Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Foregår din springtræning også sådan?
Forfatter: 
Dato:  28-01-2015 19:22

Godaften alle sammen.

 

Jeg bliver simpelthen nød til at dele min frustation med jer - og jeg håber i kan gøre mig klogere, samt få mit blodtryk til at falde lidt

 

Jeg er pt. på udkig efter et nyt opstaldningssted til min skønne dreng. Jeg havde endelig fundet stedet, som havde alt det jeg søgt, i Randers - men nu er jeg virkelig i tvivl!!

 

Jeg fik i august min nye hest. Han er blevet brugt som springhest ved tidligere ejer. Jeg er SÅ bange for at springe, så Quark er blevet omskolet til dressurhest - dog for øje, at han skulle hjælpe mig med at finde tilliden mht. springning efter et styrt for 12 år siden (ja ja, bedre sent end aldrig )

 

Nå, men her til aften kørte jeg ud for at se hvordan springtræningen foregik på det sted, hvor jeg gerne ville have Quark ud. Jeg kommer ud og der er 3 unge piger (fra 8-12 år vil jeg skyde på) på holdet.

Underviseren virker rigtig sød og stille og roligt. Jeg tænkte SUPER, det er lige noget for mig!

 

Men men men .....

En af pigernes pony var virkelig virkelig fræk!

Ponyen stoppede foran springet, hvorefter pigen blev bedt om at ride hen foran springet og sparke den i siden et pr. gange, hmm, dette synes jeg ikke rigtig om, da det ikke giver mening i mit hovede, når hesten alligevel ikke kan komme fremad.

Nå, ponyen bliver ved med at være fræk og den får vippet rytteren af 3 gange - intet vildt, men ved at den stoppede.

 

Underviseren hopper op på ponyen. Og så får den ellers hug med pisken. Ikke en springpisk, men en lang tynd dressurpisk. Puha, mit hjerte blødte. Ponyen bliver holdt hårdt tilbage i munden og samtidig smækket 5-6 gange med pisken. Han springer et pr. spring på den, hvorefter den også stopper foran springet med underviserens og underviseren falder udover hovedet på den. Han kommer op på ponyen igen og han rider hen foran springet og holder den så holdt tilbage i munden at den næsten ikke kan andet end at stejle, samtidig pisker han den voldsomt! Amen, det var frygteligt!!!

Jeg udbryder "nej nej nej, det er fandeme ikke i orden", hvor rytterne og de andre som stod og så på, kiggede bebrejdende på mig, som om det er mig der gør noget forkert!

 

Jeg er simpelthen i chok! Hvad er det for en måde at ride på og værst af alt - hvad er det for en måde at lærer sine ryttere og tilskuer, at det er helt ok opførelse!!

 

Min hest ville gå i spåner, hvis jeg var i en ridehal og hørte en anden hest få de piskeslag!

 

Jeg er ikke ude på at sætte springning i et dårligt lys eller diskuterer hvem at spring- eller dressurryttere der er hårdest ved deres heste. Jeg kunne bare godt tænke mig, at høre om dette er normalen og noget der sker til springundervisning?

 

Jeg er i total chok og jeg får slet ikke lyst til at lære at springe igen, for det der kan og vil jeg simpelthen ikke se på!

Stakkels pony og stakkels piger, som lærer at hårdhændet metoder er vejen frem


Mvh. Randi, som fandt sin drømmehest, Nymarkens Quark <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der skal du...
Forfatter: 
Dato:  28-01-2015 20:01

da vidst ikke flytte din hest hen!

 

Og nej det er da bestemt misforstået træningsmetoder, men desværre ses det ind i mellem, men det er godt du er OBS på hvad du vil og ikke vil.

 

Jeg vil råde dig til at kigge på andre steder, og finde en underviser der har samme holdning til træning som dig selv, for det nytter ikke i længden at være opstaldet et sted, hvor der trænes efter metoder, man slet ikke kan stå inde for.


Træning og undervisning:

Arbejde fra jorden, agility, samlet ridning for løs tøjle og trailerlæsning, altid på hestens præmisser


Palomino hoppe mf sælges

Bedækning v araberpony tilbydes

3
0
Svar på denne tråd
 
 Absolut ikke acceptabelt.
Forfatter: 
Dato:  29-01-2015 09:09

Sådan foregår springtræningen generelt forhåbentlig ikke?

 

Eller, sådan en springundervisning burde ikke kunne finde sted.

Det er så grænseoverskridende, og jeg ville ikke tøve med at kalde det mishandling, Undervisere bør være forbillede for de unge ryttere - hvad er det dog for noget svineri at lære dem.

 

Jeg ville skrive en klage til bestyrelsen/stedets ejer, og hvis det er en DRF klub/rideskole der får offentlig støtte ville jeg sende klagen CC til DRF og kommunen. som du skriver reagerede de andre ryttere/tilskurer ikke, hvilket for mig til at tænke at denne form for "undervising" er nomalen på stedet/ikke et enkelstående tilfælde.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor er det trist :-(
Forfatter: 
Dato:  29-01-2015 10:23

Arhmen, kan du virkelig ikke se, at den dumme og frække pony bare skulle have nogen slag i rumpetten for at springe hurtigere, højere og bedre?!?

 

Tænk... det kan jeg heller ikke

 

Desværre er mennesket generelt et autoritetstro flokdyr, der ser op til dem, som de mener er klogere, bedre og mere vidende end dem selv. Og så får man hurtigt skyklapper på

Som JaneB skriver, så er det næppe et enkeltstående tilfælde, når folk omkring ikke reagerer synderlig på andet end at du er dybt mærkelig, fordi du ikke finder situationen i orden.

 

Hvis du finder styrken i dig selv til at klage til klubben og evt. DRF, så er det absolut til ponyerne velfærd (y) Men jeg kan også godt forstå, hvis du finder det ubehageligt, da der med garanti vil komme et form for modsvar, hvor de implicerede parter vil snige sig udenom.

 

Men hvis du kan få dem til at tænke: "Hovsa... det var måske ikke så smart det her..." inden pisken hæves næste gang, så er det også det værd!


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

7
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor var pigens forældre ???
Forfatter: 
Dato:  29-01-2015 10:33

Hvor er det rart at du fik sagt fra, jeg tænker ikke at ponyen synes at det er særlig rart at springe igen. Min racer ville da lægge sig på ryggen og dø langsomt ved den behandling.

 

Min hest har haft enorm fremgang i springningen skønt at jeg ikke har været meget for at starte mere end max 90 cm. Har på det senestehar vi til træning fint kunne springe 110 og det har bare kørt. Så her for et par uger siden. Ville han lige pludselig ikke og stoppede foran et spring, han stopper ellers aldrig. Der fik jeg at vide at jeg skulle ride på igen og få afstanden til at passe lidt bedre. Selvom afstanden passede ville han bare ikke og blev rigtig vred, noget han ellers aldrig bliver. Vi måtte sætte hele banene ned til 25 cm før at han ville være med igen. Vi undrede os meget, når det nu længe havde går så godt. Selvom han var vred og veg udenom og stoppede, lagde an til at rejse sig. Blev han stillet roligt foran springet så han kunne se dem. IKKE ANDET. Sidte gang jeg sprang i denne uge, lavede vi ikke svære baner max 70 og der kørte det igen. Jeg havde en hest med ørerne freme og sug på tøjlen. Derefter satte i enkelte spring op til 100 cm og der kørte det igen :)

Min underviser og jeg har talt om det og han har nok bare været lidt presset og synes måske at det har været for højt. Min pointe er at det da slet ikke havde hjulpet at tæve ham over det. Nu har jeg så også en hest der havde gået bagover af den behandling, så kunne man da håbe at rytteren havde fået bare lidt respekt.

 

Hvis du ellers synes om stedet synes jeg at du skal tage en konstruktiv snak med dem,roligt det kommer både du og ponyen længst med.

2
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  29-01-2015 10:58

jeg var spring rytter da jeg red pony. og til de små klub stævner var der en god tone og hestene blev behandlet ordenligt. Men da jeg begyndte at ride de stævner en takt større end klubstævnerne, var det noget helt andet. TRE gange har jeg oplevet at en rytter er blevet stoppet i sin runde og kaldt til dommer tårnet og fået en advarsel. alt jeg synes tre gange er meget. og gang på gang på gang kom ryttere ud efter en dårlig runde ( så tydeligt at det var deres rytter fejl på banen) men så ud på opvarmningsbanen og tæske hesten over et spring med spark og pisk over og over og over igen til hesten var helt og adelse færdig. ( og nej jeg har aldrig sagt noget, jeg var somsagt pony rytter = ikke så gammel.) Men min søster har et par gange. Og ja ligeledes dommerne. Men jeg stoppede simpelhent med at gå til stævner, det var så trist og jeg mistede lysten. Ved de små stævner blev man venner med hinanden og ønskede hinanden held og lykke inden en runde, ved de lidt større oplevede jeg intet af det, folk hadet nærmest hinanden altså de konkurrerende.

men min spring undervisning nej den foregik ikke sådan, ville hesten ikke springe et spring blev det sat ned, af og til har jeg sprunget over en bom på jorden for det var det eneste hesten ville være med til. Så det kommer vist an på underviseren. MEN jo jeg har set de mærkeligste og ondeste metoder på stævnepladserne.


Venlig Hilsen Leandra :)

2
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  29-01-2015 11:26

Tak for svar alle sammen, jeg er glad for at dette ikke er normalen :)

 

Jeg synes rigtig rigtig godt om stedet, men jeg har 2 steder i tankerne til min hest. Det der opvejer dette sted fremfor det andet det er, at jeg kan få springundervisning på min hest. Men efter jeg så det her igår, så har jeg slet ikke lyst til at lærer og spring.

Jeg ville i min vildeste fantasi aldrig kunne finde på, at behandle min hest sådan, men min hest er en følsom fyr - og han ville gå total i baglås, hvis jeg var i ridehal med en hest der fik tildelt de slag med en pisk!! Plus jeg overhovedet ikke vil se på den slags!

 

Som nogle af jer nævner, så blev jeg også meget forundret over, at der ikke var nogen der reagerede - hvilket også får mig til at tænke om dette er hverdags kost i spring på det sted.

 

Jeg har fundet frem til hvem der er formand for klubben (ejeren af stedet har intet med klubben at gøre), jeg ringer til hende i aften og vil udtrykke min frustration omkring, at jeg rigtig gerne vil have min hest opstaldet på stedet, men at jeg ikke vil "støtte" op omkring den slags mishandling (som jeg mener det er).


Mvh. Randi, som fandt sin drømmehest, Nymarkens Quark <3

11
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  31-01-2015 17:43

Hvor er jeg glad for at læse at du sagde fra overfor hvad du oplevede. Godt for dig

 

En af de vigtigste ting jeg har lært igennem årene med heste både privat og proffesionelt er ALTID at følge sin mavefornemmelse. Den virker altid, hvis man øver sig i at lytte til den. Det er godt at du sætter spørgsmålstegn når du ser noget du synes virker forkert.

 

Du kan sagtens finde en træner der kan lære dig og din hest at springe på en positiv måde hvor du føler dig tryg og din hest springer fordi den er motiveret til det - ikke tæsket.

 

Det er ærgeligt at der stadig er folk der mener at heste skal trænes med tæv og underkastelse, når vi er så oplyste om dyreadfærd og træningsmetoder der motivere fremfor at nedbryde dyrene.

 

Håber at du finder en god træner til din hest og dig. Og godt at høre at du ikke tier, men går videre med din oplevelse til bestyrelsen. Ellers sker der ikke nogen ændringer.


Helhedsorienteret hestetræning v/

BBH Basisinstruktør

&

Instruktør i Centreret Ridning, Level 1

http://www.horsebynature.dk

 

Hestemassør

Uddannet hos Axelson 2004

http://www.pernilleseindal.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Hej
Forfatter: 
Dato:  31-01-2015 18:14

HorseByNature:

 

Jeg kan og vil aldrig tie omkring dette.

Jeg ringede og fik en rigtig god snak med formanden for klubben. Hun var noget chokeret over hvad jeg fortalte jeg havde set derude i onsdags. Hun sagde at det var en behandling af heste klubben overhovedet ikke stod inde for. Hun havde ikke hørt om dette før, men hun ville selvfølgelig gå videre med det, for det var helt helt uacceptabelt!

 

Jeg er simpelthen så meget i tvivl mht. opstaldning på stedet. Det er et super lækkert sted og alle mine krav bliver opfyldt - som det eneste sted i Randers. Jeg er slet ikke nervøs for om dette ville ske for min hest under springning - for indenda havde jeg tævet en hver person inden de rørte min hest med en pisk.

Min problem er at det er en uacceptabel opførelse, som jeg ikke vil støtte eller se på.


Mvh. Randi, som fandt sin drømmehest, Nymarkens Quark <3

6
0
Svar på denne tråd
 
 Springtræning
Forfatter: 
Dato:  02-02-2015 14:47

Hej.

Jeg synes det er godt du har fundet ud af at ejeren af stedet ikke biliger den slags undervisning eller træning... Men en ejer kan heller ikke vide alt og følge med i alt og derfor er det godt du har taget kontakt til rette vedkommende.
Jeg synes personligt ikke dette burde være årsag til en fravælgelse af stedet og jeg gætter der må være andre mere humane undervisere end lige netop denne springunderviser...

 

Mvh.

Morten

0
0
Svar på denne tråd
 
 Morten
Forfatter: 
Dato:  04-02-2015 07:57

Hej Morten

 

Nej, lige nøjagtig. Man kan ikke have overblik over alt. Formanden var glad for min opringning fremfor hvis jeg ikke sagde noget, så hun vidste hvad der var sket. Dog sagde hun også at hun ikke havde hørt om det før.

 

Jeg har været meget meget i tvivl ang. opstaldningssted til min hest. Og jeg har faktisk valgt det andet sted. Ikke kun pga. af denne hændelse, men den har da været med i mine overvejelser - for jeg vil ikke "købe" mig til problemer.

 

Men hvis min hest på et tidspunkt igen skal flyttes, så vil dette sted stadig være med i mine overvejelser. Der er flere dygtige dressurundervisere, men kun denne ene springunderviser.


Mvh. Randi, som fandt sin drømmehest, Nymarkens Quark <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uden at tage...
Forfatter: 
Dato:  04-02-2015 12:20

Uden at tage stilling til det der er foregået, er der jo ikke noget forkert i at flytte hesten dertil.

 

Hvis du vel og mærke altid selv rider din hest, og i en undervisnings situation selv rider og er til sted hvis din underviser rider din hest - så kan DU selv sige fra, hvis du synes at det der foregår ikke er iorden.


mvh


Julle




DIN hest - DIT ansvar !!!

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider