er grundlaget for rytter og hest imellem

http://www.hesteinstituttet.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 By the way
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 17:19

Hej Ditte

 

Jeg ville måske for en kort periode gå tilbage til træning af stop fra jorden. Kan du mønstre hende fra stop - skriiiidt - traaaav - skriiiidt - stoooop - skriiiidet - stooop perfekt i grimen? Når du kan det, så overfør det til longen, men accepter ikke at hun sløser. Forlang at hun stopper med det samme, når du forlanger det af hende.

 

Når du rider, brug igen skriiiidt, traaaav, skriiiidt, stoooop. Virke det?

 

Hvis nej, så ville jeg træne fra jorden af i køreliner, hvis jeg som dig, er alene om træningen. Hvis du ikke kender til det. Så når hesten ikke stopper, ville jeg som western rytteren anbefaler ride en lille volte (ikke voldsomt, men nok til at hun skal arbejde ekstra), og når hun sagtner farten vil jeg sige jaaaa eller dyyyygtig, så hun forstår hvad du vil - sagtne farten.

 

Stop signalet er det som volder de fleste ungheste og heste / ryttere mest besvær. Det er fordi det er hestens første reaktion - flygt flygt flygt fra det du er bange for eller ikke forstår. Så jeg tror det er det emne der er skrevet om mest i heste verdenen :))) så tænk på alt det din hest lærer dig nu og de erfaringer du lærer nu, dem tager du videre til dine næste heste :)))


Lea Grove

Kommunikation er grundlaget for rytter og hest imellem

http://www.hesteinstituttet.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 kunne være
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 17:42

Mere grund arbejde fra jorden er altid plus. Men måske en lille del af dit problem kan relateres lidt til emnet i dette link, denne hest "løber" nemlig også især i galop

www.youtube.com/ watch?v=WQWNHepTKzM&li...hb8Lv7ugFA

Når hesten (og dig ) så kan lidt mere, skulle jeres fart regulering gerne se sådan her ud mht. bagpartens arbejde.

www.youtube.com/watch?v=VpbpZ0jOIPU

Og undervisning ved en god en er altid godt.

held og lykke

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 12:26

En spændende tråd!

 

Jeg er enig i at din ømhed for hesten stråler igennem dine ord, og det er dejligt at mærke. Du er omtænksom og grundig, løsningsorienteret i stedet for at bare hive til og stoppe dyret med magt.

 

Jeg har haft lidt af det samme problem - indimellem får min dame sådan nogle små lokale hjerneblødninger hvor hun ligesom siger - jeg hører dig, men vælger noget andet.... Og sådan var det med stopsignalet... hun stopper i hånden for det mindste tegn, prr, ordet stop, let tryk, hun er SÅ velopdraget når det kommer til stop fra jorden. Under rytter, not so much... det var ligesom det bare var kedeligt, uinteressant...

 

Jeg får undervisning af 2 forskellige undervisere 4 gange om måneden og de var begge forbløffet for hun er faktisk ellers ret samarbejdsvillig, følsom og lyttende - hun satte farten ned, og havde tydeligt hørt mig, men stoppede ikke helt. Jeg gik simpelthen som Maya forslår over til at gøre det attraktivt med en godbid.

 

Jeg gjorde det efter noget tid, så hun havde fået lov at bevæge sig først, og så lavede jeg det blide stopsignal, jeg forventede hun stoppede for og sagde prr. Øgede med kraftigere prr og hvis der var gået en hel langside - og ja det gjorde der - så tog jeg i tøjlen og sagde "NU stopper du" så ros og godbid. Mindre tøjle hver gang, blidere prr... Nu kan vi de fleste dage stoppe på nogle få skridt, nogle gange med prr, nogle gange kan hun uden. Falder hun lidt tilbage i mønsteret tager vi den et par gange med godbid, så kører det igen.

 

En ting som jeg mistænker hænger sammen med dette er evnen til at stå stille med rytter på. Det lyder måske mærkeligt, men min kan stå stille når hun er i hånden så længe det skal være - men under rytter har hun en forventning om at bevæge sig. jeg tror faktisk det kan hjælpe den generelle træning, og især af stopsignalet hvis man ind imellem bare står... uden at foretage sig andet end at stå. Både på bane og på tur.

Tråden har allerede være inde på det - med snakken om at "stilstand er straf", på en måde unaturligt i en ridesituation, hvor vi er meget fokuserede på bevægelse.

Men er hesten ikke stresset bør den kunne stå stille under rytter og det tror jeg vi ofte glemmer at træne.

 

Min har forstået jeg vil stoppe af og til, men hun venter ikke altid på signal til at gå frem igen. Det er ikke logisk for hende at vi skal stå der og glane, men det er jo faktisk en vigtigt kunst, at kunne stå og vente.

 

Jeg har været dommer til TREC stævner en del gange og er med til at arrangere disse stævner - her er der en forhindring hvor hesten skal stå bomstille i 10 sekunder mens rytteren har sluppet tøjlen fuldstændigt og taget hænderne ned langs siden... Lad mig bare sige at 10 sekender kan være meget lang tid...

 

Meld gerne tilbage når du får det på plads!

Disse rådgivningtråde kan være så lærerige!


Venligst Maluna


***


 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Endnu en lille update
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 13:29

Så har jeg en lille opdatering.

 

Først Jens: Jeg kan godt se, hvad du mener, men desværre er det ikke rigtig brugbart i vores situation. Billederne er taget da hun skulle indspringes, og martingalen er på, da hun havde tendens til at slå med hovedet når hun blev overivrig - den har ingen effekt før hun slår hovedet i vejret. Jeg rider letridning på billederne, og ja, jeg forsøger at sidde let på hende, hvilket medfører en let foroverbøjet opstilling. Hun var jo ikke redet mere end en måneds tid. Jeg mener dog, at så længe jeg har vægten i stigbøjlen og ikke holder balancen i knæene, så belaster jeg ikke forparten mere end når jeg sidder ret. Nu rider jeg dressur i min dressursadel, hun er blevet stærkere og mere rutineret, og jeg kan derfor bedre sidde i almindelig, ret dressuropstilling, jeg rider stadig mest letridning, men jeg kan også sidde ned på hende. Jeg mener bestemt godt hun kan skelne mellem mit almindelige, neutrale sæde, og så når jeg gør mig tung.

 

Lea (og andre interesserede): Jeg har lidt spændende nyt til dig, jeg har nemlig arbejdet hende fra jorden i går, og vi fik afprøvet både mønstring og køreliner/dobbeltlonge. Det gik super godt! Jeg må konstatere, at jeg intet problem har med at stoppe hende for hånd, jeg kan mønstre stop - skridt - stop - skridt - trav - skridt og endda også stop direkte fra trav. Hun er super lydhør og følger mig, min stemme og mit kropssprog. Vi prøvede så med to longer sat på som køreliner, altså fra biddet til de øverste ringe i longegjorden til min hånd. Man kunne se, hun tænkte så det knagede, men faktisk synes jeg, hun stoppede ret fint i dem. Jeg har nok ikke været helt konsekvent om jeg vil bruge "skriiidteeee" eller "prrrrrr", men begge, kombineret med pres i munden fra begge longer, fungerede lige fint. Hun stopper klart bedre når jeg går ved siden af hende, men vi fik da både parader og ret pæne overgange til skridt uden den store bremselængde. Dog blev humøret lidt højt efter galop, så der tog det lidt længere tid at få stoppet igennem. Det er kun 2. gang vi prøver dobbeltlongerne, så vi skal begge lige lære at styre det, men det er klart noget, vi skal arbejde mere med, det fungerede super til hende, synes jeg.

 

Jeg vil vurdere, at hun stopper bedst for en kombination af stemme og pres i munden. Bruger jeg udelukkende stemmen, sker der ikke meget, hun sætter bare farten lidt ned, og bruger jeg udelukkende tøjlen, tager stoppet længere tid end kombineret med stemme. Jeg tror egentlig at vores største problem i stop-træningen er, at det er svært at få mange gentagne overgange i træk, fordi jeg skal bøvle med at få hende til at skridte inden jeg selv kan sætte frem i trav igen. Jeg tror, hun bare skal have rigtig mange gentagelser, så skal hun nok lære det i sidste ende.

 

Den anden dag, hvor jeg red hende, kunne jeg godt mærke, at motivationen fra begge sider ikke var den helt store. Så jeg valgte at lave noget af det, hun er god til, og ville så belønne hende ved at afprøve helt løse, slaskede tøjler. Hun fik så lov til selv at bestemme tempo, gangart og retning (vi var alene i hallen!), og hun valgte selv galop. Ikke noget stress eller vild løben rundt, hun sprang bare lige så fint an og galopperede kontrolleret rundt langs hovslaget - dog med kortsiderne skåret lidt af. Jeg sad selv i let sæde, bevidst om at sidde i balance uden at forstyrre hende. Et par gange faldt hun i trav på kortsiden, men så sprang hun bare lige så roligt an igen og fortsatte.

 

Hun er altså ganske afslappet med at få lov at bruge sig, og hun foretrækker selv at gå frem i stedet for at skridte. Til sidst måtte jeg jo stoppe hende og skridte hende af, men fik hun lov, kunne hun fortsætte i timevis nærmest. Før i tiden har hun foretrukket trav, men jeg tror, at nu hvor balancen er ved at komme på plads i galop, så er det hendes nye foretrukne gangart.

 

Maluna: Tak for dit svar, det giver SÅ meget mening, det du skriver! Jeg kan virkelig genkende min hest i det, du beskriver om din hest. Jeg har også ofte følelsen af, at hun simpelthen vælger at overhøre stoppet, selvom hun har forstået det. Det giver ingen mening, at hun forstår så mange andre signaler og reagerer promte på dem, men absolut ikke stoppet. Hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg fristes til at sige, at hun bare er fræk - men jeg ved jo godt, at heste ikke kan være frække. De gør det, der kan betale sig for dem, og det kan åbenbart ikke betale sig for min hest at stoppe for mit stopsignal. Hun er ikke motiveret til at stoppe. Jeg vil forsøge mig med godbidder i dag, kombineret med de andre råd, jeg har fået, og jeg håber, det vil styrke motivationen lidt.

 

Stilstand er hun absolut heller ikke god til, hvis jeg bare bad hende stå stille på midten med mig på ryggen, ville hun hurtigt begynde at kede sig og gå rundt. Hun gider knap nok skridte af, hun ved jo godt, at når tæppet kommer på, så er arbejdet slut, og så kan hun godt skridte. Men ret hurtigt forsøger hun at stille sig ind til skamlen, hvor hun har lært, at jeg også hopper af. Så mener hun, at det må være nok skridten rundt for i dag, og nu vil hun gerne bede om at komme ind i boksen!

 

Der er ingen tvivl om, at jeg KNUSELSKER min hest, og jeg vil jo bare det bedste for hende. Hun giver mig så meget og er så god, så jeg må jo forsøge at knække stop-koden med så lidt stress og ubehag som muligt. Det skal nok lykkes en dag!

 


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

Tidligere med

* Danseprinzen Dakar * Indianerpletten Hidalgo *

* Drengerøven Lenny Langben * Don Juan'en Enzo *

* Guttermanden Palle * Primadonnaen Kapella *

3
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 16:48

Hej Ditte

 

Fedt det med kørerlinerne. Vær konsekvent i din tegngivning. Og vær konsekvent i at holde presset indtil du får det ønskede resultat. Og hav fokus på at løsne presset i sekundet du får reaktionen - f.eks. i tøjlerne når hun stopper. Hesten lærer først i det sekund vi slipper presset.

 

Held og lykke, skriv gerne hvordan det går videre :)


Lea Grove

Kommunikation er grundlaget for rytter og hest imellem

http://www.hesteinstituttet.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Xxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 22:17

Hej.

Maja med Vito skriver det samme som jeg prøvede at formulere.

Hun gør det bare bedre.

Jeg har praktiseret det på en ældre hest. Istedet for at gøre det indviklet, så åbne sædet og slip. Bam, så står han der. Det tog et par gange.

mvh. Dorte


Klinik For Kranio Sakral Terapi.

kraniosakralterapi.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 17:59

jeg red en hest som også bare valgte at blive ved at gå og gå, selvom jeg væltede stopsignaler på ham.

 

løsningen for os var, at lave nogle ultrakorte stop, forstået på den måde, at så snart han stoppede i blot et kvart sekund, satte jeg ham igang igen.

 

pludselig var det ikke så farligt at stoppe, for man blev jo ikke bedt om at stå stille længere tid.

 

han blev bedre og hurige til at stoppe op,- og da det efterhånden var på plads,- øgede jeg de stillestående perioder, og til sidst havde problemet løst sig selv...


*** Misssophie


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hyphest
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 11:22

Hej Ditte :-)
Dejligt at høre det går fremad med din skønne hoppe.

 

Jeg lægger mærke til følgende:

"Jeg tror egentlig at vores største problem i stop-træningen er, at det er svært at få mange gentagne overgange i træk, fordi jeg skal bøvle med at få hende til at skridte inden jeg selv kan sætte frem i trav igen."

 

Her ville jeg være lidt mere large Jeg kan godt finde på at "lade hesten bestemme" når der er noget den gerne vil. Både fordi jeg egentlig godt kan lide heste der tager initiativ, og fordi jeg kan bruge det som ros i forskellige svære situationer.

Hvis man deler heste ind i "Hypheste" og "Pruhheste", så er der de der er motiverede for at bevæge sig, og ser det som en belønning. Og de der er motiveret for at stå stille eller få skridtpause. Den del bliver man nødt til at afkode, før man ved hvordan man bedst belønner hesten.

 

Din er jo heeeeelt klart motiveret til at gå frem Det ville jeg bruge aktivt, og derfor ville jeg i en periode være lidt large med hvor meget hun skal skridte efter en overgang. Lige pt er en overgang for hende ikke bare en overgang - men en overgang efterfulgt af en skridtperiode hvor hun sandsynligvis bliver frustreret over at hun ikke må gå frem igen.

 

Derfor ville jeg indledende tage hende i skridt, løsne og invitere hende frem igen. Gerne kun med stemmen, så du "godkender" at hun går frem i trav, men ikke nødvendigvis lægger schenkel på. Evt. kan du også stoppe helt op, give en godbid og så lade hende gå frem igen. At få lov at gå frem, er nok pt. den største belønning du kan give hende.

 

Efterhånden som hun finder ud af at en overgang bare er en overgang - og så kan I komme videre - så vil hun sandsynligvis begynde at slappe mere af med det. Så kan du måske skridte et par skridt, før hun sættes frem. Eller du går i skridt, skridter et par skridt, ned i parade lige når hun skal til at gå frem, give godbid og SÅ gå frem. Eller ned i skridt, lade hende gå et par skridt, overgang til skridt når hun går frem i trav og SÅ rose og lade hende gå.

 

Jeg ville virkelig passe på ikke at overgøre "kontrollen", det kan gøre en hest som hende meget frustreret :-)

 

Brug også gerne slasketøjlen og det lette sæde som ros når hun har været særlig dygtig. Har hun lige gået og slappet af nogle skridt, så inviter hende roligt frem, ros hende og slip det hele.

2
0
Svar på denne tråd
 
 En update
Forfatter: 
Dato:  26-12-2014 21:27

Hej alle, hermed en lille opdatering.

 

Det går super godt med at stoppe! Jeg synes faktisk, hun nu stopper ganske tilfredsstillende for hendes uddannelsesniveau nu, jeg kan nu lave overgang fra trav til skridt hvor som helst jeg vil, og uden den store modstand. Hun vil stadig hellere gå fremad, men hun har forstået det, og hun gør det.

 

Jeg tror, der især var to ting, der virkelig har gavnet: træningen i køreliner, og så godbidder som belønning. Træningen fra jorden har gjort hende mere obs på, at hun faktisk nogle gange også skal stoppe, hun er meget lydhør fra jorden, og jeg tror, hun her bedre kan overkomme stopsignalet, når hun ikke også skal bøvle med en rytter på ryggen. Godbidderne er hun meget glad for, og hun kan godt stå helt stille og spise sin godbid uden at forsøge at gå frem. Det har vi også trænet: Bare at stå og glo. Det har givet en ro ved stilstand, og hun begynder at nyde bare at stå.

 

Som bonus er hun også blevet meget bedre til at skridte, hun sætter ikke selv så ofte i trav mere, selvom jeg har taget rådet til mig om at være mere large og give hende lov. Hun kan nu godt skridte rundt i et godt stykke tid og vente på travsignalet, selvom jeg også kan mærke, at hun er utålmodig og kan finde på at begynde at slå lidt med hovedet når hun gerne vil frem.

 

Vi træner ikke stoppet specielt meget egentlig, jeg vil ikke trætte hende med det, og jeg kan mærke, at hun nu accepterer det meget bedre. Så ingen grund til at overgøre det, men jeg bruger bremsen mere - til at få hende til at vente og til at bede hende stoppe med at løbe, når hun finder på det. Og det er skønt, at det nu virker meget bedre end før!

 

Så mange, mange tak for alle de gode råd og den spændende tråd, det er blevet!

 


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

Tidligere med

* Danseprinzen Dakar * Indianerpletten Hidalgo *

* Drengerøven Lenny Langben * Don Juan'en Enzo *

* Guttermanden Palle * Primadonnaen Kapella *

6
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  27-12-2014 15:51

Dejlig opdatering :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-12-2014 22:06
Pragtfuldt!

Venligst Maluna


***


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Video af træningen
Forfatter: 
Dato:  05-01-2015 15:04

Nu er tråden godt nok døet lidt ud, men jeg tænkte, der måske stadig sidder nogen, der er interesserede i at se lidt video af vores stop-træning.

 

Jeg fik mellem jul og nytår taget lidt video og billeder af vores træning (se evt. også på billeder og opslag), men jeg har haft noget bøvl med videoerne - nu fungerer de endelig, dog desværre uden lyd.

 

Som det ses, vil hun helst bare gå rundt og rundt med en rytter, der sidder så stille som muligt. Hun bliver lidt frustreret over at skulle skridte, men HUN GØR DET - hvilket er en stor fremgang! Hun begynder at spænde lidt mere op til sidst, så overgangene skal ikke trænes mere end her i klippet, hun må ikke blive alt for irriteret, men jeg tror på, at hun nok skal lære at slappe mere af med overgangene og skridten.

 

Videoen ligger her på youtube:

www.youtube.com/ watch?v=xW54OQ1zSWE&fe...e=youtu.be

 


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

 

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

1
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende video - lækker hest
Forfatter: 
Dato:  05-01-2015 19:58

Spændende video.

 

Overordnet ser jeg en smuk, glad, arbejdsvillig og smidig hest og en rytter, der rider for små diskrete hjælpere. Det er rigtig dejligt at se

 

Samtidig og på det mere nørdede plan ser jeg også en hest, der løber lidt hurtigere end rytteren beder den om og derfor ryger på forparten. Meget af tiden klare hun at balancere sig selv i det høje tempo, men ind i mellem ryger skulderen ind i volten (hvad der er meget naturligt for en ung hest).

 

Jeg ser også en rytter, der ind i mellem rider baglæns i stedet for at være neutral eller ride frem - og igen - det er helt naturligt, når hesten er så fremadgående, som den er.

 

På længere sigt vil hesten sagtens kunne klare det tempo, hun går i på videoen - hun skal bare lige have bæringen lidt bedre med sig først.

 

Det er nogle meget flotte og diskrete overgange, I viser fra trav til skridt, men hun bliver tydeligt utålmodig i skridten (som du også har beskrevet tidligere). Hvordan skridter hun, hvis hun får helt lang tøjle?

 

Hvis hun kan finde ro for helt lang tøjle, ville det være den vej, jeg ville vælge - altid at give hende lang tøjle i skridten. Og du kan sagtens sætte i trav og først samle tøjlen op, når hun har taget et skridt eller to i trav.

 

Jeg ville heller ikke have nogen problemer med at starte dressur-stævner og give helt lang tøjle i skridten i de første par år på banerne, velvidende at jeg ville få bemærkninger i kritikken og lave karakterer i de skridt-øvelser, der skulle have været for anstillet tøjle. Det er trods alt kun enkelte øvelser, og vil på længere sigt så rigeligt kunne betale sig, hvis hesten bliver roligere og mere afslappet af det.

 

Selv har jeg en stor, tung oldenborger, som hjertens gerne vil skridte langsomt, men lige så snart jeg sætter ham i trav, bliver han særdeles selvgående, så der kommer jeg nemt til at bruge det meste af tiden på at justere bremsen, og det vil jeg helst ikke, for han går bare så meget bedre (mere smidigt med større rummelighed), hvis jeg kan få ham til at vente lidt, så jeg kan drive bare en lille smule frem en gang i mellem.

 

En af de metoder jeg med held bruger for at 'grounde' ham i traven er at bruge 10 eller 20 minutter (så meget tid som det nu kræver) på at sætte ham i trav for en løs tøjle og tage ham ned igen efter 5 - 7 trin ved at jeg løfter hånden lidt og ånder tydeligt ud, men stadig for en løs tøjle.

 

De dage, hvor han næsten slapper nok af, kan jeg for det meste komme igennem ved at lægge tydelige dæmpninger ind på nogle faste steder, så han efterhånden begynder at 'tage selv' og dæmpe når han passerer stederne - som typisk vil være på langsiderne lige efter og lige før et hjørne, og når han er blevet endnu mere afdæmpet så også en dæmpning midt på langsiden.

 

Men den sidste metode har jeg sjældent succes med på de dage, hvor han har mest travlt - der får jeg bare skabt mere modstand og spændinger.

 

Uanset om du afprøver nogle af mine forslag eller ej vil jeg se frem til flere dejlige vidoer med dig og din skønne hoppe


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rart at se
Forfatter: 
Dato:  06-02-2015 15:54

Hej Ditte

 

Dejligt og meget modigt og åbent af dig at ligge en video op på youtube :) Smuk hest du har. Fedt at kørelinerne virke, det vil være godt for din hest at du fortsat supplerer træningen af din unge hest med køreliner.

 

På filmen kan jeg se at din hest løber lidt, det er meget normalt for en unghest. En måde jeg tror du kan gribe hende an på:

 

Du kan prøve at slappe så meget af i din krop som muligt. Være afslappet i dine skuldre, arme, hofter, sæde, lår, schekler og ankler. Bare lad dig "transporterer" rundt. Rid evt. trav og letridning og lad hende bare spaserer lidt der-ud-af for en let tøjle kontakt. Når hun så sagtner farten så ros hende, vær blid og rolig i din tegngivning.

 

Når hun er styrbar nok til skovturer kan du supplerer at ride ud med en ældre veltrænet hest, og rytter, på nogle turer fx. 2 gange om ugen.


Lea Grove

Kommunikation er grundlaget for rytter og hest imellem

http://www.hesteinstituttet.dk

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Siden sidst...
Forfatter: 
Dato:  07-02-2015 15:11

Tak for respons begge to! Jeg har egentlig intet problem med at lægge video ud, jeg står inde for hvad jeg laver, og jeg har intet at skjule i min træning. Så jeg satser på at folk er med på, at det jo er en grøn hest, som mangler rigtig meget uddannelse, og at jeg jo også bare er en helt almindelig hobby-/amatørrtter.

 

Jeg er helt enig i det, I skriver: Ja, hun løber, og ja, hun er på forparten.

 

Jeg har valgt at anskue det fra devisen om, at Rom ikke blev bygget på én dag. Hun er en hest, man skal tage lidt med fløjlshandsker og undgå at blive uvenner med - det gælder om at holde hende glad og bevare gålysten, og så må man ligesom "snige" forbedringerne ind lidt efter lidt. Hun trives med ros, men ikke så godt med straf, så jeg forsøger at ignorere den adfærd, jeg ikke ønsker og rose den adfærd, jeg ønsker. Dvs. når hun slår med hovedet i skridt, så holder jeg bare kontakten, ignorerer hendes utålmodighed og sidder passivt. Når hun slapper af og strækker sig, så giver jeg efter og roser. Jeg forsøger at sidde så stille og neutralt som muligt, når hun går nogenlunde stabilt rundt, men jeg kommer nok til at sidde lidt imod når hun løber. Af samme årsag lader jeg hende gå i det lidt høje tempo, så længe hun bevarer kontakten fortil og trods alt lytter til, hvad jeg beder om, så går vi på kompromis med tempoet. Det bliver langsomt bedre efterhånden som hun forstår de halve parader, så løbe-problemet skal nok blive løst gradvist hen ad vejen.

 

Siden sidst har vi arbejdet meget med sidebevægelser, og hun er ved at være skarp i schenkelvigninger og rimelig god i versader, dog har hun lidt svært ved at få venstre bagben ind under sig, hvilket hænger godt sammen med, at hun altid gerne har villet skyde højre skulder ud på buet spor. Så venstre side skal styrkes, og det bliver bedre og bedre. Det er jo også svært at løbe mens man skal træde over!

 

Vi har også arbejdet en del med galoppen, som er hendes svage punkt, hun har virkelig svært ved at galoppere og balancere sig, og den smalle ridehal med glat bund hjælper ikke på dette! Hun løber også en del her, så den står på overgange, anspring, overgange og flere anspring. Hun galopperer meget bedre på vores udendørs baner, som jo desværre er frosset til nu, så det bliver dejligt at kunne træne ude igen når foråret nærmer sig.

 

Hun er blevet meget bedre til at skridte, nu kan jeg skridte flere omgange i hallen uden problemer, tilmed med tøjlekontakt og et rimelig stabilt hoved. Så jeg tror ikke det bliver nødvendigt at nøjes med at skridte for lang tøjle, hun skal bare øve sig noget mere og blive endnu bedre til at vente.

 

Jeg forsøger at variere træningen så meget som muligt, så den står stadig på longetræning/køreliner, løsspringning og lidt springning og bomtræning. Her hvor hun står nu er der desværre elendige turmuligheder, det ligger midt mellem et industrikvarter og et villakvarter. Der er aldrig nogen, der rider ud, og det mangler vi i den grad!! Derfor bliver hun nu flyttet til et sted med både skov og strand i nærheden, og så sparer jeg i øvrigt mindst 800 km kørsel om måneden, da det ligger meget bedre for mit hjem, arbejde, venner og familie. Vi glæder os helt vildt til at komme på tur, det er bestemt noget, hun mangler, og jeg tror også, det vil styrke især galoppen at få lov at få nogle lige, lange strækninger.

 

Nå, men vi fik da endnu en video sidste gang, som godt nok ikke har noget med overgange at gøre, den er bare taget i opvarmningen, hvor jeg rider rundt i letridning. Der er også noget galop - anspringene er dog ret ringe på denne video, dem kan vi godt lave flottere! Men I kan da få lov at se den, his det skulle hae interesse:

www.youtube.com/watch?v=ZrBYHlKQFAU

Video

 


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

 

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  07-02-2015 19:04

Fedt at se et par videoer - især at den sidste med letridning kom på, det savnede jeg at se i den første :) Videoen fra opvarmningen bekræftede mig i det jeg sad og tænkte igennem hele den første video: jeg ville holde mig laaaaaaangt væk fra nedsidning i noget tid :) Det er sindssygt svært at sidde afslappet og blødt på en hest der iler og spænder. En følsom hest som din, reagerer samtidig på en rytter der ikke sidder 100% blødt, og iler derfor mere. For mig at se bliver det en skidt spiral.

Jeg ville helt klart holde mig oppe i letridningen, og arbejde forsigtigt på de halve parader. Samtidig vil jeg foreslå dig at korte tøjlerne lidt, så du kan få hænderne lidt fremad og fokusere på en "fremad-kontakt" i stedet for en "bagud-kontakt". Jeg tror også du kan hente noget ved at fokusere på hendes stræk fremad i halsen, mere end at fokusere på hendes stræk ned.

Hun er en dejlig hest, og jeg er helt sikker på at I er på rette vej :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svært at give det fulde billede
Forfatter: 
Dato:  07-02-2015 20:31

Se det er jo lidt sjovt, at når man lægger et kort videoklip af vores træning med overgange ud på HN, så tror folk automatisk, det er et billede af HELE vores træning! Sådan forholder det sig jo ikke. Den første video er et billede af vores stoptræning, ikke et billede af, hvordan resten af træningen foregår. Videoen fra opvarmningen har jo ikke så meget med overgange at gøre, hvilket var hvad jeg spurgte om råd til i første omgang. Derfor lagde jeg den første video ud, og oprindeligt ikke den anden.

 

Jeg starter lige med at kommentere på det med arme/hænder: Jeg vil ikke korte tøjlen for så at strække armene længere frem. For det første vil jeg gerne bibeholde den lige linie fra mund til albue, så jeg har en fjedrende arm, der kan give tydeigt efter når der er behov for det samt jeg kan føre den ud til siden for at lede. Førte jeg armen længere frem, var det ikke muligt at føre den endnu længere frem ved en eftergivning eller ud for at lede uden at læne mig forover i "skovskiderstilling". Jeg ønsker heller ikke at sidde mere foroverbøjet - det kan min ryg heller ikke holde til uden store smerter til følge. Så min hånd og arm er altså der, hvor den fysiologisk kan være og stadig indvirke korrekt.

 

Jeg tror på, at det er bedst at varriere træningen, og jeg vil hellere introducere tingene tidligt og så øve dem lidt, men ofte. Nogle dage rider jeg kun letridning, andre dage rider jeg mere nedsidning. På videoen spænder hun en del op, men det er jo også fordi, jeg laver overgange! I nedsidning kan jeg såmænd godt få en afslappet hest, der arbejder meget bedre, og jeg varrierer også hovedholdning i nedsidning. Men det skal jo være svært før det bliver godt - det er vel meget naturligt, at når man introducerer en ting, der er svær for hesten, så vil det resultere i noget spændthed i starten, indtil det pludselig ikke er svært længere. Man er nødt til at øve for at blive bedre. Så derfor vil jeg ikke holde mig fra nedsidningen, for det giver også nogle positive ting i træningen, og jeg vil ikke undlade at træne ting, der får min hest til at spænde op - for jeg tror ikke på, at min hest pludselig en dag bare kan alting uden spændinger, bare fordi jeg venter med at introducere dem.

 

Eksempelvis var det da også med masser af spænding, forvirring og kommunikationsvanskeligheder, vi startede op med sidebevægelser. Men gradvist forstod hun det bedre og bedre, og nu er det nogle geniale øvelser, der både styrker smidighed, lydighed og bæring. Og rigtig godt til at få hende til at vente.

 

Hvad der er godt er jo relativt - ja, hun dykker ind bag lod for mig af og til, men det er en fremgang fra da hun slet ikke ville acceptere tøjlekontakten. Ja, hun slår fra og kaster med hovedet i skridt, men det er bedre end da hun slet ikke kunne skridte mere end tre skridt, før hun selv slog i trav. Ja, hun løber frem i galop på videoen, men det er bedre end da hun ofte sprang forkert an til venstre. Ja, hun spænder op når jeg vil lave overgange, men det er bedre end dengang, det tog mig en halv volte at få hende i skridt.

 

Så længe der er en konstant udvikling, så er jeg glad og tilfreds. Spændingerne forsvinder efterhånden som hun forstår og accepterer de halve parader, nu har jeg desværre ikke mere video, men kun lidt stillbilleder, men der var jo også momenter i træningen, hvor jeg måske red rundt i nedsidning og lavede nogle andre ting, hvor billedet havde været et helt tredie.

 

Jeg vil slutte af med et stillbillede fra samme dag, uden overgange - hvor jeg by the way rider nedsidning!

Billede

 


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

 

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider